Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Har man ett bra hörlurssystem (med gärna flera par lurar) så är det inget att gråta över

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Bor med barnfamiljer i lägenheten så jag kan dunka på rätt så friskt om dagarna om jag hade velat, men efter 22:00 ska de vara tyst.

Dock så överröstar deras barn allt när de väl börjar härja så att man får ringa till störningsjouren. Gråt, skrik och spring samt slående med dörrar och skrik i trapphuset..Hör när de går omkring, hör när de pissar i dass..ja min lägenhet är extremt lyhörd..

Hör deras 3-åriga son som om han bodde i min lägenhet, dagarna i ända..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Om barnfamiljerna bor i din lägenhet så är det nog inte så konstigt att du hör dom

Permalänk
Skrivet av THB:

Förstår dig.
Dock så kommer de tyvärr inte att bli vräkta, det krävs betydligt mer idag.

Tvärtom. Kapitel 4 dvs. brott mot frihet och frid ger dig inte en enda fribiljett om de skulle vilja vara på det humöret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Spelar aldrig direkt högt, och försöker framförallt hålla nere basen, då det är det som är så extremt irriterande oftast.

Jag beter mig som jag vill andra ska bete sig mot mig helt enkelt.

Folk som säger "tål man inte oväsen ska man kanske inte bo i lägenhet", man kan säga exakt samma om "vill man spela musik som en galning kanske man ska flytta ut i skogen", bor man bland folk ska man också bete sig som en civiliserad människa. Annars är skogen bättre.

Det du skriver är så Svenskt som det kan bli!
Varför spelar du inte hög musik? Musik ska man ju njuta av och det krävs att man vrider på ibland för att få hela upplevelsen (inte dygnet runt, inte på nätterna, inte dagtid om man nu råkar ha en granne som behöver sova på dagtid för man brukar bo på samma ställe en längre period och därmed ha koll på vilka grannar man har ungefär?, inte på kvällar om grannarna har småbarn).

Vad exakt är en civiliserad människa anser du i musik-väg? Finns det en dB gräns inom musik för vart man är civiliserad?

Sen tycker jag personligen att "bete sig mot andra som man vill bli bemött" är ett indoktrinerat svensk tankesätt som bildar en spärr så man alltid känner att man måste anpassa sig efter andra.
Min poäng är att man lyssnar på musik om man vill, grillar på vintern om man känner för det, fiser på jobbet när man behöver, åker på semester till Kiruna om man vill?

Att spela musik är inte att "bemöta någon som man själv vill bli bemött" utan ett behov.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

@VadSaDu: Om barnfamiljerna bor i din lägenhet så är det nog inte så konstigt att du hör dom

Hehe, ne men..vad heter det, lägenheten ovanför mig bor de i.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bodde tidigare väldigt lyhört som vissa andra här i tråden. Var ofta nyblivna 20-åringar som drog fest varje helg, gärna 2 dagar i veckan. Självklart har man själv varit i den åldern så man hade lite överseende och klart man själv drog på då och då men inte fram till kl 04 på morgonen. Här snackar vi volym så väggarna skakade i princip, öronproppar hjälpte noll

Bor numera i ett hus med 3 lägenheter där de andra två boende är 50+ så nu är det jävligt lugnt här vilket jag trivs med. Som både musiker och musikälskande drar jag dock på ibland rätt rejält både med gitarr och musik, dock sänks volymen efter kl 21 då det är en gemensam regel vi har i bostaden. Vankas det galej brukar det dras på in på längre tider runt 12 kanske men detta sker inte så ofta numera på gamla dagar och det är bara trevligt med lite liv i huset ibland faktiskt (även när grannen har folk hemma).

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Tvärtom. Kapitel 4 dvs. brott mot frihet och frid ger dig inte en enda fribiljett om de skulle vilja vara på det humöret.

Tyvärr, jag har ringt tusentals gånger på barnfamiljen ovanför...de gör inte ett skit om saken..

Acceptera eller flytta är det som gäller för den som blir störd.

Men deras regler säger annat..

http://www.abk.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=cd...

ABK's då.

Barnfamiljen jag har i samma byggnad som jag bor i bryter mot alla regler..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Tyvärr, jag har ringt tusentals gånger på barnfamiljen ovanför...de gör inte ett skit om saken..

Acceptera eller flytta är det som gäller för den som blir störd.

Men deras regler säger annat..

http://www.abk.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=cd...

ABK's då.

Barnfamiljen jag har i samma byggnad som jag bor i bryter mot alla regler..

Det beror på dig. Du kan köra över människor och du kan vara för snäll och du kan vara allt däremellan.

En polisanmälan för ofredande (saltat med lite hot och våld) resulterar i att grannen sitter inlåst med beslagtagen nyckel inom några timmar om det inte är uppenbart att han är oskyldig. En sak som visar att han ÄR skyldig är om ex. störningsjouren har varit där en gång innan redan.
En samtal till störningsjouren leder in till bolagets regelsystem. Då får du även se till att vara drivande och prata med folket inom fastighetsbolaget. Det är inte heller bara en som stör sig.

En barnfamilj som är normal kommer att störa dig som granne när de tjoar och tjimmar, det är normalt leverne.
Att störa med musik är dock inte normalt leverne.

Permalänk
Medlem

Vissa skriver att det är okej att "ha fest en gång i månaden" eller att där är vissa timmar på dygnet som man "får spela hög musik". Är inte det helt fel? rätta mig om jag har fel men det är väl som så att man inte får lov att störa sina grannar? Var den gränsen går vet jag inte, men jag _antar_ nästan att där är en viss Db du får uppnå innan du anses som "störande"
Jag själv tycker det är helt vansinnigt hur vissa utav mina grannar väsnas/uppför sig. Vissa har gruppträffar i trapphuset & andra spelar musik så det vibrerar i våra rutor.
Själv försöker jag uppföra mig så gott det går.

Permalänk
Skrivet av zalkan92:

Vissa skriver att det är okej att "ha fest en gång i månaden" eller att där är vissa timmar på dygnet som man "får spela hög musik". Är inte det helt fel? rätta mig om jag har fel men det är väl som så att man inte får lov att störa sina grannar? Var den gränsen går vet jag inte, men jag _antar_ nästan att där är en viss Db du får uppnå innan du anses som "störande"
Jag själv tycker det är helt vansinnigt hur vissa utav mina grannar väsnas/uppför sig. Vissa har gruppträffar i trapphuset & andra spelar musik så det vibrerar i våra rutor.
Själv försöker jag uppföra mig så gott det går.

om du bor i en hyresrätt så brukar det stå på företagets hemsida vilka regler som gäller.
har du problem med grannar som väsnas nattetid i trapphus så kanske du borde säga det till dom?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Fredagar och lördagar, främst mellan 21 och 22 så blåser jag på rätt ordentligt ibland.

Inga klagomål än och mtp hur sällan det sker så borde det vara lugnt imo. Men jag skulle vilja ha mer frihet.

Permalänk
Medlem

Spelar sällan på riktigt hög volym, jag brukar spela musik på en ljudnivå som känns bra för mig beroende på vilken tid på dagen det är.

Kan inte säga att jag direkt bryr mig om vad mina grannar eventuellt tycker. Min närmaste granne har ändå 3st hundar som kan hålla på och skälla konstant i ~8 timmar på en dag så det finns inte en chans att jag skulle bry mig om jag stör henne eller inte.

Permalänk
Medlem

Ungkarl och ungdom: Tåliga grannar men förmodligen missnöjda grannar, högt och långt in på morgontimnarna (kanske var vi alla glada som fick höra musik istället för schizofreni-tantens dödsvrål) inga större klagomål mer än välförtjänta

Halvt vuxen : fest men ok med hög musik inom normala tider utöver det arga miner

Nuvarande (gammal som synden) : sovande treåring, knappt volym på Netflix och vill pappa ta en öl extra så är det hörlurar som gäller. Men även här bra grannar skulle jag tro om man skulle ha fest. När fasen det skulle hinnas med...

Som tillägg skulle jag tyvärr inte ha förståelse för status 1 och 2. Skäms för det och önskar jag varit en bättre granne.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Nu bor jag i ett nybyggt hus så det är mest basen jag stör mig på. Har själv oftast bara trådlöst headset när jag är hemma oavsett vad jag gör. Men så länge det inte går till överdrift. Hade en galen efterfest förra sommaren. Gick till mina grannar bredvid mig och bad om ursäkt nästa dag, då det är svårt att förstå när man är "in the heat" och alla på festen vill vara DJ.
Ena grannen öppnade inte så jag la lapp. Den andra sa att det var jobbigt men var positiva när jag kom och bad om ursäkt.
Det gäller bara att tänka lite och antingen förvarna eller vara efterklok och be om ursäkt. Många våga inte komma och banka på och be om att sänka.
Sen gäller det även att man köper ljud system för var man bor. Man köper inte VEGA högtalare med dubbla baser för en lägenhet.
Grannen ovanför spelar ganska friskt, och det man mest stör sig på är basen för det känns även om man har headset på sig. Men om det skulle gå överstyr på en vardag och det spelas med högbas över 2100 på en vardag så hade jag gått upp och bett dom komma ner, så dom hade förstått.

Permalänk
Medlem

spelar aldrig över 130dB 😂

Permalänk

Du måste isolera högtalarna från golvet/underlaget.

jag har ett kraftfullt hemmabiosystem (5.2.2 just nu, bara 5.0 väger 64kg utan mina två subwoofers och atmosfärhögtalare)
i början hade jag golvhögtalarna på dom vanliga medföljande spikes, när jag gick ner i källaren då hörde jag musik och röster jättetydligt nästan som om jag hade högtalarna i källaren (stackars grannar om jag hade haft några)

Det vanliga är att man sätter SD fötter under, jag köpte dock kolfiberpuckar till dom stora golvhögtalarna som jag satte spiksen i (fläskade på med dom dyraste 50x20mm, finns i flera olika mått, vet inte hur mycket storleken påverkar funktionen) nu när jag går ner i källaren är det nästan helt tyst (långt över förväntan)
https://www.google.se/search?q=carbon+fiber+speaker+feet&sour...

med baslådorna så hade jag problem med att fönsterrutorna skallrade, jag köpte stenplattor (det rekommenderas en lite tjockare platta, 2cm tjock åtminstone, kan vara marmor eller någon annan billigare sten) jag tog dock en som endast var 1cm tjock men passade mina baslådor perfekt till måtten, blev någon billig men jättefin svart glansig platta som jag köpte för kanske 100kr styck, sådan som annars används som riktigt fint innomhusgolv, mins inte vad den heter, synd bara att baslådan täcker hela så att man inte ser hur fin den är.
under stenplattan satte jag SD fötter. Nu kan jag spela hög bas utan vibrerande fönster (även detta gav effekt långt över förväntan)

jag placerade även SD fötter under övriga högtalare och under Xbox och PS3, dels för att minimera vibrationsljud från enheterna men även för att minimera upptaget av vibrationer för att skona/öka livslängden på dom interna hårddiskarna
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sonic-design-sd-fotter-8...
(obs finns för olika vikt)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd

Spela så högt som du känner är bekvämt både för nöje och samvete. Är grannarna missnöjda med valet så får de knacka på och be en sänka volymen, eller svenskversionen: ringa/skriva och klaga hos hyresvärden.

Är man så jäkla känslig och bor i lägenhet får man väl kontrollera hur pass ljudisolerat det är i lägenheten och vilken klientel som bor runtom, innan man flyttar in.

För övrigt kör jag alltid med hörlurar..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Jag kör med lurar. Hellre spräcker jag mina trumhinnor än att störa grannarna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Grönahunden:

ja det gör jag.

om du bor i en lägenhet så borde du väl ha fler än en granne ? över, under, sidorna, diagonalt, så ca:7 lägenheter som ligger mot din.
i vissa hus så transporteras vibrationerna i betongen så man kan höra basen 3våningar längre ner.

jag har själv en granne som är halvdöv alkis som tycker det är helt normalt att ha på TV'n på högsta volym vilken tid på dygnet som helst.

en annan granne (kvinna 20års åldern) hade fest nästan varje helg från 22-02 och sen ska alla ut, givetvis fulla och ylar i trappen, sen kommer dom hem vid 05 och grisar ner. när man ringer på och ber dom stänga av så säger hon, varför då men jag ska inte jobba imorron.

har du kollat med dom andra grannarna om dom hör något ?

Nej, det är enbart 4 lägenheter här och jag bor i en av hörnlägenheterna.
Jag har bra kontakt med mina grannar och meddelar alltid dom om jag skall ha fest tex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

När jag själv bodde i lägenhet så spelade jag aldrig på kvällar, inte på hög volym i alla fall. Det värsta som fanns var när någon granne spelade högt som fan på kvällarna när man skulle upp och jobba.

Jag tycker sånt kan man hålla på med på helgerna, sen är det en jävla skillnad om man gör det varje kväll. Bor man i lägenhet ska man tänka på folket runt om kring.

Sen ska man ha i åtanke att väldigt mycket folk jobbar helger. Men det är som vanligt när man bor i lägenhet, det skiter en del fullständigt i.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk

@THB: fram till 10 brukar ingen klaga. Står ofta något om det i stadgarna.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Fick nergradera mina golv högtalare till stativare.
Körde -6 på basen, ändå kände jag småvibrationer i soffan.
Fick aldrig klagomål, men misstänkte det kunde vara drygt för grannarna då jag bor i ett hus från 30-40talet. Ibland hör man grannarna bara prata..
Har lagt in strumpor i mina högtalare för mindre bas.
Men annars spelar vi och ser på film på "normal" volym.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Körde DSPeaker kalibrering till XTZ Cinema 3X12 Subben i lägenheten på 39kvm.
Fick en mindre chock för dörrar skallrade men det var nästan tomt på mitt våningsplan och ingen reagerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ska nog förklara mitt boende
Jag bor centralt, det är 4 lägenheter i mitt hus och det är runt 50-60cm betong mellan varje lägenhet.
Jag bor i en hörnlägenhet och närmsta grannen är trummis i ett band så han smattrar på ibland, dock ej efter kl 22 så det är inget att klaga på.

Nästan varje helg är han på spelning så då kan jag poppa på bäst fan jag vill typ.

50-60cm djup betongvägg? Bor du i ett skyddsrum?
Betongväggar mellan lägenheter byggs normalt mellan 100-200mm.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Själv bor jag i hus och har ej problem med grannar, ett tipps är att lägga en slant på att kallibrera sin anläggnng och akustik förbättra rummet. Hjälper enorm mot ljud som stör andra delar i huset och förbättrar ljudet avsevärt.

Har själv lagt ca 15000kr på mitt bio rum enbart på basfällor, tavlor, gardiner, mattor som dämpar vissa frekvenser och tar bort förstärkta svängningar i basen som bara stör andra längre bort i huset och såklart gör underverk i flerfamiljs hus (lägenheter).

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mogwaii:

50-60cm djup betongvägg? Bor du i ett skyddsrum?
Betongväggar mellan lägenheter byggs normalt mellan 100-200mm.

Mvh

Mätte precis och det är ganska så exakt 50cm tjocka betongväggar.
Bor inte i en bunker dock

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Spelar oftast hög musik i köket i samband med matlagning eller liknande, detta gör att jag endast stör köket över och under samt eventuellt trappuppgången i nästa dörr.
Generellt sätt så tänker jag på att inte spela hög musik som läcker in i folks sovrum och att respektera tiderna.
De gånger jag struntat i tider har varit nyår och liknande och ingen har klagat trots att det är lyhört..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Det beror på dig. Du kan köra över människor och du kan vara för snäll och du kan vara allt däremellan.

En polisanmälan för ofredande (saltat med lite hot och våld) resulterar i att grannen sitter inlåst med beslagtagen nyckel inom några timmar om det inte är uppenbart att han är oskyldig. En sak som visar att han ÄR skyldig är om ex. störningsjouren har varit där en gång innan redan.
En samtal till störningsjouren leder in till bolagets regelsystem. Då får du även se till att vara drivande och prata med folket inom fastighetsbolaget. Det är inte heller bara en som stör sig.

En barnfamilj som är normal kommer att störa dig som granne när de tjoar och tjimmar, det är normalt leverne.
Att störa med musik är dock inte normalt leverne.

Jag har försökt prata med de, men jag kan bara svenska och engelska..och de kan bara arabiska eller vad det är..

Deras barn springer så mina tavlor på väggarna trillar ner och fönsterrutorna vibrerar..är det normalt tycker du?

''Detta måste du som granne oftast tåla:

Normala ljud från en familj, även mer störande ljud som inte går att påverka, till exempel spädbarn med kolik som skriker - även nattetid.

Hundar som skäller då och då.

Fest hos grannen någon gång ibland.

Pianospelande, eller andra instrumentspel under begränsade tider.

Grannar som grillar på balkong eller uteplats ibland.

Detta behöver du som granne inte tolerera:

Barn som lever rövare, skriker och leker vilt i trapphuset. <<<<<Deras barn.

Hundar som ylar och skäller ständigt.

Återkommande högljudda och sena fester.

Extremt hög musik.

Röklukt i din egen lägenhet, trots att ingen hos dig röker.

Höga ljud och högt buller från hissar, tvättstugor, portar, eller andra verksamheter i närheten. Normer för buller finns hos Socialstyrelsen.''

https://www.hd.se/2003-10-27/svart-bli-av-med-storande-granna...

Glömde nämna att deras barn även brukar studsa studsboll och dra nån rullande över deras golv så det låter nåt fruktansvärt, de kastar även ner tandpetare i min trädgård samt cigarettfimpar (Antar att fimparna är deras föräldrars) Men ABK gör inget åt dem..utan det är jag som måste flytta om jag vill ha lugn och ro.

Och busringningar på dörren är ju ofantligt skoj eller hur? Jag fick plocka bort ringklockan, men då knackar de på dörren istället de små rövhålen.

Barn ska tydligen få göra allt de vill numera. 0 uppfostran, massa kvantitet istället för få kvalité numera som gäller..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mätte precis och det är ganska så exakt 50cm tjocka betongväggar.
Bor inte i en bunker dock

Då är det säkert en slits mellan väggarna där det är rör och isolering, 50cm ren betong genom väggen verkar ej sannoligt. Skulle kosta massor för byggaren / ägaren till kommande huset om man gjuter så tjocka väggar.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb