Mystisk 2-pin kabel från 24-pin kontakten

Permalänk

Mystisk 2-pin kabel från 24-pin kontakten

Jag har nyligen köpt ett Silverstone FX350-G (flex atx, lite ovanligt nätagg) och från 24-pin kontakten går det en kabel från Ground och +5VSB (svart och lila, jag vet inte vad SB betyder?) se bild

Så jag undrar helt enkelt vad detta är för kabel? Står inget på lådan eller i manualen som följde med, och jag hittar inget på Google heller...

Permalänk
Medlem

@Slewentogzz:
Eftersom den lila verkar vara den 5:e kabeln, så skulle jag tippa att det är PS_ON, för att typ fjärr styra nätagget.
Varför de nu skulle ha den möjligheten har jag ingen aning om.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Nope, den som sätter på nätagget är den gröna (sitter på andra sidan). Jag har kollat pinouten och den lila ska vara +5VSB, vad nu det betyder :/

EDIT: 5VSB betyder tydligen 5V Stand By. Men jag vet inte varför man vill ha en separat kabel för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

5VSB betyder tydligen 5V Stand By. Men jag vet inte varför man vill ha en separat kabel för det?

För Power On funktioner som te.x vissa möss/tangentbord har.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Belzader:

@Slewentogzz:
Eftersom den lila verkar vara den 5:e kabeln, så skulle jag tippa att det är PS_ON, för att typ fjärr styra nätagget.
Varför de nu skulle ha den möjligheten har jag ingen aning om.

PS_ON brukar vara grön, lila är 5VSB.

Skrivet av Slewentogzz:

@Belzader: Nope, den som sätter på nätagget är den gröna (sitter på andra sidan). Jag har kollat pinouten och den lila ska vara +5VSB, vad nu det betyder :/

EDIT: 5VSB betyder tydligen 5V Stand By. Men jag vet inte varför man vill ha en separat kabel för det?

5VSB ger spänning även när datorn är avstängd (i stand-by), man kan exempelvis använda det till att driva belysning man vill ska lysa jämt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

5VSB ger spänning även när datorn är avstängd (i stand-by), man kan exempelvis använda det till att driva belysning man vill ska lysa jämt.

Troligtvis är den till för det.
Men kan också vara:
What component uses 5VSB

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Belzader:

Troligtvis är den till för det.
Men kan också vara:
What component uses 5VSB

5VSB finns på alla nätagg och går till den stora 24-pinnars-kontakten man kopplar till moderkortet, moderkortet använder sen den för att bland annat kunna starta datorn men också för exempelvis USB-portar i stand-by. Det är inget man själv behöver bry sig om att koppla in utan moderkortet sköter det.

Den här tråden handlade ju däremot om vad den extra kabelbiten kan användas till, inte 5VSB över lag. Det här nätagget har alltså en Y-koppling av 5VSB så den går till två ställen.

Troligtvis har silverstone tänkt ut någon specifik användning för kontakten i deras chassin eller så, belysning av en strömknapp, display eller IR-mottagare, något som behöver vara igång även när datorn är avstängd men som inte drivs av moderkortets 5VSB-matning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Troligtvis har silverstone tänkt ut någon specifik användning för kontakten i deras chassin eller så, belysning av en strömknapp, display eller IR-mottagare, något som behöver vara igång även när datorn är avstängd men som inte drivs av moderkortets 5VSB-matning.

Jepp, på iaf. ett av deras chassi finns display och IR mottagare.
CW03

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Jag har nyligen köpt ett Silverstone FX350-G (flex atx, lite ovanligt nätagg) och från 24-pin kontakten går det en kabel från Ground och +5VSB (svart och lila, jag vet inte vad SB betyder?) se bild

Så jag undrar helt enkelt vad detta är för kabel? Står inget på lådan eller i manualen som följde med, och jag hittar inget på Google heller...

Det är en ultrastabil matningsspänning till ditt Sound Blaster kort för att du inte ska få in brumm i hörtelefonerna.
Om du inte har ett Sound Blaster kort kan du bortse från den kontakten.

På riktigt är det en pryttel till deras extrautrustning så du kan ha datorn att lysa, blinka och ladda mobilen även när den är avstängd.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu