Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

@andylindy det är njord och har telia

Har du fått meddelande från Telia om att de lämnat ut dina kunduppgifter till Njord?
När en bredbandsoperatör lämnar ut sådana uppgifter är de skyldiga att skriftligen meddela kunden tidigast en månad och senast tre månader efter att uppgifterna lämnats ut.
Troligen detta ärende:
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/PMA_16912-16.pdf
Se nedan.

Permalänk

Min bror fick också brev idag med samma film nerladdad 19-11-2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Så vad krävs egentligen för att de skall vara beredda att "titta på lagstiftningen"? En miljon kravbrev?

Att ett kravbrev (eller "förlikningserbjudande") råkar skickas till någon i sveriges finansiella eller politiska elit...en sådan ärekränkning kan naturligtvis inte tillåtas, så då skulle det skulle bli fart på lagstiftarna.

Permalänk
Skrivet av Pilsn3rkorv:

Min bror fick också brev idag med samma film nerladdad 19-11-2016.

Jag skulle tro att det är detta ärende:
Beslutet är från 2017-01-31
Eftersom det gällde ca 25000 ip-adresser så fick Telia 12 månader på sig att sammanställa dessa. Och detta räknat från
2017-02-21.
Det innebär att Njord nu inte haft tillgång till kunduppgifterna mer än ca tre månader varför de sena utskicken av "förlikningserbjudanden" kan förklaras. Det innebär också att abonnenterna kan ha fått meddelande från Telia om utlämnade kunduppgifter ganska nyligen.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Att ett kravbrev (eller "förlikningserbjudande") råkar skickas till någon i sveriges finansiella eller politiska elit...en sådan ärekränkning kan naturligtvis inte tillåtas, så då skulle det skulle bli fart på lagstiftarna.

Har säker dessa adresser på lista, så dessa brev inte hamnar "fel" Är sugen själv att skicka brev till några politiker

I Tyskland, är det mer vilda västern. Är ju tur man inte bor där.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Andylindy: nope inte inte fått något från telia

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått efter att läst lite om detta:

• Har ni ej fått någon faktura (ett kravbrev är ej en faktura) finns det inget att bestrida, det är lugnt för tillfället.

• Har ni fått faktura. Bestrid den på det samma.

• Kronofogskrav? Bestrid även det genom att tala med dem.

• De kallar er till domsto? Förneka allt.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Jag skulle tro att det är detta ärende:
Beslutet är från 2017-01-31
Eftersom det gällde ca 25000 ip-adresser så fick Telia 12 månader på sig att sammanställa dessa. Och detta räknat från
2017-02-21.
Det innebär att Njord nu inte haft tillgång till kunduppgifterna mer än ca tre månader varför de sena utskicken av "förlikningserbjudanden" kan förklaras. Det innebär också att abonnenterna kan ha fått meddelande från Telia om utlämnade kunduppgifter ganska nyligen.

Har skummat igenom hela listan och det man ser är att det är filer mellan 0.7-2.5 GiB.
Finns inga SPARKS, BLOW, DRONES m.fl. på 4 GiB och mer. Tillfällighet eller?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Lyckas fiska fram ett eget brev Detta ska hänt för flera år sen (fick titta på Youtube för att ens veta vad för film det ens var). Får se om något händer, kan ju enkelt fixa eget bluffbrev nu kanske (och använda detta brev som mall om det nu är äkta). Är ju rätt dåligt sätt att göra när det cirkulerar mycket bluffakturor (vet inte om detta ens är äkta), kan ju vara någon annans banknummer.

Sen summan för 1 film är ju rätt högt, jämfört vad den säljs för i handeln (så frågan är vilka förluster dom vill täcka).

https://i.imgur.com/zWSEBOa.jpg

Så kan äntligen citera mig själv på en uppdatering Dock inget nytt eller upphetsande, utan snarare komiskt (trode jag redan fått ett sådant brev och antog jag slängt det). Alltså telia skickade detta en månad för sent (minst) eller kommer det ett brev till från njord?

Ska ta ett allvarligt snack med Telia känner ja (återkommer med edit i så fall)

Sen hur sjutton har Telia sparat min IP info över ett år (när paxis är 6 månader, samt IPS själva säger att dom inte kan lagra så länge för det är dyrt)?

Fick svar från telia, inte jätte informativt. Men lite oroväckande är snarare hur njord law behandlar bevis.

T.ex detta, nu kanske jag läser mellan raderna. Men det betyder alltså att njord använder sin bot och lagrar ipadresser och sen när uppgifterna från t.ex telia kommer in. Så knyts även dom för gamla ip-adresserna, ihop med adresser dom fått från rättegångens nya IP-adresser (bara teori), ihop med post adress. För att komma runt 6 månaders praxisen.

---Alicia
>Det beslöts att vi behöver lämna ut ip-adresser 2016 men det innebär inte att Njord Law har dragit information just det datum eller året.

Så verkar som njord gör tunna bevis, tunnare? Frågan är hur man kan få fram det som bevis i t.ex domstol (vist onödigt, räcker ju att neka sig blå)? Men om man verkligen vill trycka ner njord i skorna eller tillbaks till jorden i alla fall

Sen är det ju ett massutskick, så kan ju bli förseningar hos telia. Men ville bara informera dom om att deras brev kom för sent (vet lite onödigt ).
---- Alicia
>Det var väldigt tråkigt att höra, vi brukar skicka information per mail samt brev. Detta skall givetvis komma i förhand men eftersom det är massutskick kan det innebära förseningar. Vi skickar endast ut information om att vi har lämnat ut uppgifter men det är inget som går att bestrida målet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Så kan äntligen citera mig själv på en uppdatering Dock inget nytt eller upphetsande, utan snarare komiskt (trode jag redan fått ett sådant brev och antog jag slängt det). Alltså telia skickade detta en månad för sent (minst) eller kommer det ett brev till från njord?

Ska ta ett allvarligt snack med Telia känner ja (återkommer med edit i så fall)

Sen hur sjutton har Telia sparat min IP info över ett år (när paxis är 6 månader, samt IPS själva säger att dom inte kan lagra så länge för det är dyrt)?

https://i.imgur.com/itlnrgB.jpg

Är det inte som Bahnhof då att de inte får radera uppgifterna förrän tvistemålet är avgjort och man vet om uppgifterna ska lämnas ut eller ej?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Är det inte som Bahnhof då att de inte får radera uppgifterna förrän tvistemålet är avgjort och man vet om uppgifterna ska lämnas ut eller ej?

Kan vara så ja, men målet som det står i brevet, startade 31 januari och enligt njord kommer infon från min ipadress från 2016. Se min edit jag gjorde nedan.

Läst om det och ja alla uppgifter 6 månader bakåt måste frysas tills rättegången är över, men dessa är 2 år gamla "brott".

Visa signatur

Permalänk

@Broken-arrow:

Telia fick alltså 12 månader på sig (från 21 februari 2017) och den information som skulle lämnas ut till Njord
gällde i princip andra halvåret 2016. Telia fick inte heller förstöra någon information innan den lämnats ut till Njord.
Detta även om informationen alltså var äldre än sex månader.
...
Mål nr
Copyright yrkade därtill att Patent- och marknadsdomstolen för tiden intill dess
ärendet hade avgjorts skulle förbjuda TeliaSonera att förstöra den information som
avsågs med yrkandet om informationsföreläggande, dvs. radera de aktuella
uppgifterna.
Patent- och marknadsdomstolen biföll det interimistiska yrkandet den 5 januari 2017.

BESLUT
1. Patent- och marknadsdomstolen förelägger TeliaSonera att, vid vite av 200 000
kr, ge Copyright information om namn och adress till de som var registrerade
användare av IP-adresserna i bilaga 1-7 vid de tidpunkter som anges vid
respektive IP-adress i bilagan.
2. Vad som har förordnats under punkten 1 gäller inte information om namn och
adress till de som var registrerade som användare av de IP-adresser som är
NAT-adresser. Förordnandet gäller inte heller information om namn och adress
till de som var registrerade som användare till de IP-adresser i det fasta nätet
som är äldre än sex månader, och de IP-adresser i det mobila nätet som är äldre
än 100 dagar, från den 5 januari 2017.
3. Informationen ska lämnas till Copyright skriftligen senast 12 månader från
dagen då detta beslut har vunnit laga kraft.

Permalänk

Fick med brev från telia idag ang detta skitet

Visa signatur

Marknadsreferenser:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Fick med brev från telia idag ang detta skitet

Har du kravbrev tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Fått brev från Telia idag om att mina uppgifter lämnades ut 21 februari 2018.
Inte fått något kravbrev.

Permalänk

@Cenorida:
Ja jag fick kravbrev med erbjudande från njord att betala för en film dem påstår att jag laddat ner för ca 3-4v sedan

Visa signatur

Marknadsreferenser:

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

@Cenorida:
Ja jag fick kravbrev med erbjudande från njord att betala för en film dem påstår att jag laddat ner för ca 3-4v sedan

Verkar vara misstänkt kort tid sedan. Tveksamt om Njord har hunnit få ut kunduppgifter så snabbt eftersom de flesta internetleverantörer nu bara har tre veckors trafikdata sparat.
Vilken internetleverantör har du?
Jag har en känsla av att Njord chansar om de tidigare fått reda på vem som har visst IP-nummer och numret dyker upp senare igen.
Har du fått brev från Njord tidigare?

EDIT: Nedladdningen var tydligen under 2016. Se nedan.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

@Broken-arrow:

Telia fick alltså 12 månader på sig (från 21 februari 2017) och den information som skulle lämnas ut till Njord
gällde i princip andra halvåret 2016. Telia fick inte heller förstöra någon information innan den lämnats ut till Njord.
Detta även om informationen alltså var äldre än sex månader.
...
Mål nr
Copyright yrkade därtill att Patent- och marknadsdomstolen för tiden intill dess
ärendet hade avgjorts skulle förbjuda TeliaSonera att förstöra den information som
avsågs med yrkandet om informationsföreläggande, dvs. radera de aktuella
uppgifterna.
Patent- och marknadsdomstolen biföll det interimistiska yrkandet den 5 januari 2017.

BESLUT
1. Patent- och marknadsdomstolen förelägger TeliaSonera att, vid vite av 200 000
kr, ge Copyright information om namn och adress till de som var registrerade
användare av IP-adresserna i bilaga 1-7 vid de tidpunkter som anges vid
respektive IP-adress i bilagan.
2. Vad som har förordnats under punkten 1 gäller inte information om namn och
adress till de som var registrerade som användare av de IP-adresser som är
NAT-adresser. Förordnandet gäller inte heller information om namn och adress
till de som var registrerade som användare till de IP-adresser i det fasta nätet
som är äldre än sex månader, och de IP-adresser i det mobila nätet som är äldre
än 100 dagar, från den 5 januari 2017.
3. Informationen ska lämnas till Copyright skriftligen senast 12 månader från
dagen då detta beslut har vunnit laga kraft.

Ja nu läste jag pappret lite fort (fick för mig att domen föll 31januari 2018). Men hur som helst kom brevet över en månad sent, kan ju bara gissa hur försenat dessa brev kommer vara för dessa 30.000 pers som njord skickat eller ska skicka kravbrev på

Men hur som helst, så enligt hon på supporten behöver inte tider eller datum stämma med verkligheten. Så hur ska detta kunna användas som bevisning i så fall?

Är ju som polisen skulle fråga vad jag gjorde på fredagen kl18:00, när brottet begicks på söndagen vecka senare

Visa signatur

Permalänk

@Broken-arrow:
Telia har dock tagit för lång tid på sig att informera.
Regeln är att när en internetleverantör lämnar ut kunddata så ska kunden informeras tidigaste en månad därefter och senast tre månader därefter.
Utlämningen av kunddata till Njord skedde 21 februari 2018 och kunderna skulle alltså ha fått ett brev daterat senast 21 maj.
Datum på brevet är 11 juni 2018.
Kanske en detalj i sammanhanget för när kunddata väl lämnats till Njord finns inte mycket mer att göra än att avvakta Njords "förlikningserbjudande".
Det brukar i alla fall inte komma innan kunderna fått information från internetleverantören.

Permalänk

@Andylindy: kolla mina andra inkögg i tråden

Visa signatur

Marknadsreferenser:

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

@Andylindy: kolla mina andra inkögg i tråden

Detta är Njords senaste beslut gentemot Telia daterat 2018-05-28:
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen...
De senaste händelserna gäller början av april 2018.
Att Njord skulle ha fått information om något som hänt "för ca 3-4v sedan" tycker jag verkar konstigt.
I så fall har man haft kunduppgifter avseende den IP-adressen sedan tidigare och inte via ett aktuellt domstolsbeslut.
Självklart får inte Njord skicka "förlikningserbjudande" till någon på grundval av äldre uppgifter om vilken kund som har viss IP-adress. Hos vissa internetleverantörer behåller man ju sin IP-adress under lång tid - jag har haft min adress i flera år trots att den kallas "dynamisk" och inte "statisk"

EDIT: Det var brevet som kom "för ca 3-4v sedan". Nedladdningen gjordes under 2016.
Se nedan.

Permalänk

@Andylindy: mitt kravbrev/erbjudande vad man vill kalla de. Är från en påstådd nerladdad film från år 2016

Visa signatur

Marknadsreferenser:

Permalänk
Medlem

Förlikning = otillräcklig bevisbörda för fällande dom.
Om Njord hade bevis för stämning, varför nöja med bara 4500:- när dom kan få mycket mer vid domstol med fällande dom?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Förlikning = otillräcklig bevisbörda för fällande dom.
Om Njord hade bevis för stämning, varför nöja med bara 4500:- när dom kan få mycket mer vid domstol med fällande dom?

Inte alls säkert.
Enligt professor i upphovsrätt Sanna Wolk så rör sig ersättningen för en enstaka nedladdning/fildelning snarare om "ett par hundralappar"
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1073477?programid=2778
Man kan tänka sig att detta är en av anledningarna till att några rättsfall ännu inte dykt upp här i domstolarna.
Plus naturligtvis det faktum att det inte räcker att man har ett abonnemang för att bli skyldig att betala för ett upphovsrättsintrång

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

@Cenorida:

Då förstår jag.
Det var brevet som kom "för ca 3-4v sedan". Jag uppfattade det som att du laddat ned filmen "för ca 3-4v sedan".
En oklar syftning helt enkelt

Permalänk

@Andylindy: ja de va snabbt skrivet och väldigt dåligt formulerat från min sida ber om ursäkt

Visa signatur

Marknadsreferenser:

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

@Andylindy: ja de va snabbt skrivet och väldigt dåligt formulerat från min sida ber om ursäkt

No problems

Permalänk

Finns det hopp i GDPR?

Snubblade in på denna tråden och känner väl som att det kan finnas risk att man får ett brev skickat hem.

Är det någon som har koll på GDPR och vad man har för möjligheter att be sin operatör radera sparad data som ipnummer etc
då detta från vad jag läst räknas som en del av uppgifterna som berörs av GDPR.

Förstår inte varför så många operatörer fortfarande har så långa loggdatum för ipnummer när många kör 1-30dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berterik76:

Snubblade in på denna tråden och känner väl som att det kan finnas risk att man får ett brev skickat hem.

Är det någon som har koll på GDPR och vad man har för möjligheter att be sin operatör radera sparad data som ipnummer etc

Förstår inte varför så många operatörer fortfarande har så långa loggdatum för ipnummer när många kör 1-30dagar.

Fortvarande oklart. Du skulle nog kunna neka samtycke. Men då skulle operatörern i sin tur kanske kunna neka dig fortsatt abonnering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berterik76:

Kort så innebär GDPR att du har dessa rättigheter om företagen inte måste behålla dina uppgifter för att leva upp till andra lagar såsom ex. Datalagringsdirektivet etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com