AMD:s marknadsandel femdubblades i Sverige med introduktionen av Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hur mycket minne har du? Tror Tech YES City sa att allt under 64GB minne är inte så bra med det programmet, men han körde väl också 8K (minns inte till 100%)

32gb för tillfället sitter det i båda burkarna men intel burken har 3000mhz minnen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Trevligt att det går så pass bra för AMD. Visst, de hade typ 50% när det gick som bäst för dem, men sedan Bulldozer-fiaskot har de varit i princip borträknade.
Vore intressant att veta hur det går för dem inom laptops och servers, två områden som är mycket viktiga (mobilt för volymerna, servers för vinstmarginalerna).

50% som bäst? Inom vilket område har de legat till då bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

$3,67 före 2015 då? Ja då var risken stor. Men så sjönk det ju till hälften. Det hade möjligen kunnat sjunka med hälften igen vid ev uppköp, men inte sannolikt. Idag förväntar jag mig inte att värdet ska hålla i sig. En halvering känns överhängande.

Möjligt att de kan falla tillbaka lite, men jag tror mer på ordentlig uppsida. Jag tror inte börsen fattat vilken extrem vinstökning som kommer att ske om de tar fler marknadsandelar.

Skrivet av SAnDis:

Köpte 1500 aktier över tid, i snitt på $7... Sålde 1000st för någon vecka sedan, på $13.. Ville skjuta mig själv när jag kollade 2 veckor senare vad kursen stod i.. haha.
Suttit i två jävla år och väntat så, säljer jag dem fel

Ja det är minst lika svårt att sälja rätt som att köpa. Jag har smygit iväg lite aktier på från $13 till drygt $17. Nu sitter jag på en skön nivå där jag kan köpa på mig mer om det sjunker, men även lätta lite om den stiger över $20.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Heja team grön! Min första AMD var en K6-2. Nu Ryzen 2700x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glädjande att AMD har framgångar! Kul också att se att vi är runt 2 procent som fortfarande sitter med våra gamla AMD K10. Min Phenom II X4 955 orkar med allt jag behöver för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Ett stort problem för AMD är att Intel är ett mycket kändare varumärke. Att AMD är känt bland de som kan hårdvara betyder inte att den stora massan fattar att det finns en ny herre på täppan

Permalänk
Medlem

Saknade min AMD FX-9590 8-core 4.7 GHz Socket AM3+ 220W med original sluten vattenkylning, (AMDs fetaste gökunge någonsin), i omröstningen så det blev en röst på annat.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Saknade min AMD FX-9590 8-core 4.7 GHz Socket AM3+ 220W med original sluten vattenkylning, (AMDs fetaste gökunge någonsin), i omröstningen så det blev en röst på annat.

Har suttit med samma cpu FX9590 en het rackare men den var inte så effektiv tyvärr men nu är AMD med igen .
Har kört AMD i många år från 200Mzh cpu sen uppåt alla har varigt lätt att överklocka men thunderbolt serien var en flopp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med min Ryzen 5 1600X, speciellt efter man suttit på FX-8350.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gör man ett överslag på hur stor andel av alla x86 CPUer som säljs till de som bygger egna system baserat på detta samt att AMD sagt att de hade sålt runt 5 miljoner Ryzen från release fram till Computex (såldes totalt ~260 miljoner x86 PC 2017).

Kombinerat med informationen här borde runt ~10 % av alla x86 CPUer som säljs gå till de som bygger själv. Strax över 70 % går sedan till bärbara.

Frågan jag ställer mig då är: var går resterande 20 % till? Stationära OEM? Eller finns det andra stora marknader för konsument x86? Tror inte dessa 260 miljoner enheter innefattar inbyggda-system, men är inte hundra på det. x86 är inte jättestor där men handlar nog om tiotals miljoner CPUer i alla fall (ARM säljer >1 miljard CPU per år till den marknaden).

Ryzen förtjänar att sälja väl i det stationära segmentet, däremot måste man jobba stenhårt med att putsa produkten för bärbara. Där är glappet fortfarande rätt stort mot Intel.

Tror också att AMD måste släpa sin APU-strategi, den fungerar inte på någon relevant marknad just nu. Dels borde alla Ryzen få en enkelt iGPU, det öppnar upp för OEM-marknaden av stationära (kontorsjobb har fungerat på iGPU det senaste decenniet). Dels bör man mer fokusera på batteritid och CPU-prestanda för bärbara, väldigt få spelar något som kräver en "stark" GPU på sina ultratunna laptops.

Bärbara + stationära OEM verkar trots allt vara ~90 % av PC-marknaden.

20% stationära OEM stämmer nog, även om det är ovanligare i Sverige så är stationära datorer på arbetsplatser rätt vanligt i många andra länder. Lägger man till att det ofta sitter stationära mini-PC i rätt många lösningar som kassasystem, informationssystem och liknande, det är nog inte så stor del men helt klart några procent. Det är inte orimligt att tänka sig hur många miljoner informations-displayer som installeras varje år överallt och drivs av en liten PC.

Finns rätt många bärbara med Atom-baserade CPU i de lägre prisklasserna, man undrar ju lite smått hur pass bra de säljer samt om de kommer få konkurrens från ARM nu när Windows börjar bli en hyfsad implementation på den plattformen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Så länge AMD är sämre för mina behov (mestadels spel) kommer den inte över min tröskel.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Mycket intressant omröstning.

Trodde inte alls att TR skulle ha markant majoritet av användare här på SweC.

Antingen är man fattig eller så är SweC majoriteten rika som troll.

Mjaa. Det TR och Ryzen-prollarna är ju samma alternativ i röstningen så det lär inte vara bara TR ;).
Men oavsett är det en skaplig överrepresentation av just ryzen/TR-system per generation här.
Vad jag tyckte var lika intressant på Intelsidan är väl att Haswell ser ut att vara ungefär dubbelt så vanligt som övriga generationers Intesystem i omröstningen. Också lite oväntat kanske.

However.
Dessa öppna omröstningar är inge vidare som statistiskt underlag egentligen. Urvalet ställer till det. De är lite roliga, men knappast tillförlitliga.
Det man kan säga är väl följande:
De läsare som intresserat sig för en AMDartikel med Ryzen som bild och som även tyckte att denna omröstning var intressant har i hög utsträckning valt AMDs nya processorer. Huruvida det är generellt för hela forumet vet vi inte.

Edit:
I skrivande stund har haswell gått om ryzen i popularitet i statistiken. Ja det svänger en del fram och tillbaka vilket förtydligar det jag tog upp om osäkerheten i siffrorna

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Statistikern i mig blir galen på rubriken.

Femdubblas??
I min värld betyder det att något dubblas fem gånger. Vilket skulle ge AMD en marknadsandel på 128%.

Finns massor av andra sätt att beskriva ökningen som vore mer korrekt. En 500%ig ökning, fem gånger så stor, eller en ökning med 16% enheter. Dom tre är bra mycket bättre än femdubblas.

Nu gjordes det klart i artikeln att marknadsandelen ökat från 4% till 20% vilket är ett bra förtydligande.

</Gnäll mode>

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Möjligt att de kan falla tillbaka lite, men jag tror mer på ordentlig uppsida. Jag tror inte börsen fattat vilken extrem vinstökning som kommer att ske om de tar fler marknadsandelar.

Ja det är minst lika svårt att sälja rätt som att köpa. Jag har smygit iväg lite aktier på från $13 till drygt $17. Nu sitter jag på en skön nivå där jag kan köpa på mig mer om det sjunker, men även lätta lite om den stiger över $20.

Köpte för tre år sedan. Tror de låg på 3.något då ...... Fel runt 2 låg de på..... damn!!!!
Har lagt in mer pengar över tiden.
Räknar med att de kommer att ligga på 20-25 till nästa sommar.
Är definitivt ett långsiktigt kap.
Om fyra-fem år kanske uppe på 40-50 om det går som nu.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Goda nyheter ! Ska bli intressant vad som händer på deras cpu front framöver när dom faktiskt har pengar att spendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@kotz: Jag är mest orolig för att börsen vill se starkare marginaler. Får de till serversidan så kommer marginalerna stärkas, men några Intel-siffror som vissa analytiker verkar tro är möjliga är nog svårt att nå. Betydligt högre omsättning tror jag är rätt väg för AMD, och jag hoppas att börsen kan förlåta marginalen då så länge vinsten blir bra.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Inaktiv

Min personliga erfarenhet av Threadripper är att det är den stabilaste och minst krånglande dator jag NÅGONSIN haft, enda stulet var när jag skulle uppgradera RAM med stickor i samtliga minnesplatser vilket innebar en del jobb innan jag tagit reda på exakt i viken ordning stickorna skulle pluggas in för att det skulle funka problemfritt.

Märkligt att det verkar har betydelse i vilken ordning stickorna pluggas in i ett moderkort som inte har någon strömförsörjning via nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Min personliga erfarenhet av Threadripper är att det är den stabilaste och minst krånglande dator jag NÅGONSIN haft, enda stulet var när jag skulle uppgradera RAM med stickor i samtliga minnesplatser vilket innebar en del jobb innan jag tagit reda på exakt i viken ordning stickorna skulle pluggas in för att det skulle funka problemfritt.

Märkligt att det verkar har betydelse i vilken ordning stickorna pluggas in i ett moderkort som inte har någon strömförsörjning via nätagget.

Om man använder alla minnesplatser så spelar det väl ingen roll i vilken ordning man sätter in stickorna.
Det måste ha varit något annat som spökade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Om man använder alla minnesplatser så spelar det väl ingen roll i vilken ordning man sätter in stickorna.
Det måste ha varit något annat som spökade.

Han satte dem bak och fram. Typiskt nybörjarmisstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Han satte dem bak och fram. Typiskt nybörjarmisstag.

Det går väl inte ens om man inte använder en hammare?

Du kanske skoja men då skyller jag på tiden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Om man använder alla minnesplatser så spelar det väl ingen roll i vilken ordning man sätter in stickorna.
Det måste ha varit något annat som spökade.

Ja det är skummt, hade först 4 stickor som senare utökades till 6 vilket fungerade som det skulle efter visst strul med att för mycket minne blev maskinvarureserverat.
Men när jag senare köpte 2 stickor till och pluggade in dessa blev det ändå strul med att 16GB blev maskinvarureserverat.

Läser man instruktionen står det att man ska börja med att sätta stickorna i socket nr. 2 för varje channel enligt 2A, 2B, 2C eller 2D men eftersom jag hade fått det att fungera med 6 stickor kan ju omöjligt dom 2 sista tickorna ha satts in i fel ordning eftersom dessa 2 sista stickor båda sätts in i socket nr. 1 men likt förbannat blev 16GB maskinvarureserverat ännu en gång.

Så av med strömmen och ut med hela skiten igen varefter alla stickor pluggades in i ordningen 2A, 2B, 2C, 2D, 1A, 1B, 1C, 1D och nu funkar det som förväntat och endast 103 MB är maskinvarureservera.

EDIT: Provade att körde applikationer under VirtualBox ett tag vilket fullkomligt slukade minne och fungerade uselt, jag har sluta köra applikationer som använder detta så nu har jag 4 stickor över som kan användas till nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 2600X här. Riktigt nöjd. Kul att kunna köra AMD igen efter att man vänstrat med Intel och kört Haswell efter Phenom II.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.