SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett här eller någon annanstans att någon debattör i politiska ämnen helt plötsligt skriver att motdebattören har rätt, det bara ältas och till slut är det angrepp och tråd låst.
Det finns inget mervärde utav att förändra sin position utan man försöker överbevisa en motdebattör som är minst lika orubblig i sitt resonemang.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Frispel:

varför sweclockers ska lägga tid och resurser på något som inte är direkt relaterat till vad forumet handlar om?

För att en stor del av Sweclockers medlemmar faktiskt är intresserade av det kan väl vara ett skäl. Ett annat skäl, att Sweclockers breddar sig och genererar mer trafik. Som tidigare sagts så är teknologi och politik väldigt svårt att separera. Det tillåts så pass mycket annat off-topic diskussioner. Mitt sista skäl jag kommer på nu är att det förstör för de som vill diskutera seriöst samtidigt som man ger upp istället för att sätta hårda tydliga regler.

Sätt en gräns på att vara medlem i minst 1 år t.ex. för att få kunna delta i diskussionen och om du missbrukar dig så får man väl frysa denna användare från att diskutera under 1 månad eller mer, alt. stänga av användaren.

Men låt mig ge ett exempel: Nvidia klantar till det och 500.000 Grafikkort går sönder av någon anledning, går ej att laga och sälja. Då bör man t.ex. inte kunna kommentera att, "det var synd för miljön det där" för då är man spårat ur i miljö politik?

Tycker inte man vinner något på att stänga diskussioner, tvärt om.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Ingen tvingar dig att vara på SweC heller. Deras forum, deras regler. Gilla det eller stick, eller hur var det nu?

Det är ingen som påstått att Sweclockers inte bestämmer över deras egna forum? Sen trodde i alla fall jag att det var tanken att man åtminstone skall få säga vad man tycker om denna nya policy i denna tråden. Vad ska vi annars diskutera hade du tänkt?

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snutte:

Mycket bra beslut!

Håller med !!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem
Skrivet av snutte:

Mycket bra beslut!

Skrivet av AxxT:

Håller med !!

För att?
När ni bara skriver så där tror man lätt att ni tillhör skaran som trollade sönder politiktrådarna för att få fram det här beslutet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

För att?
När ni bara skriver så där tror man lätt att ni tillhör skaran som trollade sönder politiktrådarna för att få fram det här beslutet.

Personligen så är min första tanke att de är personer som bara sitter på sidolinjen och tittar medans andra kastar skit fram och tillbaka. Det är dock bara ett antagande, precis som att de skulle vara troll. Innan man har undersökt eller frågat personerna i fråga så är allt just bara det, antaganden. Redan där brukar många diskussioner spåra ur eftersom man gör ett antagande eller generalisering av den andra parten och börjar argumentera utifrån dessa premisser. Den andra parten blir då irriterad eftersom denne blir misrepresenterad och börjar kasta skit tillbaka, och allt detta skulle lätt kunna undvikas ifall man bara frågat motparten ärligt vad dennes ståndpunkt är.

Ställa frågor är bra, men många personer är även väldigt dåliga på att formulera frågor. Allt för ofta så bär frågor och kritik en tydlig passiv-aggresiv ton som på sin höjd låter frågeställaren ventilera sin frustration, men bidrar med negativitet och anklagelser till diskussionen när det vore mycket bättre med neutralitet och skeptisk nyfikenhet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Har inte hängt med i debatten alls så applicera en eller två (eller kanske tre) nypor salt, MEN... generellt och principiellt sett så hoppas jag att detta inte är ännu en av dessa antidemokratiska/"mysfascistiska" åtgärder som extremvänstern börjat pyssla med för att motverka extremhögern. Håller nämligen till 100% med om att polarisering och extremisering är ett jädra otyg som kommit att dominera på bekostnad av rationella samtal baserade på ett visst mått dekorum och ömsesidig respekt, men jag kan också se att översittarmetoderna extremvänstern för närvarande ägnar sig åt ur ett demokratiskt perspektiv är rent förkastliga och allt som oftast inte bara bidrar till polariseringen utan också verkar som ett rekryteringsinstrument för den andra sidan av det spektrat där man mer än gärna provocerar fram öststatsmetoder och fulkommunism för att med viss rätt kunna peka på ett bländande hyckleri. Vi kan kalla detta samspel och kapprustning "den autistiska tangon".

Det jag fortsatt hoppas på således - och inte bara här utan även på övriga sociala medier där dessa tender finns - är att man tänker till en smula och försöker skapa lösningar där man ger bråkstakarna utrymme utan att tillåta dom infektera de övriga samtalen. Allt som oftast är man allt för snabba med att banna, tysta ner och censurera och även om tanken i många fall kan vara god så är det från ett kommunikativt perspektiv kontraproduktivt - och ur ett demokratiskt perspektiv skrämmande.

Men nu generaliserar jag bara som sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag har aldrig sett här eller någon annanstans att någon debattör i politiska ämnen helt plötsligt skriver att motdebattören har rätt, det bara ältas och till slut är det angrepp och tråd låst.
Det finns inget mervärde utav att förändra sin position utan man försöker överbevisa en motdebattör som är minst lika orubblig i sitt resonemang.

Känns som att detta också stämmer ganska bra in på politikerna, har nog aldrig hört dom argumentera och att en person helt plötsligt lägger sig och ändrar sig... Ibland känns det nästan som att dom tjafsar mer för att dom inte får LOV att ändra sig (för att behålla jobbet osv) än att det faktiskt har med argumenten att göra... Lite sorgligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Skrivet av Chromatic:

Känns som att detta också stämmer ganska bra in på politikerna, har nog aldrig hört dom argumentera och att en person helt plötsligt lägger sig och ändrar sig... Ibland känns det nästan som att dom tjafsar mer för att dom inte får LOV att ändra sig (för att behålla jobbet osv) än att det faktiskt har med argumenten att göra... Lite sorgligt

Poängen med debatter är dock inte att komma överens utan att varje part så bra som möjligt ska framhäva sin egen ståndpunkt samtidigt som publiken (alltså inte någon deltagande part) ska ta ställning till vilken part som har "bäst" åsikter. Av denna anledning gör sig debatter bäst avgränsade i tid och rum, vilket är svårt på ett forum där politiska diskussioner tenderar att snart övergå i just rena debatter.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Poängen med debatter är dock inte att komma överens utan att varje part så bra som möjligt ska framhäva sin egen ståndpunkt samtidigt som publiken (alltså inte någon deltagande part) ska ta ställning till vilken part som har "bäst" åsikter. Av denna anledning gör sig debatter bäst avgränsade i tid och rum, vilket är svårt på ett forum där politiska diskussioner tenderar att snart övergå i just rena debatter.

Förstår, men enligt mig så borde man inte säga emot av principskäl utan föra en öppen debatt där man inte är 100% anti sin "motståndare" hela tiden, skulle leda till betydligt mer realistiska debatter tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Personligen så är min första tanke att de är personer som bara sitter på sidolinjen och tittar medans andra kastar skit fram och tillbaka. Det är dock bara ett antagande, precis som att de skulle vara troll. Innan man har undersökt eller frågat personerna i fråga så är allt just bara det, antaganden. Redan där brukar många diskussioner spåra ur eftersom man gör ett antagande eller generalisering av den andra parten och börjar argumentera utifrån dessa premisser. Den andra parten blir då irriterad eftersom denne blir misrepresenterad och börjar kasta skit tillbaka, och allt detta skulle lätt kunna undvikas ifall man bara frågat motparten ärligt vad dennes ståndpunkt är.

Ställa frågor är bra, men många personer är även väldigt dåliga på att formulera frågor. Allt för ofta så bär frågor och kritik en tydlig passiv-aggresiv ton som på sin höjd låter frågeställaren ventilera sin frustration, men bidrar med negativitet och anklagelser till diskussionen när det vore mycket bättre med neutralitet och skeptisk nyfikenhet.

Det var därför jag frågade och det är inget antagande. Jag är verkligen nyfiken. Många har ju skrivit att dom bara är trötta på politik och att det inte borde finnas på sweclockers för det förekommer så mycket politiska diskussioner på annat håll. Då undrar man varför dessa personer har gått in och läst i trådarna överhuvudtaget. Och om dom inte läst trådarna alls, varför då störa sig så mycket på att andra skriver och läser i trådar med politiskt innehåll?
Jag får det inte att gå ihop och är som sagt väldigt nyfiken på det här beteendet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får lite känsla av Decemberöverenskommelsen (DÖ) här? Ett beslut för att förhindra att vissa åsikter och diskussioner förekom, vilket istället medförde att dessa åsikter och diskussioner förekom mycket mer än tidigare, och att även dom som tidigare var helt ointresserade av frågorna nu plötsligt blev väldigt intresserade. Jag har svårt att tro att detta kan fungera i praktiken, oavsett om man sen tycker beslutet i sig är bra eller dåligt. Jag kan dock förstå tankarna bakom själva beslutet som så och tycker inte nödvändigtvis att beslutet i sig är fel, men är mer tveksam om det kommer fungera i praktiken. Och ja, jag inser ironin med just en politisk jämförelse här.

Edit:
För den som tvivlar kan jag rekommendera ett reportag i något av de senaste FOKUS-tidningarna, där man via MRI och liknande visat att det var svårare att ändra folks politiska uppfattning än det var att få dom att tro på väldigt absurda påståenden, som att jorden var platt osv. Politik är mer än bara ett ämne, det är något som på gott och ont genomsyrar hela samhället. För att få bort politiken måste man få bort hela samhället.

Permalänk

Man kan också på de trådar som är i riskzonen ha en funktion som att inläggen måste godkännas av moderator. Det kommer ju göra att dessa "troll" inte ens har en chans och ingen mening med att försöka ens.

Tillsammans med hårdare regler hade problemen med största sannolikhet varit borta. Beteendet bättre och mycket goare stämning.

Nu är de slut från min sida. Presenterar ett riktigt bra case om hur man skulle gjort det. Men förbud är den enkla vägen. STÅ UPP mot beteendet säger jag bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlytPojken:

Man kan också på de trådar som är i riskzonen ha en funktion som att inläggen måste godkännas av moderator. Det kommer ju göra att dessa "troll" inte ens har en chans och ingen mening med att försöka ens.

Tillsammans med hårdare regler hade problemen med största sannolikhet varit borta. Beteendet bättre och mycket goare stämning.

Nu är de slut från min sida. Presenterar ett riktigt bra case om hur man skulle gjort det. Men förbud är den enkla vägen. STÅ UPP mot beteendet säger jag bara.

Det är ingen idé att ha en seriös diskussion om moderater med en viss åsikt ska bestämma vilka inlägg som ska få komma med.

Jag ser dock mängder av politiska trådar fortfarande som de inte tagit bort vilket jag tycker är bra då man kan diskutera allt utom invandring eftersom de trådarna spårar antar jag?

Permalänk
Medlem

Bra beslut!

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Det var därför jag frågade och det är inget antagande. Jag är verkligen nyfiken. Många har ju skrivit att dom bara är trötta på politik och att det inte borde finnas på sweclockers för det förekommer så mycket politiska diskussioner på annat håll. Då undrar man varför dessa personer har gått in och läst i trådarna överhuvudtaget. Och om dom inte läst trådarna alls, varför då störa sig så mycket på att andra skriver och läser i trådar med politiskt innehåll?
Jag får det inte att gå ihop och är som sagt väldigt nyfiken på det här beteendet.

Jag skulle kunna se att vissa personer vill delta i diverse politiska diskussioner på ett sakligt sätt, men eftersom dessa trådar ofta spårar ur ganska fort så vill man inte hamna i en korseld av pajkastning. Den lilla resonabla människan som står i ett hav av arga "pajkastare" försvinner även lätt i mängden, varpå den sakliga diskussionen drunknar och tråden blir i praktiken meningslös. Det finns mer än ett handfull exempel på det här forumet där en politiskt laddad diskussion inte kan hållas saklig utan att moderatorer ska gå in med jämna mellanrum och rensa och säga till. Jag tror ingen skulle ha något emot dessa diskussioner ifall de kunde hållas sakliga, vilket uppenbarligen är ett problem i dagsläget.

Lösningen på grundproblemet är egentligen bara att stå över alla dessa sidospår helt och försöka hålla en allmänt bra diskussionsteknik oavsett. Blir du förolämpad vänder du bara andra kinden till och svarar ENDAST på det sakliga, eller ignorera dem helt. Har en person ett helt absurt resonemang så behöver man inte svara då du på så sätt bekräfta personen. Alla resonabla människor kan se att det är absurt ändå utan att man behöver påpeka det. Problemet är att det är lättare att rasera en diskussion då det endast krävs en person vid fel tillfälle, men att bygga upp och bibehålla ett vettigt diskussionsklimat kräver en ansträngning av hela gruppen. Ju större grupp desto större ansträngning.

För att förtydliga så är det här inte nödvändigtvis menat till dig, utan det är bara generella iakttagelser och tankar kring varför jag tror diskussioner spårar ur. Detta gäller alla diskussioner oavsett ämne, men just politiska diskussioner har en mycket högre tendens att få sina deltagare att slänga iväg all respekt och förnuft genom fönstret, möjligen på grund av att det oftast är mer känslomässigt och personligt laddade ämnen. Det är relativt lätt att acceptera att man hade fel gällande antalet bultar på Ölandsbron, men ingen gillar att få sin världsbild ifrågasatt och raserad.

Skrivet av gabriel15:

Det är ingen idé att ha en seriös diskussion om moderater med en viss åsikt ska bestämma vilka inlägg som ska få komma med.

Bara för att undvika dessa urspårningar p.g.a. antaganden; menar du moderatorer?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tror det ska mycket till för att folk ska skapa trollkonton OM de vet att med största sannolikhet kommer att tas bort ändå. Vi får väl då också anta att moderatorerna faktiskt "gör jobbet" då.

Skulle det ändå vara så att det görs. Sätt minimum krav på antal inlägg i de "riskzons ämnen" och gör en egen underdel? Visst det kanske skapas trollkonton då som härjar i de vanliga trådarna. Men återigen, det ska mycket till för att folk ska göra det, och i en sådan tråd är moderatorerna redan redo. Att skapa trollkonton och härja i "mindre" trådar gör nog ingen alls. Och skulle det ske tror jag att folk medvetet vet om de och bryr sig inte om.

Dessa trådar i närtid sker ju på grund av folks tro att de får göra vad de vill. Det är säger ju sig självt att det blir urspårade trådar när ingen tar tag i det på riktigt och säger till ordentligt.

Så klart som fan det spårar ur.....

Om du själv inte kan hitta en trevlig politiskt diskussion här så har du egentligen redan funnit svaret på din egen fråga.

Men vad skulle syftet vara med ett politiskt sub-forum? Varför vore det en bra idé?

Permalänk

Det här är ett datorforum och kanske politiska diskussioner fungerar bättre i andra forum.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det här är ett datorforum och kanske politiska diskussioner fungerar bättre i andra forum.

Vill du då att alla forum som inte gäller "teknik" ska tas bort från SweClockers? Samma fråga till ni övriga som kommit med samma synpunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag skulle kunna se att vissa personer vill delta i diverse politiska diskussioner på ett sakligt sätt, men eftersom dessa trådar ofta spårar ur ganska fort så vill man inte hamna i en korseld av pajkastning. Den lilla resonabla människan som står i ett hav av arga "pajkastare" försvinner även lätt i mängden, varpå den sakliga diskussionen drunknar och tråden blir i praktiken meningslös. Det finns mer än ett handfull exempel på det här forumet där en politiskt laddad diskussion inte kan hållas saklig utan att moderatorer ska gå in med jämna mellanrum och rensa och säga till. Jag tror ingen skulle ha något emot dessa diskussioner ifall de kunde hållas sakliga, vilket uppenbarligen är ett problem i dagsläget.

Lösningen på grundproblemet är egentligen bara att stå över alla dessa sidospår helt och försöka hålla en allmänt bra diskussionsteknik oavsett. Blir du förolämpad vänder du bara andra kinden till och svarar ENDAST på det sakliga, eller ignorera dem helt. Har en person ett helt absurt resonemang så behöver man inte svara då du på så sätt bekräfta personen. Alla resonabla människor kan se att det är absurt ändå utan att man behöver påpeka det. Problemet är att det är lättare att rasera en diskussion då det endast krävs en person vid fel tillfälle, men att bygga upp och bibehålla ett vettigt diskussionsklimat kräver en ansträngning av hela gruppen. Ju större grupp desto större ansträngning.

För att förtydliga så är det här inte nödvändigtvis menat till dig, utan det är bara generella iakttagelser och tankar kring varför jag tror diskussioner spårar ur. Detta gäller alla diskussioner oavsett ämne, men just politiska diskussioner har en mycket högre tendens att få sina deltagare att slänga iväg all respekt och förnuft genom fönstret, möjligen på grund av att det oftast är mer känslomässigt och personligt laddade ämnen. Det är relativt lätt att acceptera att man hade fel gällande antalet bultar på Ölandsbron, men ingen gillar att få sin världsbild ifrågasatt och raserad.

Bara för att undvika dessa urspårningar p.g.a. antaganden; menar du moderatorer?

Det är jag helt med på och jag förstår er moderatorer som får en massa extra jobb. Det skrev jag i mitt första inlägg i den här tråden. Jag tycker att det är jättetråkigt att ni tagit det här beslutet och orsaken till beslutet ändrar inte på det.
Sen tycker jag att ni kunde hanterat det annorlunda. Jag tror inte att ni skulle ha några större bekymmer att rekrytera ett par nya moderatorer och ni har fått många bra förslag i tråden som hade underlättat jobbet.
Lite sent påtänkt kanske men trådar som faktiskt har fungerat utan att spåra ur började låsas för flera månader sedan.

Det är vad jag tycker om saken och har inte så mycket mer att säga om det. Det är som det är.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vill du då att alla forum som inte gäller "teknik" ska tas bort från SweClockers? Samma fråga till ni övriga som kommit med samma synpunkt?

Jag har tänkt både fram och tillbaka och jag tycker allt ska diskuteras även politik, nackdelen med politik är att ingen har rätt eller fel och diskussionerna kommer bara leda till konflikter. Dock om alla vill diskutera politik så kan jag också göra det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Jag har tänkt både fram och tillbaka och jag tycker allt ska diskuteras även politik, nackdelen med politik är att ingen har rätt eller fel och diskussionerna kommer bara leda till konflikter. Dock om alla vill diskutera politik så kan jag också göra det.

Kanske ska nämna att när jag menar rätt eller fel så menar jag inom demokratins och Svenska värderingars gränser. Om någon vill göra Sverige till en diktatur kommer då jag kämpa emot det med alla medel jag har till förfogande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Om du själv inte kan hitta en trevlig politiskt diskussion här så har du egentligen redan funnit svaret på din egen fråga.

Driver du eller? Läser du ens tråden? Sweclockers har förbjudit politiska ämnen på grund av att folk inte kan uppföra sig.

Jag har på varenda inlägg svarat på just det och hur man borde hanterat det istället och gett förslag.

Skrivet av henkiii:

Men vad skulle syftet vara med ett politiskt sub-forum? Varför vore det en bra idé?

Svarat på den frågan i tidigare inlägg, varför det inte bara behöver vara teknikinnehåll här.

Men jag tackar och tar emot för ännu ett inlägg som visar hur folk agerar. För åskådarna är det ganska tydligt vilken nivå ena sidan av diskussionen ligger på.

Det är uppenbart att du inte läser mina inlägg och du är inte den första som säger exakt samma sak som tidigare och som jag redan svarat på.

Permalänk

Här visas ju registreringsdatum på den som postar. Mycket bra för hårdare tag. Spammet började komma 2012 och på riktigt 2014. Alla som reggat sig 2014+ är värda en klick på profilen för att se vad de har bidragit till diskussionerna med. Enkelt.

Jag tycker att inlägg som är anmälda (och kollade så att de verkligen är politiskt spam), eller skrivna av avstängda användare ska kräva ett klick för att visas. Annars tillåter man ju att polariserande spam får en publik. De kan ju blogga, men ingen läser. De lever i omodererade kommentarfält som de snabbt kan regga utan kostnad. Stänger man av dem förlorar de inget; nytt konto med en nyskapad epostadress fem minuter senare. Om man måste klicka för att ladda inlägget förlorar de något. Så fort de har något att förlora, kommer de dra till nåt annat kommentarfält och mindre jobb för mods.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det är väl just här problemet ligger, för vad är egentligen politik? Och vad är det inte? Om en polis/sjuktsköterska i lönetråden skriver vad dom tjänar och folk säger att det är för lite, är det då politik? Om en lärare skriver att hen håller på att ge upp sitt yrke för att eleverna är för bråkiga i klassrummet, är det politik? Eller en diskussion om IT-säkerhet där någon tar upp att vårt land attackeras av ryska (eller något annat lands) hackers, är det politik? Eller att en pizzabagare flyttar sin restaurang från Område X till Område Y efter att ha blivit rånad Z gånger senste W månaderna, är det politik?

Finns nog inga rätta svar på detta, men jag tror utmaningen för SweClockers snarare är om man ska tillåta NÅGRA diskussioner som inte direkt handlar BARA om "teknik". För inte kan väl nån bråka om tekniska frågor, som t.ex. ifall man borde ha AMD eller Intel CPU till sin nya dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Ja, du har rätt i sak, det stämmer absolut, politik är väldigt viktigt och jag tycker att samhället behöver fler ställen där man på ett öppet sätt kan diskutera olika åsikter och idéer, med något slags ramverk givetvis så alla får komma till tals någorlunda lika länge, och man håller personangrepp på så låg nivå som möjligt.

Problemet är att pseudo-anonymitet i kombination med att det går att hålla igång diskussioner i princip i all oändlighet på skriva forum gör att (tolka detta nu bokstavligt och inte som min "känsla" ) extremister trivs och frodas på nätet. Vänster, höger, upp eller ner, oavsett politisk inriktning. Rätt så irrationella personer som inte egentligen vill kommunicera utan mest hålla en publik monolog och göra sin stämma hörd, gärna för att få medhåll om det går, i flera fall spammar upp forum och kanaler på ett aggressivt sätt och gärna startar fighter, skriker och bråkar och ger sig inte oavsett vad, piskar upp andra personer och till slut nästan oundvikligen får saker och ting att spåra ur.

Speciellt nära inpå val så accelererar detta beteende rätt så kraftigt, och då ökar resursbehoven för moderering i samma grad, då Sweclockers fokus inte har varit och inte är att diskutera "vanlig" politik utanför tekniksfären och relaterade ämnen så är det förståeligt att man vill undvika alltför mycket off-topic sandlåda och pajkasting.

Jag gillar att hänga här och prata om hårdvara, mjukvara och allt runtikring med andra hobbyister, och vill fortsätta kunna göra det i en om inte utopisk miljö så i alla fall neutral och där man åtminstone håller en miniminivå av hänsyn till andra besökare och nyttjare av forumet.

Det är inte cencur eller diktatur utan en bra plan för att bibehålla stämningen och fokuset på siten.

Tack för mig!

Sweclockers likväl andra forum kan ej bota problemen du beskriver genom att moderera bort aggressiva beteenden.. Detta är som att försöka kväva elden med ett bränsle.

Vad som istället har högre potential om en ägnar att åstadkomma förbättring, är att ta sig an debatten. Och anledningen till att vilja framföra starka argument med god ton, är ej för att övertala motståndaren (även om effekten ofta är sådan långsiktigt trots dennes hårt defensiva inställning) utan att försöka stimulera publikens egna tankeförmåga och på så vis förhindra att en annan part väljer att utagera på liknande vis.

Att handla irrationellt som en reaktion på något är mänskligt. Vi formas efter våra egna erfarenheter. Säg mig en enda människa som inte har påverkats negativt av att växa upp i ett auktoritärt hem med en massa hårda, överflödiga regler och straff som direkt påföljd av överträdelser. Vi kan bättre!

Skrivet av henkiii:

Fast flera av oss vill komma hit för avkoppling och utöva vårt intresse.

Inte rädda värden med IT politik genom att trycka åsikter i halsen på andra eller "se politiken" i varenda sakfråga.

Jag tycker ibland att det blir lite tröttsamt att behöva scrolla igenom allt politik-brus för att komma till det roliga.

Ett välkommet ställningstagande från redaktionen!

Sedermera hyser jag bred respekt för era önskemål gällande att kunna delta i diskussion utan att behöva delge politisk ställning.. Men jag förstår ej hur en forumdel särskilt anpassad för politiska frågor skulle motverka detta? Är alldeles bombsäker på att ni hade klarat av att undanhålla er därifrån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Fast det innebär å andra sidan att moderatorerna måste ta politisk ställning och agera moral- och smakpolis. Vad är okej och vad är det inte? Det kanske inte når riktigt tillbaka till ruta ett, men det är ett steg i fel riktning. Det är bättre med klara och enkla besked från högre ort, som inte ger något utrymme för tolkningar av den enskilde moderatorn.

Har i övrigt tidigare haft ett moderatorsuppdrag på ett stort forum. Förutom att flytta trådar åt jönsar som inte kunde lägga extrasekunderna det tog att skriva "mod kan flytta om tråden hamnade fel" på att leta upp rätt jäkla underforum istället, så var just det där att granska förmodererade trådar om något ämne som egentligen inte alls intresserade mig, den i särklass tristaste sysslan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Fast det innebär å andra sidan att moderatorerna måste ta politisk ställning och agera moral- och smakpolis. Vad är okej och vad är det inte? Det kanske inte når riktigt tillbaka till ruta ett, men det är ett steg i fel riktning. Det är bättre med klara och enkla besked från högre ort, som inte ger något utrymme för tolkningar av den enskilde moderatorn.

Har i övrigt tidigare haft ett moderatorsuppdrag på ett stort forum. Förutom att flytta trådar åt jönsar som inte kunde lägga extrasekunderna det tog att skriva "mod kan flytta om tråden hamnade fel" på att leta upp rätt jäkla underforum istället, så var just det där att granska förmodererade trådar om något ämne som egentligen inte alls intresserade mig, den i särklass tristaste sysslan.

De behöver inte alls ta politisk ställning?

Jag kan förstå problemet att det skiljer sig då från moderatorer sinsemellan, men att kräva att moderatorerna ska vet vad GOD TON innebär är för mig ganska rimligt. Vi pratar faktiskt om ett forum som har nästan 300 000 medlemmar. Det är väl inte orimligt begärt att Sweclockers ska ha moderatorer med "begåvning" för att veta vad bra och dåligt uppförande vid diskussioner är? För mig är det inte ens en begåvning utan en självklarhet.

Som jag tidigare nämnt finns olika förslag på hur man skulle förenkla arbetet. Samt att hellre en gång för mycket för då vet folk var nivån ligger. Att det inte accepteras vad som helst. Till slut blir det mindre och mindre arbete med sådana saker.

Återigen, jag tackar och tar emot. Din "vad är okej och inte" lämnas till tolkning. Vilket är ju exakt vad som sätter oss i denna positionen från början. Att inte folk från början vet. Denna cancer sprider sig hit. Tydligen så vet inte folk det och därför krävs det hantering av det, tycker jag iaf.

Nu ska jag inte vara sådan men uppförande mellan och bra och dåligt beteende är mer "svart och vitt" än "hur långt är ett snöre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

De behöver inte alls ta politisk ställning?

Jag kan förstå problemet att det skiljer sig då från moderatorer sinsemellan, men att kräva att moderatorerna ska vet vad GOD TON innebär är för mig ganska rimligt. Vi pratar faktiskt om ett forum som har nästan 300 000 medlemmar. Det är väl inte orimligt begärt att Sweclockers ska ha moderatorer med "begåvning" för att veta vad bra och dåligt uppförande vid diskussioner är? För mig är det inte ens en begåvning utan en självklarhet.

Som jag tidigare nämnt finns olika förslag på hur man skulle förenkla arbetet. Samt att hellre en gång för mycket för då vet folk var nivån ligger. Att det inte accepteras vad som helst. Till slut blir det mindre och mindre arbete med sådana saker.

Återigen, jag tackar och tar emot. Din "vad är okej och inte" lämnas till tolkning. Vilket är ju exakt vad som sätter oss i denna positionen från början. Att inte folk från början vet. Denna cancer sprider sig hit. Tydligen så vet inte folk det och därför krävs det hantering av det, tycker jag iaf.

Nu ska jag inte vara sådan men uppförande mellan och bra och dåligt beteende är mer "svart och vitt" än "hur långt är ett snöre".

Mjo, står ju väldigt klart att du inte suttit och förmodererat nån infekterad politisk debatt i alla fall. Begåvningen finns alldeles säkert, men gränsdragningen är långt från så sjävklar som du inbillar dig, och du bortser säkerligen helt från mängden skit man får att skyffla i valupptaktstider om man lämnar ämnesvalet fritt. Och nej, folk vet inte, därvid är det en mycket god idé att lämna synnerligen enkla och klara direktiv. Inget politiksnack här, inte jättesvårt ens för gemene pellejöns att förstå.

Det är kort sagt en bättre strategi att förbjuda det, än att ha sina frivilliga att skärskåda och bedöma varenda inlägg i infekterade äckeldebatter som i slutändan likförbannat inte har minsta koppling till forumets inriktning och syfte. Man vill inte hamna i situationen där det jobbiga i att städa efter användarna överväger det roliga i att delta i forumets utveckling för frivilligkåren. Utgående från egen erfarenhet kan jag berätta att det är sådant som får de frivilliga att tappa intresset och lämna skutan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!