SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Tillochmed i den här tråden syns det tydligt att politik inte går att diskutera på en vettig nivå. Det är för många som ser sig tystade, kastar skit i alla politiska riktningar eller tar till otrevliga argumentationstekniker.

Det är synd att det inte fungerar, men så länge folk inte kan diskutera och argumentera utan personangrepp och rena sandlådefasoner så tycker jag det tyvärr bättre att mängden politik här begränsas.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket synd. Verkar som mina inlägg blivit ignorerade när man har andra åsikter.

Återigen kommer det fram, "så länge folk inte kan x". Och folk kommer inte kunna i framtiden heller, om det inte finns regler att hänvisa till.
Folk kommer aldrig rätta sig i ledet om det inte finns något led. Ja jag sa det.

MYCKET synd.

Permalänk
Geeks
Grundare

@muSashi:

Jag startade SweClockers 1999 som en datorintresserad 17-åring. Idag är vi 20-talet medarbetare med hundratalet andra personer i olika roller likt frilansare, testpiloter och moderatorer. Det som driver oss gemensamt är teknikintresset, att samla likasinnade och engagera dessa personer (och oss själva!) kring intresset. Syftet är att den kunskap som bildas och delas i det här diskussionsforumet ska komma i första hand alla som bidrar till nytta. Jag själv och många andra har haft otrolig nytta av det i våra liv och på olika sätt. Hur man bidrar till communityt försöker vi definiera så tydligt som möjligt i reglerna och genom att uppmuntra medlemmar som sprider och delar med sig av sina kunskaper inom intresseområdet.

Syftet med SweClockers är inte att samlas runt en politisk agenda för att tysta andra personers politiska åsikter eller att förändra andra människors världsbild. SweClockers är heller inte för allt och alla men vi välkomnar alla som vill bidra. Jag vill vara tydlig med valet att diskutera teknik och datorer här, men när man känner att man behöver ta in sina bredare politiska åsikter i diskussionen hänvisar vi den diskussionen någon annanstans. Det är ett val och beslut jag står bakom fullt ut och är en av förutsättningarna för att vara en bidragande medlem - som vi genom åren tillsammans inom communityt definierat.

Precis som alla andra är jag människa och har en ideologi som driver mig personligen. I denna ingår en tro på att man inte kan tvinga på andra människor åsikter eller sin egna ideologi. SweClockers handlar fortsatt om datorer och hårdvara (därmed också politiska diskussioner inom communityts ämnesområden) med målet att det bildas och delas kunskap inom detta område. Förhoppningen är att det kommer alla som ser ett värde i detta till nytta. Själv ser jag det som att mitt egna teknikintresse också kan komma samhället till nytta i stort genom SweClockers så länge det finns gemenskap och kunskap här.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tillochmed i den här tråden syns det tydligt att politik inte går att diskutera på en vettig nivå. Det är för många som ser sig tystade, kastar skit i alla politiska riktningar eller tar till otrevliga argumentationstekniker.

Det är synd att det inte fungerar, men så länge folk inte kan diskutera och argumentera utan personangrepp och rena sandlådefasoner så tycker jag det tyvärr bättre att mängden politik här begränsas.

Jag vet inte om du riktar udden mot mig men låt mig återupprepa det har aldrig varit en bra idé att prata politik samtidigt som andra ska låta bli. Överlag så har jag inga problem med Sweclockers hårdare riktlinjer om politik men samtidigt som de vill diskustera politik relaterat till IT, teknik och datorspel, i dagens hätska politiska klimat, är inte bara ett minfält, det är skenheligt också.

Skall Sweclockers ha hårdare riktlinjer om politik så ska det gälla allt, IT, teknik och datorspel inkluderat.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@muSashi: Om du vill ha ett forum där du kan diskutera vad som helst så vad hindrar dig att dra igång ett sådant? Varför vill du ha det serverat?

Blir så trött på sådana här intetsägande svar som inte leder till något konstruktivt, har du inget bättre att säga, så är det bättre att inte säga något överhuvudtaget.

Istället för bara haspa ur dig något, svara istället på vad jag skriver. Det förekommer en massa "offtopic" ämnen på Sweclockers, om man ska förbjuda ett samtalsämne så tycker jag att man ska vara konsekvent och förbjuda allt som inte har med teknik att göra.

Dock är min personliga åsikt, att man ska kunna diskutera vad som helst, även när det kommer till teknik och politik. Jag ser en stor koppling mellan just politik och teknik i den tekniska värld som vårat samhälle bygger på idag och tycker det faller naturligt att politiska samtal även uppstår i ett forum som är inriktad mot oss datornördar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Blir så trött på sådana här intetsägande svar som inte leder till något konstruktivt, har du inget bättre att säga, så är det bättre att inte säga något överhuvudtaget.

Istället för bara haspa ur dig något, svara istället på vad jag skriver. Det förekommer en massa "offtopic" ämnen på Sweclockers, om man ska förbjuda ett samtalsämne så tycker jag att man ska vara konsekvent och förbjuda allt som inte har med teknik att göra.

Dock är min personliga åsikt, att man ska kunna diskutera vad som helst, även när det kommer till teknik och politik. Jag ser en stor koppling mellan just politik och teknik i den tekniska värld som vårat samhälle bygger på idag och tycker det faller naturligt att politiska samtal även uppstår i ett forum som är inriktad mot oss datornördar.

Ett tips är att ignorera såna inlägg och tryck på anmäl-knappen istället. Inte för att jag tror det hjälper då man kunnat läsa liknande kommentarer från moderatorer tidigare. Men vem vet?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Jag vet inte om du riktar udden mot mig men låt mig återupprepa det har aldrig varit en bra idé att prata politik samtidigt som andra ska låta bli. Överlag så har jag inga problem med Sweclockers hårdare riktlinjer om politik men samtidigt som de vill diskustera politik relaterat till IT, teknik och datorspel, i dagens hätska politiska klimat, är inte bara ett minfält, det är skenheligt också.

Skall Sweclockers ha hårdare riktlinjer om politik så ska det gälla allt, IT, teknik och datorspel inkluderat.

Jag tycker han naglade orsaken till SC beslut.
Det är ju inte ämnet i sig, det är brist på respekt från dom som diskuterar ämnet.
Saknar du karaktär måste du ersätta det med levnadsregler.

Permalänk
Medlem

@muSashi: Vad är det för samtal du vill ha? Du kan ju inte hantera att jag har annan åsikt än du.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sweclockers är i sin fulla rätt att sätta vilka gränser de än vill för sitt forum. Det är ingen mänsklig rättighet att få basunera ut sina åsikter var som helst. Man väljer ett lämpligt forum för sådant. Personligen tycker jag det är skönt att slippa höra självutnämnda experter som pratar om saker de saknar egentlig sakkunskap om.

Alla människor har förvissa rätt att uttala sig och få sin röst hörd. Men allas åsikter är inte lika mycket värda.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Håller med, kan vara skönt att slippa allt pladder om alla de olika politiska aspekterna. som sagt jag loggar in till sweclockers för att nöra in mig på tekniskt innehåll och allt vad det innebär, inget annat.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ett tips är att ignorera såna inlägg och tryck på anmäl-knappen istället. Inte för att jag tror det hjälper då man kunnat läsa liknande kommentarer från moderatorer tidigare. Men vem vet?

Just därför jag säger att jag blir så trött på sådana svar som man sett rakt genom den här tråden. Men det är sant, det kanske är värt att anmäla dom och förhoppningsvis försvinner liknande kommentarer, så att man istället får en bättre nivå på det som debatteras här.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Censur har inget med stater att göra, även om det ofta förekommit i samband med dessa.

Det är väl ändå tvärt om?
Alltså att det bara är staten som kan utöva censur.

Om jag går till DN och ber dem publicera mina krönikor och de inte är intresserade så måste de inte publicera dem om de inte är intresserade av det jag har producerat. De bestämmer själva över sin plattform.
Det är inte censur.

Om jag går till ett tryckeri och säger att de ska ge ut mina memoarer så har de rätt att säga nej om de inte är intresserade.
De bestämmer själva över sin plattform.
Det är inte censur.

Om vänsterpartiet går till SD och säger att de vill ha med ett gäng av sina egna punkter i SDs valprogram så måste SD inte acceptera detta.
De bestämmer själva över sin publiceringsplattform.
Det är inte censur.

Och samma sak gäller även på sweclockers. Vad som postas och ligger uppe på deras privata site får sweclockers själva välja och det handlar inte heller om censur.

Censur blir det först när staten i lag förbjuder medborgaren att yttra sig.
Någon rättighet att använda andras plattformar för att bli publicerad finns däremot inte.

Exempel på faktisk censur som vi har l landet är att man inte får publicera barnporr, olaga hot är ett annat exempel och även hets mot folkgrupp finns det censurlagar kring. Finns fler delar så som uppvigling, förtal också och säkerligen ett gäng grejer till.

Här kan du läsa mer om du så önskar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Censur

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl ändå tvärt om?
Alltså att det bara är staten som kan utöva censur.

Nej. Vilket även framgår av Wikipedia-artikeln du länkade till. Men som jag skrev redan innan så är det ofta, men långt ifrån alltid, stater som står för censuren.

Enligt SAOL:

"cens·­ur [‑u´r] substantiv ~en • förhands­granskning av film, tryck­alster, brev (i äldre tid)"

Edit:
Baserat på resten av ditt inlägg tror jag du gjort lite väl långtgående tolkningar/antaganden av det jag skrivit, vilket endast är att censur kan förekomma i andra sammanhang än statliga.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Jag tycker han naglade orsaken till SC beslut.
Det är ju inte ämnet i sig, det är brist på respekt från dom som diskuterar ämnet.
Saknar du karaktär måste du ersätta det med levnadsregler.

Jag tror alla som läst artikeln har förstått att det handlar om dåligt uppförande vid diskussioner är orsaken.
Hur man ska hantera det är för mig mycket intressant att diskutera. Förbud är att skjuta bort/förflytta problemet istället för att med regler hantera problemet.

Skrivet av FlytPojken:

Nja vi gör det fortfarande. Sweclockers behöver inte göra förändringen, de kan bestämma reglerna så att användarna förbättrar sitt beteende.

Det är därför jag tycker att beslutet var fel.

Ber om ursäkt om min åsikt inte har varit tydlig nog men har man följt alla mina inlägg i tråden så är ovanstående det de handlar om.

Skrivet av FlytPojken:

Mycket synd. Verkar som mina inlägg blivit ignorerade när man har andra åsikter.

Återigen kommer det fram, "så länge folk inte kan x". Och folk kommer inte kunna i framtiden heller, om det inte finns regler att hänvisa till.
Folk kommer aldrig rätta sig i ledet om det inte finns något led. Ja jag sa det.

MYCKET synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Kenneth: igen, det är ingen som tvingar dig att läsa eller diskutera.
att börja förbjuda saker är helt fel väg att gå, när man väl börjat förbjuda saker är risken att man börja förbjuda allt som kan påverka folk.

Ingen tvingar dig att vara på SweC heller. Deras forum, deras regler. Gilla det eller stick, eller hur var det nu?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Nej. Vilket även framgår av Wikipedia-artikeln du länkade till.

Tänker du på självcensur månne?

Ja det bygger ju på att man är rädd för repressalier från staten trots att det inte står utskrivet i lag.
Censur och självcensur är inte samma sak så att säga att censur är självcensur blir fel.
När sweclockers väljer att tona ned på politiken i forumet så görs inte detta för att säkerställa att staten lägger sig i och stänger ner siten utan detta görs för att sweclockers redaktion själva vill ta sin plattform i en viss riktning för att de själva inte är nöjda med innehållet på deras plattform. Här rör det sig inte om självcensur heller. På precis samma sätt som att ett parti kan välja att utforma sitt valprogram på annat sätt än tidigare, en tidning kan välja att ta in en annan typ av krönikörer eller att ett bokförlag önskar byta fokusområde och ge sig på historiskt drama istället för postmodern facklitteratur. Man får ändra inriktning på sin plattform och styra över sitt innehåll utan att det ens räknas som självcensur.
Så i det här fallet handlar det varken om censur eller om självcensur.

Däremot finns det faktiskt självcensur även på sweclockers.
Ett bra exempel är att man inte får diskutera privatkopiering hur som helst och detta beror just på att det finns lagstiftning kring uppvigling. Alltså att man inte får uppmana till brott. Moderatorerna är inte jurister så för att undvika övertramp i dessa gråzoner så har sweclockers själva valt att begränsa en del av piratkopieringssnacket för att inte hamna i snårigheter med staten och dess lagar.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Du citerar mig men verkar argumentera med någon annan att döma av det du skriver som jag upplever har rätt lite att göra med vad jag skrivit? Vilket återigen är att censur inte är något som endast är förbehållet stater, vilket tidigare gjordes gällande.

Permalänk
Hedersmedlem

@improwise: Fair. En hel del av svaret kan vara orelaterat till det du tog upp.

Men jag vill hävda motsatsen.
Att censur är just något endast en stat kan ägna sig åt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@improwise: Fair. En hel del av svaret kan vara orelaterat till det du tog upp.

Men jag vill hävda motsatsen.
Att censur är just något endast en stat kan ägna sig åt.

Min bild är att begreppet censur används lite slarvigt och ofta i betydelsen att det är en "negativ inverkan" kopplat till det, typ att man censurera vissa åsikter, ämnen och liknande. Men censur kan t.ex. även vara att man censurerar ett protokoll innan extern distribution för att ta bort känsliga uppgifter. Styrelseprotokoll i Bostadsrättsföreningar är väl det klassiska exemplet på detta, där det förekommer att man censurerar dessa om de ska lämnas ut till någon utanför styrelsen, t.ex. när det innehåller uppgifter om en enskild medlem som är störande, inte betalar sin hyra osv.

Men det är väl egentligen ett ämne som ligger lite utanför vad denna tråd handlar och även vad just denna diskussion tycks handla om i stort, vilket väl är i vilken mån SweClockers censurerar dess medlemmar eller inte som jag uppfattat den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlytPojken:

Jag tror alla som läst artikeln har förstått att det handlar om dåligt uppförande vid diskussioner är orsaken.
Hur man ska hantera det är för mig mycket intressant att diskutera. Förbud är att skjuta bort/förflytta problemet istället för att med regler hantera problemet.

Det verkar inte vara självklart för alla i denna tråd.
Att förvänta sig att SC ska hantera detta tycker jag absolut inte är självklart.
Det är som i alla sociala miljöer, grundförutsättningarna måste uppfyllas för att folk sks trivas, det skapar man inte med en massa regler och bannlysningar..tyvärr men risken finns att folk börjar vantrivas och söka sig nån annanstans, och det vill nog inte nån, speciellt inte då hela den här sajten är beroende av att det kommer hit många besökare. Utan oss så finns inte SC ö.h.t.
Många jular där släktingar träffas får kiv och splittring som följd när man inte kan diskutera politik då inte rätta förutsättningar finns.
Resultatet blir kontraproduktivt, då dom som har varit vänner börjar med all sköns påhopp och pajkastning istället.
Släktingarna kunde sluta diskutera det som splittrar och istället ägna sig åt det som förenar, så som det är många gånger i livet, detta forum är inget undantag.
Det är dessutom nog väldigt jobbigt för alla moderatorer, vart dras gränserna? Vad får sägas och vad är ett personligt påhopp?
Bara det hela blir ett hett ämne för diskussion, då folk båda till vänster och höger tycker att dom blir orättvist behandlade.
Det fungerar inte. Jag har full förståelse för deras beslut.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Det verkar inte vara självklart för alla i denna tråd.
Att förvänta sig att SC ska hantera detta tycker jag absolut inte är självklart.
Det är som i alla sociala miljöer, grundförutsättningarna måste uppfyllas för att folk sks trivas, det skapar man inte med en massa regler och bannlysningar..tyvärr men risken finns att folk börjar vantrivas och söka sig nån annanstans, och det vill nog inte nån, speciellt inte då hela den här sajten är beroende av att det kommer hit många besökare. Utan oss så finns inte SC ö.h.t.
Många jular där släktingar träffas får kiv och splittring som följd när man inte kan diskutera politik då inte rätta förutsättningar finns.
Resultatet blir kontraproduktivt, då dom som har varit vänner börjar med all sköns påhopp och pajkastning istället.
Släktingarna kunde sluta diskutera det som splittrar och istället ägna sig åt det som förenar, så som det är många gånger i livet, detta forum är inget undantag.
Det är dessutom nog väldigt jobbigt för alla moderatorer, vart dras gränserna? Vad får sägas och vad är ett personligt påhopp?
Bara det hela blir ett hett ämne för diskussion, då folk båda till vänster och höger tycker att dom blir orättvist behandlade.
Det fungerar inte. Jag har full förståelse för deras beslut.

Ingen förväntar sig något.
Jag har svårt att se vad det är du försöker säga. Jag förstår inte kopplingen med att förbjuda politik har något med vad Sweclockers ursprungligen är(människorna, inte innehål)?

I mina ögon är detta forum uppbyggt av folk som delar med sig av sin kunskap för att hjälpa andra. Viljan att hjälpa andra. Gemenskapen blir att alla delar med sig och människor är tacksamma.

Kan heller inte förstå vad det i fet text har och göra med frågeställningen egentligen. Jag vet själv om detta då man går isär om vissa åsikter och det förstör relationer. Men relationer på ett forum mellan anonyma människor är något helt annat.

Gränserna går där folk inte kan uppföra sig. Om någon moderator anser att det är över gränsen så får man markera detta. Hellre en gång för mycket då så att folk förstår vad som gäller.

Halva mitt inlägg går att försöka förstå hur du relaterar in det du skriver i vad som faktiskt är ämnet.

Var snäll och läsa mina inlägg först. Enklare att hålla en diskussion om vi håller oss till ämnet och inte börjar segla ut lite här och där.

Edit: Helst något som ingen tagit upp förut. Annars får du ett tidigare svar av mig citerat.

Permalänk
Inaktiv

@FlytPojken: Jo, jag förväntar mig, och vill bli bemött och vill bemöta dig precis på samma sätt nu i denna text som om vi satt i fikarummet och surrade. För mig är det ingen skillnad om jag ska vara ärlig.
Och du säger att "det är något helt annat" oki.. tycker du kanske att internets anonymitet ger dig rätt att säga vad du vill här på SC forum? Självklart inte. Så, paralleller kan och bör direkt dras till livet i övrigt? Det tycker jag. Det var det enda jag menade. Ber om ursäkt om jag svävade ut lite väl mycket med mina exempel, det var lite onödigt..
Men, dessutom, det visar sig gång på gång att trådarna om politik spårar ur totalt när man inte har samma inställning till nätdiskussioner.
Det jag tycker är ok på nätet tycker inte du är ok. Argh.. Det blir helt enkelt för mycket jobb för moderatorerna att hantera.
Vet att du har en massa invändningar, men jag orkar inte om detta mer. Jag respekterar dig för ditt bemötande. Om alla hade samma respektfulla ton i samtalet som du skulle vi diskutera valet just nu här istället Ha det gott!

Permalänk
Skrivet av anon179202:

@FlytPojken: Jo, jag förväntar mig, och vill bli bemött och vill bemöta dig precis på samma sätt nu i denna text som om vi satt i fikarummet och surrade. För mig är det ingen skillnad om jag ska vara ärlig.
Och du säger att "det är något helt annat" oki.. tycker du kanske att internets anonymitet ger dig rätt att säga vad du vill här på SC forum? Självklart inte. Så, paralleller kan och bör direkt dras till livet i övrigt? Det tycker jag. Det var det enda jag menade. Ber om ursäkt om jag svävade ut lite väl mycket med mina exempel, det var lite onödigt..
Men, dessutom, det visar sig gång på gång att trådarna om politik spårar ur totalt när man inte har samma inställning till nätdiskussioner.
Det jag tycker är ok på nätet tycker inte du är ok. Argh.. Det blir helt enkelt för mycket jobb för moderatorerna att hantera.
Vet att du har en massa invändningar, men jag orkar inte om detta mer. Jag respekterar dig för ditt bemötande. Om alla hade samma respektfulla ton i samtalet som du skulle vi diskutera valet just nu här istället Ha det gott!

Det är bättre att låta bli att spekulera i vad andra tror.

För mig är det ganska självklart att folk beter sig annorlunda på nätet jämfört med verkliga livet. Om det är rätt eller fel är inte vad ämnet handlar om. Beteendet är annorlunda.

Fortfarande verkar mina inlägg vara ignorerade så jag säger det igen.

Det är synd att man förbjuder politik på grund av att folk inte kan uppföra sig. Men det är ännu mer synd att man inte vill hantera detta med förbättrade och tuffare regler om vilket beteende som är tillåtet.

Att moderatorerna får mycket att göra, absolut. Men går man ut och visar tydligt vad som är tillåtet eller ej så tror jag att ganska snabbt förstår folket vad som är acceptabelt och inte. Kan man titta lite längre fram kan vi då se bättre nivå på diskussionerna, bättre beteende rent allmänt hos folk och "verkliga frågor" hanteras på ett bra sätt.

Jag vill bara att folk ska inse hur sjukt det är när man förbjuder något som egentligen hade kunnat hanteras. Vi pratar inte vapen, droger eller något annat laddat ämne. Vi pratar om att vi förbjuder på grund av beteende. Ett beteende som kan styras med regler om man väljer att vara delaktig i forumet. Lösningen finns att tillämpa men arbetet verkar ingen vilja göra.

Kul att du ville vara med och jag väntar spänt på nya svar. Ingen verkar dock vilja svara på mina

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

För mig är det ganska självklart att folk beter sig annorlunda på nätet jämfört med verkliga livet. Om det är rätt eller fel är inte vad ämnet handlar om. Beteendet är annorlunda.

Det är synd att man förbjuder politik på grund av att folk inte kan uppföra sig. Men det är ännu mer synd att man inte vill hantera detta med förbättrade och tuffare regler om vilket beteende som är tillåtet.

Att moderatorerna får mycket att göra, absolut. Men går man ut och visar tydligt vad som är tillåtet eller ej så tror jag att ganska snabbt förstår folket vad som är acceptabelt och inte. Kan man titta lite längre fram kan vi då se bättre nivå på diskussionerna, bättre beteende rent allmänt hos folk och "verkliga frågor" hanteras på ett bra sätt.

Jag vill bara att folk ska inse hur sjukt det är när man förbjuder något som egentligen hade kunnat hanteras. Vi pratar inte vapen, droger eller något annat laddat ämne. Vi pratar om att vi förbjuder på grund av beteende. Ett beteende som kan styras med regler om man väljer att vara delaktig i forumet. Lösningen finns att tillämpa men arbetet verkar ingen vilja göra.

Kul att du ville vara med och jag väntar spänt på nya svar. Ingen verkar dock vilja svara på mina

Jag håller i princip med dig i allt du skrivit i tråden. Ärligt talat är jag nästan mållös över bemötandet den här nyheten (regeln) fått. Brukar inte ha några problem med att förstå hur och varför vissa tänker på ett sätt men detta är helt galet. För många här är ju inte glada över att ot-inlägg och otrevligheter ska minska. Det är just att ämnet politik blir förbjudet som gjort folk så glada. Det går bara inte ihop för mig och jag tycker det är extremt dåligt hanterat av Swec.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Intressant att i artikeln beklaga sig över vårt alltmer polariserade samhällsklimat och samtidigt bidra till att göra politik till en het potatis. När man förbjuder diskussion av politik runt om i samhället så blir folk allt sämre på att diskutera just politik utan att bli skogstokiga på varandra. Övning ger färdighet, får man aldrig öva på att lugnt och sansat diskutera politik så kanske man aldrig lär sig. Har sett denna företeelse under hela mitt liv, alla hobby-klubbar, föreningar och sociala grupper förbjuder politik och hänvisar till att folk inte kan bete sig. Jag kommer dock aldrig förstå mig på resonemanget, det verkar så fruktansvärt kontraproduktivt. Om det är någon grupp man vill diskutera politik med så är det väl med den ingrupp man tillhör, en grupp där man har mycket gemensamt och kan hitta likheter istället för att stirra sig blind på olikheter? Argumentet "prata gärna politik, men inte här" faller ju platt när man tar med detta i beräkningen.

Att hänvisa till att detta är ett teknikforum känns som rätt märkligt. Jag menar, varför skulle det inte vara intressant att höra vad tekniknördar och experter har för åsikter och lösningar på problem inom andra sektorer? Det är ju ofta så stora framsteg görs, korspollinering av idéer och lösningar från olika områden som möts genom diskussion.

Trist nyhet. Beslut som dessa ser jag dessvärre som en av de större bidragande faktorerna till varför vi har det klimat vi har. Det gör diskussion av politik till en större grej än det behöver vara.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Skrivet av Storage Jar:

Jag håller i princip med dig i allt du skrivit i tråden. Ärligt talat är jag nästan mållös över bemötandet den här nyheten (regeln) fått. Brukar inte ha några problem med att förstå hur och varför vissa tänker på ett sätt men detta är helt galet. För många här är ju inte glada över att ot-inlägg och otrevligheter ska minska. Det är just att ämnet politik blir förbjudet som gjort folk så glada. Det går bara inte ihop för mig och jag tycker det är extremt dåligt hanterat av Swec.

Skrivet av Ramblemoe:

Intressant att i artikeln beklaga sig över vårt alltmer polariserade samhällsklimat och samtidigt bidra till att göra politik till en het potatis. När man förbjuder diskussion av politik runt om i samhället så blir folk allt sämre på att diskutera just politik utan att bli skogstokiga på varandra. Övning ger färdighet, får man aldrig öva på att lugnt och sansat diskutera politik så kanske man aldrig lär sig. Har sett denna företeelse under hela mitt liv, alla hobby-klubbar, föreningar och sociala grupper förbjuder politik och hänvisar till att folk inte kan bete sig. Jag kommer dock aldrig förstå mig på resonemanget, det verkar så fruktansvärt kontraproduktivt. Om det är någon grupp man vill diskutera politik med så är det väl med den ingrupp man tillhör, en grupp där man har mycket gemensamt och kan hitta likheter istället för att stirra sig blind på olikheter? Argumentet "prata gärna politik, men inte här" faller ju platt när man tar med detta i beräkningen.

Att hänvisa till att detta är ett teknikforum känns som rätt märkligt. Jag menar, varför skulle det inte vara intressant att höra vad tekniknördar och experter har för åsikter och lösningar på problem inom andra sektorer? Det är ju ofta så stora framsteg görs, korspollinering av idéer och lösningar från olika områden som möts genom diskussion.

Trist nyhet. Beslut som dessa ser jag dessvärre som en av de större bidragande faktorerna till varför vi har det klimat vi har. Det gör diskussion av politik till en större grej än det behöver vara.

Problemet är just att de diskussioner som blandar in politik snabbt blir hetsiga och/eller aggressiva med klatschiga oneliners och personpåhopp. Då har moderatorerna två alternativ, antingen att låta det vara och riskera att man stöter bort de som vill diskutera i lugnare ton eller att man måste gå in och moderera (hårt) vilket gör att de som inte har något emot en hetsig ton blir irriterade och upplever att de blir censurerade. Oavsett så kommer ett antal vettiga människor att sluta engagera sig i sweclockers vilket vi alla förlorar på i längden. Personligen skulle jag inte ha något emot en hårdmodererad del dit man flyttar alla politikdiskussioner, men då får man ändå fråga sig varför sweclockers ska lägga tid och resurser på något som inte är direkt relaterat till vad forumet handlar om?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Problemet är just att de diskussioner som blandar in politik snabbt blir hetsiga och/eller aggressiva med klatschiga oneliners och personpåhopp. Då har moderatorerna två alternativ, antingen att låta det vara och riskera att man stöter bort de som vill diskutera i lugnare ton eller att man måste gå in och moderera (hårt) vilket gör att de som inte har något emot en hetsig ton blir irriterade och upplever att de blir censurerade. Oavsett så kommer ett antal vettiga människor att sluta engagera sig i sweclockers vilket vi alla förlorar på i längden. Personligen skulle jag inte ha något emot en hårdmodererad del dit man flyttar alla politikdiskussioner, men då får man ändå fråga sig varför sweclockers ska lägga tid och resurser på något som inte är direkt relaterat till vad forumet handlar om?

Det är tröttsamt att hela tiden får problemet förklarat för sig. Alla som är delaktiga i tråden vet om problemet. Det ger en bild av att man inte lyssnar på vad andra faktiskt skriver.

Egentligen så är allt det du skriver redan svarat på. Det är inget nytt. Men då jag tycker det är så viktigt så svarar jag ändå.

Jag tror snarare på en helt annan effekt. Bättre styrt forum gör att fler känner sig trygga i att dela med sig. Många har nog åsikter här men som inte kanske vill skriva på grund av rädsla att bli påhoppad. Fler positiva tankar i längden finns i mina tidigare inlägg.

För att livet inte bara är datorrelaterat. Gemenskapen börjar där men sträcker sig långt ut i allt där vi tillsammans hjälper varandra vad det än är. Gemensamma intresset har fört oss hit och vi bygger på gemenskapen med andra ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det politiska samtalet är mer polariserat än någonsin och det märks även på SweClockers, där många upplever att villkoren för ordväxling är otydliga. Här är vår syn på politiska diskussioner.

Läs hela artikeln här

Tycker Sweclockers gott hade kunnat ta modereringen ett steg längre när man ändå håller på.

Ser ibland folk här som uttrycker sig nedlåtande bl.a mot yrkesgrupper i samhället som bönder.

Hur kan detta få fortgå på ett publikt forum om det inte t.ex är tillåtet att kränka eller uttala sig nedsättande mot annan/andra medlemmar?

Såg ett par exempel bara som för någon dag sen vid lanseringen med Nvidia, konsol bönder för ta ett annat vanligt exempel som många tar till i brist på annat fyndigt.

Alla som vågar ställa sig upp mot sånt här rent ut sagt SKITPRAT ute i samhället och som är villiga att agera som förebilder inför andra är värda allt beröm tycker jag. Verkligen all heder till alla som iaf försöker och tänker på det här i sällskap med kompisar och andra, eller som här ute på nätet. Many Thanks

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Venke:

Tycker Sweclockers gott hade kunnat ta modereringen ett steg längre när man ändå håller på.

Ser ibland folk här som uttrycker sig nedlåtande bl.a mot yrkesgrupper i samhället som bönder.

Hur kan detta få fortgå på ett publikt forum om det inte t.ex är tillåtet att kränka eller uttala sig nedsättande mot annan/andra medlemmar?

Vi moderatorer (som gör detta obetalt på fritiden) har tyvärr inte möjlighet att läsa genom alla inlägg som görs på forumet. Därför förlitar vi oss till stor del på att andra medlemmar anmäler inlägg som man anser vara olämpliga/bryter mot forumets regler.
Tyvärr innebär detta att vissa inlägg ibland slinker genom. Om du ser något som inte känns okej får du gärna trycka på ”anmäl”-knappen så kommer vi att göra en bedömning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

I den bästa av världar där det finns oändligt med moderatorer och tid skulle säkert laddade ämnen kunna diskuteras med hårda regler.
Men om det skapas trollkonton bara för att deraila trådar så förstår jag att moderatorerna inte hinner med detta. Detta är på sitt vis även hårdare regler.

Så istället för att låta sweclockers bli flash-klockers där "nazzar" och "kommunister" (för att använda några av de olika sidornas slagord) krigar hela dagarna så tar dom tag i situationen. Jag tycker det är rimligt.

För jag blir varken gladare eller mer upplyst av att läsa hur BF5 trailern skulle kunna vara en konspirarion av pk-maffian, eller liknande "teorier" som bara läggs fram för att provocera.

För mig räcker det gott och och väl med de tillspetsade diskussionerna kring olika processor och grafikkortstillverkare.

Men du kanske har ett exempel på en fin politisk diskussion här på forumet i närtid, som inte spårat ur och blivit söndermodererad, och som du skulle sakna?

Jag har då inte sett några sådana....

Permalänk
Skrivet av henkiii:

I den bästa av världar där det finns oändligt med moderatorer och tid skulle säkert laddade ämnen kunna diskuteras med hårda regler.
Men om det skapas trollkonton bara för att deraila trådar så förstår jag att moderatorerna inte hinner med detta. Detta är på sitt vis även hårdare regler.

Så istället för att låta sweclockers bli flash-klockers där "nazzar" och "kommunister" (för att använda några av de olika sidornas slagord) krigar hela dagarna så tar dom tag i situationen. Jag tycker det är rimligt.

För jag blir varken gladare eller mer upplyst av att läsa hur BF5 trailern skulle kunna vara en konspirarion av pk-maffian, eller liknande "teorier" som bara läggs fram för att provocera.

För mig räcker det gott och och väl med de tillspetsade diskussionerna kring olika processor och grafikkortstillverkare.

Men du kanske har ett exempel på en fin politisk diskussion här på forumet i närtid, som inte spårat ur och blivit söndermodererad, och som du skulle sakna?

Jag har då inte sett några sådana....

Jag tror det ska mycket till för att folk ska skapa trollkonton OM de vet att med största sannolikhet kommer att tas bort ändå. Vi får väl då också anta att moderatorerna faktiskt "gör jobbet" då.

Skulle det ändå vara så att det görs. Sätt minimum krav på antal inlägg i de "riskzons ämnen" och gör en egen underdel? Visst det kanske skapas trollkonton då som härjar i de vanliga trådarna. Men återigen, det ska mycket till för att folk ska göra det, och i en sådan tråd är moderatorerna redan redo. Att skapa trollkonton och härja i "mindre" trådar gör nog ingen alls. Och skulle det ske tror jag att folk medvetet vet om de och bryr sig inte om.

Dessa trådar i närtid sker ju på grund av folks tro att de får göra vad de vill. Det är säger ju sig självt att det blir urspårade trådar när ingen tar tag i det på riktigt och säger till ordentligt.

Så klart som fan det spårar ur.....