Köpte en ny dator, är den värd priset?

Permalänk

Köpte en ny dator, är den värd priset?

https://www.komplett.se/product/11372/datorer/komplett-pc/kom...
För några dagar sedan köpte jag en dator, det var den näst dyraste komplett-pc så tänkte att den väl borde vara bra? Kollade inte så noga vad den innehåller eftersom jag inte kan någonting om datorer. Men efter att jag köpte den har jag kollar lite o får inte ihop det i huvet hur priset kan vara så högt när det bara är en 1060 6gb och en rätt så billig processor när andra komplett-pc i samma prisklass har 1070/80 och i7 8700k. Har jag gjort bort mig eller är datorn bättre än jag tror? Den har inte skickats än och jag börjar bli rätt så nojjig

Permalänk
Avstängd

Vad i helvete, haha. Avbeställ omedelbart.

Permalänk
Medlem

@Idautropstecken: Ska du spela så avbeställ det är en ok arbetsdator spel än den dock inte så bra. Den är inte värd sitt pris på långa vägar

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

För spel o allmän windows nytta avbeställ direkt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Det jag misstänkte, jävla skit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Idautropstecken du borde som de andra säger avbeställa datorn då du kan få mycket mer "gaming" för dom pengarna. Threadripper är onödigt om du bara ska spela, bättre med en 8700k och ett 1080/2080.

Permalänk
Medlem

Här kommer två burkar som är bättre runt samma prisklass:

Färdigbyggd:
https://www.komplett.se/product/11294/datorer/komplett-pc/kom...

Bygg själv:
https://www.komplett.se/product/1065964/datorutrustning/pc-ko...

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

ch en rätt så billig processor när andra komplett-pc i samma prisklass har 1070/80 och i7 8700k. Har jag gjort bort mig eller är datorn bättre än jag tror? Den har inte skickats än och jag börjar bli rätt så nojjig

Även om datorn i sig verkligen inte känns prisvärd så är det ju värt att flika in att även om threadripper som processor är billigare än intels processorer så är moderkorten för dessa processorer mycket dyrare än motsvarigheten för t.ex en 8700k.
Billigaste X399 moderkortet i Sverige t.ex kostar strax över 3000kr medan du kommer undan med 1000-1500kr för ett någorlunda kort för en 8700k.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Haha vilken luring.
Komplett fular sig så hårt.
Avbeställ.

Permalänk
Medlem

Som tur är så har man alltid 2 veckors ångerrätt vid köp på nätet, enligt Konsumentköplagen. Så även om dom skickar den så är det bara att returnera den. Du lär i det läget få bekosta frakten själv.

Edit: Såg att Komplett har fri retur på den.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Avbeställ så fort du bara kan om du tänkt spela på den

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

@Asyvan: Måste däremot betala det här fortfarande va
c) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

Permalänk
Inaktiv

Generellt råd är oavsett vad man ska köpa när det är dyrare så rådfråga först köp sin. Undantaget skulle vara billiga saker som dagens lunch.

Threadripper 1900X (8 core) processorn som den har är en knepigt cpu idag. Den är vare sig för tekniska personer, gamers eller svenssons. Det enda jag kan komma få är att fynda begagnat. Processorn nytillverkas väl inte längre när den är som den är.

Så avbeställ, skaffa sedan en 9900K + 2080Ti, du kommer troligen få hosta upp med många mer tusenlappar, men inom mainstreamspel så kommer denna ligga i topp. Beronde på vad du gör vid datorn kan du minska ner på cpu/gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

@Asyvan: Måste däremot betala det här fortfarande va
c) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

Troligen, men om du erbjuder dig att att köpa en annan modell från Komplett istället så kan det ju hända att de bjuder på det där. Skulle höra av mig till Komplett och lägga fram det förslaget om du hittar något som passar. Säg att du annars avbeställer och beställer en annan dator från konkurrent istället, vore dumdristigt av Komplett att neka den dealen tycker jag.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

@EagiZ: Ska skriva till supporten så fort de öppnar imorgon bitti. Tack för tipset!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EagiZ:

Troligen, men om du erbjuder dig att att köpa en annan modell från Komplett istället så kan det ju hända att de bjuder på det där. Skulle höra av mig till Komplett och lägga fram det förslaget om du hittar något som passar. Säg att du annars avbeställer och beställer en annan dator från konkurrent istället, vore dumdristigt av Komplett att neka den dealen tycker jag.

Jag skulle nästan påstå att Komplett inte bedriver god affärssed om de marknadsför den aktuella datorn som en bra vanlig dator idag. Så avboka direkt och Komplett kommer garanterat gå med på det, såvida TS inte beställde för länge sedan.

Det blir lite som gamingdatorer för 10 år sedan på elkejdor, med den "bästa" cpu, max ram, stor hdd och sämsta grafikkort som gick att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

@Asyvan: Måste däremot betala det här fortfarande va
c) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

Vart läser du det?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Permalänk

@anon159643: Håller med, tyckte det verkade bra och det som skrivs är ''Detta är Gaming-datorn för dig som inte vill kompromissa på prestanda!'' vilket tydligen inte stämmer, känner mig rätt så lurad, även om det till nästan 100% är mitt fel som inte kollat innan

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är högst tveksamt om Komplett har rätt att ta ut en avgift vid ångerrätt. Den regleras i lagen om distansavtal. Det enda som står där som kommer i närheten av detta är att ångerrätten gäller inte vid varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar. I detta fall har du köpt en färdig produkt, som för övrigt inte tillverkas av Komplett utan endast monteras.

Högst tveksamt som sagt.

Men det bästa råden har du redan fått, kontakta Komplett och förklara ditt felaktiga val. Om de går med dina "krav" så är det ju rimligt att du väljer en ny burk hos dem.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

https://www.komplett.se/product/11294/datorer/komplett-pc/kom... Är den här värd att köpa då? Vill ha en färdigbyggd för 22000~ och har inte kunskapen att lägga ihop en kundvagn själv med alla delar som behövs osv
Spelar förövrigt mestadels pubg och cs:go. Önskar att ligga på minst 140 fps på pubg med high settings, om det är rimligt för den pengen. Kan som sagt ingenting så svårt att veta vad jag ska förvänta mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag tycker det är högst tveksamt om Komplett har rätt att ta ut en avgift vid ångerrätt. Den regleras i lagen om distansavtal. Det enda som står där som kommer i närheten av detta är att ångerrätten gäller inte vid varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar. I detta fall har du köpt en färdig produkt, som för övrigt inte tillverkas av Komplett utan endast monteras.

Högst tveksamt som sagt.

Men det bästa råden har du redan fått, kontakta Komplett och förklara ditt felaktiga val. Om de går med dina "krav" så är det ju rimligt att du väljer en ny burk hos dem.

Är inte ångerrätt på tjänster.
Att Komplett monterar datorn bör klassas som en tjänst och omfattas därför inte av ångerrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är inte ångerrätt på tjänster.
Att Komplett monterar datorn bör klassas som en tjänst och omfattas därför inte av ångerrätten.

Jag kan inte se någonstans när jag går in på den dator som är vald, att det skulle vara en tjänst som köps. Jag la den i varukorgen och gick till kassan. Det är en vara som köps enligt min bedömning.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag tycker det är högst tveksamt om Komplett har rätt att ta ut en avgift vid ångerrätt. Den regleras i lagen om distansavtal. Det enda som står där som kommer i närheten av detta är att ångerrätten gäller inte vid varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar. I detta fall har du köpt en färdig produkt, som för övrigt inte tillverkas av Komplett utan endast monteras.

Högst tveksamt som sagt.

Men det bästa råden har du redan fått, kontakta Komplett och förklara ditt felaktiga val. Om de går med dina "krav" så är det ju rimligt att du väljer en ny burk hos dem.

Lite mer om det här:

Ångerrätt vid köp i butik är från butikens sida helt valfritt. Om dom erbjuder det kan dom ställa vilka villkor dom vill.
Ångerrätt vid distansköp (beställning på nätet t.ex) är reglerat enligt lag. Du hittar den här:
https://lagen.nu/2005:59#K2

Det finns inget i den lagen, efter att ha skummat igenom den, som ger Komplett rätt att ta ut en avgift vid utövande av ångerrätten. Däremot har de rätt att göra det om kunden köpt varan i butik.

Se specifikt §11 i https://lagen.nu/2005:59#K2

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

FY FAN VILKET RÅN

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

@Asyvan: Måste däremot betala det här fortfarande va
c) Vid ångerköp på Komplett PC (klassas som beställningsvara då de byggs på beställning) tillkommer en avgift på 1500-2500 kr för att täcka en del våra omkostnader.

När gjorde du beställningen? Om de inte hunnit börja med bygget av datorn tycker jag det vore konstigt om de tar ut en avgift.

Som alla andra skrivit också så avbeställ.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

@Dew87: Beställde i onsdags, den har vad jag vet inte blivit färdigbyggd än för chassit finns inte i lager. Så ska kontakta dem imorgon och se vad som kan göras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idautropstecken:

https://www.komplett.se/product/11294/datorer/komplett-pc/kom... Är den här värd att köpa då? Vill ha en färdigbyggd för 22000~ och har inte kunskapen att lägga ihop en kundvagn själv med alla delar som behövs osv
Spelar förövrigt mestadels pubg och cs:go. Önskar att ligga på minst 140 fps på pubg med high settings, om det är rimligt för den pengen. Kan som sagt ingenting så svårt att veta vad jag ska förvänta mig

Jag tycker du skall starta en ny tråd om köpråd av färdigbyggd dator för 22 tkr. Denna tråd har fel förutsättningar att hjälpa dig med det valet, tycker jag.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

@Idautropstecken: finns inget alternativ att avbeställa när jag går in på min order

Permalänk

@Asyvan: Okej, tack!