Microsoft presenterar Project Xcloud – tjänst för att strömma spel över internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av head:

Säg att servern står i göteborg och du sitter i stockholm, då tar det ~1,3 ms för datan att åka en väg i ljusets hastighet. Inte direkt lång tid. ..

så cirkus ~2,6 ms då, datan ska ju faktiskt fram o tillbaka ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Parsec Gaming funkar redan idag rätt bra för spelströmning, även i FPS-spel i de tester jag kört (från min jobbdator, efter arbetstid såklart) mot min hemdator i samma stad, båda på fiber (dock olika ISP). (Har inte testat deras lösning med molnserver dock.)

På jobbdatorn kör jag någon Sandy Bridge i5:a och något gammalt low-end Nvidia-kort. På hemdatorn Ryzen 5 1600 och GTX 1070.

Visst inte fullt lika smooth som på datorn hemma, men det kan ju faktiskt också till en viss del förklaras med att det säkert är lite mer input lag i mina bildskärmar på jobbet jämfört med min spelskärm hemma. Det gick att utan större problem köra sniper i Destiny 2.

Det som verkligen räknas är den sammanlagda fördröjningen i hela systemet, och med cloud gaming blir det därför extra viktigt med låg latens i bildskärm etc för att få ner den totala input lagen. (Problemet är att man ofta vill köra cloud gaming där man inte har en gaming-setup och därmed inte låg input lag på bildskärmen...)

Med det sagt så går det att spela med högre latens än många tror. Räcker att kolla vilken hiskeligt hög input lag det är på många TV-skärmar... om man jobbar på bättre input-lag där så finns det mycket utrymme för att lägga till lite fördröjning med en streaminglösning.