Router eller Switch slaktar fibrets hastighet (Ubiquiti Unifi)

Permalänk

Router eller Switch slaktar fibrets hastighet (Ubiquiti Unifi)

Jag har efter lång väntan äntligen fått fiber genom IP Only's nät med Bahnhof som leverantör. Jag valde 250/100 till en början och fick ut precis som lovat direkt mot fiberdosan.

Men när jag senare gick vidare till att installera allt annat, så som router, switchar och accesspunkter märkte jag så småningom att hastigheten hade fullkomligt slaktats. Från 250 till typ 12 mbit ner bara så där. Upp låg dock stadigt kvar på 100.

Det är helt nya Ubiquiti Unifi grejer som borde palla trycket och hålla bra kvalitet. Eller är det något jag missat i konfigureringen?

Jag kör enligt följande hårdvara:
Kablat: Fiber -> USG -> US-8-150w -> Linksys L124 dumswitch -> Uttag i huset
WIFI: Fiber -> USG -> US-8-150w -> AC-AP Pro

Vad kan detta bero på? Är det någon som haft samma problem?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Låter ganska simpelt, gå bakifrån och fram och kolla vart flaskhalsen sitter.
Får du ut rätt hastighet från Fiberomvandlaren?
Kolla därefter USG, har varit med om att vissa sådana har påverkat hastigheten negativt.
Koppla därefter in switchen och mät varje port där, har man otur kan någon enstaka port vara kass. Är hastigheten lika dålig i alla portar, byt kabel mellan USG och Switch och testa igen.
OBS! Kolla så att du inte har någon QoS i switchen som begränsar hastigheten.
Till sist kan du kolla dumswitchen och APn, när du vet att det kablade nätet funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

@Semireject: Kom och tänka på att det kan vara värt att kolla i inställningarna på din usg om dpi är aktiverat. dpi=deep packet inspection. det kan påverka din hastighet. mvh

Visa signatur

DaWolf

Permalänk
Skrivet av MaxDS:

Låter ganska simpelt, gå bakifrån och fram och kolla vart flaskhalsen sitter.
Får du ut rätt hastighet från Fiberomvandlaren?
Kolla därefter USG, har varit med om att vissa sådana har påverkat hastigheten negativt.
Koppla därefter in switchen och mät varje port där, har man otur kan någon enstaka port vara kass. Är hastigheten lika dålig i alla portar, byt kabel mellan USG och Switch och testa igen.
OBS! Kolla så att du inte har någon QoS i switchen som begränsar hastigheten.
Till sist kan du kolla dumswitchen och APn, när du vet att det kablade nätet funkar som det ska.

Tack.

Ja fiberomvandlaren fungerar som den ska och ger rätt hastighet. Denna testades med samma kablar så även de ska vara OK, likaså patchpanel och de dragna installationskablarna.

Det som kvarstår att testas är väl USG och switchar separat, det vill säga:
1. Fiber -> USG - Dator genom patchpanel (dvs inga switchar emellan)
2. Fiber -> Switchar -> Dator (ingen router)

Dumswitchen har fungerar fint tidigare dock, så det borde ligga hos någon Ubiquiti enhet.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av DaWolf:

@Semireject: Kom och tänka på att det kan vara värt att kolla i inställningarna på din usg om dpi är aktiverat. dpi=deep packet inspection. det kan påverka din hastighet. mvh

Japp, det var det tills jag igår slog av det Det gav dock dessvärre ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad får du kablat rätt in i routern?

Permalänk
Medlem

Se till att ha senaste Firmware på USG:n, har haft lite bekymmer med dessa tidigare men efter ett par uppdateringar har det försvunnit.

Permalänk
Medlem

Från 250 till 12 mbit är ganska mycket.
Du har inte råkat blanda termerna nu och läst 12 Mbyte i något program?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av teejee:

Vad får du kablat rätt in i routern?

Max, dvs 250mbit eller strax över.

Skrivet av wille61:

Se till att ha senaste Firmware på USG:n, har haft lite bekymmer med dessa tidigare men efter ett par uppdateringar har det försvunnit.

Mm, jag tror allt ska vara uppdaterat som det ska. För visst menar du genom controllern (Device > Upgrade)?

Skrivet av aztekk:

Från 250 till 12 mbit är ganska mycket.
Du har inte råkat blanda termerna nu och läst 12 Mbyte i något program?

Heh, nej.. jag hade nästan hoppats på det Samma tester, fast olika resultat. Bredbandskollen och Speedtest.net.

Det är verkligen jättestor skillnad vilket förstås tyder på något rejält fel.

Visa signatur

Permalänk

Det lustiga är även att den "inbyggda" speedtesten inte fungerade heller. Vad det nu tyder på?

Nu sitter jag inte vid systemet så jag kan prova "live" men det finns förstås vissa saker jag inte hunnit ännu och ska prova senare ikväll:
- Stänga av Smart Queue om den är på
- Dubbelkolla Hardware offload
- Ändra DNS till 1.1.1.1 eller 8.8.8.8
- Se över QOS-regler
- Prova bara router utan switch
- Prova bara switch utan router
- Full factory reset på allt
- Prova WAN2-porten istället

Det jag har redan gjort är:
- Prova direkt till fiberomvandlaren
- Verifierat att det dragna i huset är OK
- Provat olika kablar
- Provat toggla MSS Clamping (från auto)
- Stängt av DPI
- Starta om router
- Stängt av PoE på de portar som inte behöver det

Det jag fiskar efter är egentligen nya idéer eller om någon haft samma problem och lyckats lösa det. Till exempel om Bahnhof har några egenheter för sig som kan krocka med USGn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@semireject

Precis, det är dock inte alltid det går om du har för gammal Firmware. Då får du plocka ner ny från Ubiquiti's webbsida och skicka över filen via WinSCP (Eller liknande) och köra uppgradering via CLI.

Permalänk
Medlem

Ja testa direkt mot USG, direkt utan något annat än en kort patchkabel. Får du då ut det du betalar för så är kanske felet i patchpanelen eller någon annan enhet. En switch som slutar funka kan sänka hela nätet med skräp-data så det är inte uteslutet att en switch kan gått sönder.
En USG, oavsett vad du kör på den, ska klara 300mbps även med DPI (det ska den klara 950+ mbps) och QoS, men QoS är helt menlöst på en 250 lina.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog börjat med att begära en publik IPv4 från Bahnhof (ska gå att göra direkt från hemsidan). Det skulle inte förvåna mig alls om TS har privat IP som fungerar dåligt i dagsläget.

Har själv haft IP-Only + Bahnhof och hade en del barnsjukdomar i början.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Jag hade nog börjat med att begära en publik IPv4 från Bahnhof (ska gå att göra direkt från hemsidan). Det skulle inte förvåna mig alls om TS har privat IP som fungerar dåligt i dagsläget.

Har själv haft IP-Only + Bahnhof och hade en del barnsjukdomar i början.

Jag funderade på just det också...

Det hela började förstås utan publikt IP och det fungerade bra. Det var då jag gjorde min första mätning som nådde 250/100.

Senare registrerade jag publikt IP när jag fortfarande var kopplat direkt mot fiberomvandlaren och märkte ingen större skillnad då. Jag spelade lite och njöt av att det var ingång. Efter det mätte jag nog inte igen, utan installerade Ubiquiti grejerna och konstaterade att även det fungerade.

Det var inte fören när jag satt i soffan för att kolla WIFI hastigheten jag märkte lägre hastigheter och gick då och mätte igen på datorn och insåg att hastigheten störtdykt ner till 10-15.

Vilken MAC adress ska denna registrering bäst stå på? Vilken MAC-adress känner websidan av? Jag dubbelkollade aldrig vilken MAC-adress det var utan på något vis inte skulle spela roll eller att det var fibermottagarens per default.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Semireject: Om det är över wi-fi den dåliga uppkopplingen märks så rekommenderar jag att gå till unfi controllern och välja rätt bandfrekvens för 2,4ghz samt 5ghz. Efter det kan du gå till inställningarna och slå på ”avancerade inställningar” typ och sedan välja ”Prefer 5Ghz” på access punkten.

Permalänk
Skrivet av hugo0814:

@Semireject: Om det är över wi-fi den dåliga uppkopplingen märks så rekommenderar jag att gå till unfi controllern och välja rätt bandfrekvens för 2,4ghz samt 5ghz. Efter det kan du gå till inställningarna och slå på ”avancerade inställningar” typ och sedan välja ”Prefer 5Ghz” på access punkten.

Japp den är rätt så dålig just nu, men där har jag inte petat så mycket än och det saknas accesspunkter. Täkt få ordning på det trådade först. Och på tal om det var allt i sin ordning när jag kom hem igår. Så jag kanske oroade mig i onödan över något temporärt kvällen innan. Vi får se hur det fortsätter

Visa signatur