Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Du får inte Office 365 från skolan? Många som erbjuder det idag

Nej, pluggar på NTI-skolan (distans) för att läsa in naturvetenskapligt basår vid sidan av jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Jag antar att skillnaden mellan Office 365 och vanliga Office 2016 är att förstnämnda är en prenumeration (måste förnyas), men innehåller OneDrive (som jag ändå tycker är rätt undermåligt i förhållande till t ex. Dropbox, iaf vad gäller GUI) och 2016 får du ha för all eternity, men innehåller inte någon OneDrive. Kan det stämma?

Det stämmer som du säger Office 365 är en prenumerationstjänst där det ingår molntjänster, bland annat OneDrive.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Har du en länk?

Men kan du använda din egna personliga e-postadress? Har du en länk?

.. är inte problemet här att du får någon e-postadress som inte är din registrerad till Office 365 kontot?

Tack! Hittade Office 2016 (är främst ute efter OneNote för plugget) och hittade en nyckel för cirka 160 kr på CDKeysdeals.com (https://goo.gl/QpnAAB).

Jag antar att skillnaden mellan Office 365 och vanliga Office 2016 är att förstnämnda är en prenumeration (måste förnyas), men innehåller OneDrive (som jag ändå tycker är rätt undermåligt i förhållande till t ex. Dropbox, iaf vad gäller GUI) och 2016 får du ha för all eternity, men innehåller inte någon OneDrive. Kan det stämma?

Tyvärr har den jag köpte av inga kvar, men gå in på ebay och sök på nyckel för valfritt Office så får du många träffar.
Jag köpte min via ebay UK och den går att använda även på svenska.
Sök länk: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirje:

Okej! Och det hade ni testat redan I guess?
Är sugen på att ge det en chans, men utan internetförbindelse är man alltså fucked med Google Drive File Stream?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör min plex server via google drive, har gjort det senaste 2 åren så alla mina bluray ligger på gdrive och plex läser direkt från molnet.
Kör dock StableBit CloudDrive eftersom den krypterar alla filer på google drive.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Jag kör min plex server via google drive, har gjort det senaste 2 åren så alla mina bluray ligger på gdrive och plex läser direkt från molnet.
Kör dock StableBit CloudDrive eftersom den krypterar alla filer på google drive.

https://support.google.com/a/answer/177064?hl=en&vid=0-143998...

Konstigt att det står upprepade gånger 1TB för mindre än 5 användare. Aja, ska testa själv.

CloudDrive verkar najs, men det kostar ju en del om man ska ha mer än 1 PC som ska komma åt innehållet.
Då funkar det inte att komma åt filerna genom GDrive via Chrome heller..
Samt mobilen(!) - du måste hittat något smidigt upplägg, PM?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Med 365 får man ju alltid senaste versionen av Office (f n 2019). Man kan installera på godtyckligt antal datorer. Det ingår även 60 minuter Skype out per månad. Man slipper reklam i hotmail/outlook.com.

https://support.office.com/en-us/article/what-s-the-differenc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

***Fortsätt gärna "Huawei P20 Pro för 3600:- hos Telenor"-diskussionen här***

Tycker det är väldigt oklart nu med uppbyggnaden gällande just den här tråden. Ska vi skapa undertrådar för all sidodiskussion på olika dealar? Då kan ni bryta ut Office 365-frågor i en annan tråd också antar jag? Som tidigare nämnt, alla vill inte läsa allt men det är bara att scrolla vidare?

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Tycker det är väldigt oklart nu med uppbyggnaden gällande just den här tråden. Ska vi skapa undertrådar för all sidodiskussion på olika dealar? Då kan ni bryta ut Office 365-frågor i en annan tråd också antar jag? Som tidigare nämnt, alla vill inte läsa allt men det är bara att scrolla vidare?

Fast abonnemangsfrågan var nog det tråkigaste jag läst i denna tråden. Är det verkligen sååå intressant att alla måste läsa det? Det går inte att filtrera bort enstaka posts, utan jag vet inte vad som har skrivits förräns jag öppnar tråden. Tyckte det var ett bra beslut!

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tycker att när ett ämne passerar 100+ inlägg eller vad det var innan tråden bröt ut, så förtjänar ämnet en egen tråd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Fast abonnemangsfrågan var nog det tråkigaste jag läst i denna tråden. Är det verkligen sååå intressant att alla måste läsa det? Det går inte att filtrera bort enstaka posts, utan jag vet inte vad som har skrivits förräns jag öppnar tråden. Tyckte det var ett bra beslut!

Ja och jag tycker Office 365-frågan är tråkig att läsa om, men kan leva med det. Naivt tankesätt du verkar ha. Det handlar lite om att ge och ta kan jag tycka.

Jag tycker bara det är oklart över vad som gäller. Om det är så jobbigt så kan vi skapa en ny tråd för allt eller en tråd vid sidan om (precis som nu) och göra så hädan efter, eller låt folk använda pekfingret och scrolla vidare. Som vuxen bör man kunna få veta att man inte alltid kan få som man vill.

Hur ska vi veta när gränsen för upprepandet går? De flesta av oss är inte tankeläsare.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte problemet med att behöva scrolla förbi inlägg man tycker är ointressanta i diskussionstråden, det tar inte mycket tid. Alternativen jag känner till är inte bättre. En annan sak är det väl om det blir massvis med upprepningar i vanliga fyndtråden, där man kanske har intresse av att läsa alla inlägg.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Det är väl positivt att vissa ämnen genererar så mycket diskussion att de förtjänar en egen tråd? En egen tråd gör det ju lättare att följa med i just den specifika diskussionen samt lättare för andra att hitta information om ämnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorph:

Om en diskussion är så pass omfattande och långvarig att övriga diskussioner hamnar i skymundan brukar vi att ge sidospåret en egen tråd. Detta så att både denna (Dagens fynd — Diskussionstråden) och den utbrutna diskussionen blir lättare att följa och se vad som redan sagts.

Du (och andra) är naturligtvis välkommen att komma med förslag på förbättringar via kontaktformuläret, PM eller skapa en tråd i Feedback till SweClockers-forumdelen. På det viset slipper vi ytterligare off topic i denna tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag har fått lite reklam rörande någon Omega 2018 gamingstol från Secretlab.
Ska tydligen vara nedsatt pris med ca 20%
https://secretlab.eu/collections/omega-series#omega_2018_soft...

Är det någon som har erfarenhet av dessa stolar?
Är nämligen ute efter en ny stol (behöver absolut inte vara loggor rörande bolaget och så kallad gamingstol, utan bara en bra och schysst kontorsstol).

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på att köpa NVIDIA SHIELD TV Gaming Edition för 149 USD från amazon.com (USA).
Är det rimligt att räkna med 30% för moms och tull?

https://www.amazon.com/NVIDIA-SHIELD-Gaming-Streaming-GeForce...

Edit: Hittade den här användbara kalkylatorn hos Tullverket. Blir dock ingen tullavgift då värdet är under 1600 SEK.
https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

1361+388+75 = 1824 SEK (varan inkl gratis frakt + moms + Postnords avgift)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Jag funderar starkt på att köpa NVIDIA SHIELD TV Gaming Edition för 149 USD från amazon.com (USA).
Är det rimligt att räkna med 30% för moms och tull?

https://www.amazon.com/NVIDIA-SHIELD-Gaming-Streaming-GeForce...

Är det värt det?
Du tjänar några hundra men får fel nätadapter och händer något är du "körd" jämfört med om du köpt den på elgiganten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

amazon echo dot $29 eller två för $50.

Billigast på prisjakt är 599kr. Vet ej hur mycket totalen blir med frakt + moms men 2 för priset av en låter rätt vettigt.

Det står att den inte skickas till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är det värt det?
Du tjänar några hundra men får fel nätadapter och händer något är du "körd" jämfört med om du köpt den på elgiganten?

Nätadaptern är väl likadan? det är väl bara att man får använda en adapter för att få rätt med stiften, om det inte ingår för EU också (har läst olika uppgifter om det).

Jag har ett par presentkort hos Amazon.com som vore fint att använda...

Följdfråga, låt säga att priset blir 75 USD efter avdrag för presentkorten. Ska moms och tull fortfarande beräknas på 149 USD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Nätadaptern är väl likadan? det är väl bara att man får använda en adapter för att få rätt med stiften, om det inte ingår för EU också (har läst olika uppgifter om det).

Följdfråga, låt säga att priset blir 75 USD efter avdrag för presentkorten. Ska moms och tull fortfarande beräknas på 149 USD?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Och på fraktkostnaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

amazon echo dot $29 eller två för $50.

Billigast på prisjakt är 599kr. Vet ej hur mycket totalen blir med frakt + moms men 2 för priset av en låter rätt vettigt.

Tja... Jag får:

Citat:

This item does not ship to Sweden. Please check other sellers who may ship internationally. Learn more

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det står att den inte skickas till Sverige.

@naki
Då såg jag fel, tyvärr.

EDIT: man kan ju fortfarande använda sådan tjänst där man skickar till en adress i USA som skickar vidare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

@naki
Då såg jag fel, tyvärr.

EDIT: man kan ju fortfarande använda sådan tjänst där man skickar till en adress i USA som skickar vidare.

Låter spontant lättare och billigare att göra något liknande från England där de kostar £30. Men inte skickas till Sverige. Men jag har inte gjort någon kalkyl eller något men kan ju vara värt att fundera på om man tänker köpa.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Ja det beräknas på värdet+frakt så spelar ingen roll vilket betalmedel du använder.
För jag antar att det inte är gratis frakt från USA, verkar som att det är gratis frakt.
Så räkna med 149USD=1340:- + tull och moms runt 30% = 1740 + 1,5% växlingsavgift från din bank = 1770:- sedan kostar adaptern 150:- så du är då uppe i 1920:- för det paketet. Du sparar 2-300:- men har en kass support och lågt andrahandsvärde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Kan ha fel, men USA kör väl 120V på strömuttaget?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Kan ha fel, men USA kör väl 120V på strömuttaget?

Korrekt. Dock brukar många elektroniknätadaptrar (skulle nog vilja säga de flesta, just av denna anledning) kunna köra från 100-240V så det är ingen fara

Nätfrekvensen är även annorlunda men det har också tillverkarna tänkt på så att nätadaptern kan gå på 60Hz med.

La till om nätfrekvensen
Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej? Det där är väl en "chromecast" och är en kopia av en "Google Chromecast"

Sorry att jag inte skriver i diskussionstråden men tänkte uppmärksamma så ingen tror sig köpa orginal...

"WiFi HD 1080P TV Miracast Wireless HDMI Media Video Streamer 2nd Generation L9" - En riktigt Google Chromecast använder väl inte sig av Miracast? Sedan ser den inte ut som en riktig chromecast på bilden heller...

Fast enligt Fyndiq så är Brand: Google och även den UPC de anger är Google Chromecast 2. Om man orkar bråka...

http://www.upcscavenger.com/barcode/0811571016518/#page=barco...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ja det beräknas på värdet+frakt så spelar ingen roll vilket betalmedel du använder.
För jag antar att det inte är gratis frakt från USA, verkar som att det är gratis frakt.
Så räkna med 149USD=1340:- + tull och moms runt 30% = 1740 + 1,5% växlingsavgift från din bank = 1770:- sedan kostar adaptern 150:- så du är då uppe i 1920:- för det paketet. Du sparar 2-300:- men har en kass support och lågt andrahandsvärde.

Enligt min uträkning som lades till i första posten kommer det landa på ca 1 824 kr, adapter har jag. Så det blir en besparing på 466kr mot Elgiganten, vilket är i minsta laget. Men vore skönt o bli av med mina presentkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Enligt min uträkning som lades till i första posten kommer det landa på ca 1 824 kr, adapter har jag. Så det blir en besparing på 466kr mot Elgiganten, vilket är i minsta laget. Men vore skönt o bli av med mina presentkort

Köper du en utan kontroll för 1790 kan du köpa en begagnad kpntroll för struntpengar, jag sålde min oanvänd för 200 enbart för att jag inte orkade skicka. Skulle sölja den för 50 om han hämtade den.
Köp mjukvara för ditt presentkort det slipper du tull och moms på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Förstår att du vill använda ditt presentkort, men jag har sett den kampanjas några gånger per år, bla. normalt under Black Friday, för 1690 pix (bland svenska ÅF). Var själv inne på att köpa en ett tag som mediaspelare (men fick XB1S för samma pengar, och dessutom med optisk enhet för UHD-skivor). Så hade du inte haft bråttom, eller behov att använda ditt presentkort hos Amazon, så kunde ett tips varit att lägga en bevakning på den på Prisjakt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]