Höjning av kemikalieskatt på elektronik 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har köpt en del av det du skriver från tex Amazon UK och DE, till lägre pris än i Sverige.

Kylskåp och TVs också?

Permalänk

Vill man ha en global marknadsekonomi och inte försöka driva ett land till att bli självförsörjande så finns det ändå inget miljötänk från vår regering.
I Sverige är man dock född fri för att sen efter 18år ska man skattas till döds, och det kommer alltid nya ursäkter att kräma ut mer pengar utav folkets slit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kylskåp och TVs också?

Vart vill du komma? Kemikalieskatten har gjort att jag köper mer elektronik från utlandet, som inte har denna straffskatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kylskåp och TVs också?

Jag försöker få det här att gå ihop. Ett kylskåp brukar man väl vanligtvis köpa när ens egna går sönder, på så sätt torde ju inte denna straffskatt göra att färre kylskåp säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Vart vill du komma? Kemikalieskatten har gjort att jag köper mer elektronik från utlandet, som inte har denna straffskatt.

Det mesta du köper har säkert inte kemikalieskatt. Just bärbara datorer, surfplattor, telefoner, spelkonsoler, dvd-spelare, WiFi-routrar och bildskärmar (elektronik, sen har ju massor vitvaror också skatten) som har punktskatten är nog relativt ovanligt att köpa från utlandet. På en Nintendo Switch handlar det ju idag om ca 60 kr inkl moms, och med höjningen ca 80 kr om inga avdrag får göras. Tyngre grejer som täcks är lite värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag försöker få det här att gå ihop. Ett kylskåp brukar man väl vanligtvis köpa när ens egna går sönder, på så sätt torde ju inte denna straffskatt göra att färre kylskåp säljs.

Jag tror inte någon väntar med att renovera köket för att kylskåp (förutsatt att de kan göra 90 % avdrag) ökar med 55 kr i kostnad.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag tror inte någon väntar med att renovera köket för att kylskåp (förutsatt att de kan göra 90 % avdrag) ökar med 55 kr i kostnad.

Nej troligen inte just kylskåp. Men det finns en massa annat som ingår som jag och tydligen andra här också redan köper från andra länder nu och då. Det är alltså redan billigare i flera fall pga att Sverige har höga kostnader för allt (moms, lön, skatt) och sen även tillägg för kemikalieskatten som dessutom ska bli högre. Så ändå fler produkter kommer nu att vara billigare att beställa från andra länder trots fraktkostnaden = fler kommer att köpa från andra länder för att spara in pengar. Inte konstigare än så.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Nej troligen inte just kylskåp. Men det finns en massa annat som ingår som jag och tydligen andra här också redan köper från andra länder nu och då. Det är alltså redan billigare i flera fall pga att Sverige har höga kostnader för allt (moms, lön, skatt) och sen även tillägg för kemikalieskatten som dessutom ska bli högre. Så ändå fler produkter kommer nu att vara billigare att beställa från andra länder trots fraktkostnaden = fler kommer att köpa från andra länder för att spara in pengar. Inte konstigare än så.

För en tillverkare/importör kommer kostnaden öka som mest med 75 kr inkl moms från tidigare nivå, kan de få 90 % avdrag ökar det med 15 kr. Inte alls säkert att fler produkter kommer vara dyrare än i utlandet, beror helt på var kostnaderna tas ut i ledet och om det finns någon konkurrens i ÅF-ledet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

För en tillverkare/importör kommer kostnaden öka som mest med 75 kr inkl moms från tidigare nivå, kan de få 90 % avdrag ökar det med 15 kr. Inte alls säkert att fler produkter kommer vara dyrare än i utlandet, beror helt på var kostnaderna tas ut i ledet och om det finns någon konkurrens i ÅF-ledet.

Okej det kanske är jag som tänker fel. Men jag tänker att kostnaderna tas ut i något led i Sverige ifall extra skatten endast är i Sverige? Hur som helst så känns det som en väldigt dålig genomtänkt skatt ifall man vill förbättra miljön. Det går att lösa på andra sätt och jag tror åtminstone att priserna i Sverige kommer öka i och med den här skatten jämfört med priser utanför Sverige. Det borde gå att kolla hur det slog när skatten infördes tidigare. Denna ökning lär ju slå ut på samma sätt. Jag har köpt mer via andra länder nu på slutet och ifall det blir ändå större prisskillnad nu efter detta så tror jag ändå fler kommer börja köpa via andra länder ibland. Till och med min pappa har köpt saker från andra Europeiska länder ibland som kamera objektiv när det skiljt mycket i pris mot i Sverige. Trots att han föredrar att handla i en fysisk butik.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Okej det kanske är jag som tänker fel. Men jag tänker att kostnaderna tas ut i något led i Sverige ifall extra skatten endast är i Sverige? Hur som helst så känns det som en väldigt dålig genomtänkt skatt ifall man vill förbättra miljön. Det går att lösa på andra sätt och jag tror åtminstone att priserna i Sverige kommer öka i och med den här skatten jämfört med priser utanför Sverige. Det borde gå att kolla hur det slog när skatten infördes tidigare. Denna ökning lär ju slå ut på samma sätt. Jag har köpt mer via andra länder nu på slutet och ifall det blir ändå större prisskillnad nu efter detta så tror jag ändå fler kommer börja köpa via andra länder ibland. Till och med min pappa har köpt saker från andra Europeiska länder ibland som kamera objektiv när det skiljt mycket i pris mot i Sverige. Trots att han föredrar att handla i en fysisk butik.

Produkter som borde drabbats hårdare än andra med nuvarande nivåer är exempelvis bildskärmar, har vi höga priser i Sverige på bildskärmar?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Produkter som borde drabbats hårdare än andra med nuvarande nivåer är exempelvis bildskärmar, har vi höga priser i Sverige på bildskärmar?

En kompis köpte bildskärm från Ebay (vet ej vilket land) pga prisskillnaden för något år sedan, alltså redan innan denna extra skatt. Så nu bör det vara ändå större prisskillnad. Jag ska inte köpa något just nu men kommer kolla internationellt sen när det är dags för nästa teknik sak.

Ett exempel på en av de mer populära skärmarna just på enligt prisjakt.
11 177 kr på billigaste sidan man kan beställa från via prisjakt (178 kr billigare om man bor rätt till i Sverige och kan hämta i vissa butiker)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4485957

8370 kr internationellt. Googlade på samma skärm och hittade för det priset när jag kollade på de tre första länkarna. Säkert dyrare frakt men med 2800 kr billigare så känns det rätt värt att beställa utomlands.
https://www.dell.com/en-us/shop/alienware-34-curved-gaming-mo...

Annars finns den på amazon ifall det är struligt att köpa via Dell. Ca 2000 kr billigare där än i billigaste online butik i Sverige.

Tillägg: Kollade inte så noga, det var tydligen utan moms. Så det blir nästan lika dyrt då som i Sverige.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

En kompis köpte bildskärm från Ebay (vet ej vilket land) pga prisskillnaden för något år sedan, alltså redan innan denna extra skatt. Så nu bör det vara ändå större prisskillnad. Jag ska inte köpa något just nu men kommer kolla internationellt sen när det är dags för nästa teknik sak.

Ett exempel på en av de mer populära skärmarna just på enligt prisjakt.
11 177 kr på billigaste sidan man kan beställa från via prisjakt (178 kr billigare om man bor rätt till i Sverige och kan hämta i vissa butiker)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4485957

8370 kr internationellt. Googlade på samma skärm och hittade för det priset när jag kollade på de tre första länkarna. Säkert dyrare frakt men med 2800 kr billigare så känns det rätt värt att beställa utomlands.
https://www.dell.com/en-us/shop/alienware-34-curved-gaming-mo...

Annars finns den på amazon ifall det är struligt att köpa via Dell. Ca 2000 kr billigare där än i billigaste online butik i Sverige.

Fast vad tänker du med? "8370" kr är exkl moms. Säg att frakt kostar 1000 kr, då kostar det drygt 11900 kr att importera skärmen.

Skärmen i fråga (AW3418DW) kostar inkl svensk moms 1068 EUR från tyska Amazon, vilket är drygt 11400 kr.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast vad tänker du med? "8370" kr är exkl moms. Säg att frakt kostar 1000 kr, då kostar det drygt 11900 kr att importera skärmen.

Skärmen i fråga (AW3418DW) kostar inkl svensk moms 1068 EUR från tyska Amazon, vilket är drygt 11400 kr.

Ajdå, ja jag tyckte det lät som lite väl stor prisskillnad. Tog en snabbkoll bara. Hur som helst så var vissa skärmar billigare att beställa utomlands för ett par år sedan när min kompis köpte så med den här nya skatten i Sverige bör prisskillnaden då vara ändå större. Jag har personligen endast köpt just skärmar i Sverige. Men många andra saker har jag köpt via andra länder.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ajdå, ja jag tyckte det lät som lite väl stor prisskillnad. Tog en snabbkoll bara. Hur som helst så var vissa skärmar billigare att beställa utomlands för ett par år sedan när min kompis köpte så med den här nya skatten i Sverige bör prisskillnaden då vara ändå större. Jag har personligen endast köpt just skärmar i Sverige. Men många andra saker har jag köpt via andra länder.

Fast det vet du väl inte? Din kompis kan ha köpt en skärm som inte säljs i Sverige, eller som var begagnad?

Det är ingen ny skatt som införs i sommar, det är en höjning på en existerande.

De där många andra sakerna kommer inte få någon kemikalieskatt vilket som. Det är färdiga datorer med tangentbord och skärm, bärbara datorer, läs/surfplattor, telefoner, dvd-spelare och andra videoapparater, radioapparater, cd-spelare, skivspelare, telefonsvarare, spelkonsoler, tvs och bildskärmar som omfattas. All annan elektronik (förutom vitvarorna/dammsugarna som också täcks) är fri från punktskatten.

Permalänk
Medlem

Jag hade tråden öppen igår och då var det 5+ sidor.
Idag refreshade jag, nere på 2 sidor.

Det jag läste av det som censurerats var om kemikalieskatten. Helt relevant för topic.
Parier nämndes som tros ha lagt fram förslagen. Tydligen är det ett stort övertramp.

Som om det inte var nog att mer än halva tråden censurerades så hotas det med att stänga ner hela tråden.
Inläggen var en intressant debatt.

Jag är dötrött på all förbaskad politisk censur på internet, liten som stor man får inte ens nämna MP så ryker det man säger illa kvickt av någon kränkt moderator.

Sweclockers sjunker i mina ögon.
Jag kommer att minska mina besök hit och kör med adblocker hädanefter.

När jag väl lägger till i adblock, då går jag inte in och gräver där igen. Ni fick en chans.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av RCA56:

Jag hade tråden öppen igår och då var det 5+ sidor.
Idag refreshade jag, nere på 2 sidor.

Det jag läste av det som censurerats var om kemikalieskatten. Helt relevant för topic.
Parier nämndes som tros ha lagt fram förslagen. Tydligen är det ett stort övertramp.

Som om det inte var nog att mer än halva tråden censurerades så hotas det med att stänga ner hela tråden.
Inläggen var en intressant debatt.

Jag är dötrött på all förbaskad politisk censur på internet, liten som stor man får inte ens nämna MP så ryker det man säger illa kvickt av någon kränkt moderator.

Sweclockers sjunker i mina ögon.
Jag kommer att minska mina besök hit och kör med adblocker hädanefter.

När jag väl lägger till i adblock, då går jag inte in och gräver där igen. Ni fick en chans.

Det är skillnad på moderering och censur. Politiska trådar spårar ALLTID ur och har därför tydliga riktlinjer runt dessa av den anledningen.
Vill ni verkligen snacka allt om politik så finns det bättre ställen för det. SweClockers är inget politiskt forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är skillnad på moderering och censur. Politiska trådar spårar ALLTID ur och har därför tydliga riktlinjer runt dessa av den anledningen.
Vill ni verkligen snacka allt om politik så finns det bättre ställen för det. SweClockers är inget politiskt forum.

Fast i den här tråden så måste det vara rättfärdigat att kunna diskutera politik när själva nyheten/artikeln själv tar upp det, det har ni själva nämnt när ni införde dom nya reglerna att lite politik kan tålas i sådana nyheter.

För dom som är kritiska till dom här nya reglerna som Sweclockers infört kan jag varmt rekommendera denna tråden:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1527149-sweclockers-in...

Citat från tråden av Chefredaktören själv:
Det är okej att diskutera sakfrågorna som lyfts i en nyhet, men att komma in på andra sidospår anses precis som vilket tråd som helst vara ett sidospår (off-topic) som inte har med ämnet att göra. Likaså är det okej att ha diskussioner i forumet när det finns en direkt koppling till teknik och SweClockers. Inte i övrigt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av muSashi:

Fast i den här tråden så måste det vara rättfärdigat att kunna diskutera politik när själva nyheten/artikeln själv tar upp det, det har ni själva nämnt när ni införde dom nya reglerna att lite politik kan tålas i sådana nyheter.

För dom som är kritiska till dom här nya reglerna som Sweclockers infört kan jag varmt rekommendera denna tråden:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1527149-sweclockers-in...

Citat från tråden av Chefredaktören själv:
Det är okej att diskutera sakfrågorna som lyfts i en nyhet, men att komma in på andra sidospår anses precis som vilket tråd som helst vara ett sidospår (off-topic) som inte har med ämnet att göra. Likaså är det okej att ha diskussioner i forumet när det finns en direkt koppling till teknik och SweClockers. Inte i övrigt.

Ja, därför skrev jag ”snacka allt om politik”. Kunde helt klart varit tydligare där men politiska saker som handlar om teknik är okej, så länge man håller sig till ämnet.

Inläggen som rensades förut hade inget med ämnet att göra längre och hör då inte hemma i tråden.

Att helt sluta skriva om politiska beslut som berör oss tekniknördar är också en dålig väg att gå, men kan förstå att vissa tycker det är dubbla meningar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett inlägg som tydligen refuserades att kemikalieskatten borde diskuteras på EU-nivå inom ramen för RoHS istället för att drivas i Sverige där det inte får någon miljöeffekt. På vilket sätt är det inte relevant för ämnet?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är otroligt FEGT av Sweclockers att inte låta prata om politik som faktiskt är relevant för denna tråd. Jävla hyckleri, sluta lägga upp artiklar som har kopplingar till politiken om ni så förbaskat vill censura.

Adblock från och med nu! Ha d bra!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Om svenska återförsäljare har konkurrenskraftigt pris med andra ÅF i EU trots att Sverige tar ut extra straffskatter på varorna, så beror det på att de svenska återförsäljarna accepterar lägre vinstmarginal. Elektronik har redan mycket låga vinstmarginaler, så nya straffskatter torde ytterligare driva trenden mot att småfirmor får stänga och att vi har endast ett litet antal mycket stora kedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För vikt är ett bättre sätt att mäta själva kemikalienivån än priset i sig.

Fast skatten är ju till för att få in mer pengar för staten att slösa på annat. Inte för att minska kemikalier.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Om svenska återförsäljare har konkurrenskraftigt pris med andra ÅF i EU trots att Sverige tar ut extra straffskatter på varorna, så beror det på att de svenska återförsäljarna accepterar lägre vinstmarginal. Elektronik har redan mycket låga vinstmarginaler, så nya straffskatter torde ytterligare driva trenden mot att småfirmor får stänga och att vi har endast ett litet antal mycket stora kedjor.

Det handlar förvisso om max 150 kr på en lätt bärbar dator, där tillverkare och/eller distributör redan kan ha svalt den kostnaden. Artikeln tar inte hänsyn till att allt bör få 50 % avdrag och att en del saker även bör få 90 % avdrag.

En liten butik kommer ta priset de får från dist och lägga på sin marginal precis som tidigare och kommer inte få 550 kr dyrare produkter än tidigare hur vi än gör. Det är de medelstora och stora återförsäljarna som kommer priskonkurrera ner till sista krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast skatten är ju till för att få in mer pengar för staten att slösa på annat. Inte för att minska kemikalier.

Skatten ger inte nog med pengar för detta. Har läst diverse beräkningar och de brukar landa kring 2-3 miljarder som max. Vilket är en droppe i havet för en budget som uppgår till över 900 miljarder.

Hade själva idén bakom denna skatt att få mer inkomst så hade man inte lagt ett maxtak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Skatten ger inte nog med pengar för detta. Har läst diverse beräkningar och de brukar landa kring 2-3 miljarder som max. Vilket är en droppe i havet för en budget som uppgår till över 900 miljarder.

Hade själva idén bakom denna skatt att få mer inkomst så hade man inte lagt ett maxtak.

Dock, ger det alltid något och är inte enda punktskatten staten infört.

Denna skatt har lite med miljön att göra, om den hade någon verklighetsförankring hade den inte gått på vikt på varan. Jag menar kylskåp är rätt tung, men innehåller oftast i ren vikt rätt lite gifter. Jämfört med en mobil, där man även har mobilen rätt nära kroppen och andas in lättare gifter (samt rent vikt/volym innehåller en mobil betydligt mer gifter).

Bara batteriet självt är enorm miljöbomb.

Detta är bara 1 i raden på avgifter, som har lite att göra med miljö.

§1 /mod
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock, ger det alltid något och är inte enda punktskatten staten infört.

Denna skatt har lite med miljön att göra, om den hade någon verklighetsförankring hade den inte gått på vikt på varan. Jag menar kylskåp är rätt tung, men innehåller oftast i ren vikt rätt lite gifter. Jämfört med en mobil, där man även har mobilen rätt nära kroppen och andas in lättare gifter (samt rent vikt/volym innehåller en mobil betydligt mer gifter).

Bara batteriet självt är enorm miljöbomb.

Detta är bara 1 i raden på avgifter, som har lite att göra med miljö.

Kan så vara men det är inget belägg för vad MP anser att denna skatt är för. Det är väldigt enkelt att skrika "De gör de för pengarna enbart" utan att tänka på att MP kanske tror på detta som något positivt för miljön.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenneth:

*tråd rensad*

Oj!
Vad kort den blev.

Citat:

Den här tråden får en chans till, men då ska ni ALLA hålla er till ämnet. Minsta lilla övertramp så blir den låst helt.
Skärpning på er nu, det här var bara pinsamt att läsa igenom. Ni kan bättre!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag får en stark känsla av att kemikalieskatten mer handlar om en politisk vilja att minska import från andra länder. Att man anser att det skadar svensk ekonomi att så mycket av våra pengar inte spenderas på inhemskt utan istället försvinner ut ur rikets gränser.

Det i sin tur har antagligen att göra med Sveriges allt svagare ställning som i-land, och en återgång mot att bli ett u-land igen. Jag syftar på alla viktiga "i-landsföretag" vi förlorat sedan millenieskiftet, och att man i det läget ser en fara med en ohämmad import, utan motsvarande mängd export.
Det syns även i frukt och grönt disken under tex vintermånader. Importerad mat kan vara ofantligt dyrt, och det faktumet intygar om vår svaga ställning på marknaden.

Det är iaf min tolkning av läget. Att dessa beslut inte har med miljön att göra för fem öre, utan att det bara är en skenmanöver.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag får en stark känsla av att kemikalieskatten mer handlar om en politisk vilja att minska import från andra länder. Att man anser att det skadar svensk ekonomi att så mycket av våra pengar inte spenderas på inhemskt utan istället försvinner ut ur rikets gränser.

Det i sin tur har antagligen att göra med Sveriges allt svagare ställning som i-land, och en återgång mot att bli ett u-land igen. Jag syftar på alla viktiga "i-landsföretag" vi förlorat sedan millenieskiftet, och att man i det läget ser en fara med en ohämmad import, utan motsvarande mängd export.
Det syns även i frukt och grönt disken under tex vintermånader. Importerad mat kan vara ofantligt dyrt, och det faktumet intygar om vår svaga ställning på marknaden.

Det är iaf min tolkning av läget. Att dessa beslut inte har med miljön att göra för fem öre, utan att det bara är en skenmanöver.

Vi har en större export än import, vi har alltså en positiv bytesbalans och har haft så varje år sedan 1994. Detta bidrar till BNP-tillväxt. Att den är positiv beror förvisso på tjänsteexport, men det är i det stora hela oviktigt då vi fortfarande en stark exportör av varor. Kemikalieskatten gör inget för att motverka importen, konsumenterna ser inte kostnaden och antydan att de så gör är bara oschysst mot svenska handlare och distributörer. Grönsaker och frukt utanför säsong är dyrt överallt, kvalitén är lägre och utbudet finns inte.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vi har en större export än import, vi har alltså en positiv bytesbalans och har haft så varje år sedan 1994. Detta bidrar till BNP-tillväxt. Att den är positiv beror förvisso på tjänsteexport, men det är i det stora hela oviktigt då vi fortfarande en stark exportör av varor.

Avsäljning av företag, patent, kommunaltrafik, sprit, volvo, saab, ericssons mobiltelefonsdivision, telekom, m.m. räknas väl även det in i "större export". Det är saker som kan stå oss väldigt dyrt i längden. Engångsförsäljningar av typiska i-lands resurser som infrastruktur, företag och patent är ett väldigt skadligt sätt att uppehålla bytesbalanser, och det slår ner Sverige på knäna till nya härskare.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!