Permalänk
Medlem

Ny Gaming Dator

Jag tänkte köpa ny dator då min gamla helt börjar dö nu! Eftersom min gamla dator är ish 8 år gammal tror jag inte mycket kan tas vara på från den. Jag har aldrig byggt egen dator men är inte rädd för att testa om det skulle visa sig vara värt det!
Jag har kollat på den här datorn från inet:
https://www.inet.se/produkt/1511007/taurus-gaming-gtx-1050-ti
Budgetten skulle jag säga ligger på ungefär 8-10k, helst under, men skulle kunna tänka mig att gå upp lite om det hade givit mycket prestanda!
Jag behöver inga extra saker utan bread and butter är okej för mig.
Hade verkligen uppskattat tips på hur jag ska gå tillväga!

Permalänk
Medlem

Kan du bygga datorn själv?
Här har du en bra burk, Windows kan du köpa billigt på Ebay.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12458488

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratten:

Jag tänkte köpa ny dator då min gamla helt börjar dö nu! Eftersom min gamla dator är ish 8 år gammal tror jag inte mycket kan tas vara på från den. Jag har aldrig byggt egen dator men är inte rädd för att testa om det skulle visa sig vara värt det!
Jag har kollat på den här datorn från inet:
https://www.inet.se/produkt/1511007/taurus-gaming-gtx-1050-ti
Budgetten skulle jag säga ligger på ungefär 8-10k, helst under, men skulle kunna tänka mig att gå upp lite om det hade givit mycket prestanda!
Jag behöver inga extra saker utan bread and butter är okej för mig.
Hade verkligen uppskattat tips på hur jag ska gå tillväga!

Datorn du länkade är verkligen inget att ha, inte för den summan. Här är ett bygge som utklassar den på alla sätt för bara 900kr mer.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att sträcka budgeten till, säg, 12,000:- så tror jag användarna kan plocka ihop en riktig bra pjäs åt dig. Den du länkat är 'skräp' i jämförelse med vad som kan ordnas. 1050ti är ett bra GPU för laptops, men hänger knappast med i svängarna på en stationär burk. I ditt läge och med denna budget kommer snarare ett RTX 2060 eller 2070 vara aktuellt.

Några frågor som kan vara bra att besvara:

  • Vilken upplösning lirar du i?

  • Vilka av dagens spel och spelgenrer är du främst intresserad av?

  • Har du några planer att streama eller liknande?

  • Ska du använda datorn till något annat som skulle sätta krav på någon specifik hårdvara? Programmering? Design? Redigering?

Så tror jag folk får lite bättre hum om vad du vill ha och behöver.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills!
12k är lite högt men inte helt off the table så att säga om kvaliten är proportionellt mycket bättre.
Jag har aldrig byggt en dator själv men hade nog kunnat få lite hjälp av kompisar samt försökt lära mig själv som ett kul projekt!
För att ge lite extra info som har blivit omfrågat så skulle jag säga att jag planerar inte att göra någon direkt design eller redigering, iaf inte så att det är något jag vill lägga pengar på.
Streama har jag gjort förut och tyckte var kul men jag tror inte att det är på tapeten för tillfället så även detta är något som skulle kunna räknas bort i beräkningarna.
Jag är just nu mäst intresserad av olika skjutspel, spelat mest fortnite/cs det sista då jag har problem med mina handleder och har svårt att spela spel som dota då det tär på händerna mycket mer än skjutspel har gjort.
Jag har spelat i 1920x1080 på min gamla dator, jag har inte direkt följt med i utveckling kan man väll säga så vet inte vad jag bör spela på för tillfället!
Hoppas detta klargör lite och undras något mer så försöker jag svara så snabbt som möjligt!

De två systemen som redan har länkat, har skulle de ställas mot varandra om man ser på hur jag vill använda min dator?

Tack igen för alla hjälp!

Permalänk
Medlem

I det här fallet tilldelar jag 'vinsten' till @Muumin, då man balanserat ett stabilt grafikkort med en välpresterande processor och mer lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

@Bratten
Om det inte är jätteviktigt att ligga under 10k så tycker jag du ska köra på 16gb Ram då de 8gb jag länkat kan vara på gränsen i vissa spel.
300kr till så har du ett par 3000MHz/CL15 Ballistix på 16gb, skulle föreslå dem. Notera att de ska vara CL15, inte 16.

Permalänk
Medlem

@Bratten:

Webhallen har rätt bra priser just nu:

Ca 10K totalt.

Inga direkta svårigheter att montera själv, medföljande kylaren är väldigt enkel att montera, integrerad I/O-sköld på moderkortet och SSD:n kräver inga kablar.
Läs bara i manualerna och följ den här guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Här fixar du Win 10 på USB:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Kör oaktiverat eller köp en nyckel på Ebay för 30 spänn.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Om man skulle vilja sänka priset en tusenlapp, vad hade du då rekommenderat att göra för ändringar på detta systemet?

Permalänk
Medlem

@Bratten: Gav detta förslag till en kille som ville ha budgetdator häromdagen. För gaming hade jag föredragit intel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@LnitraM: Tack för förslaget! Varför föredrar du Intel, samt hur står sig detta grafikkortet mot de som tidigare länkats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratten:

@LnitraM: Tack för förslaget! Varför föredrar du Intel, samt hur står sig detta grafikkortet mot de som tidigare länkats?

Spel funkar i regel bäst med processorer med bra singeltrådig prestanda, där är Intel bättre än ryzen.
Grafikkortet är snäppet sämre än 2060 som funnits med i andra förslag. Bästa vore nog om du kunde lagt ytterligare 1000kr och fått in ett 2060 ihop med den CPU jag föreslog.
Du kan youtuba och se skillnaden på 1660ti och 2060.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/datork...

Över budget, men kommer med ett RTX 2070. 10.990:- (Ord. pris 13.490:-)

Kanske värt en titt.

Visa signatur

XripperX