Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Medlem

Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Detta beror säkert att vi ett steg närmare kontantlöst samhälle. Alltså verkar inte många använda bankomat längre.

Bankomat kan alltså införa avgift från och med årsskiftet. Bra eller dåligt?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vQxKLp/gratis-kontant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Detta beror säkert att vi ett steg närmare kontantlöst samhälle. Alltså verkar inte många använda bankomat längre.

Bankomat kan alltså införa avgift från och med årsskiftet. Bra eller dåligt?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vQxKLp/gratis-kontant...

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Dåligt. Men kan förstå det, eftersom det inte är direkt gratis att hantera kontanter.

Jag tycker att det är bra att det finns kontanter, det är ett väldigt pedagogiskt visuellt verktyg att använda när man lär sina barn hantera pengar.

Exempel 1: ge barnet en 20krs sedel och som hen får handla godis för, får barnet gå in ensam i butiken med sin peng så kommer hen känna ansvar och samtidigt lära sig att saker har sitt pris och att det är relevant att jämföra olika priser.
Exempel 2: plocka ur diskmaskinen så får du en tia osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Dåligt. Men kan förstå det, eftersom det inte är direkt gratis att hantera kontanter.

Jag tycker att det är bra att det finns kontanter, det är ett väldigt pedagogiskt visuellt verktyg att använda när man lär sina barn hantera pengar.

Exempel 1: ge barnet en 20krs sedel och som hen får handla godis för, får barnet gå in ensam i butiken med sin peng så kommer hen känna ansvar och samtidigt lära sig att saker har sitt pris och att det är relevant att jämföra olika priser.
Exempel 2: plocka ur diskmaskinen så får du en tia osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt!

Jag har själv alltid någon hundralapp i kontanter fall det skiter sig med någonting, den har räddat mig många gånger ur teknisktrul och annat, också bra om man tex vill handla saker från någon "garage sale" där någon äldre person som inte kan med alla mobilappar och skit står i kassan.

Förbrytare lär knappast påverkas mycket, de lär hitta andra vägar, de verkliga skurkarna som lurar staten på kännbara summor även när man summerar ihop det använder ändå inte kontanter.
Bandidos kontantbrev och liknande är ändå inte ens kaffepengar i jämförelse med det.
Knarklangare lär ju tex byta stöldgods och liknande i stället.
Tyvärr är det en utopisk dröm att den typen av kriminalitet skulle minska om man tar bort kontantsystemet.
Samma som med vapenlagarna, det ser bra ut att visa upp men har absolut noll effekt mot kriminella organisationer i realiteten, däremot försvårar det för laglydiga personer som vill deklarera det man håller på med.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Swedbank testade det här någon runt 2000-2001, det var inget lyckat försök.

Det finns alltid behov för cash, har inget med kriminalitet att göra, ibland vill man stoppa undan pengar, ha med sig kontanter som reserv om kortterminaler/internet inte fungerar osv.

Det är långt kvar till ett kontantlöst samhälle, oavsett hur många som använder sig av E-tjänster.

Permalänk
Avstängd

För ganska många år sedan så försökte ju bankerna med just detta; att ta ut en avgift på bankomatuttag. Då var det om man tog ut mindre än 300kr om jag minns rätt. Så det är på gång nu igen?

Tja, vad skall man säga? Det är väl klart att de försöker täcka sina kostnader på något sätt, tror inte att de är så mycket högre nu men då bankerna i praktiken vägrar ha med kontanter att göra så tar de nog inte den kostnaden längre utan ser bankomaterna som något dåligt och då är det väl så här det blir.

Tycker det är sjukt med den här utvecklingen, att man vill komma åt brottslingar och annat är ju ett ganska uppenbart svepskäl. Bankerna vill ha monopol på transaktioner och när väl kontantmöjligheten är strypt så kommer alla att få betala för sina transaktioner. För privatpersoner är Swish gratis idag... är det någon som är dum nog att tro att det kommer att fortsätta vara det när väl kontantanvändningen sjunkit nog lågt?

Det är bara bankerna och kontrollsamhället som vinner på att kontanterna försvinner. Sedan får latmaskarna och korkskallarna säga vad de vill.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

I det korta perspektivet påverkar det inte mig i huvud taget. Jag har inte använt en bankomat på flera år. Har inte haft kontanter på mig i Sverige sen kanske... 2016?

Det jag mest ser som ett problem är hur pass mycket mer sårbart samhället blir mot allvarligare störningar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har nyss haft problem med pengar, mitt kort slutade fungera, det var verkligen stendött så jag ringde banken och de sa att allt såg normalt ut, kortet var inte spärrat och det fanns pengar men det var ändå omöjligt att använda på något sätt.
Besökte bankkontoret och de hjälpte mig att beställa ett nytt kort, ville även fixa lite kontanter så jag kunde köpa mat (för det var i matbutiken jag blev varse att kortet hade dött ) Hungrig och irriterad fick jag då reda på att banken inte hanterar kontanter på något sätt så de kunde inte hjälpa mig att göra ett uttag av kontanter utan de hänvisade mig till några andra orter där de hade kontor där de hanterar kontanter.
Det gick däremot inte att ta ut kontanter direkt "över disk" utan de skapade ett nödkort och hänvisade till bankomaten utanför kontoret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har nyss haft problem med pengar, mitt kort slutade fungera, det var verkligen stendött så jag ringde banken och de sa att allt såg normalt ut, kortet var inte spärrat och det fanns pengar men det var ändå omöjligt att använda på något sätt.
Besökte bankkontoret och de hjälpte mig att beställa ett nytt kort, ville även fixa lite kontanter så jag kunde köpa mat (för det var i matbutiken jag blev varse att kortet hade dött ) Hungrig och irriterad fick jag då reda på att banken inte hanterar kontanter på något sätt så de kunde inte hjälpa mig att göra ett uttag av kontanter utan de hänvisade mig till några andra orter där de hade kontor där de hanterar kontanter.
Det gick däremot inte att ta ut kontanter direkt "över disk" utan de skapade ett nödkort och hänvisade till bankomaten utanför kontoret.

Därför har jag ett backupkort i en annan bank. Har Ica-banken vanligtvis och skulle deras system paja helt har jag ett remembercard med 15 000kr kredit redo. Detta är även skönt att ha utomlands så pengar alltid finns.

Har haft kortet sedan 2012 typisch och det är aldrig använt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med att de som vill använda kontanter är de som också betalar för kostnaden av detta. Enda gången jag använder kontanter är utomlands på ställen de inte tar kort och har nog varit så senaste 7-8 åren.

Permalänk
Medlem

Äldre pensionärer ska dock inte få tvingas betala extra tycker jag om det här blir verklighet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Enda gångerna jag behöver cash är för att man köper något begagnat och någon nisse tycker att teknik är en fluga så de har inte Swish eller så.

Jag var nyligen i Kiev och klarade mig nästan helt utan kontanter, köpte en kylskåpsmagnet för 10UAH, det var det enda jag behövde kontanter till. När terminalen var nere en gång i en butik gick jag bara till nästa.

Permalänk
Medlem

Bankerna gör miljardvinster varje år. Skulle inte direkt gråta om några lagar tvingade dem att tillhandahålla bankomater.

Jag menar, de tar bort kontanthantering på kontor efter kontor. I takt med digitaliseringen behöver de inte ens ha lika många anställda. Det här handlar bara om att maximera vinsterna, inte att de inte har råd.
Det är _MINA_ pengar som är på bankkontot och jag bör ha rätt att ta ut dessa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Inte haft kontanter på åratal, varken sedlar eller mynt, men förstår mycket väl att många vill fortsätta använda dem.

Att bankerna vill täcka kostnaderna för detta är rena krokodiltårar, de tjänar pengar något fruktansvärt så enligt min mening bör de bara hålla käft och se glada ut.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har nyss haft problem med pengar, mitt kort slutade fungera, det var verkligen stendött så jag ringde banken och de sa att allt såg normalt ut, kortet var inte spärrat och det fanns pengar men det var ändå omöjligt att använda på något sätt.
Besökte bankkontoret och de hjälpte mig att beställa ett nytt kort, ville även fixa lite kontanter så jag kunde köpa mat (för det var i matbutiken jag blev varse att kortet hade dött ) Hungrig och irriterad fick jag då reda på att banken inte hanterar kontanter på något sätt så de kunde inte hjälpa mig att göra ett uttag av kontanter utan de hänvisade mig till några andra orter där de hade kontor där de hanterar kontanter.
Det gick däremot inte att ta ut kontanter direkt "över disk" utan de skapade ett nödkort och hänvisade till bankomaten utanför kontoret.

Ett tips är att skaffa ett gratis (ingen årsavgift) kreditkort att ha som backup, det finns några banker som har sådana (senaste jag såg var Bank Norweigan). Strulrisken blir förstås inte noll på det viset, men väldigt mycket lägre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Citerat från artikeln: "Trots Bankomats vädjan, som i dag ägs av Sveriges storbanker, har regeringen inte visat något intresse för att ta över ansvaret för uttagsbankomaterna."

Bankerna har redan dragit in på sin service genom att få alla till att sköta sina bankärenden på nätet. Vi mer eller mindre betalar för att göra deras jobb åt oss (tänker på alla avgifter som finns på allt om man inte gör det själv).

De kommer undan med att tvätta pengar och vi (skattebetalarna) räddar dem tid i otid när de missköter sig.

Detta är en av de tjänster de BÖR tillhandahålla gratis. Om det inte redan är lag på det så borde det bli det...

Ingen hade använt banker idag pga deras usla service om det inte vore för att vi mer eller mindre är tvugna till det.

Permalänk
Avstängd

Bra bestraffa pensionärerna som byggt upp detta landet ännu mer
Knappast så att någon kommer stå upp för dem och stoppa detta ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Detta är en av de tjänster de BÖR tillhandahålla gratis. Om det inte redan är lag på det så borde det bli det...

Ingenting är gratis, antingen får de som vill utnyttja tjänsten betala för det eller så sprids kostnaden ut över alla kunder i form av högre avgifter och räntor.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här är ett slag i ansiktet för de äldre människorn i vårt samhälle.
Jag skulle säga som min far, 67år och framförallt min mormor som är snart 90 kommer hamna riktigt hårt i denna rävsaxen.

För alla andra (upp till 50-55 kanske ?) är detta mer som en axelryckning eftersom vi redan är så inne i användningen utav digital valuta i form utav betalkort, Swish, PayPal osv

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ingenting är gratis, antingen får de som vill utnyttja tjänsten betala för det eller så sprids kostnaden ut över alla kunder i form av högre avgifter och räntor.

Bankerna är snåla, de bör tillhandahålla tjänsten så länge den går break-even. De fyra största bankerna i Sverige gjorde en vinst på 93 miljarder efter skatt 2018 så att de ska behöva höja avgifterna på räntorna för att hålla liv i bankomaterna ger jag inte mycket för.

MEN som en motpol till min egna åsikt så är bankerna listade aktiebolag med ägare som kräver att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt för att maximera värde och utdelningar i bolagen. Så självklart försöker bankerna hitta sätt att kapa "onödiga" kostnader enligt dem själva.

Permalänk

dom flesta tar ju redan ut antingen höga årsavgifter eller uttagsavgifter

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det här är ett slag i ansiktet för de äldre människorn i vårt samhälle.
Jag skulle säga som min far, 67år och framförallt min mormor som är snart 90 kommer hamna riktigt hårt i denna rävsaxen.

För alla andra (upp till 50-55 kanske ?) är detta mer som en axelryckning eftersom vi redan är så inne i användningen utav digital valuta i form utav betalkort, Swish, PayPal osv

detta land är mycket bra på att straffa våra äldre och sjuka. Unga tror jag inte bryr sig idag, alla kör med kort o swish..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Äldre pensionärer ska dock inte få tvingas betala extra tycker jag om det här blir verklighet.

Skrivet av gabriel15:

Bra bestraffa pensionärerna som byggt upp detta landet ännu mer
Knappast så att någon kommer stå upp för dem och stoppa detta ^^

Skrivet av andreas_dock:

Det här är ett slag i ansiktet för de äldre människorn i vårt samhälle.
Jag skulle säga som min far, 67år och framförallt min mormor som är snart 90 kommer hamna riktigt hårt i denna rävsaxen.

För alla andra (upp till 50-55 kanske ?) är detta mer som en axelryckning eftersom vi redan är så inne i användningen utav digital valuta i form utav betalkort, Swish, PayPal osv

Handlar på samma ica som pensionärerna i stan och kommer inte ihåg senast jag såg någon av dom handla kontant.

Förr tog det tid för att dom skulle räkna mynten själva istället för att låta personalen göra det. Nu tar det tid för att ska dra alla korten och har svårt att läsa displayen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ingenting är gratis, antingen får de som vill utnyttja tjänsten betala för det eller så sprids kostnaden ut över alla kunder i form av högre avgifter och räntor.

Jag betalar för mitt kort och banken gör vinst på mina pengar etc, ser inte hur det är gratis egentligen.
Det är ju ofta så att alla som betalar för tjänster inte nyttjar alla inkluderade tjänster/val mm och därmed sjunker kostnaden för alla på tjänster de nyttjar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

Bankerna är snåla, de bör tillhandahålla tjänsten så länge den går break-even. De fyra största bankerna i Sverige gjorde en vinst på 93 miljarder efter skatt 2018 så att de ska behöva höja avgifterna på räntorna för att hålla liv i bankomaterna ger jag inte mycket för.

MEN som en motpol till min egna åsikt så är bankerna listade aktiebolag med ägare som kräver att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt för att maximera värde och utdelningar i bolagen. Så självklart försöker bankerna hitta sätt att kapa "onödiga" kostnader enligt dem själva.

Ägarna består ju i många fall av stora delar småsparare samt pensionsbolag med mera, så sist och slutligen är det vi “vanliga dödliga” som får ta kostnaden om tjänsten tillhandahålls utan avgift till den minoritet som nyttjar den. Kontanter är ju något som färre och färre använder så det kanske är rimligt att kollektivet inte längre står för kostnaden utan den faller på de som vill nyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ingenting är gratis, antingen får de som vill utnyttja tjänsten betala för det eller så sprids kostnaden ut över alla kunder i form av högre avgifter och räntor.

Bankerna gör miljardvinster och cheferna får miljonlöner men en äldre pensionär som vill ta ut lite pengar ska straffas för det med en avgift. Sund logik. Inte nog med att vi betalar skatt på princip allt, nu ska det tas ut avgifter. Och vill man ha lite kontanter så höjer dom ögonbrynen och tänker "är han kriminell?". Men att de själva tvättar pengar för miljardbelopp är ok. Tycker allt blir löjligare och löjligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ingenting är gratis, antingen får de som vill utnyttja tjänsten betala för det eller så sprids kostnaden ut över alla kunder i form av högre avgifter och räntor.

Ja det löser de säkert på något vis, är det något banker kan så är det att ta betalt. De är snart värre än Ryanair.

Att ta ut kontanter gratis i en bankomat ser jag som en självklarhet och i mitt tycke bör det vara ett krav för att få bedriva bankverksamhet.

Permalänk
Medlem

I många andra länder är det en självklarhet att det är en avgift när man tar ut via bankomat så det känns inte så märkligt att bankerna i Sverige vill införa det.

Permalänk
Medlem

Är så mycket man inte kan använda kontanter till längre i.a.f. Så drabbas någon?

Fungerar det inte att köpa en biljett till tåget så kan jag inte lösa någon kontant av konduktören i vilket fall. Bussen tar inte kontanter. Ligger bokningssystemet nere för flygbolaget kan jag inte köpa en biljett kontant till flyget i vilket fall o.s.v. Där de tar kontanter vägrar de ändå om kassasystemet ligger nere.

Skiter sig allt är det bankkontoret eller försäkringsbolaget som får stå för nödmedel vilket som. Jag hade inte något emot att få ett förbetalt betalkort vid sådan händelse.

Trevligt att det är gratis, men det är inget betalmedel för nödsituationer. Sen är det inte gratis förvisso, bankerna finansierar redan Bankomat så tråkigt om det blir fler avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Swedbank testade det här någon runt 2000-2001, det var inget lyckat försök.

Det finns alltid behov för cash, har inget med kriminalitet att göra, ibland vill man stoppa undan pengar, ha med sig kontanter som reserv om kortterminaler/internet inte fungerar osv.

Det är långt kvar till ett kontantlöst samhälle, oavsett hur många som använder sig av E-tjänster.

Användningen av kontanter har totalt decimerats de senaste 19 åren. Det är en helt och totalt annorlunda marknadssituation idag jämfört med år 2001.

Bara sedan 2014 kan man se en drastisk minskning.

betalsätt den senaste månaden:

I fysisk butik:

Antalet som angett att deras senaste betalning var med kontanter gick från 39% år 2010 till 13% år 2018.

Swedbanks misslyckade försök för 19 år sedan betyder alltså inget just nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Användningen av kontanter har totalt decimerats de senaste 19 åren. Det är en helt och totalt annorlunda marknadssituation idag jämfört med år 2001.

Bara sedan 2014 kan man se en drastisk minskning.

betalsätt den senaste månaden:
https://www.riksbank.se/imagevault/publishedmedia/my706bnficdcrzsve6xd/Vilka_betals-tt_har_du_anv-nt_under_den_senaste_m-naden-.png

I fysisk butik:
https://www.riksbank.se/imagevault/publishedmedia/ej4uimtbqlrg9xcet4da/Hur_betalade_du_vid_ditt_senaste_k-p-.png

Antalet som angett att deras senaste betalning var med kontanter gick från 39% år 2010 till 13% år 2018.

Swedbanks misslyckade försök för 19 år sedan betyder alltså inget just nu.

Ja, och detta är väl en konsekvens av att färre bankkontor tar mot kontanter från handlare samt att det är svårare att ta ut kontanter i brist på bankomater/kontor.

Om tillgången på kontanter varit god så tror jag inte att det hade minskat ens i närheten.
Titta på Tyskland, inte direkt ett U-land men där kör man med kontanter överallt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3