Sony demonstrerar snabbladdad SSD-lagring i Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är dock en sak man måste räkna med när man titta på priset... spelen.

Det finns massor med gratis spel till PC. Och de som kostar gör sällan det mer än 500kr, utom i splitter nya AAA titlar. I konsolvärlden är det spelen som betalar "datorn", och 400-500kr även för enklare gamla spel är inte ovanligt. 700kr+ för nya är inte heller ovanligt.

Så på sikt om du får en vettig PC grund, speciellt om den kan uppgraderas att hålla samma 5 år som en konsol räknas, så betalar det faktiskt in sig väldigt snabbt.

Om du bara spelar 1-2 spel under 5 år, så självklart blir konsolen mer vettig dock, så det är väldigt individuellt. Men för PCns alla rea tider på sommar/jul osv på steam, origin osv, kan du ofta ha så många spel att spela för kostnaden av ett enda PS4 spel, att du tom inte hinner spela dem.

Du verkar ha väldigt dålig koll. Konstanta reor nu på PSstoren iaf där priserna oftast är bättre än Steams reor mm. Sen har vi dom fysiska exemplaren som kan säljas efter man kört igenom spelet och få en låg kostnad för det nöjet.

Sen har du även en bättre delning av spel med en vän där ena köper spelet och då kan bägge två vara inloggade på sitt egna konto och spela spelet samtidigt. En bättre form av tex Steams familyshare då.
Så nej, spel är inte billigare på PC kan jag som spelar på både PC och konsol intyga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Du verkar ha väldigt dålig koll. Konstanta reor nu på PSstoren iaf där priserna oftast är bättre än Steams reor mm. Sen har vi dom fysiska exemplaren som kan säljas efter man kört igenom spelet och få en låg kostnad för det nöjet.

Sen har du även en bättre delning av spel med en vän där ena köper spelet och då kan bägge två vara inloggade på sitt egna konto och spela spelet samtidigt. En bättre form av tex Steams familyshare då.
Så nej, spel är inte billigare på PC kan jag som spelar på både PC och konsol intyga.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, detta var så när PS4an kom iaf och jag valde mellan dessa två.
Kul att se Sony förstått att man inte bara kan ta hutlöst med pris för spelen.

Men jag misstänker att PS5 spelen kommer hamna på samma prisnivå igen (då detta har skett varje gen), då det faktiskt är vad som betalar konsolen i början. Nu har ju PS4an mognat så pass att tillverkningen är billigare så kan förstå att de har råd med det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, detta var så när PS4an kom iaf och jag valde mellan dessa två.
Kul att se Sony förstått att man inte bara kan ta hutlöst med pris för spelen.

Men jag misstänker att PS5 spelen kommer hamna på samma prisnivå igen (då detta har skett varje gen), då det faktiskt är vad som betalar konsolen i början. Nu har ju PS4an mognat så pass att tillverkningen är billigare så kan förstå att de har råd med det nu.

Ja, det stämmer att det var dåligt med reor i PSstoren i början, då var det bara lite större reor på sommaren, hösten och julen i stort sett, men som det är nu är känns det dumt att betala fullpris för spel med tanke på hur snabbt dom sjunker i pris. Har varit förvånad över vilka priser både nyare och äldre spel legat på sista tiden då digitala konsolspel alltid varit uselt prissatta.
Får hoppas det håller i sig, men det kan ju ligga nåt i det du säger att reorna inte kommer ligga på samma nivå på spelen till PS5 när den släpps. Det får man se.

Har själv ändå alltid sett att köpa spelen fysiskt är billigare då man kan sälja av dom efteråt om man känner för det. Sen kan man ju köpa spelen igen vid nån större rea senare om man känner för att spela spelet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Har själv ändå alltid sett att köpa spelen fysiskt är billigare då man kan sälja av dom efteråt om man känner för det. Sen kan man ju köpa spelen igen vid nån större rea senare om man känner för att spela spelet igen.

Just denna biten anser jag något EU behöver titta på. Att all mjukvara, online eller fysiskt medium, ska kunna gå att sälja vidare. Begagnat är en del av konkurrensen, och något som inte är friskt på flesta marknader numera.

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

@Freffo: Vem har en TV som är 1440p? Majoriteten som köper ett ps5 lär ju vara soffpotatisar med en TV och inte en datorskärm.

Soffpotatisar? Utveckla

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just denna biten anser jag något EU behöver titta på. Att all mjukvara, online eller fysiskt medium, ska kunna gå att sälja vidare. Begagnat är en del av konkurrensen, och något som inte är friskt på flesta marknader numera.

Absolut, håller med. Hade verkligen varit nåt om man kunde göra det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Soffpotatisar? Utveckla

Han/Hon menar nog helt enkelt folk som sitter i soffan framför tvn istället för vid skrivbordet på en kontorsstol

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Just denna biten anser jag något EU behöver titta på. Att all mjukvara, online eller fysiskt medium, ska kunna gå att sälja vidare. Begagnat är en del av konkurrensen, och något som inte är friskt på flesta marknader numera.

Jag håller helt med här. Och då speciellt för de tjänster som använder DRM där man egentligen mest bara hyr spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Han/Hon menar nog helt enkelt folk som sitter i soffan framför tvn istället för vid skrivbordet på en kontorsstol

Förmodligen, men just ordet "soffpotatis" känns lite, uhm, riktat på en snedvridet sätt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Aldrig över 30 FPS på titlar som kan räknas som i närheten av grafiktunga i upplösningar över 1920x1080. Xbox One X ligger rätt stabilt vid 30 FPS av vad jag sett, men där PS4 Pro svajar en hel del. Har spenderat många timmar med nysläppta Days Gone till PS4 Pro sedan lanseringen och där finns det stora problem med att hålla sig över 20 FPS ofta, speciellt när man är ute och kör. De värre dipparna har spelet gått ner till ensiffrig FPS och helt enkelt gått i slow motion tills det släppt och spelet börjat gå uppåt 30 FPS igen.

60 FPS i 2560x1440 borde de klara iallafall, men sen hoppas jag att man fortsätter satsa på prestandaprofiler (många nyare spel kan man välja mellan bildfrekvens (60 FPS, lägre upplösning och kanske även grafikinställningar) och bildkvalitet (30 FPS, högre upplösning, kanske även grafikinställningar) och något enstaka exempel där man även kan komma åt en meny med grafikinställningar, ungefär som ett spel på PC. Hellgate: Senua's Sacrifice till Xbox One X har totalt tre lägen man kan välja på, bildfrekvens, grafikkvalitet och ett tredje jag inte minns, ska vara något slags mellanting.

Med tanke på hur Microsoft arbetar med Xbox 360 och Xbox titlar på framförallt Xbox One X så vore det bra om spel utvecklas på ett sånt sätt att man relativt lätt kan få dessa att rulla på nyare och snabbare hårdvara. Att låsa bildfrekvens, speciellt vid 30, är något man aldrig bör göra. Bättre att begränsa upplösningen, lättare att öka denna vid behov än att gå in och försöka ändra i ett spel som är designat att fungera vid en bildfrekvens på just 30 FPS.

Min LG OLED 55B7V klarar 120Hz i 1920x1080, hade gärna sett att man går från teoretiskt stöd (Xbox One X, finns vad jag vet inga spel som fungerar i dessa bildfrekvenser idag) till att implementera stöd i spel där detta är gångbart.

Det som oroar mig, och många andra vad det verkar, är att vi åter får fokus på att få ut så hög bildkvalitet som möjligt och där vi fortfarande får spel som maxar 30 FPS och inte ens kan hålla bildfrekvensen låst och då fortfarande i en ny generation spelkonsoller. Både MS och Sony ställer Achievements respektive Trophies som krav för spel på deras plattformar, varför inte bara ha krav på att hålla minst 60 FPS också. En rejäl förbättring bara där.

Det ligger till så pass ändå, trodde att det skulle ligga till lite bättre ändå med tanke på optimeringen som görs på konsoler samt att kvaliten brukar väl tummas lite på när det kommer till konsoler? Hur mycket tror du cpun i Xbox One X samt PS4 Pro håller tillbaka grafikkretsen? Eller det kanske spelar visserligen ingen roll när man går upp till 4k, då det nog grafikkretsen som är för svag

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

In his conversation with CNET, Ryan said an SSD storage drive Sony custom-designed for the console will be offered as part of the default version. He also added that the device will offer ultra-high definition 4K visuals at 120Hz, which is twice the screen refresh rate of most TV

https://www.cnet.com/news/sonys-playstation-ceo-wants-a-seamless-transition-to-its-next-generation-console/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: framtiden kommer bli dyr.

jag letar nu efter en skärm till konsol och det finns ju någon kommande från Acer på 43" med 144hz, 4k, hdr och adaptive sync.
just nu har jag xbox på en tv och ps4 på en annan, om jag köper en sån där superskärm för konsol, då kommer jag ju vilja ha både xbox och ps på den skärmen.
vilket innebär att jag antingen behöver 2 skärmar med en konsol per skärm, eller dubbla uppsättningar konsoler för att jag och damen ska kunna spela samtidigt.. vilka problem

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@ipac: framtiden kommer bli dyr.

jag letar nu efter en skärm till konsol och det finns ju någon kommande från Acer på 43" med 144hz, 4k, hdr och adaptive sync.
just nu har jag xbox på en tv och ps4 på en annan, om jag köper en sån där superskärm för konsol, då kommer jag ju vilja ha både xbox och ps på den skärmen.
vilket innebär att jag antingen behöver 2 skärmar med en konsol per skärm, eller dubbla uppsättningar konsoler för att jag och damen ska kunna spela samtidigt.. vilka problem

Köp en oled tv, bättre bild. Inputlag är nere på 13 ms, mkt lägre har jag svårt att tro att handkontroll-spelande behöver. 48 tum kommer nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har nu släppt förboknings erbjudande och pris nu på Playstation 5.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-1283...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Är nog en placeholder. Det sägs att idag visas nya xboxen upp på e3 så kan tänka mig att sony svarar med PS5 då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

10 000 kr är bara att glömma att den kommer kosta. 4000 eller max 5000 kr kommer den ligga på.

Skickades från m.sweclockers.com