Microsoft avtäcker Xbox Scarlett med Zen 2 och Navi – lanseras julen 2020

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Fulci:

Hur låga laddningstider har de nya konsolerna då, har du testat i praktiken eller litar du bara blint på företags försäljningssnack när du säger "inte ens i närheten"? Laddningstider på PC kan vara enormt snabba på en M.2 SSD om spelet är vettigt programmerat och inte en konsolport.

Har du något exempel på eller gärna flera spel där man ser stora skillnader i laddtid mellan moderna SATA SSDs och NVMes?

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av anders190:

Har du något exempel på eller gärna flera spel där man ser stora skillnader i laddtid mellan moderna SATA SSDs och NVMes?

Varför ska bevisbördan ligga på mig, det var inte jag som kom med påståenden baserat på inga fakta alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010

Ser ut att bli en riktigt trevlig konsol - ser fram emot denna!

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite [64GB], Misc: Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

1,5 år kvar till lansering, känns som en Eon i teknikvärlden. Undra om specsen känns lika wowiga då.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Fulci:

Varför ska bevisbördan ligga på mig, det var inte jag som kom med påståenden baserat på inga fakta alls.

@Fulci: LOL, snarare så att du skriver om saker du inte själv kollat upp?

Snabba laddningstider i spel finns knappt på PC, inte något som matchar enheternas potential iallafall. Det har som sagt visat sig i tester att M.2 SSD'r har marginell fördel gentemot SATA (1-2sek på sin höjd). Och ja, jag litar fullt ut på det demot som Sony gjorde för sin nya SSD som kommer sitta i PS5 eller vad den nu kommer heta. Kan tyvärr inte tekniken på det sättet så jag vet inte riktigt varför det inte blir bättre per automatik när enheten är snabbare. Men det är väl vissa tekniker som måste användas som speltillverkarna helt enkelt skippar på grund av att inte alla har lika snabba enheter.

Laddningstider, baserat på inga fakta alls!

https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM
https://www.youtube.com/watch?v=GKv8cAaJgqs
https://www.youtube.com/watch?v=tIXSSOzyLbs
https://www.youtube.com/watch?v=vNMcW2tL3r4
https://www.youtube.com/watch?v=2AYextvB9l4
https://www.youtube.com/watch?v=GCDQaE9N-eo
https://www.youtube.com/watch?v=79xU9dn-_vA

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av CubaCola:

Det är väl typ nästan 2st rtx2080ti i beräkningskraft, så naje de har nog räknat ihop alla delar på något sätt som fått fram den där siffran om 4 ggr snabbare.

Eller så har de cherrypickat. Typ 4 ggr snabbare i laddtider gentemot den tråkiga HDDn de hade i Xbox One.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Fulci:

Varför ska bevisbördan ligga på mig, det var inte jag som kom med påståenden baserat på inga fakta alls.

Nu var jag inte övernitisk och drog en "källa!" bör väl påpekas, utan mest nyfiken på om du sett något test där skillnader upptäckts. Det är en rätt intressant testdetalj egentligen, speciellt när Sony slår på stora PR-trumman över hur mycket de förbättrat laddningstiderna. Om inte annat lär nog större fokus läggas även på detta område vid tester framöver, något jag välkomnar.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av elajt_1:

@Fulci: LOL, snarare så att du skriver om saker du inte själv kollat upp?

Snabba laddningstider i spel finns knappt på PC, inte något som matchar enheternas potential iallafall. Det har som sagt visat sig i tester att M.2 SSD'r har marginell fördel gentemot SATA (1-2sek på sin höjd). Och ja, jag litar fullt ut på det demot som Sony gjorde för sin nya SSD som kommer sitta i PS5 eller vad den nu kommer heta. Kan tyvärr inte tekniken på det sättet så jag vet inte riktigt varför det inte blir bättre per automatik när enheten är snabbare. Men det är väl vissa tekniker som måste användas som speltillverkarna helt enkelt skippar på grund av att inte alla har lika snabba enheter.

Laddningstider, baserat på inga fakta alls!

https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM
https://www.youtube.com/watch?v=GKv8cAaJgqs
https://www.youtube.com/watch?v=tIXSSOzyLbs
https://www.youtube.com/watch?v=vNMcW2tL3r4
https://www.youtube.com/watch?v=2AYextvB9l4
https://www.youtube.com/watch?v=GCDQaE9N-eo
https://www.youtube.com/watch?v=79xU9dn-_vA

Tack! Blir att snegla igenom under kvällen.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Aleshi:

De håller på att utveckla det idag. De har det inte innan 2020.

För att man ska kunna utveckla för hårdvaran måste den finnas idag. Det är inte så att spel först börjar utvecklas för konsolen efter att den kommit ut 2020.

Skrivet av mame:

1,5 år kvar till lansering, känns som en Eon i teknikvärlden. Undra om specsen känns lika wowiga då.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur stagnerad utvecklingen kring framförallt grafikkort är, känns det inte osannolikt att det är en väldigt likartad situation då som nu. Sen tycker jag inte att specs är något som man borde basera ett köp av spelkonsol på i första hand, det är framförallt spelutbudet för konsolen som spelar roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av BooliBoo:

Så xboxen kommer i runt 24teraflop vilket låter lite för bra för att vara sant eller räknat de med "power in the cloud" som med Xbox One? Kul i vilket fall med ny hårdvara och ska bli intressant vad Sony kontrar med.

Skrivet av Playboy_1338:

Kan ju alltid hoppas på att 4x Xbox one x blir en 24tflop maskin. Men isåfall så undrar jag om Amd kan få in så mycket beräkningskraft i en apu att dom inte kunnat kontra nVidia bättre ännu. Ska bli intressant att se😄

Det fungerar inte riktigt så. Ett grafikkort behöver inte ha 4x högre TFLOPs för att få 4x högre prestanda i en applikation. TFLOPs beskriver enbart den teoretiska maxprestandan hos hårdvaran, men inte vad resultatet kommer att bli i verkligheten.

För att ta ett exempel, tänk dig en racerbil med en massa hästkrafter (TFLOPs) och en cykel (med väldigt få TFLOP) och vi har en väg för bilar och en cykelväg. Vi definierar tiden att ta sig från punkt A till punkt B som prestandan. Om vi tittar på pappret så drar vi slutsatsen att bilen kommer fram först, den har ju flest hästkrafter! Men vi kollar i praktiken kanske vi har trafikljus, bilköer, vägarbeten etc. så att den blir långsammare i slutändan. Detta beror på att den inte kan använda sina TFLOPs fullt ut, medan cykeln (i detta exempel) kan det. Visst, det är en förenkling av hur det är i verkligheten, men ändå en förståelig sådan.

Så i praktiken kan de t.ex öka till 14-16 TFLOP med en mycket effektivare arkitektur och ändå få ut 4x högre prestanda. T.ex genom att applicera variable rate shading, ML uppskalning (om man jämför på det här området så kan de säkert nå högre) eller göra en fuling med ray tracing (säkert mer än 4x här) etc. Svårt att veta exakt vad som är 4x eller om det alltid är fallet. De kanske kör ett bästa fall scenario där One X gör dåligt från sig medan Scarlet gör bra från sig. Vad jag kan säga med 100% garanti är att den inte har i närheten av 24 TFLOP.

Skrivet av Jonathanknet:

Är det något dom har gjort i samarbete med Amd möjligtvis?
Tänker om det har något samband med hur deras Radeon Pro SSG fungerar. Grafikkort med 2tb ssd.
Eller det kanske inte har något alls med saken o göra?

Det har allt med saken att göra, då det i stort sett är saken. Det är HBCC som finns i Vega som gör så att SSD:n kan användas som VRAM. HBCC finns både i PS5 och i Scarlet. Då Microsoft och Sony snackar om i stort sett samma sak och AMD tillverkar nästintill alla komponenter, så är det sannolikt AMD som står bakom det.

EDIT: Glömde nämna att de aldrig nämnde att de har verklighetstroget ljud, som Sony poängterade också. Detta står i AMDs release som "audio immersion".

De hade även ett talk om det på GDC. Konstigt att de valde att göra den olistad, som om det skulle vara en hemlighet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av mikgus:

Solid state lagring! ungefär som pappas "Luxor Video Entertainment System" (fairchild channel F) från 1976.
Ja jag vet skillnaden, men tycker det är lite roligt att vi tagit varvet runt och lagrar i kisel igen.

Du kanske har hört talas om:
NES (Nintendo Entertainment System) - (Famicom)
GameBoy
Super Nintendo - (Super Famicom)
Sega Master System
Sega MegaDrive - (Genesis)
GameBoy Advance
Nintendo 64

Alla ovanstående körde med Solid state lagring. Även om det inte är som dagens SSD.
Alla ovanstående är konsoler som har sålt i hyfsat bra volymer och är ganska välkända för folk som växt upp på 80/90-talet.

Edit:
Ovanstående är också mer eller mindre en lista på mina favoritkonsoler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Fulci:

Detta låter väldigt dyrt med 12 Core, 14TF GPU, 32GB GDDR6 och 500GB SSD + 1TB HDD.

Iofs så var det åtminstone någon period som SGI Octane med lite specialkort och mjukvara användes som utvecklingsmaskiner för N64 spel.
Arbetsstationer för flera hundratusen om vi räknar i Svenska kronor.
Nintendo 64 till konsumenter kostade inte sexsiffriga belopp.

Så man kan inte bara ta priset på ett komplett DEVkitt och säga att det blir slutpriset till konsument för den färdiga konsolen.

Skrivet av anders190:

Är rykten förstås, devkitten kan säkert vara överdimensionerade med.

Ja sannolikheten är ganska stor att devkitten är överdimensionerade på åtminstone någon/några punkter mot färdiga konsolen.
Framförallt att slänga på extra ram minne på utvecklingsmaskinerna borde kunna göra en del för att snabba upp utvecklingstiden.
Jag skulle gissa på 16GB RAM i konsumentversionen. Men om det är snabbt GDDR6 minne och den har någon virtuellt ram i snabb SSD så kan det nog bli rätt bra ändå.

Troligtvis får vi mer detaljer under nästa års E3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av GuessWho:

Du kanske har hört talas om:
NES (Nintendo Entertainment System) - (Famicom)
GameBoy
Super Nintendo - (Super Famicom)
Sega Master System
Sega MegaDrive - (Genesis)
GameBoy Advance
Nintendo 64

Alla ovanstående körde med Solid state lagring. Även om det inte är som dagens SSD.
Alla ovanstående är konsoler som har sålt i hyfsat bra volymer och är ganska välkända för folk som växt upp på 80/90-talet.

Edit:
Ovanstående är också mer eller mindre en lista på mina favoritkonsoler.

Ja och alla är nyare än pappas Luxor som var den första konsolen jag kom i kontakt med. Tror jag äger/har ägt alla konsoler på den listan, är lite osäker om vi köpte eller långtidslånade mastersystem av grannen.

Den stora skillnaden var ju att koden exekverades direkt från rom utan att laddas in i ram först som idag.
Undrar om det skulle gå att bygga en konsol idag med direkt adresserade rom. Då skulle vi ju slippa laddtider totalt.

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Qw3rty:

För att man ska kunna utveckla för hårdvaran måste den finnas idag. Det är inte så att spel först börjar utvecklas för konsolen efter att den kommit ut 2020.

Har de utvecklat den klart? Har de en färdig produkt redo för konsumentmarknaden? Eller är den inte färdigutvecklad? Och jo, de kan börja utveckla på utvecklingskit som inte behöver ha full funktionalitet.

Så, om vi antar att det finns utvecklingskit idag som kostar fantastiska summor stycket att ta fram. Som kanske duger till att utveckla spel trots bristande funktionalitet och prestanda. Betyder det att AMD är ifatt nVidia idag?

Nä, där nVidia är idag när det kommer till hårdvaruaccelererad raytracing är inte AMD förrän 2020. Kanske senare än så innan de kan matcha, beroende på hur deras tillämpning blir.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av GuessWho:

Ja sannolikheten är ganska stor att devkitten är överdimensionerade på åtminstone någon/några punkter mot färdiga konsolen.
Framförallt att slänga på extra ram minne på utvecklingsmaskinerna borde kunna göra en del för att snabba upp utvecklingstiden.
Jag skulle gissa på 16GB RAM i konsumentversionen. Men om det är snabbt GDDR6 minne och den har någon virtuellt ram i snabb SSD så kan det nog bli rätt bra ändå.

Troligtvis får vi mer detaljer under nästa års E3.

Precis, utvecklarna behöver bra förutsättningar att göra sitt arbete så känns rimligt. Sedan också att kompensera med överdimensionerade specifikationer för att nå den nivå som färdig hårdvara lär ha vid lansering. AMD GPU'er med hårdvara för raytracing finns inte i dagsläget, såvida det inte är något i stil med grafiklösningen i nya Mac Pro då, tycker mig ha i bakhuvudet att den hade någon form av stöd, samt väldigt hög beräkningskapacitet. 16GB känns rimligt med, även om det kanske är lite nätt ett par år framåt.

Jo, är ju en E3 till innan lansering. Och MS lär garanterat sippra ut mer information hela tiden för att hålla medias fokus undan Sony.

Blir spännande att följa nyheterna framöver helt klart.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ett gissel för AMD har ju varit den stelbenta hårdvaruschedulern som infördes med GCN. Den har varit svåroptimerad och inte matat beräkningsenheterna effektivt. Samtidigt övergick nVidia till att göra mer i mjukvara och kunde nyttja flera processorkärnor effektivare och se effektivare användning av GPUn.
Nu ska AMD gå ifrån den beräkninsorienterade konstruktionen med nästa års RDNA och sikta mer på spel. Konstruktionen som gav komplexa shaders och stelbent scheduler lär med andra ord skickas bort. Kommer de i fortsättningen förlita sig mer på flexibel och skalbar scheduling som nyttjar många processorkärnor?
Kommer det dra nytta av tät höghastighetskommunikation mellan GPU och CPU i nästa generations konsoler?

Chiplets har vi redan. Hinner de ta nästa steg innan slutet av 2020?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av mikgus:

Den stora skillnaden var ju att koden exekverades direkt från rom utan att laddas in i ram först som idag.
Undrar om det skulle gå att bygga en konsol idag med direkt adresserade rom. Då skulle vi ju slippa laddtider totalt.

Visst går det absolut. Inget tekniskt problem, men tror intresset från användarna generellt är väldigt svagt för en sådan lösning (bärbara konsoler som Switch undantaget).

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite [64GB], Misc: Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand