Skada i lacken på hyrbil

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av twk:

Frågan är om de kan kräva 12 500 kr för en reparation som sannolikt kostar mindre. Det tror jag att de har svårt att hävda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står inte att den som hyr fordonet skall betala för reparationen. Det som står angivet i avtalet är den ersättning Circle K skall ha om skada uppstår. Detta avtal har skrivits under av OP varvid jag tror det blir svårt att snacka sig ur det.
Att komma med vad det kostar att fixa skadan hjälper nog inte mycket, då det i avtalet inte står att de skall använda de 12500 för att reparera bilen.

En hyrbil får så mycket stryk.. de skickar inte in den på reparation varje gång lacken skrapas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Rolexius:

Det står inte att den som hyr fordonet skall betala för reparationen. Det som står angivet i avtalet är den ersättning Circle K skall ha om skada uppstår. Detta avtal har skrivits under av OP varvid jag tror det blir svårt att snacka sig ur det.
Att komma med vad det kostar att fixa skadan hjälper nog inte mycket, då det i avtalet inte står att de skall använda de 12500 för att reparera bilen.

En hyrbil får så mycket stryk.. de skickar inte in den på reparation varje gång lacken skrapas.

I Sverige får avtal inte se ut hur som helst. Det finns lagar och regler.

Jag kan tex inte hyra ut min bil till någon och kräva att dom ska betala dubbla bilens värde om bilen får ett stenskott. Det är inte skäligt och inte rimligt, även om jag lyckas få någon att skriva på avtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av twk:

I Sverige får avtal inte se ut hur som helst. Det finns lagar och regler.

Jag kan tex inte hyra ut min bil till någon och kräva att dom ska betala dubbla bilens värde om bilen får ett stenskott. Det är inte skäligt och inte rimligt, även om jag lyckas få någon att skriva på avtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

I det här fallet handler det dock inte om dubbla bilens värde i kostnad för ett stenskott? Jag tror de inte har några problem alls att motivera 12500:- om avtalets validitet skulle ifrågasättas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Rolexius:

I det här fallet handler det dock inte om dubbla bilens värde i kostnad för ett stenskott? Jag tror de inte har några problem alls att motivera 12500:- om avtalets validitet skulle ifrågasättas.

Med mitt exempel ville jag visa att avtal inte alltid är giltiga, trots att två parter har skrivit under. På ditt inlägg förstod jag det som att TS är rökt, då han har gått med på deras villkor. Jag menar att det inte behöver vara så.

Jag tror att de skulle ha problem att hävda att de har rätt att ta ut 12 500 kr för TS, om reparationen visar sig kosta flera tusen mindre. Jag vet inte vad det skulle kosta, men jag tycker att 12 500 kr låter högt. Vissa har påtalat att firmorna inte alltid reparerar skador, som de tar betalat av från kunden. Då är det ännu mer orimligt att betala 12 500 kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av twk:

Med mitt exempel ville jag visa att avtal inte alltid är giltiga, trots att två parter har skrivit under. På ditt inlägg förstod jag det som att TS är rökt, då han har gått med på deras villkor. Jag menar att det inte behöver vara så.

Jag tror att de skulle ha problem att hävda att de har rätt att ta ut 12 500 kr för TS, om reparationen visar sig kosta flera tusen mindre. Jag vet inte vad det skulle kosta, men jag tycker att 12 500 kr låter högt. Vissa har påtalat att firmorna inte alltid reparerar skador, som de tar betalat av från kunden. Då är det ännu mer orimligt att betala 12 500 kr.

De kommer rimligtvis hävda att de skall ha ersättning då bilen inte kan hyras ut under tiden, ersättning för att hämta/lämna bilen, lön till de anställda som gör detta m.m.

Säger inte att det är rimligt, men det är nog så det blir. Ser gärna att OP lyckas förhandla ned summan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av twk:

I Sverige får avtal inte se ut hur som helst. Det finns lagar och regler.

Jag kan tex inte hyra ut min bil till någon och kräva att dom ska betala dubbla bilens värde om bilen får ett stenskott. Det är inte skäligt och inte rimligt, även om jag lyckas få någon att skriva på avtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu gäller det i det aktuella fallet inte något sådant, men Biluthyrarna förlorade senast i april i år ett mål avseende avtalsvillor som Konsumentombudsmannen ansåg var oskäligt i avtalsförhållanden med konsument.

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyhe...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Valonen:

@Dem8n:

Det kanske landar på att man söker ersättning för minskat marknadsvärde etc. etc. för att komma förbi förenklat tvistemål. Dock inte min mark detta.

Då ska det vara reglerat i avtalet annars får de på fingrarna vid muntliga.
Den svagare parten har en stor fördel i sådana här fall, privatpersoner ses alltid som svagare parten. Allting går inte heller att avtala bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Det är väldigt mycket kommentarer i denna tråden och jag har inte hunnit läsa allting, men jag jobbar på ett försäkringsbolag och har sett tusentals skador på bilar, så här kommer lite matnyttig information även om det inte hjälper dig specifikt GT.

Kostnader för att reparera bil
Det är SKITDYRT att lacka bilar. Det spelar ingen roll hur stor eller liten repan är. Går den inte att polera bort så måste man lacka hela den delen som är skadad, inte bara där repan är. Reparationerna blir alltid väldigt dyra, och det är aldrig så billigt som man tror.

Det finns många "pelle på hörnet" som kan göra det billigare, men att slipa, lacka och rostskyddsbehandla, (om det är plåtdel), kostar mer än att bara spreja lite färg på skadad del.

Självrisker
Självriskerna på bilar idag är väldigt höga. Nästan alla nya bilar har vagnskadegaranti. Lite beroende på märke och modell så varierar det, men går du ut i butik och köper en ny bil idag ligger självrisken de första 3 åren på mellan 6250 kronor och 12250 kronor. Nu vet jag inte vilken bil eller modell detta var, men det är så självriskerna ser ut.

Din självrisk
Om du har en hyrbil på grund av det faktumet att din bil är iväg på reparation i ett annat försäkringsärende så är din självrisk inte högre än den du har på din egna bil. Detta kan variera lite på försäkring till försäkring, men det är relativt branschstandard att det fungerar på detta sättet.

Det är tråkigt att du som kund hamnar i en jobbig situation. Det är därför det är extremt viktigt att göra en ordentlig skadebesiktning och ta bilder på bilen innan man åker iväg - men som med allt annat här i livet är det lätt att vara efterklok. Sen är det nog tyvärr så illa att du i samband med att du skriver på kontraktet i bilen också går med på att detta är de kostnader du har om något händer på bilen.

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Hej igen,

Vill börja med att tacka er alla för alla svar och kommentarer i denna tråd, grym community!

Jag har blivit kontaktad av företaget igen och dom har gått med på att skriva ner detta som en parkeringsskada där jag inte behöver stå för några kostnader.
Butikschefen som ringde upp mig var väldigt trevlig och berättade hur dom såg på det och vad jag sagt. Jag förstår såklart allting från deras sida och jag har sagt det till dom vid återlämnandet och i telefon så det har varit en god ton under hela processen.

Jag hade innan dom kontaktade mig hört av mig till ARN, Lawline samt deras egna kundsupport för att börja med lite förarbete innan dom skulle kontakta mig men mycket av detta blev i onödan eftersom dom valde att tro på mig.
(ARN har svarat att detta är något dom kan titta på efter att jag hade bestridit betalningskrav men att det mesta regleras enlig avtal och det kan vara svårt att göra något. Dom gick inte djupare innan något krav från företagets sida skulle komma in så dom har inte läst avtalet).
Lawline har inte svarat till dagens datum men jag tog tjänsten som är gratis vilket tar ett tag och endast en del väljs ut och besvaras.
Deras support svarade att butikschefen skulle kontakta mig vilket hen gjorde så inget att klaga på där heller.

Skriver allt detta ifall någon annan är med om samma sak och vill ha lite info eller känner sig orolig, såklart att det alltid finnas omständigheter men kanske en bra början iaf.

Det känns skönt att man slapp detta eftersom man inte gjort något själv och som i många andra fall (enligt er andra) så har jag lärt mig att vara med noggran innan med bilder och inspektion samt att jag ska börja köra med extra tillägg där försäkringen minskar.

MvH
TS