HDD låter vid videouppspelning

Permalänk
Medlem

HDD låter vid videouppspelning

Har köpt en ny Seagate IronWolf 8TB 3.5" Serial ATA-600 disk.

När jag kollar på film så låter disken lite väl mycket. Inte så att jag tror den är sönder utan det är mer att den låter när den egentligen inte borde låta.. Svårt att förklara. Det låter som helt "normala" HDD ljud. Ljudet slutar direkt när jag pausar videon och går igång samma sekund jag trycker på play igen.

Grejen är att det låter endast vid uppspelning av video. Inte när jag kopierar stora filer till eller från disken. Jag hör disken mer frekvent desto större videofilen är. Vid 22GB+ låter de typ en gång i sekunden och med 1GB eller mindre låter de kanske nån gång var 5-10 sekund.

Jag har inte problemet på mina två andra diskar (annat märke och storlek).
Jag har testat både VLC och MPC
Jag har defragmenterat disken HELT + whitespace defrag (2 av 8TB ledigt)
Allt ser bra ut i S.M.A.R.T
Inga errors när jag scannar sektorer
Har exkluderat disken från INDEX/ANTIVIRUS
Inga andra missljud eller problem

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kolla på s.m.a.r.t. hur det ser ut med parkering av diskhuvudet ?

Ökar det värdet varje gång det låter så har du hittat något.

Obs bara en chansning men värd att kolla.

Mina IronWolf, under FreeBSD iofs, parkerade huvudet löjligt snabbt efter läsning, vilket gjorde att de fick åka av och på den där rampen ofta och det låter en del.

Jag stängde av parkering av huvudet när disken är vaken.

EDIT: Sen kan det ju vara så att disken är optimerad för prestanda och har lite aggressivare acceleration av läshuvudet än dina andra diskar, detta gör att den låter mer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Mina IronWolf, under FreeBSD iofs, parkerade huvudet löjligt snabbt efter läsning, vilket gjorde att de fick åka av och på den där rampen ofta och det låter en del.

EDIT: Sen kan det ju vara så att disken är optimerad för prestanda och har lite aggressivare acceleration av läshuvudet än dina andra diskar, detta gör att den låter mer.

Det går inte stänga av eller ändra parkering på denna modellen. Dock tror jag inte det är problemet.
Förstår bara inte varför den arbetar så väldigt mycket under enbart läsning. Mina andra diskar är de typ ingen eller iaf ljudlös mekanisk rörlighet medan den nya typ låter och vibrerar som om läshuvudet vill slå sig fri från disken.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem

Är disken optimerad för prestanda så hörs mekanismen för huvudet mycket mer.

Om man ändrar Aoucustic mangenment för tystare så blir den tystare och slöare.

Men som sagt så är tysthet knappat prioriterat på de diskarna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är disken optimerad för prestanda så hörs mekanismen för huvudet mycket mer.

Om man ändrar Aoucustic mangenment för tystare så blir den tystare och slöare.

Men som sagt så är tysthet knappat prioriterat på de diskarna.

Fast inget av det du skriver förklarar ju varför disken låter en jävla massa när jag kollar på film (enbart read) medan den typ inte låter något alls när jag rarar upp eller flyttar till/från disken (read och write). Acoustic management finns dessutom inte på nya diskar om jag förstått rätt.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Använde du hdparm -B som vissa säger ska lösa detta? Har läst lite tidigare men manualen säger bara set advanced power management if drive supports it, har inte kollat vidare vad det innebär och om det nu kanske är olika saker för olika diskar.
https://linux.die.net/man/8/hdparm
-B
Query/set Advanced Power Management feature, if the drive supports it. A low value means aggressive power management and a high value means better performance. Possible settings range from values 1 through 127 (which permit spin-down), and values 128 through 254 (which do not permit spin-down). The highest degree of power management is attained with a setting of 1, and the highest I/O performance with a setting of 254. A value of 255 tells hdparm to disable Advanced Power Management altogether on the drive (not all drives support disabling it, but most do).

Skulle du kunna testa nedanstående scenario som jag beskriver i 2) och återkoppla? Alltså kopiera en stor fil , vs spela upp videon

Skrivet av Ejziponken:

Fast inget av det du skriver förklarar ju varför disken låter en jävla massa när jag kollar på film (enbart read) medan den typ inte låter något alls när jag rarar upp eller flyttar till/från disken (read och write). Acoustic management finns dessutom inte på nya diskar om jag förstått rätt.

Jag har exakt samma problem som dig, i kombination med Karaffs problem

1) Den låter mycket när huvudet hoppar igång och av / annorlunda än övriga ljud och lite högre
2) När disken är igång och används låter den en del som en fläkt/ disken snurrar
a) när jag kopierar från disken är det ingen skillnad i ljudet enligt ovan
b) men när jag spelar upp samma video stor fil så lägger den utöver ovanstående till ett lätt tuggande hela tiden chunk chunk, chunk chunk, chunk chunk som har motsvarande volym eller kanske lite högre känner lätta vibrationer i bordet / pausar jag filmen slutar chunkande, disken går sen ner i något lågt sparläge och blir nästan tyst kan spela upp film en stund innan den sätter igång och därefter även chunkandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Använde du hdparm -B som vissa säger ska lösa detta? Har läst lite tidigare men manualen säger bara set advanced power management if drive supports it, har inte kollat vidare vad det innebär och om det nu kanske är olika saker för olika diskar.
-B
Query/set Advanced Power Management feature, if the drive supports it. A low value means aggressive power management and a high value means better performance. Possible settings range from values 1 through 127 (which permit spin-down), and values 128 through 254 (which do not permit spin-down). The highest degree of power management is attained with a setting of 1, and the highest I/O performance with a setting of 254. A value of 255 tells hdparm to disable Advanced Power Management altogether on the drive (not all drives support disabling it, but most do).

Skulle du kunna testa nedanstående scenario som jag beskriver i 2) och återkoppla? Alltså kopiera en stor fil , vs spela upp videon

1) Den låter mycket när huvudet hoppar igång och av / annorlunda än övriga ljud och lite högre
2) När disken är igång och används låter den en del som en fläkt/ disken snurrar
b) men när jag spelar upp samma video stor fil så lägger den utöver ovanstående till ett lätt tuggande hela tiden chunk chunk, chunk chunk, chunk chunk som har motsvarande volym eller kanske lite högre känner läta vibrationer i bordet / efter en stund verkar disken dock sluta med chunkandet

De där låter ganska likt mitt problem ja. Har du likadan disk? Min slutar dock inte med chunkandet, låter sådär genom hela filmen. Min låter också som en fläkt när den är igång utan att jobba.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

@Ejziponken: Japp samma disk

Snubben här säger att disken ska vara tyst vid användning men låta vid idle, men vi verkar ju ha det motsatta
https://www.youtube.com/watch?v=WM6kUBA03rw

Permalänk
Medlem

Hur läser programmet medans den spelar mediat, görs andra skrivningar tillbaka till disken (på helt annan ställe på diskytan) medans uppspelning - tror en del av problemet ligger där...

dvs. hyss av program och OS under tiden medans det spelas upp - det är i regel hundratals öppna filer samtidigt i en modern OS och många av olika temporära filerna får aldrig ett filnamn men skall fortfarande uppdateras i $MFT/inoder med tidsstämplar etc.

Sedan är en IronWolf 8TB 3.5" en NAS/serverdisk och då brukar inte låg ljudnivå vara prioriterat med tanke på hur servrar låter i ett serverrum.

HD byggs inte idag med fokus på konsument-användning i en tyst burk i en Media-rum - de byggs för för molnlagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hur läser programmet medans den spelar mediat, görs andra skrivningar tillbaka till disken (på helt annan ställe på diskytan) medans uppspelning - tror en del av problemet ligger där...

dvs. hyss av program och OS under tiden medans det spelas upp - det är i regel hundratals öppna filer samtidigt i en modern OS och många av olika temporära filerna får aldrig ett filnamn men skall fortfarande uppdateras i $MFT/inoder med tidsstämplar etc.

Sedan är en IronWolf 8TB 3.5" en NAS/serverdisk och då brukar inte låg ljudnivå vara prioriterat med tanke på hur servrar låter i ett serverrum.

HD byggs inte idag med fokus på konsument-användning i en tyst burk i en Media-rum - de byggs för för molnlagring.

Jag kör ju inte OS på min disk och när jag spelar media är det endast filmen som den läser ifrån och inget annat skrivs till disken samtidigt. Jag förstår såklart att en NAS inte kanske ska vara jättetyst. Men det jag inte förstår är varför den gör en massa ljud endast vid film och inte vid uppackning eller kopiering. Är den högljudd så ska den väl vara de vid alla skriv/läs aktiviteter, inte endast filmuppspelning.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

I mitt fall har jag en odroid/nas utdelat via smb, spelar upp filen via nätverket från annan dator, spelar ingen roll om jag använder media player classic/windows media player eller via plex, inga tidsstämplar "som jag kan se från windows" är uppdaterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

I mitt fall har jag en odroid/nas utdelat via smb, spelar upp filen via nätverket från annan dator, spelar ingen roll om jag använder media player classic/windows media player eller via plex, inga tidsstämplar "som jag kan se från windows" är uppdaterade

Har du 8TB versionen? Hur varm är din? Min är liksom 50-55 grader, ville se om din också är de.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Okej är säker på att något är fel på min disk nu.

https://i.gyazo.com/64dcc362df8e6730c376042466663b5e.png

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Nej det är inget fel på den, den har helt enkelt blivit för varm, en mekanisk disk får problem redan vid ~60 grader.

Så de 50-55 grader du har på den i normala fall är egentligen alldeles för varmt för disken, en mekanisk disk ska helst inte ligga högre än runt 40-45 grader i arbetstemperatur.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej det är inget fel på den, den har helt enkelt blivit för varm, en mekanisk disk får problem redan vid ~60 grader.

Så de 50-55 grader du har på den i normala fall är egentligen alldeles för varmt för disken, en mekanisk disk ska helst inte ligga högre än runt 40-45 grader i arbetstemperatur.

Ja men då är de ju fel på den? Mina andra mekaniska ligger på 40/41 idle och den nya ligger på 50-55 idle så är de väl fel på den?

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Det är inget större fel på den förutom att det är på tok för varm - förbättra kylningen omedelbart då 61 grader C är för högt för den i längden. Det påverkar också din garanti och kan bli ogiltig av den orsaken eftersom det är inget som Seagate kan kontrollera i hur folk använder grejorna - därför loggas sådant permanent och också hur länge vilket senare kan avgöra om du har garanti kvar eller inte...

Gällande Seagate att du har siffror högre än 0 på RAW på ID 1, ID 7 och ID C3 så räknas inte de 8 lägsta hexadecimala sifforna ( 32bit) - medans börja de 4 högsta siffrorna stega upp så är det ett problem. det är lite olika mellan disktillverkarna i hur siffrorna skall tolkas.

Så just nu idag så larmar det beroende på att du har för hög temperatur på disken och det är ett 'larm' som kommer att försvinna när temperaturerna är mer rimliga (~45-49 grader C, kanske tom. upp till 55 grader C - svårt att få dessa kallare utan rejäl högljudd fläkt) - dock kommer alltid 'märket' att disken har varit för varm alltid finnas kvar då det är ett värde som inte kan återställas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är inget större fel på den förutom att det är på tok för varm - förbättra kylningen omedelbart då 61 grader C är för högt för den i längden. Det påverkar också din garanti och kan bli ogiltig av den orsaken eftersom det är inget som Seagate kan kontrollera i hur folk använder grejorna - därför loggas sådant permanent och också hur länge vilket senare kan avgöra om du har garanti kvar eller inte...

Gällande Seagate att du har siffror högre än 0 på RAW på ID 1, ID 7 och ID C3 så räknas inte de 8 lägsta hexadecimala sifforna ( 32bit) - medans börja de 4 högsta siffrorna stega upp så är det ett problem. det är lite olika mellan disktillverkarna i hur siffrorna skall tolkas.

Så just nu idag så larmar det beroende på att du har för hög temperatur på disken och det är ett 'larm' som kommer att försvinna när temperaturerna är mer rimliga (~45-49 grader C, svårt att få dessa kallare utan rejäl högljud fläkt) - dock kommer alltid 'märket' att disken har varit för varm alltid finnas kvar då det är ett värde som inte kan återställas.

Jag har ju en fläkt mitt framför och mina andra diskar klarar ju sig? Frågan är ju VARFÖR den blir så varm. Aldrig någonsin haft problem med värme tidigare. Är de helt omöjligt att disken inte fungerar som den ska och blir varm pga av det?

Jag körde ju Seatools egna test (långa) för att se om den hittar fel och det är då den blev 61 grader. Tagit ut disken nu iaf.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Jag har ju en fläkt mitt framför och mina andra diskar klarar ju sig? Frågan är ju VARFÖR den blir så varm. Aldrig någonsin haft problem med värme tidigare. Är de helt omöjligt att disken inte fungerar som den ska och blir varm pga av det?

värmen är ingen indikation att disken skulle vara sönder...

Du har förmodligen inte haft 8TB tidigare ?? - de blir betydligt varmare än 4 och 6TB för att det är fler skivor och tjockare byggda,
där är det extra viktig att luftströmmen verkligen går efter diskens sidor och att det är tillräckligt fart på den så att strömningen är turbulent (laminär strömming kyler dåligt).

De i ännu i lagringsstorlek större diskarna har man helium i dem både för att kunna flyga närmare skivorna, mindre turbulens och att friktionen är mindre - vilket gör att det genereras mindre med värme per TB sett, men också betydligt dyrare att bygga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du har förmodligen inte haft 8TB tidigare ?? - de blir betydligt varmare än 4 och 6TB för att det är fler skivor och tjockare byggda,
där är det extra viktig att luftströmmen verkligen går efter diskens sidor och att det är tillräckligt fart på den så att strömningen är turbulent (laminär strömming kyler dåligt).

De i ännu i lagringsstorlek större diskarna har man helium i dem både för att kunna flyga närmare skivorna, mindre turbulens och att friktionen är mindre - vilket gör att det genereras mindre med värme per TB sett, men också betydligt dyrare att bygga...

Fast min kompis har 10TB versionen och han ligger på 27 grader just nu i idle med två vanlig fractal designs original-fläktar fram och en bak. Ska ju inte behöva dubbel vattenkylning och flytande kväven för att kolla på film.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Idle är en annan sak - då ligger läshuvudena på rampen och inte flyger på skivorna samt motorn ofta neddragen i varvtal eller helt avstängd (beror dock vilken 'idle-mode' - det finns flera stycken) - även din disk blir betydligt svalare när huvudena är parkerade om systemet tillåter det att parkera alls då mycket av värmen är luftfriktionsvärme som bildas av läsarmen och dess flygande över diskytan och turbulens inne i skivstacken - av din SMART-värden så har den parkerat 165 ggr och med drifttiden så har den parkerats en gång per 1.5 timme i genomsnitt.

en sak som kan skilja mot äldre diskar är att dagens stordiskar är på 7200 RPM går varmare av den orsaken och de på 5400 och 5900 RPM har i princip slutat att tillverkas (det är möjligen gamla WD RED kvar, typ, men de är också långsamma som frusen sirap också...)

Samtidigt är många stora temperatursvängningar skadligt och sänker livslängden så man vill antingen att huvuden är på skivan hela drifttiden eller så står den parkerad i väldigt långa perioder - i alla fall om man siktar på långt över 45000 timmar (>5år)

Med långa perioden så menar man att parkerar man huvudena så är det för flera dagar framöver och på samma sätt när man börja läsa/skriva data så bör det också vara för flera dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Idle är en annan sak - då ligger läshuvudena på rampen och inte flyger på skivorna samt motorn ofta neddragen i varvtal eller helt avstängd (beror dock vilken 'idle-mode' - det finns flera stycken) - även din disk blir betydligt svalare när huvudena är parkerade om systemet tillåter det att parkera alls då mycket av värmen är luftfriktionsvärme som bildas av läsarmen och dess flygande över diskytan och turbulens inne i skivstacken - av din SMART-värden så har den parkerat 165 ggr och med drifttiden så har den parkerats en gång per 1.5 timme i genomsnitt.

Samtidigt är många stora temperatursvängningar skadligt och sänker livslängden så man vill antingen att huvuden är på skivan hela drifttiden eller så står den parkerad i väldigt långa perioder - i alla fall om man siktar på långt över 45000 timmar (>5år)

Med långa perioden så menar man att parkerar man huvudena så är det för flera dagar framöver och på samma sätt när man börja läsa/skriva data så bör det också vara för flera dagar...

Hur får jag ner disken 10 grader då?
Jag kan inte styra parkeringen. Jag har ju satt i windows att den inte ska stänga av disken alls vid idle redan.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Gå igenom din dator/disklåda och se till att luftflödena arbetar på rätt sätt - dvs. flödar bra efter diskens sidor där disken sitter så att det inte finns öppningar och annat som shuntar flödet och det blir närmast stillastående. Då du ligger på 61 grader C så kan det inte vara så mycket luftrörelse efter disksidorna i nuläget - databladet säger 8.8 Watt i användning och 7.6 Watt i idle. Dom större diskarna i serien drar mindre med effekt och den största på 16 TB är på 7.3/5.3 och det syns att det är generationsberoende och den senare är heliumfyllda gissar jag.

---

på servrar är det ett rätt påtagligt drag genom diskkorgarna och diskarna är inte mycket över 30 grader - men så är det inte tyst heller...

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan såhär:

https://images-ext-2.discordapp.net/external/91YdKJDOhLezcBHt...

https://images-ext-2.discordapp.net/external/mAn8XFuREtHJVThd...

https://www.inet.se/produkt/5320023/corsair-ml140-basic-2-pac...

3 diskar längst ner i burken med mellanrum mellan varje disk, 2 botten och 1 längst upp. Det är ju avskärmat från resten av komponenterna och en fläkt sitter fram. Finns ju liksom inte mycket mer jag kan göra.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

har jättesvårt att avgöra på bilderna hur det kommer att fungera - men det ser inte så jättebra ut avseende kylning om man tittar på de 6 st 3.5" platserna längst ned - hur har de tänkt att kylningen skall fungera om ändplåten närmast mot nätaggregatet är hel och utan hål alls - sedan att sätta hårddiskar efter varandra i luftströmmen är inte helt lyckat - den som sitter efter går alltid mycket varmare i varmluften efter första disken i serie... är det någon annan tänkt kylning av diskarna som inte framkommer av bilderna??

Har du tätat för onödiga luftläckor där det inte sitter några diskar, är det tillräckligt mycket öppningar runt om disken så att det kan flöda in luft efter sidorna - hur styrs luften efter disken sidor - har du blindpluggar i dom positionerna som inte har diskar ?? (jepp sådana är till för att styra luftflöden runt diskarna i tex servrar) , är det tillräckligt med undertryck längre in så att du inte kör med positiv (övertryck) och därmed har svårt att trycka in luft.

Ofta vill man ha fläktar som suger runt HD, inte fläktar som trycker av anledningen att det finns många stillastående zoner bl.a av tubulens i luftströmmen bakom fläktar som trycker på luft.

det är din temperatur som skvallrar om det är tillräckligt bra eller inte och går inte temperaturen ned så får du fundera ut varför, kanske öka farten på fläktarna inne i lådan så att det blir större undertryck, ta upp extra spalter för större cirkulation etc. etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Har du 8TB versionen? Hur varm är din? Min är liksom 50-55 grader, ville se om din också är de.

Skrivet av Belzader:

Skrivet av xxargs:

Jo det är 8TB, ligger i en öppen låda med en heat sink (bild på lådan nedan från google) med OMV4 hade jag idle 45-55 , i drift har den varit uppåt 70-80C osäker på om sensorerna stämmer men brände mig nästan på disken.
Sedan jag bytte från OMV4 till OMV5 har idle temperaturen hoppat ner till 35 max har inte gått över 56 så kanske var något konstigt i OMV4. Om du kör OMV4 i din NAS kan det ju vara värt att kolla om andra har haft liknande problem

För min del iaf tempsen verkar okej nu det enda är ju då beepande/chirpande ljudet när den parkerar/vaknar, och det klickande ljudet när den är igång/video, etc + End to End Error NOW thresh 99 raw 1605 i smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

-B

b) men när jag spelar upp samma video stor fil så lägger den utöver ovanstående till ett lätt tuggande hela tiden chunk chunk, chunk chunk, chunk chunk som har motsvarande volym eller kanske lite högre känner lätta vibrationer i bordet / pausar jag filmen slutar chunkande, disken går sen ner i något lågt sparläge och blir nästan tyst kan spela upp film en stund innan den sätter igång och därefter även chunkandet

Jag kör något som heter ataidle, som finns till freebsd.

Ser ut så här i rc.conf

ataidle_enable="YES"
ataidle_devices="ada1 ada2 ada3"
ataidle_ada2="-P 0"
ataidle_ada3="-P 0"

Sätter APM på level 0, off.

Skrivet av Ejziponken:

https://i.gyazo.com/64dcc362df8e6730c376042466663b5e.png

Ja, den går på tok för varmt, den mår inte alls bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Det går inte stänga av eller ändra parkering på denna modellen. Dock tror jag inte det är problemet.
Förstår bara inte varför den arbetar så väldigt mycket under enbart läsning. Mina andra diskar är de typ ingen eller iaf ljudlös mekanisk rörlighet medan den nya typ låter och vibrerar som om läshuvudet vill slå sig fri från disken.

Källa på att det inte går ?

Mina 4TB IronWolf är inte så gamla och där gick det utmärkt.

Skrivet av Ejziponken:

Det med AAM kan du nog ha rätt i, min disk svarar så här när jag kör ataidle:

Model: ST4000VN008-2DR166 Serial: ZGY36SEH Firmware Rev: SC60 ATA revision: ATA-10 LBA 48: yes Geometry: 16383 cyls, 16 heads, 63 spt Capacity: 3726GB SMART Supported: yes SMART Enabled: yes Write Cache Supported: yes Write Cache Enabled: yes APM Supported: yes APM Enabled: no AAM Supported: no

Skrivet av xxargs:

en sak som kan skilja mot äldre diskar är att dagens stordiskar är på 7200 RPM går varmare av den orsaken och de på 5400 och 5900 RPM har i princip slutat att tillverkas (det är möjligen gamla WD RED kvar, typ, men de är också långsamma som frusen sirap också...)

Jag valde att stänga av parkering av huvuden på mina diskar i min filserver, trotts att de ändå inte läser superfrekvent, men för att slippa onödigt slitage av både parkering och tempsvängningar.

Skapade trådar om detta, då jag upptäckte hög LCC

Dagens diskar och deras benägenhet att parkera läshuvud:(en/et)

Ni med Seagate IronWolf, vad är eran Load_cycle_count ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Källa på att det inte går ?

Mina 4TB IronWolf är inte så gamla och där gick det utmärkt.

Det med AAM kan du nog ha rätt i, min disk svarar så här när jag kör ataidle:

Model: ST4000VN008-2DR166 Serial: ZGY36SEH Firmware Rev: SC60 ATA revision: ATA-10 LBA 48: yes Geometry: 16383 cyls, 16 heads, 63 spt Capacity: 3726GB SMART Supported: yes SMART Enabled: yes Write Cache Supported: yes Write Cache Enabled: yes APM Supported: yes APM Enabled: no AAM Supported: no

Jag valde att stänga av parkering av huvuden på mina diskar i min filserver, trotts att de ändå inte läser superfrekvent, men för att slippa onödigt slitage av både parkering och tempsvängningar.

Skapade trådar om detta, då jag upptäckte hög LCC

Dagens diskar och deras benägenhet att parkera läshuvud:(en/et)

Ni med Seagate IronWolf, vad är eran Load_cycle_count ?

Angående parking så googlade jag rätt mycket och så och i Crystaldiskmark så gick det helt inte att ändra APM värden alls och i SeaTools stod det APM: Unsupported eller något. I vilket fall som helst så tror jag inte det var problemet. Vad jag hört så är ju headparking irriterande när disken går eller står i idle och att den gör klickljud då.

Har pratat med Dustin och de var trevliga nog att låta mig göra ett återköp med pengarna tillbaka. Så kommer testa en WD RED 10TB istället nu. Hoppas de går bättre!

Visa signatur

Mousepad: