Inget ljud i headsetet efter montering av nytt grafikkort och nätagg

Permalänk
Medlem

Inget ljud i headsetet efter montering av nytt grafikkort och nätagg

Hej,

Har precis monterat in nytt 5700 XT Sapphire Nitro+ OC i min dator med ett 750W nätaggregat.

Nu när jag bootar upp datorn får jag ej ut något ljud från mina hörlurar men skärmen (kopplad via DP) kan spela upp ljud.
Hör ett konstigt ljud i hörlurarna lite då och då, kanske var 30 sekund. Jag har flashat om BIOS, uppdaterat drivrutiner för ljudkortet, testat olika hörlurar. Systemet hittar mina hörlurar och de är "enablade" men får inget ljud i lurarna men endast i skärmen.

Hoppas någon kan ge någon input, har googlat ihjäl mig.

Setup:
Headset: Sennheiser GSP 500
Moderkort: MSI Z390-A PRO
Processor: Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Nitro+ OC
Nätagg: Fractal Design Edison M 750W
Skärm: Acer 27" Nitro VG270 144 hz

Permalänk
Medlem

Om du klickar på ljudenhetsikonen i systemfältet och sedan på pilen för att expandera alla ljudkällor, dyker lurarna upp då? Om ja, kan du växla över från skärmen till lurarna?

Permalänk
Medlem

Har du kollat i ljudinställningarna så att headsetet står som utgående källa och inte skärmen?

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

@Kraffen: Har du kollat ljudinställningarna i windows så att dom står rätt, där kan man ställa vilken uppspelningsenhets som skall vara standard.

Permalänk
Medlem

Du måste ändra standard ljudenhet till lurarna.

Detta görs enklast under ljud och enheter i kontrol panelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Hur sjukt det än låter mina vänner så löste jag detta genom att byta till den nya kabeln som tillkom till mitt nätaggregat... kanske något i den gamla som orsakade jordfel... den hade inga synliga skador. Jag hade provat allt som ovanstående hade skrivit. Tack ska ni ha, nu ska jag testa den nya riggen!