Apple avtäcker övergången till egenskapade ARM-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

och betydligt bättre batteritid än PC-ägarna.

Känns mer troligt att de istället stoppar i ett precis så stort batteri de behöver för att endast vara lite bättre på den punkten och istället tjäna mer pengar, men potentialen finns ju där helt klart.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tack för en välgjord genomgång! Det visste jag inte.

Jag såg inte presentationen. Men om det är som du säger så är jag mindre orolig för prestanda-loss med en övergång till ARM-64.

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: Aha! Det var single-coreprestandan som menades. Ja, det är stort. Tack för förklaringen.

Permalänk
Medlem

@Henke157:

Testen som länkades jämför alltså en dualcore med en atom-liknande quadcore (Apple) med ~3W strömförbrukning mot en 8-core med 100+W turbo läge (AMD) eller ännu mer för 9900K.

Om Apple lägger in 4/8/12 av deras ’stora’ kärnor kommer de ligga på långt över dubbla prestandan mot intel, men fortfarande dra långt under halva mängden ström.

Det är vad jag läser ur de testerna i alla fall.

’Nya’ ARM64 är inte designat för minimal energiförbrukning som de gamla kretsarna utan gjort för att vara optimalt för kompilatorer och att det ska gå att skala prestandan från låg förbrukning till bättre prestanda än x86. Och det har lyckats totalt om man ser till Apples iPhone processorer de senaste åren. Trots att det ör mobila kretsar utan kylning och med mindre än en tiondel av Intels strömförbrukning så är dom snabbare i absoluta termer än allting Intel/AMD har att erbjuda med lika många kärnor. Processorn i mobilen du håller i handen är snabbare än din laptop oavsett vilken ultra-gaming cpu du har i den.

Permalänk
Medlem

Om telefonernas processorer är så snabba, hur kommer det sig att själva telefonerna är så sega?

Permalänk
Sötast
Skrivet av henkiii:

Om telefonernas processorer är så snabba, hur kommer det sig att själva telefonerna är så sega?

Är de?
Kör en S10+

Spotify tog 2 sekunder att starta
Powerpoint tog 3 sekunder att starta
VLC tog 1 sekund att starta.

Jämför detta med min 8th gen intel i5 laptop som tar ungefär 5-10x den tiden.

Min erfarenhet är att mobiler leverera nära på omedelbart när man tryckt på en knapp, samt klarar av att spela tunga spel, streama film och annat. Vilken del är långsam?

Permalänk
99:e percentilen

Det enda som oroar mig lite är att jag misstänker att detta är ett steg på vägen mot att göra även MacBook till hardware as a service, likt iPhone och iPad. Upp med en hand, den som tror att det kommer vara enkelt att köra Linux på en MacBook om fem år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det enda som oroar mig lite är att jag misstänker att detta är ett steg på vägen mot att göra även MacBook till hardware as a service, likt iPhone och iPad. Upp med en hand, den som tror att det kommer vara enkelt att köra Linux på en MacBook om fem år.

Varför skulle de göra det nu när de kunnat göra det tidigare?

Permalänk
Medlem

Vi kan nog räkna med att många macbooks kommer bli fläktlösa. Kan en Ipad pro 12.9 klara sig utan fläkt så ska ju inte t ex en Macbook Air behöva det.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Vi kan nog räkna med att många macbooks kommer bli fläktlösa. Kan en Ipad pro 12.9 klara sig utan fläkt så ska ju inte t ex en Macbook Air behöva det.

Beror på hur mycket prestanda du vill smiska ur det lilla monstret. Om Apple vill så kan de ju lätt visa upp en fördubbling av prestanda med hjälp av en fläkt, jämfört med något likvärdigt. Finns ett värde i det med. Fläktlösa Air, med samma prestanda som en av de fetaste PC-laptops där ute, och en macbook med prestanda som en stationär på flera hundra watt, med hjälp av en tyst liten fläkt...

Hela PC-gänget känns rätt omkört, på riktigt nu.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

på konsumentmarknaden och inom vissa sektorer kan nog detta vara intressant och det kommer med största säkerhet driva på utveckling i rätt riktning. Dom riktigt stora volymkunderna däremot kommer har dom nog en bit kvar för att övertala (om det ens är ett mål). Dels på grund av att många företag (och framförallt offentlig sektor) sitter på mycket gammalt skit, men också på grund av jag har väldigt svårt att se att apples prisbild förändras vilket lär göra att det fortsatt kommer vara mer nischade produkter.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt! Det här har jag väntat på rätt länge nu, skönt att det äntligen presenterats.

Jag tror det kan bli riktigt, riktigt hård konkurrens i branschen framöver p.g.a. detta, och det är ju barnsligt spännande. Apple har alltid haft fantastisk mjukvara, och om de nu dessutom får marknadsledande hårdvara..? Det kan bli allvarlig konkurrens om de kan hålla priserna under kontroll.

Personligen vore det lite skoj att återgå till Mac OS också, hehe. Sist det begav sig var med en vattenkyld PowerMac-mastodont från 2005, och det är ju ett tag sedan... Himla fin maskin dock, den står och dammar här nånstans. Det är nog dags att fräscha upp den om det går. Vattenkylningen lär ju vara kaputt nu, dock.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Väldigt roligt! Det här har jag väntat på rätt länge nu, skönt att det äntligen presenterats.

Jag tror det kan bli riktigt, riktigt hård konkurrens i branschen framöver p.g.a. detta, och det är ju barnsligt spännande. Apple har alltid haft fantastisk mjukvara, och om de nu dessutom får marknadsledande hårdvara..? Det kan bli allvarlig konkurrens om de kan hålla priserna under kontroll.

Jag ser förvisso ett nytt Nvidia här, där de "Lägger på en tier" och tar mer betalt för avsevärt bättre prestanda och tar lite mer betalt för de datorer som har 10-20% bättre prestanda.
Magin kommer nog inte över till PC-rasen förrän någon tagit ARMs X1 till sig och snackat ihop sig med Microsoft om ett seriöst samarbete. Vem det kan bli, det låter jag andra spekulera kring.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Apple har alltid haft fantastisk mjukvara, och om de nu dessutom får marknadsledande hårdvara..?

Jag vet inte om jag generellt skulle kalla deras mjukvara fantastisk. Deras ekosystem är oftast riktigt bra, eftersom de styr allt med järnhand. Sen har de haft marknadsledande hårdvara i flera år på mobilsidan. Det var de som formade om hela mobilindustrin med Iphone.

Permalänk
Medlem

Linux borde se sin chans här och pusha för en bra version som klarar att emulera x86. Värsta läget ju...

Permalänk
Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag vet inte om jag generellt skulle kalla deras mjukvara fantastisk. Deras ekosystem är oftast riktigt bra, eftersom de styr allt med järnhand. Sen har de haft marknadsledande hårdvara i flera år på mobilsidan. Det var de som formade om hela mobilindustrin med Iphone.

Det var just det tajta ekosystemet jag tänkte på, japp.

Du har sannolikt helt korrekt vad gäller den mobila marknaden - den har jag vare sig koll på eller intresse av. Min post var helt fokuserad på PC-branschen, och det borde jag naturligtvis ha skrivit.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag ser förvisso ett nytt Nvidia här, där de "Lägger på en tier" och tar mer betalt för avsevärt bättre prestanda och tar lite mer betalt för de datorer som har 10-20% bättre prestanda.

Det är givetvis risken, ja. Apple skäms ju sällan för att ta hutlöst betalt. Frågan är om de nöjer sig med det, eller om de nu vill expandera rejält tack vare en potentiell teknisk ledning? Vill de växa kan de inte fortsätta med astronomiska marginaler, tror jag.

Skrivet av The Kristoffer:

Magin kommer nog inte över till PC-rasen förrän någon tagit ARMs X1 till sig och snackat ihop sig med Microsoft om ett seriöst samarbete. Vem det kan bli, det låter jag andra spekulera kring.

Det första vi kan hoppas på är att det börjar dyka upp lite moderkort och kringutrustning som funkar med ARM. Det är väldigt tunt på den fronten idag (utanför server-marknaden), men om nu Apple går all-in så kanske intresset för alternativ börjar dyka upp på allvar.
Det skulle inte alls förvåna mig om t.ex. Gigabyte och/eller ASRock hittar på nåt skoj. Förutsatt att det finns lämpliga CPUs som finns tillgängliga för allmänheten, dvs.

En annan effekt detta kan ha är ju att utvecklingen av Linux för AArch64 sätter lite mer fart, i synnerhet om det dyker upp mer tillgänglig hårdvara för entusiaster. Hur kul vore inte det?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om telefonernas processorer är så snabba, hur kommer det sig att själva telefonerna är så sega?

Allt beror ju på vad du har för telefon betalar du mer får du mer, betalar du mindre får du mindre och i vissa fall betalar du för märket och får mindre än för något annat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför skulle de göra det nu när de kunnat göra det tidigare?

För att hårdvarusiffrorna går ner (utvecklingen har avstannat så deras kunder behåller sina telefoner längre och köper billigare modeller) och då gäller det att hitta fler sätt att tjäna pengar. Inget av det här precis en nyhet, pågått under ett tag nu. Sen gillar de flesta företag att tjäna mer och mer pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Jag förstår inte vad du menar? I båda exemplen som du skickar så har x86_64 bättre prestanda än ARM?

A13 är en liten _mobilcpu_ som jämförs med 3700x och 9900k, singlecore prestandan är densamma. Tänk dig nu kommande _datorcpu_ som istället för 2stora+4små core (som A13) har 8stora+4små core där IPC har ökat med 20-25% och klockfrekvensen höjs ett steg, allt kylt med en minimal kylare.

Zen3 och RocketLake kommer vara nya inkrementella steg, problemet är att man sitter fast i x86/bakåtkompabilitet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om telefonernas processorer är så snabba, hur kommer det sig att själva telefonerna är så sega?

Vad med iPhone11 upplever du som segt?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Det positiva jag ser i detta är att Apple kan prispressa ARM-konkurrenter medan de själva kommer att behålla sin rekordlåga prestanda per krona. Tur att det inte är lagkrav på att köpa något från Apple!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Apple är utefter att kunna strömlinjeforma sina produkter själva och höja sina marginaler. Något de borde kunna göra med ett skifte till egenutvecklade ARM processorer.

Angående prestanda är numera världens snabbaste superdator ARM baserad från Japan.

https://www.techpowerup.com/268868/japan-captures-top500-crow...

Det är ju gravt missvisande dock eftersom fokus ligger på GPU i en sådan superdator.

Permalänk
Medlem

Spännande! Ser framemot flera dagars batteritid på laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Windows för ARM finns redan och det var inte så länge sedan nyheten om att ARM släppte en "High performance"-arkitektur kom. Med fokus på högre IPC, klock och mindre oro för strömförbrukning. Jag hade inte haft något emot en ARM-processor på 125W som sprang 4 cirklar runt Intels senaste när den hunnit göra ett varv...

Absolut, jag är välbekant med detta. Men emuleringen av x86 fungerar ju bara för vissa 32-bitarsprogram, vilket kraftigt begränsar användningsområdena. Detta är min poäng.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Lätt att jag blir en RISC user igen!

Men jag är ingen MAC user direkt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Detta har jag sett fram emot ett tag. Senast något riktigt intressant hände i datorvärlden var när SSD introducerades, och innan dess när 3dfx voodoo 2 kom. Tror och hoppas som många andra här att detta även kommer få fart på Microsoft och datortillverkare.
Jag börjar spara till en Macbook Pro Arm edition till vintern, men har en krypande känsla att jag inte kommer ha råd. Apple kommer inte försitta den här chansen att positionera de första datorerna som superpremium.

Sen kan jag gissa att t.ex. EU på lite sikt kommer ha åsikter om Apple sitter och tjuvhåller på en processor som springer cirklar kring andra och bara gör den tillgänglig för sina egna produkter.

Permalänk
Medlem

För några år sedan trodde jag att Intel skulle gå in på mobilsidan och ta kommandot, jag hade uppenbarligen fel, ska bli spännande att se vad som händer. Kanske måste Intel damma av någon gammal ARM-licens, och släppa en desktop x86-ARM med pluttiarton kärnor och körning av både x86 och ARM64.

Även om Apple tycks ha kommandot nu så kommer pris/prestanda att svänga till konkurrenternas fördel, exempelvis genom att slänga in fler (om än kanske långsammare) kärnor för lägre pris, antalet laptops och desktop-pc med ARM kommer att öka (sker redan på serversidan) och vi kommer att få se fler linuxar med fokus på ARM64.

Så, hur går det med Windows?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Så, hur går det med Windows?

Windows 10 visades upp på en Snapdragon 835 med binäremulering för x86 för mer än tre år sen.
https://www.youtube.com/watch?v=VeOQp5V7EgM

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200