Permalänk

Varför denna prisskillnad på minnen?

Jag har en gammal burk som har några år på nacken nu! Men jag orkar inte köpa någon ny, eftersom jag mer eller mindre aldrig spelar (krävande) spel så behöver jag inte någon superburk. Men jag gillar att kunna använda många program samtidigt och då är det ju bra att ha mycket minne i burken...

Jag har bara två lediga platser i datorn för mer minne och de används just nu! Två st 128:or. Jag vill ta ut en 128:a och sätta in en 512:a istället.

För det första, går det?! Finns det 512:or som passar i ett "vanligt minnesfack" i datorn?!

Och för det andra, varför är det så stora prisskillnader för 512:or?
http://www.dustin.se/Shopping/ProductGroupList.asp?GROUP1=DAT... (antar att det är SDRAM jag ska ha?!)
Beror det helt enkelt på att det är olika "fina" märken eller är det olika kvalite/styrka i dem, eller vad beror det på?! Vilket minne bör jag välja?

Visa signatur

// Engman

Permalänk

Men altså hur ska jag kunna svara på dom här frågorna om jag inte vet vad du har för moderkort?

Permalänk
Medlem

Kolla upp om ditt moderkort kan ta 512-minnen, en del äldre mk hade tydligen problem med det.

Borde stå på moderkortstillverkarens hemsida eller i manualen.

Visa signatur

-dool

Permalänk

Hehe, oki... Ursäkta!
Jag vet faktiskt inte vad jag har för moderkort :\ Jag har aldrig brytt mig speciellt om det "tekniska" i burken... Så länge den har funkat har jag vart nöjd
Kan jag på något sätt kontrollera det i Windows eller måste jag skruva upp burken eller leta rätt på de papper jag fick när jag köpte den för länge sen?

Visa signatur

// Engman

Permalänk

Men ohh altså ska du ha hjälp får du anstränga dig lite själv.
Skruva upp burken kolla på moderkortet mellan pci platserna och där ska det står nå stor text skriv sedan vad det står så kan man nog kolla upp vad det är för nån...