Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@ATRmayo

Om du har en termostater så skruva bort den då är element på max hela tiden, och när du tycker det är värmt så skruva du tillbaka den.

vill inte göra mcgyver grejer, det finns lås av en bra anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

men fönster ska väll ha bättre isolering än vanliga väggar?

Nej...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har du suttit i en styrelse någongång? jag har suttit i en BRF i 8 år, Klart du måste vara tillgänglig, du kan väl lyfta luren även om du sitter på jobbet? klarar du inte av det så bör du inte sitta i en styrelse.

"nisse 98år på 7:e våningen drog sönder en ballofix i köket, men det var ingen i styrelsen som kunde hjälpa till med att ringa Jourmontör så det fick rinna hela dagen"...

Vad är styrelsens ansvar?

Styrelsen

beslutar om firmateckningen
kallar medlemmarna till föreningsstämman
företräder föreningen
ansvarar för den löpande verksamheten i föreningen
ansvarar för att årsredovisningar upprättas
rättar sig efter stadgarna och föreningsstämmans beslut
anmäler ändringar i föreningen till Bolagsverket.

Du som suttit i styrelsen vet ju mycket väl att stadgarna är något man juridiskt binder sig till att ha koll på som medlem i föreningen.

Ditt exempel var dock ganska dåligt då det i just det fallet är medlemmens ansvar.

I stadgarna brukar det stå något i stil med detta under ansvarsfördelning:

"- Ledningar för avlopp, gas, elektricitet, vatten och anordningar för informationsöverföring till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten."

Det är medlemmens ansvar att ringa jour osv i dessa lägen. Det bör vara en självbevarelsedrift om man kan sina stadgar. Eventuella skador som uppstår ska medlemmen stå för. Om styrelsen går att nå eller ej har ingenting med saken att göra. Sköter ni det på det viset så har ni en ansvarsfördelning som frångår praxis i en BRF.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

men det är dubbelglas och värmerkameran säger att den är varmare än väggarna och golvet....
är du säker på det du säger?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

men det är dubbelglas och värmerkameran säger att den är varmare än väggarna och golvet....
är du säker på det du säger?

Ja. Det säger väl sig självt, glas är inte isolerande. En yttervägg består till stor del av isolering.

Ligger solen på fönstret när du mäter?

Edit: Siffror (lägre är bättre)

Fönster med dubbelglas från Elitfönster har U-värde på 1,5

U-värde på en yttervägg (betong + 2x100 mm isolering + skalmursskiva + tegel) ligger på ca 0,15

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Försök hitta ett nummer till någon, och RING. Säg att det är väldigt kallt i lägenheten, och att du behöver hjälp. Annars får du nästan skylla dig själv.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Du som suttit i styrelsen vet ju mycket väl att stadgarna är något man juridiskt binder sig till att ha koll på som medlem i föreningen.

Ditt exempel var dock ganska dåligt då det i just det fallet är medlemmens ansvar.

I stadgarna brukar det stå något i stil med detta under ansvarsfördelning:

"- Ledningar för avlopp, gas, elektricitet, vatten och anordningar för informationsöverföring till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten."

Det är medlemmens ansvar att ringa jour osv i dessa lägen. Det bör vara en självbevarelsedrift om man kan sina stadgar. Eventuella skador som uppstår ska medlemmen stå för. Om styrelsen går att nå eller ej har ingenting med saken att göra. Sköter ni det på det viset så har ni en ansvarsfördelning som frångår praxis i en BRF.

Ja det var ett dumt exempel, Men centralvärmen inkl elementen är föreningens ansvar, faktiskt det enda innanför tapeterna som ligger på föreningen, nisse 98 kunde upptäck att ett element rostat sönder och stog och pumpade ut varmvatten i vardagsrummet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jaha trodde du menade luftkonditioneringen, allt detta är så himla nytt xD
ja den är ok tror jag, ser ut som ett dammfilter av stål typ där i, jag antar att det kanske saknas ett os filter, får en känsla av att den bör vara vit och utav typ bomull eller något plast liknande som kan absorbera fetter?

Tror inte du har någon luftkonditionering i sin rätta bemärkelse, den ger dig troligen varken värme eller kyla. Ett FTX system återvinner värmen du vädrar ut till att värma upp luften som blåser in.

Men ja, bättre fettfilter är gjorda av aluminium, så det är helt normalt. Lätta att göra rent om du har tillgång till diskmaskin.
Filter av plastmaterial är en-gångs som man måste byta rätt så ofta.

Skrivet av ATRmayo:

men det är dubbelglas och värmerkameran säger att den är varmare än väggarna och golvet....
är du säker på det du säger?

Värmekameror fungerar inget vidare på reflekterande material så som glas.

Skrivet av jocke91:

Du talar om din spiskåpa. Själva FTX-aggregatet brukar sitta i badrummet.

Finns även aggregat som sitter ovanför spiskåpan. vilket jag har länkat tidigare i tråden.

Permalänk
Avstängd

Är det alltså ett lägenhetsaggregat bara?

Inget gemensamt system för hela byggnaden?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Har du suttit i en styrelse någongång? jag har suttit i en BRF i 8 år, Klart du måste vara tillgänglig, du kan väl lyfta luren även om du sitter på jobbet? klarar du inte av det så bör du inte sitta i en styrelse.

"nisse 98år på 7:e våningen drog sönder en ballofix i köket, men det var ingen i styrelsen som kunde hjälpa till med att ringa Jourmontör så det fick rinna hela dagen"...

Vad är styrelsens ansvar?

Styrelsen

beslutar om firmateckningen
kallar medlemmarna till föreningsstämman
företräder föreningen
ansvarar för den löpande verksamheten i föreningen
ansvarar för att årsredovisningar upprättas
rättar sig efter stadgarna och föreningsstämmans beslut
anmäler ändringar i föreningen till Bolagsverket.

Ja jag har varit i en styrelse i många år.
Oftast så fungerar det genom att man köper in tjänsten via ex HSB och behöver då bara säga ja. Men här lät det mer som att jaga styrelsen de har allt ansvar och det är deras fel om nåt inte fungerar. Styrelsen är alltså inte avlönade på den nivån, givetvis svarar man i telefon om man har möjlighet, men att kräva att styrelsen alltid kan det är konstigt.

De som kommer på årsstämman får bäst hjälp av mig, man äger alltihop tillsammans i en Brf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Hej hej, sätt tråden på rätt plats ifall den är lite felplacerad.

Nu känns det som att luften i min lya är någonstans runt 10-16c...
Det känns på tok för lite, jag håller på att få istappar på tårna när jag sitter vid datorn, nästan som att jag måste dra hit en treadmill från mor men jag tror inte grannarna kommer gilla att jag löper framför datorn för att hålla kroppstemperaturen inom rimliga nivåer...

Jag har skrivit till föreningen men de svarar inte - så jag tror de har frusit till is och är oförmögna att röra på fingrar för att svara på mail. Värme ska "ingå" i hyran men det känns som att det bara ingår kyla i bostaden just nu... så vad ska jag göra?

Är det värt att kontakta advokat för att typ få de att höja värmen eller finns det någon annan som stött på detta problem?
Jag kan förstå att folk kanske gillar att ha det såhär kallt om de sitter och överklockar sina datorer men jag är mer oroad över min egna hälsa än att min dator ska kunna hålla lägre temps... min bostad är för att jag ska kunna leva ordentligt - det var inte tänkt att bli en server-hall... fortsätter det såhär kanske jag hyr ut den till microsoft...

några idéer eller tankar, erfarenheter på hur man ska gå tillväga?

(värmekamera mäter elementen på 15-16c och iom att material absorberar värme från sin omgivning ifall de inte appliseras värme på de från annat håll så kan jag bara anta att max värmen i bostaden är just 16c vilket är på tok för lågt enligt riktlinjer)
(golv och allt annat är runt 11-13c)

Vaknade själv i natt av att det var riktigt kallt.

Bor också i en förening. Där de har en "smart" kontroll av värmesystemet + smarta ventiler på elementen.
Smarta ventiler på elementen är jättebra, de drar ner elementen när det redan är varmt. Problemet är den smarta kontrollen av värmesystemet som inte skickar ut tillräckligt varmt vatten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har du suttit i en styrelse någongång? jag har suttit i en BRF i 8 år, Klart du måste vara tillgänglig, du kan väl lyfta luren även om du sitter på jobbet? klarar du inte av det så bör du inte sitta i en styrelse.

"nisse 98år på 7:e våningen drog sönder en ballofix i köket, men det var ingen i styrelsen som kunde hjälpa till med att ringa Jourmontör så det fick rinna hela dagen"...

Vad är styrelsens ansvar?

Styrelsen

beslutar om firmateckningen
kallar medlemmarna till föreningsstämman
företräder föreningen
ansvarar för den löpande verksamheten i föreningen
ansvarar för att årsredovisningar upprättas
rättar sig efter stadgarna och föreningsstämmans beslut
anmäler ändringar i föreningen till Bolagsverket.

Sitter också i styrelse och mig veterligen står det inget om svarstid osv i stadgarna. Att säga att man skall vara tillgänglig (24/7 ?) låter för mig rätt overkligt. I de flesta fall har man dock en förvaltare som har ett journummer som medlemmen ringer, de ringer inte till en styrelsemedlems privata telefon. Om er styrelse har jour och förväntas ta emot akutsamtal ang. brustna vattenledningar hoppas jag de har bra betalt. Givetvis KAN man ju ha den typen av setup (vilket i praktiken är en avsaknad av journummer), jag hade det i min förra förening, men det är knappast att rekommendera.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Sitter också i styrelse och mig veterligen står det inget om svarstid osv i stadgarna. Att säga att man skall vara tillgänglig (24/7 ?) låter för mig rätt overkligt. I de flesta fall har man dock en förvaltare som har ett journummer som medlemmen ringer, de ringer inte till en styrelsemedlems privata telefon. Om er styrelse har jour och förväntas ta emot akutsamtal ang. brustna vattenledningar hoppas jag de har bra betalt. Givetvis KAN man ju ha den typen av setup (vilket i praktiken är en avsaknad av journummer), jag hade det i min förra förening, men det är knappast att rekommendera.

Har inte skrivit att man skall vara tillgänglig 24/7. Men styrelsen ÄR ansvarig för driften.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Men please, släpp diskussionen om styrelsen. Sjukt ointressant i sammanhanget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Så det jag gjorde idag nu när det blev svinkallt igen var att starta varmlufts ugnen...

det blir fööör kallt xD men 15min med ugnen på 250c och whips så var min lilla etta mysig igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Så det jag gjorde idag nu när det blev svinkallt igen var att starta varmlufts ugnen...

det blir fööör kallt xD men 15min med ugnen på 250c och whips så var min lilla etta mysig igen

Mätte du upp någon temperatur när du upplevde det kallt? (om du hade värmekamera ska du mäta på t.ex. en stol eller liknande för att få en rättvis mätning, inte ytterväggare eller fönster).
Vilken tid började det bli kallt?

Har du bokat tid med fastighetsskötare som bör visa dig hur ditt ventilationsaggregat fungerar samt kollat dina element och ventiler?

Måste säga att denna tråd var topp fredagsnattshumor.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag önskar de hade ett telefonnummer men de har bara mail... och du säger att de inte svarar på mail...
Börjar kännas lite ovärt att köpa bostäder om det ska vara såhär pass... alla föreningar är väll inte som den ena lik
nu är jag är lite klokare iallafall inför nästa bostadsköp

Vänta nu, du har köpt in dig i en förening som inte ens har telefonnummer till ledningen? Hoppas du inte lagt ut över 100k på det där köpet.

Skrivet av Jejk0b:

Alltså istället för att skriva på sweclockers så skulle jag ringt HSB eller vilken fastighetsförvaltare BRF'n nu har.
Ni som säger "kontakta vaktmästare", så antar jag att det är det ni menar? Bor i min fjärde bostadsrätt i stockholm och inte en enda gång har det funnits en "vaktmästare". Däremot ett förvaltningsbolag som sköter underhåll och felanmälan. Vissa föreningar har det hos HSB, andra hos mindre lokala aktörer. Typ "Nacka drift och skötsel" som sköter det där jag bor nu.

Min BRF (HSB) har vaktmästare på heltid som vi har anställt. Han jobbar 7-16.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Mätte du upp någon temperatur när du upplevde det kallt? (om du hade värmekamera ska du mäta på t.ex. en stol eller liknande för att få en rättvis mätning, inte ytterväggare eller fönster).
Vilken tid började det bli kallt?

Har du bokat tid med fastighetsskötare som bör visa dig hur ditt ventilationsaggregat fungerar samt kollat dina element och ventiler?

Måste säga att denna tråd var topp fredagsnattshumor.

Jag har fastnat under täcket nu när det varit så pass kallt så har inte lyckats vara så produktiv
Jag har inte mätt stolar eller bord, ska göra det när det blir kallt igen, de är trä och plast så de bör absorbera värmen i huset en del - nu har jag hunnit värma upp hela lyan med ugnen hehe 15min med ugnen verkar räcka i 4h, kanske får bl iatt köpa en riktig varmluftsfläkt idag för asså element känns inte som något man ska förlita sig på... min ugn gör som sagt ett bättre jobb på att värma huset...

Skrivet av BergEr:

Vänta nu, du har köpt in dig i en förening som inte ens har telefonnummer till ledningen? Hoppas du inte lagt ut över 100k på det där köpet.

Min BRF (HSB) har vaktmästare på heltid som vi har anställt. Han jobbar 7-16.

vi har inte ens en vaktmästare...

Detta var lite impulsköp faktiskt men nu vet jag bättre till nästa gång.
"fool me once, shame on me... fool me once, cant fool me again" - sic George Bush

Permalänk
Inaktiv

Jag antar TS är en fullvuxen människa men du kan inte tänka dig att ringa de ansvariga eller knacka på hos en granne?

Edit: Värm aldrig upp lägenheten med ugn igen, det är en vanlig brandorsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag antar TS är en fullvuxen människa men du kan inte tänka dig att ringa de ansvariga eller knacka på hos en granne?

Edit: Värm aldrig upp lägenheten med ugn igen, det är en vanlig brandorsak.

jag tänkte på det igår men sen så starta jag ugnen men jag ska försöka leta fram lite uppgifter och se vem jag kan ringa, folket här är lite konstiga - tänka sig att de hotade att ringa styrelsen förut för att jag hade musik på under dagen... (det står att det är ok mellan 9-21 på trivselregel grejen)
vet inte om jag ska skratta eller gråta - "det goda med det onda"...

Permalänk
Medlem

TS får väl börja baka bröd och bullar regelbundet för att hålla värmen.

24-26 grader på golvet måste vara mumma, får vara glad om jag ens har 20 grader varmt golv i vår villa. Men den har krypgrund så inget ovanligt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

För länge sedan bodde jag i en kall lägenhet. Jag visste inte hur jag skulle klaga. Istället skaffade jag en liten fläkt som blåste mellan plåtarna i det stora elementet i vardagsrummet. Det höjde temperaturen flera grader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ATRmayo:

jag tänkte på det igår men sen så starta jag ugnen men jag ska försöka leta fram lite uppgifter och se vem jag kan ringa, folket här är lite konstiga - tänka sig att de hotade att ringa styrelsen förut för att jag hade musik på under dagen... (det står att det är ok mellan 9-21 på trivselregel grejen)
vet inte om jag ska skratta eller gråta - "det goda med det onda"...

Att folk ringer och anmäler före de har pratat med den egna grannen om problemet kommer jag heller aldrig förstå, det här är verkligen 2020 problem vi pratar om

Permalänk
Inaktiv

Jag bor också i bostadsrätt. Be vaktmästaren lufta av elementen, införskaffa några el-element när det blir som kallast över vintern. Sambon är kall av sig, och jag är alltid varm. Lägenheten ligger nu på 23-24 grader beroende på vilket rum man är vid.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Hej hej, sätt tråden på rätt plats ifall den är lite felplacerad.

Nu känns det som att luften i min lya är någonstans runt 10-16c...
Det känns på tok för lite, jag håller på att få istappar på tårna när jag sitter vid datorn, nästan som att jag måste dra hit en treadmill från mor men jag tror inte grannarna kommer gilla att jag löper framför datorn för att hålla kroppstemperaturen inom rimliga nivåer...

Jag har skrivit till föreningen men de svarar inte - så jag tror de har frusit till is och är oförmögna att röra på fingrar för att svara på mail. Värme ska "ingå" i hyran men det känns som att det bara ingår kyla i bostaden just nu... så vad ska jag göra?

Är det värt att kontakta advokat för att typ få de att höja värmen eller finns det någon annan som stött på detta problem?
Jag kan förstå att folk kanske gillar att ha det såhär kallt om de sitter och överklockar sina datorer men jag är mer oroad över min egna hälsa än att min dator ska kunna hålla lägre temps... min bostad är för att jag ska kunna leva ordentligt - det var inte tänkt att bli en server-hall... fortsätter det såhär kanske jag hyr ut den till microsoft...

några idéer eller tankar, erfarenheter på hur man ska gå tillväga?

(värmekamera mäter elementen på 15-16c och iom att material absorberar värme från sin omgivning ifall de inte appliseras värme på de från annat håll så kan jag bara anta att max värmen i bostaden är just 16c vilket är på tok för lågt enligt riktlinjer)
(golv och allt annat är runt 11-13c)

vet inte om någon annan har tagit upp det än. men är det fjärrvärme så kommer du alltid på hösten ha en vecka kanske två då det är kallt. handlar om att hela systemet är automatiserat och gå efter snitt temperatur ute och brukar ofta strula en del i början när det ligger på gränsen. i Västerås tror jag det är när tempraturen ute går under 10c dygnet runt i x antal dagar, vilket strular till det när man får typ 3 dagar där det är under 10c och sen en dag då det är 12c.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Jag bor också i bostadsrätt. Be vaktmästaren lufta av elementen, införskaffa några el-element när det blir som kallast över vintern. Sambon är kall av sig, och jag är alltid varm. Lägenheten ligger nu på 23-24 grader beroende på vilket rum man är vid.

Mvh Christian

Lufta av elementen är ju ditt egna problem om du bor i bostadsrätt. Sen kanske ni har en snäll vaktmästare som hjälper men det tillhör ditt egna ansvar.

Sen gällande TS. Bara att skärpa till sig och knacka på hos grannarna, gärna ovanför och/eller nedanför då de är i samma stam som dina element.

Det enda du behöver säga är typ: "Hej, jag bor i lägenheten under dig, har senaste tiden haft väldigt kallt i lägenheten och tänkte höra om du har märkt av detta också."

Sen eftersom du inte verkar få tag i styrelsen eller någon handyman kan du även slänga ut en fråga om de någonsin hört av sig till styrelsen.

Du kanske träffar en trevlig person och på så sätt ökar grannsämjan och kanske till och med får någon att hälsa på i trappuppgången.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Dra igång lite kryptomining i lägenheten. Ger värme plus att man får tillbaka en del av elkostnaden i kryptovaluta.

Permalänk
Medlem

ok så jag fixade termometer och en värmefläkt...

den säger att det är 22c inomhus men det känns väldigt kallt om jag ska vara ärlig, tänk er typ ett nedkylt hotell rum...

värmefläkten är för liten för hela lyan, har någon en bra rek. på en bra fungerade värmefläkt som kan värma upp en studio typ?

Permalänk
Medlem

Har absolut inte läst denna tråd men såg en kommentar av TS som säger det knappt är värme på radiatorerna.
Antagligen har "piggen" bakom termostaten satt sig och du måste trycka in den lite fram och tillbaka så den kan börja fjädra.

Polygrip och skruva bort termostaten och tryck på denna:

Edit: såg kommentaren ovanför mig av TS och 21-22 grader inomhus är fullt normalt och jag tycker då du kan dra på dig strumpor eller sockor.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Dåså då var problemet löst. Du har inte 10 grader som du först skrev 22 är helt normalt, även om det absolut kan kännas kallt. Tycker själv det är kyligt i min lägenhet för tillfället.

Köp en fläkt med större effekt?

Visa signatur

Mr. Scriptman