Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Förstår helt ditt resonemang - Men familjeparkeringarna handlar ju mindre om att man ska få stå närmast ingången, och mer om att få plats med en barnvagn mellan bilarna och kunna få in barnen utan att behöva krångla allt för mycket.
Jag har en ett- och en treåring, det är fan en jävla pärs att ha med båda ensam och handla som det är. Jag menar inte att klaga nu, jag har liksom skaffat de frivilligt, men när båda skriker för full hals, det är sopfullt på parkeringen och man har 20 centimeter till bilen bredvid är det lätt att hålla sig för skratt.

Normalt är jag den som parkerar absolut längst bort från affären bara för att slippa ens vara i närheten av både andra bilar och den trafik som är på en parkering, men på många ställen är parkeringssituationen sådan att man får bilar bredvid sig var man än står.
Att då ha möjligheten att kunna ställa barnvagnen direkt vid dörren bredvid bilen gör enorm skillnad. Att behöva lämna en ettåring i barnvagn bakom bilen medan man ska trycka in en frenetiskt skrikande treåring i barnstolen - samtidigt som det susar förbi bilar i långt över gångfart precis vid barnvagnen med andra ungen i - Man får fan hjärtsnörp för mindre.

Ett annat problem är just att det lätt blir jävligt tight mellan bilarna - Och jag har inga problem med att se till att mina ungar inte slår upp dörren i bilen bredvid, men det krävs en del plats för att kunna trycka in en unge i en barnstol, för att inte tala om du har babyskydd med dig.
Upprepade gånger har jag varit med om att folk står så nära inpå att det inte är fysiskt möjligt att få in ett babyskydd i bilen - Gissa om jag kände mig som parent of the fucking year den gången jag fick ställa ungen i babyskyddet i bakluckan för att kunna parkera om bilen för att ens få in honom... Oftast löser det ju sig, men det är omständigt.

Så för min del gör de där familjeparkeringarna faktiskt mycket - Det händer att jag åker vidare till nästa affär om familjeparkeringen är full. Och med tanke på vad det står på kvittot varenda jävla gång man ska in och "köpa en liter mjölk och ett paket blöjor" så kan jag tänka mig att vi är en relativt attraktiv målgrupp att få in i butikerna...

EDIT:
En gång har jag blivit riktigt jävla förbannad på en familjeparkering, Biltema där jag bodde tidigare har av någon anledning valt att sätta upp familjeparkering precis utanför ingången. Eftersom just Biltema är en sådan affär där det inte allt för sällan handlas relativt stora och klumpiga saker som folk inte orkar släpa tio meter extra så är den parkeringen ALLTID full, och det är ytterst jävla sällan det är barnstolar i de bilarna som står där.
Nåja. Jag parkerar där när jag har båda ungarna i dubbelvagn - ett jävla monster som knappt går in i kombin ihopfälld, känns som den är sju meter bred - och går in och handlar vad jag nu skulle ha. Kommer tillbaka ut, och då har någon tomte ställt sig bokstavligt talat 5 centimeter ifrån bakänden på min bil med sin jävla XC90 (Familjepakeringen är alltså i "dubbelrader").
Det innebär att det är helt omöjligt för mig att få in något i bakluckan - Jag kan knappt öppna den - Och framförallt inte Monster Behemot Vagnjävel 9000. Precis när jag svurit en lång fin ramsa som äldsta ungen upprepade i månader så kommer ägaren till XC90n ut, med en sådan där lastvagn full med isolering, och börjar lasta in. Då har han fällt alla säten i bilen och vinklat fram höger framsäte så långt det går, så familjen har han antingen lagt i utrymmet för reservhjulet under lastgolvet i bak, eller så är han bara en rövhatt som skiter i att det är familjeparkering.
Jag konfronterar Herr Rövhatt relativt lugnt, och frågar varför han står där han gör, då det är väldigt tydligt uppmärkt med familjeparkering och jag nu inte kommer in i bakluckan för att lasta in barnvagnen. Han svarar - jag parafraserar nu - "Och vad är du för jävla parkeringsvakt, håll käften och sköt ditt eget din idiot".
Här någonstans brinner det för mig, jag hade inte haft några problem alls med en halvhjärtad ursäkt och "Oj, ja, men du jag backar en meter, jag ska bara lasta in det här!". Så efter att jag svarat honom vad jag tycker om hans parkering, hans bil, hans isolering, hans liv i allmänhet och förklarat att jag tänker lasta in vagnen med hans bil som stöd om han inte flyttar på sig jävligt omgående så blir han helt tyst, innan han får fram ett "Förlåt då..." med allmänt ledsen ton innan han kliver in och backar ut sin bil.
Överreagerade jag? Jo. Tyckte jag lite synd om den här killen i efterhand? Kanske. Men satan vad less jag var... Och lite roligt är det i efterhand att han gick från skitkaxig till helt förstummad på en minut...

Haha power to you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Du har aldrig varit med en 3 åring va? Har du någon erfarenhet av barn? Snacka om noll koll om man kommer med en sådan kommentar.

Att lära barn hur världen fungerar är en process. Det är inte som att ett jävla barn kommer förmonterad och redo från Inet om du tror det.

Skrivet av BananaFace:

Skaffa barn och återkom, innan dess kan du hålla tyst.

Ändå upp till barn är vuxna individer är det högst oberäkneligt hur vissa barn agerar. En 5 åring lär sig jäkligt snabbt hur man tar bort barnlåset på dörren, sen flyger dörren upp. Så istället för alla trevnad så försöker man ställa sig så man inte kan ta i någons bil. Familjeparkingen är väldigt uppskattad då och jag tror de som inte har barn nu kommer ändra sig lagom tills dess att de själva har barn.

Skrivet av snajk:

Jag talar inte riktigt för mig själv här, jag har bara ett barn så jag kan hålla kollen på honom ganska bra. Men det är inte enkelt och jag vet inte hur bra koll jag hade lyckats ha om jag hade två-tre småbarn som ensam vuxen på en parkering. Det är inte så lätt att hålla ett barn samtidigt som man ska plocka loss ett annat ur barnstolen än mindre att ha kontrollen över två i samma situation.

När jag var liten, på åttiotalet, fanns inte familjeparkeringar men man slutade också med barnstol mycket tidigare och köpcentrum i stadens utkanter var inte alls så vanliga eller välbesökta som idag.

Angående regn så är jag absolut en sådan som kör ett extravarv på parkeringen för att undvika det så mycket som möjligt. Inte om det duggar lite men om det regnar ordentligt, speciellt det här trevliga regnet från sidan vi har här i Göteborg minst hundra dagar om året. Har jag sonen med mig så är han förstås tvungen att hoppa i varenda vattenpöl också oavsett om han har stövlar eller inte så då är det rätt skönt att parkera nära av för att minimera det också.

I den butik som jag handlar i hyfsat ofta där det finns familjeparkering (Ica Maxi 421 i Högsbo) är de platserna inte riktigt de närmast affären men de är nära en gång med ett tak över som går till affärerna. Så jag brukar inte använda de om det inte regnar ganska ordentligt eller om de mot förmodan skulle vara de sista lediga platserna hyfsat nära. Jag förstår inte heller varför folk som är ensamma i sina bilar väljer att ta de platserna då det finns andra närmare platser. Hela det köpcentret är ganska nytt också så alla platser är ju hyfsat stora med dubbellinjer mellan, så att man har en stor suv borde inte spela någon större roll. Snarare är väl risken större att man får parkeringsskador på familjeparkeringen där det sker en massa bråkande med barnstolar och liknande.

Edit: Handikapplatserna däremot är många och närmast och i princip alltid tomma.

Att klaga på hur föräldrar tar hand om sina barn är verkligen som att starta krig märker jag:)
Jag själv har inga egna barn men givetvis så träffar jag barn med jämna mellanrum och jag har också själv varit barn. Jag har istället en hund och innan hunden var fyra månader så hade den lärt sig att när man blir utsläppt från buren och satt på marken så ska man sitta ner. Sånt bör man även kunna få ett barn att lära sig och särskilt när det gäller på vältrafikerade platser som en parkering.

Jag vet att barn och hundar inte är samma sak men jag vet att är man bara konsekvent så kommer man kunna lära de flesta mycket mer än vad man tror själv.

Hur mycket skit kommer jag få för detta inlägg då ))

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att klaga på hur föräldrar tar hand om sina barn är verkligen som att starta krig märker jag:)
Jag själv har inga egna barn men givetvis så träffar jag barn med jämna mellanrum och jag har också själv varit barn. Jag har istället en hund och innan hunden var fyra månader så hade den lärt sig att när man blir utsläppt från buren och satt på marken så ska man sitta ner. Sånt bör man även kunna få ett barn att lära sig och särskilt när det gäller på vältrafikerade platser som en parkering.

Jag vet att barn och hundar inte är samma sak men jag vet att är man bara konsekvent så kommer man kunna lära de flesta mycket mer än vad man tror själv.

Hur mycket skit kommer jag få för detta inlägg då ))

Hahaha, tack . Det här inlägget gjorde min dag!
Hälsningar från en Pappa till 3 barn och 2 hundar

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kern:

Hahaha, tack . Det här inlägget gjorde min dag!
Hälsningar från en Pappa till 3 barn och 2 hundar

Skönt att höra att man kan göra nån glad iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att klaga på hur föräldrar tar hand om sina barn är verkligen som att starta krig märker jag:)
Jag själv har inga egna barn men givetvis så träffar jag barn med jämna mellanrum och jag har också själv varit barn. Jag har istället en hund och innan hunden var fyra månader så hade den lärt sig att när man blir utsläppt från buren och satt på marken så ska man sitta ner. Sånt bör man även kunna få ett barn att lära sig och särskilt när det gäller på vältrafikerade platser som en parkering.

Jag vet att barn och hundar inte är samma sak men jag vet att är man bara konsekvent så kommer man kunna lära de flesta mycket mer än vad man tror själv.

Hur mycket skit kommer jag få för detta inlägg då ))

Gör du då om hundens 4 månader i människoår så blir hunden 3-5år gammal beroende på storlek på hunden, så det är inte jättewow att lära en 3-5år gammal människa att sitta heller som du säger.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stefflo:

Att klaga på hur föräldrar tar hand om sina barn är verkligen som att starta krig märker jag:)
Jag själv har inga egna barn men givetvis så träffar jag barn med jämna mellanrum och jag har också själv varit barn.

Kan ju bara säga en sak om detta, ignorance is bliss!
Barn finns i alla former, och i många olika antal.
De kan få för sig att hata på sina syskon närsomhelst och då blir det kaos oavsett hur bra pli man har på dem.

Tror nog de flesta gör allt de kan för att få ordning på sina avkommor, mest för sin egen skull, för stressen som uppstår bland föräldrar som är ägare till två/tre barn som helt plötsligt får för sig att livet suger är enorm.

Och sen när det kommer folk som dig, och säger "Det är ju bara att säga till dem", "Ha lite pli på dina ungar" med mera, då får man en smäll, för stressnivåerna är redan maxade, sen kommer det en ignorant gubbjävel och börjar gnälla på det, så ligger man risigt till som denna ignoranta gubbjävel.

Nu sköter sig mina ungar oftast i affären, vilket jag tror de flesta föräldrars ungar också gör. Men ibland är det en dålig dag och då går det åt skogen. Däremot gör jag allt för att inte ha med barnen öht, vilket resulterar i att jag i 9/10 fall inte har några barn med mig i affären.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

Gör du då om hundens 4 månader i människoår så blir hunden 3-5år gammal beroende på storlek på hunden, så det är inte jättewow att lära en 3-5år gammal människa att sitta heller som du säger.

Man räknar väl på att ett hundår är ca 7 år och de första 8 veckorna så är hunden hos sin mamma innan jag fick hem henne och kan börja träningen. Så hunden är då ca 2,3 år och då har jag själv endast haft hunden hälften av denna tid.

Vi pratar om en cocker i just detta fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Man räknar väl på att ett hundår är ca 7 år och de första 8 veckorna så är hunden hos sin mamma innan jag fick hem henne och kan börja träningen. Så hunden är då ca 2,3 år och då har jag själv endast haft hunden hälften av denna tid.

Vi pratar om en cocker i just detta fall.

Det stämmer faktiskt inte, det är gammal formel att det bara är 7år.

Formeln är: Människoår = 16 * ln(hundår) + 31

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att klaga på hur föräldrar tar hand om sina barn är verkligen som att starta krig märker jag:)
Jag själv har inga egna barn men givetvis så träffar jag barn med jämna mellanrum och jag har också själv varit barn. Jag har istället en hund och innan hunden var fyra månader så hade den lärt sig att när man blir utsläppt från buren och satt på marken så ska man sitta ner. Sånt bör man även kunna få ett barn att lära sig och särskilt när det gäller på vältrafikerade platser som en parkering.

Jag vet att barn och hundar inte är samma sak men jag vet att är man bara konsekvent så kommer man kunna lära de flesta mycket mer än vad man tror själv.

Hur mycket skit kommer jag få för detta inlägg då ))

Hehe, jag var också den där innan jag fick barn själv - Tittade snett och skakade på huvudet åt familjer på Ica Maxi när ungarna skrek, härjade och sprang runt.
Sedan får man barn själv, och inser att liknelsen med att barn är som små, fulla dvärgar är hyfsat korrekt - Om du dessutom gett de fri tillgång på amfetamin och på något sätt muterat bort möjligheten till att göra ljud under 100db.

Det spelar liksom ingen roll om du har världens snällaste unge - När man minst anar det drar de bara. Tjoff, och sedan har du en treåring som springer i full fart (det går FORT när en treåring springer allt vad den har) rakt ut i vägen.
Jag tycker jag har hyfsad pli på min treåring, men att låta honom gå utan att jag håller i honom på en parkering...? Aldrig.
Möjligtvis att jag med relativt god sannolikhet kan få honom att stå still i tio sekunder bredvid bilen om jag hotat med att dra in lördagsgodiset på allvar, men jag föredrar verkligen att hålla i honom. Inte en chans att någon hinner stanna om han drar rakt ut mellan två bilar på en parkering.

Dessutom - Du kan inte jämföra ett barn med en hund Kom igen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av PhaCe:

Dessutom - Du kan inte jämföra ett barn med en hund Kom igen.

Hundar verkar ha nån slags inbyggd önskan att faktiskt göra sin husse eller matte till lags, barn har (ofta) en motsatt önskan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Problemet som jag ser det är att familjeplatserna är närmast ingången. Hade gjort det stora fina familjeplatserna längre bort med en gångväg till ingången så tror jag att de där lata jävlarna i sportbil hade valt de smala platserna närmast ingången och vi som är föräldrar hade haft våra platser ifred. Problem solved!

Hoppas att det blir fler sådana parkeringar i framtiden, skulle underlätta rejält när man ska in med de små! Ställer mig gärna en bra bit från ingången om familjeparkeringen är full så det finns möjlighet till svängrum när vagnar och barn ska knökas in i bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

Det stämmer faktiskt inte, det är gammal formel att det bara är 7år.

Formeln är: Människoår = 16 * ln(hundår) + 31

Se där ja, tack för info.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Hundar verkar ha nån slags inbyggd önskan att faktiskt göra sin husse eller matte till lags, barn har (ofta) en motsatt önskan.

Det är sånt man tränar in och oftast då med godis eller ett klick (klickerträning, men det är ett eget kapitel men det funkar på de flesta djur och även barn om man nu vill testa själv). Givetvis har barn ett mer öppet sinne och absolut en större portion av egen vilja.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klickertr%C3%A4ning

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stefflo:

Det är sånt man tränar in och oftast då med godis eller ett klick (klickerträning, men det är ett eget kapitel men det funkar på de flesta djur och även barn om man nu vill testa själv). Givetvis har barn ett mer öppet sinne och absolut en större portion av egen vilja.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klickertr%C3%A4ning

Öh, ah...fast ska du göra ditt barn till en självständig individ som kan ta beslut baserat på kritiskt tänkande tror jag inte du ska uppfostra det som en klickertränad agilityhund. Just saying.

Ett barn ska växa upp till att bli som du, eller bättre. En hund ska veta sin plats och inte försöka "ta över flocken". Målen är olika, och därmed också verktygen och metoderna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Öh, ah...fast ska du göra ditt barn till en självständig individ som kan ta beslut baserat på kritiskt tänkande tror jag inte du ska uppfostra det som en klickertränad agilityhund. Just saying.

Ett barn ska växa upp till att bli som du, eller bättre. En hund ska veta sin plats och inte försöka "ta över flocken". Målen är olika, och därmed också verktygen och metoderna.

Är väl enklare att uppfostra enligt nordkoreansk standard

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Förstår helt ditt resonemang - Men familjeparkeringarna handlar ju mindre om att man ska få stå närmast ingången, och mer om att få plats med en barnvagn mellan bilarna och kunna få in barnen utan att behöva krångla allt för mycket.
Jag har en ett- och en treåring, det är fan en jävla pärs att ha med båda ensam och handla som det är. Jag menar inte att klaga nu, jag har liksom skaffat de frivilligt, men när båda skriker för full hals, det är sopfullt på parkeringen och man har 20 centimeter till bilen bredvid är det lätt att hålla sig för skratt.

Normalt är jag den som parkerar absolut längst bort från affären bara för att slippa ens vara i närheten av både andra bilar och den trafik som är på en parkering, men på många ställen är parkeringssituationen sådan att man får bilar bredvid sig var man än står.
Att då ha möjligheten att kunna ställa barnvagnen direkt vid dörren bredvid bilen gör enorm skillnad. Att behöva lämna en ettåring i barnvagn bakom bilen medan man ska trycka in en frenetiskt skrikande treåring i barnstolen - samtidigt som det susar förbi bilar i långt över gångfart precis vid barnvagnen med andra ungen i - Man får fan hjärtsnörp för mindre.

Ett annat problem är just att det lätt blir jävligt tight mellan bilarna - Och jag har inga problem med att se till att mina ungar inte slår upp dörren i bilen bredvid, men det krävs en del plats för att kunna trycka in en unge i en barnstol, för att inte tala om du har babyskydd med dig.
Upprepade gånger har jag varit med om att folk står så nära inpå att det inte är fysiskt möjligt att få in ett babyskydd i bilen - Gissa om jag kände mig som parent of the fucking year den gången jag fick ställa ungen i babyskyddet i bakluckan för att kunna parkera om bilen för att ens få in honom... Oftast löser det ju sig, men det är omständigt.

Så för min del gör de där familjeparkeringarna faktiskt mycket - Det händer att jag åker vidare till nästa affär om familjeparkeringen är full. Och med tanke på vad det står på kvittot varenda jävla gång man ska in och "köpa en liter mjölk och ett paket blöjor" så kan jag tänka mig att vi är en relativt attraktiv målgrupp att få in i butikerna...

EDIT:
En gång har jag blivit riktigt jävla förbannad på en familjeparkering, Biltema där jag bodde tidigare har av någon anledning valt att sätta upp familjeparkering precis utanför ingången. Eftersom just Biltema är en sådan affär där det inte allt för sällan handlas relativt stora och klumpiga saker som folk inte orkar släpa tio meter extra så är den parkeringen ALLTID full, och det är ytterst jävla sällan det är barnstolar i de bilarna som står där.
Nåja. Jag parkerar där när jag har båda ungarna i dubbelvagn - ett jävla monster som knappt går in i kombin ihopfälld, känns som den är sju meter bred - och går in och handlar vad jag nu skulle ha. Kommer tillbaka ut, och då har någon tomte ställt sig bokstavligt talat 5 centimeter ifrån bakänden på min bil med sin jävla XC90 (Familjepakeringen är alltså i "dubbelrader").
Det innebär att det är helt omöjligt för mig att få in något i bakluckan - Jag kan knappt öppna den - Och framförallt inte Monster Behemot Vagnjävel 9000. Precis när jag svurit en lång fin ramsa som äldsta ungen upprepade i månader så kommer ägaren till XC90n ut, med en sådan där lastvagn full med isolering, och börjar lasta in. Då har han fällt alla säten i bilen och vinklat fram höger framsäte så långt det går, så familjen har han antingen lagt i utrymmet för reservhjulet under lastgolvet i bak, eller så är han bara en rövhatt som skiter i att det är familjeparkering.
Jag konfronterar Herr Rövhatt relativt lugnt, och frågar varför han står där han gör, då det är väldigt tydligt uppmärkt med familjeparkering och jag nu inte kommer in i bakluckan för att lasta in barnvagnen. Han svarar - jag parafraserar nu - "Och vad är du för jävla parkeringsvakt, håll käften och sköt ditt eget din idiot".
Här någonstans brinner det för mig, jag hade inte haft några problem alls med en halvhjärtad ursäkt och "Oj, ja, men du jag backar en meter, jag ska bara lasta in det här!". Så efter att jag svarat honom vad jag tycker om hans parkering, hans bil, hans isolering, hans liv i allmänhet och förklarat att jag tänker lasta in vagnen med hans bil som stöd om han inte flyttar på sig jävligt omgående så blir han helt tyst, innan han får fram ett "Förlåt då..." med allmänt ledsen ton innan han kliver in och backar ut sin bil.
Överreagerade jag? Jo. Tyckte jag lite synd om den här killen i efterhand? Kanske. Men satan vad less jag var... Och lite roligt är det i efterhand att han gick från skitkaxig till helt förstummad på en minut...

+1 för fan!
Parkeringar är som ett bombnedslag av felparkerade bilar, de borde lära folk att parkera mer på körskolan om de ens gör det, samt trafikvett som vi inte har idag i Sverige...
Jag drar mig ifrån att handla så långt som möjligt med ungar i bilen.

City Gross här i stan har löst det ganska snyggt med familjeparkering och vanlig smal parkering. Deras entré är i husknuten. Så på ena sidan är det familjeparkering och på andra är det vanlig parkering båda lika nära ingången.

Permalänk

Så jäklaa irriterad över denna 3080 release!!!! Inget kort i sikte innan nyår....

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vart handlar du där familjeparkeringarna är så långt bort? Vid alla ställen jag mer eller mindre frekvent handlar på är de i anslutning till ingången, i stil med handikapparkeringarna. På Väla är de dessutom anordnade längs en upphöjd trottoar tvärs över parkeringen, så barnfamiljer inte ska behöva knalla tvärs över bilstråken för att komma till entrén.
Ur min synvinkel verkar detta vara den stora attraktionen för 50+ utan kids i stor SUV: generös parkeringsficka nära ingången. Perfekt när man är medelålders, tjock, lat och bara tänker på sig själv.

Vad snackar du för dynga?
De parkeringarna är ju till för oss tjocka medelålders män med utegrill.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hundar verkar ha nån slags inbyggd önskan att faktiskt göra sin husse eller matte till lags, barn har (ofta) en motsatt önskan.

Har förutom mina två barn två taxar och en basset, där snackar vi hundar som inte har något som helst intresse av vara till lags. Retrievers och spaniels är raka motsatsen, de lever för att lyda sin ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Cash är överlägset och ni kommer märka mer av det när elleveranserna blir mer intermittenta.

Vad menar du med elleveranserna ??
Om någon kunde ta och uppfinna det där fusionskraftverket så kunde nog elen bli betydligt billigare #iframtiden.

Uhm cash dom kinsiska mynten var det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får man gubbgnälla lite då på de som år 2020 fortfarande har kontanter?!

Jag blir smått irriterade när jag av en eller annan anledning får kontanter, vad ska jag göra med dom liksom? Känns mest som en relik från förhistorisk tid. Gick inte ens att använda i glasskiosken på stranden i somras.

Är nästan säker på att det finns någon form av lagstiftning som säger att man som butik måste ta emot kontanter.
Någon annan som har mer koll på läget ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är nästan säker på att det finns någon form av lagstiftning som säger att man som butik måste ta emot kontanter.
Någon annan som har mer koll på läget ?

Nope, inte generellt. Kan säkert finnas viss verksamhet - typ kommuner - som har detta reglerat, men en butik kan välja att bara ta emot betalning i utgångna pesos om de vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är nästan säker på att det finns någon form av lagstiftning som säger att man som butik måste ta emot kontanter.
Någon annan som har mer koll på läget ?

OT: Inte någon annan, men koll på läget. Det är upp till varje handlare att välja vilka sätt de accepterar som betalmedel!
Sorry för det kontant-kramare!

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Är nästan säker på att det finns någon form av lagstiftning som säger att man som butik måste ta emot kontanter.
Någon annan som har mer koll på läget ?

Det är bara något som 60-talister i kontantupprorsgrupper på Facebook tutat i varandra tyvärr, och sen har myten spridits vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vad menar du med elleveranserna ??
Om någon kunde ta och uppfinna det där fusionskraftverket så kunde nog elen bli betydligt billigare #iframtiden.

Uhm cash dom kinsiska mynten var det ?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/China_coin1.JPG/440px-China_coin1.JPG

Missat att vi stänger ner grundkraft och alltmer förlitar oss på vind och sol samtidigt som vi använder bra mycket mer pga elbilars laddning och en del rejäla stora elförbrukare som tillkommit?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Är nästan säker på att det finns någon form av lagstiftning som säger att man som butik måste ta emot kontanter.
Någon annan som har mer koll på läget ?

Det finns massor av ställen som inte tar kontanter, däremot är det rätt länge sedan jag stötte på något ställe som inte tog kort. De senaste jag kan minnas är "mitt" bageri som länge höll ut och vägrade införskaffa kortläsare, men man kunde betala med Swish, för ett par år sedan gav de med sig dock och skaffade moderna PoS-maskiner och kortläsare. Stötte också på en "proffs"-säljare på en loppis som skällde ut mig för att jag gick på loppis utan kontanter i höstas tror jag, men jag går ganska ofta på loppisar och även där är ju kontanter verkligen ett undantag idag. I princip alla har swish.

Restaurangerna runt där mitt jobb brukade ligga var nog kontantfria till 80% ungefär. Nu har vi flyttat och restaurangerna har en annan karaktär där vi ligger nu, mer turkiska grillrestauranger och liknande och inte så mycket hipster-ställen, och där tar de ju kontanter i större utsträckning, men självklart tar de kort också.

Jag spenderade mycket tid i Nederländerna för 1,5-2 år sedan och det var samma läge där. Mycket kontantfritt och blipp överallt som mestadels fungerade med svenska kort. Enda problemet var att vi stötte på några ställen som inte tog Mastercard utan bara Visa och Maestro (!) av någon anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Missat att vi stänger ner grundkraft och alltmer förlitar oss på vind och sol samtidigt som vi använder bra mycket mer pga elbilars laddning och en del rejäla stora elförbrukare som tillkommit?

Nja, så mycket mer el använder vi inte än i alla fall. Elbilar absolut men annat har ju samtidigt blivit mer effektivt. Tittar man på statistiken så förbrukade vi mer 2001 än 2019 exempelvis trots att vi har ökat befolkningen en del sedan dess. Men absolut, ju fler elbilar desto mer el kommer vi att behöva, i alla fall på aningen längre sikt. Samtidigt är det ju bra mycket vanligare att vi exporterar än importerar el.

Sen har vi ju en utmaning framför oss med stamnäten. Mycket av elproduktionen sker inte där det förbrukas mest så vi kommer behöver uppdatera nätet, men det problemet är ganska överskattat i debatten i mina ögon. Det är inte så väldigt dyrt eller jobbigt att bygga ut näten, det är mer frågan om vem som är ansvarig och vem som ska stå för notan som står i vägen vad jag förstår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nja, så mycket mer el använder vi inte än i alla fall. Elbilar absolut men annat har ju samtidigt blivit mer effektivt. Tittar man på statistiken så förbrukade vi mer 2001 än 2019 exempelvis trots att vi har ökat befolkningen en del sedan dess. Men absolut, ju fler elbilar desto mer el kommer vi att behöva, i alla fall på aningen längre sikt. Samtidigt är det ju bra mycket vanligare att vi exporterar än importerar el.

Sen har vi ju en utmaning framför oss med stamnäten. Mycket av elproduktionen sker inte där det förbrukas mest så vi kommer behöver uppdatera nätet, men det problemet är ganska överskattat i debatten i mina ögon. Det är inte så väldigt dyrt eller jobbigt att bygga ut näten, det är mer frågan om vem som är ansvarig och vem som ska stå för notan som står i vägen vad jag förstår.

Vi kanske inte gör av med mer el generellt i hela Sverige då mycket av industrier och även hemmen blivit både bättre isolerade och energisnålare. Sen har vi också tryckt in mängder med mer elektronik i våra hem som hela tiden står i standby och lysa och blinka. Om nu MP får som de vill så ska varje villa ha elbilsladdning och givetvis alla andra kommunala parkeringar och då räcker inte de kablar som ligger i gatan till. Klockan 18:00 slår hela svenska folket på sin laddning så kommer villanäten få problem.

Stänger vi dessutom ner vår kärnkraft så blir det ännu värre då de behövs för att klara toppar och när inte vinden blåser eller solen lyser.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Min )&¤#¤&(/# trappstege är feldesignad så att fötterna går sönder och lämnar märken i golvet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Min )&¤#¤&(/# trappstege är feldesignad så att fötterna går sönder och lämnar märken i golvet...

Känner till problemet så vi har gått över till en liten pall från ikea. Om man nu inte ska så hägt upp funkar den bra.
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekvaem-koeksstege-pall-vit-4017...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10