EU kan kräva krypteringsnycklar till meddelandeappar

Permalänk
Medlem

Haha så dumt att man nästan måste dra fram skämskudden. Kriminella brukar ju bry sig om att följa lagen, eller hur?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet knappt var man börjar... Påminner lite om "Patriot Act" I USA som efter 20 år bevisats att det knappt gett ett joota minus att de förlorat privatliven.

Folk som får mer makt ger väldigt sällan tillbaka den frivilligt. Får innerligt hoppas att detta inte kommer någonstans...

Permalänk
Medlem

Bra men det går ju att kringgå i vilket fall som.

I vilket fall som är jag helt för sådant här.
Terrordåd fan ta mig hela tiden i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra men det går ju att kringgå i vilket fall som.

I vilket fall som är jag helt för sådant här.
Terrordåd fan ta mig hela tiden i EU.

Det är väl just det som gör förslaget skitdåligt? Tycker du verkligen att det är bra med ett förslag som ger noll mot terrorism men kränker vanliga personers privatliv?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det känns som några borde läsa artikeln igen...

"såsom Signal och Whatsapp skulle tvingas lämna över krypteringsnycklar till unionens underrättelsetjänster."

vilket jag tolkar att det inte har med att förbjuda kryptering i appar... jag skulle tro att underrättelsetjänster kan begära ut nycklar vid specifika fall vilket är helt rätt IMO

sedan hur detta kommer brukas/missbrukas är en annan sak

Permalänk
Relik 📜

Det verkar finnas en del "höna av en fjäder"-diskussion runt det här. TL;DR, att det egentligen inte är något nytt.
https://twitter.com/iiyonite/status/1325573514305351687?s=20

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Alla lagar röstar medlemsländernas representanter på och länder har veto osv.

Men de skulle väl hoppa över omröstningen? Eller är det upp till varje land att rösta om de vill ha lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är väl just det som gör förslaget skitdåligt? Tycker du verkligen att det är bra med ett förslag som ger noll mot terrorism men kränker vanliga personers privatliv?

Ja och nej.
Det är bra att de tvingar utvecklare att låsa upp krypterade chatter vid ex terrorism.
Samma gäller att låsa upp mobiler av terrorister etc. Varför skydda terroristers information? Löjligt.

Sen, kränker VANLIGA personers privatliv?

Jag känner inga vanliga personer iaf som sitter på krypterade chattar och pratar om barnporr, terrordåd etc (vilket är ett stort användningsområde av krypterade chattar)

En vanlig privatperson behöver inte krypterade chatter i mina ögon i vilket fall som.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Signal och WhatsApp använder ju båda E2E kryptering så nycklarna är på användarnas enheter. Detta skulle väl bara påverka appar som inte kör med det så som Messenger och Telegram?

Skrivet av Nivity:

Ja och nej.
Det är bra att de tvingar utvecklare att låsa upp krypterade chatter vid ex terrorism.
Samma gäller att låsa upp mobiler av terrorister etc. Varför skydda terroristers information? Löjligt.

Sen, kränker VANLIGA personers privatliv?

Jag känner inga vanliga personer iaf som sitter på krypterade chattar och pratar om barnporr, terrordåd etc (vilket är ett stort användningsområde av krypterade chattar)

En vanlig privatperson behöver inte krypterade chatter i mina ögon i vilket fall som.

Privatpersoner behöver visst kryptering vilket är varför alla chattappar använder det, så du känner definitivt folk som använder det. Majoriteten av folket anser nog att meddelanden man skickar till vänner/familj/partner är privata och vill inte att andra ska läsa dem.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Skulle detta påverka tex Norge som inte är med i EU med är med i EES?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Det känns som några borde läsa artikeln igen...

"såsom Signal och Whatsapp skulle tvingas lämna över krypteringsnycklar till unionens underrättelsetjänster."

vilket jag tolkar att det inte har med att förbjuda kryptering i appar... jag skulle tro att underrättelsetjänster kan begära ut nycklar vid specifika fall vilket är helt rätt IMO

sedan hur detta kommer brukas/missbrukas är en annan sak

Hur delar Signal ut nyckeln till en tredje part om de inte lagrar någon nyckel på sin server och bara klienterna har nycklarna?

"End-to-end encryption (E2EE) is a method of secure communication that prevents third-parties from accessing data while it's transferred from one end system or device to another."

De skulle bli tvungna att skriva om appen eller bli förbjudna i EU på samma sätt som de redan är i länder som Iran.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Telegram har sitt kontor i London tror jag, så EU ska inte kunna göra mycket där(small yey for brexit).
Värsta fall får man ladda ner filerna manuellt eller använda en store som är utanför eu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja och nej.
Det är bra att de tvingar utvecklare att låsa upp krypterade chatter vid ex terrorism.
Samma gäller att låsa upp mobiler av terrorister etc. Varför skydda terroristers information? Löjligt.

Sen, kränker VANLIGA personers privatliv?

Jag känner inga vanliga personer iaf som sitter på krypterade chattar och pratar om barnporr, terrordåd etc (vilket är ett stort användningsområde av krypterade chattar)

En vanlig privatperson behöver inte krypterade chatter i mina ögon i vilket fall som.

Skönt att dina ögon är långt ifrån att stifta lagar för oss andra!

Permalänk
Medlem

Är det verkligen för att stoppa något eller är det för att ge sig mer makt över oss.
Hemskt vart vi är på väg.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Hur delar Signal ut nyckeln till en tredje part om de inte lagrar någon nyckel på sin server och bara klienterna har nycklarna?

"End-to-end encryption (E2EE) is a method of secure communication that prevents third-parties from accessing data while it's transferred from one end system or device to another."

De skulle bli tvungna att skriva om appen eller bli förbjudna i EU på samma sätt som de redan är i länder som Iran.

Ja, det är ju här problemen börjar bli oklara. Måste I så fall bygga in bakdörrar i såna appar, vilket således mer eller mindre negerar hela konceptet!

Permalänk
Medlem

Och vad förhindrar kriminella från att installera andra appar på sina enheter och skapa och dela egna nycklar?

Det enda sättet att lyckas är att kräva ID vid varje upprättatad uppkoppling, de måste betydligt djupare ner i OSI-modellen och röra runt om det ska hända. EUnternet.

Permalänk
Inaktiv

Även om jag i grunden är för tuffare tag mot organiserad kriminalitet så känns det här extremt tandlöst. Det låter ju jättelätt att gå runt.

Swing and miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det verkar finnas en del "höna av en fjäder"-diskussion runt det här. TL;DR, att det egentligen inte är något nytt.
https://twitter.com/iiyonite/status/1325573514305351687?s=20

Äsch, det är ju Sweclockers. Denna typ av ämne ska missförstås, stötas och blötas några sidor i forumet först. Sedan kommer @Söderbäck och tar ner alla på jorden igen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja och nej.
Det är bra att de tvingar utvecklare att låsa upp krypterade chatter vid ex terrorism.
Samma gäller att låsa upp mobiler av terrorister etc. Varför skydda terroristers information? Löjligt.

Sen, kränker VANLIGA personers privatliv?

Jag känner inga vanliga personer iaf som sitter på krypterade chattar och pratar om barnporr, terrordåd etc (vilket är ett stort användningsområde av krypterade chattar)

En vanlig privatperson behöver inte krypterade chatter i mina ögon i vilket fall som.

Om det finns en bakdörr finns risk att kriminella kommer över denna bakdörr och all kryptering blir värdelös. Och hur skyddar man sig mot en ond stat när staten har tillgång till master key?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men de skulle väl hoppa över omröstningen? Eller är det upp till varje land att rösta om de vill ha lagen?

De kan inte hoppa över att medlemmarna får säga sitt. Enda sättet en sådan här sak kan implementeras utan att detta skulle ske är om det redan skett och man givit mandat som skulle täcka en sådan här implementation. Alla medlemmar är med och bestämmer om var enda lag som beslutas om i EU.

Sedan är man ibland som privatperson inte så insatt och det är lätt att tro att saker bestäms utan denna medverkan. Transparensen hade kunnat vara bättre, mer och tydligare info till alla medborgare osv. Men vi medborgare skulle förmodligen kunna bli bättre på att söka information och sätta oss in i fakta också. Lite som Storbritannien som klagade på att EU "bestämde allt och tog ifrån dem deras makt" och själva kommit med förslaget eller röstat för lagra de klagade på i typ 95% av fallen eller något sådant löjligt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja och nej.
Det är bra att de tvingar utvecklare att låsa upp krypterade chatter vid ex terrorism.
Samma gäller att låsa upp mobiler av terrorister etc. Varför skydda terroristers information? Löjligt.

Sen, kränker VANLIGA personers privatliv?

Jag känner inga vanliga personer iaf som sitter på krypterade chattar och pratar om barnporr, terrordåd etc (vilket är ett stort användningsområde av krypterade chattar)

En vanlig privatperson behöver inte krypterade chatter i mina ögon i vilket fall som.

Jag är sedan länge så less på att höra argumentet "jag har ingenting att dölja" eller "jag har rent mjöl i påsen". Ah men vad bra, då kan du sluta låsa dörren på natten, ta bort gardiner och persienner. Riv bort alla väggar och montera fönster från golv till tak. Delta på varenda SIFO undersökning du får hemskickad. Bifoga din vårdjournal till ditt CV. Men viktigast av allt, ta av dig alla kläder och gå runt naken på torget.

Alla har något att dölja, och skulle det finnas någon stackare som är så pass tappad att de inte har något att dölja. Då borde de ändå vara möjligt för dem att kommunicera krypterat av ren princip.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem

Det här måste väl ändå vara ett skämt?
Att förbjuda kryptering borde ju inskränka yttrandefriheten, vill någon uttrycka sig kryptiskt så ska man väl ha rätt att göra det.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Vad säger sekretesslagen om detta då?

Inte mycket eftersom detta inte behandlar sekretess i huvud taget.

Skrivet av Panthro:

Det känns som några borde läsa artikeln igen...

"såsom Signal och Whatsapp skulle tvingas lämna över krypteringsnycklar till unionens underrättelsetjänster."

vilket jag tolkar att det inte har med att förbjuda kryptering i appar... jag skulle tro att underrättelsetjänster kan begära ut nycklar vid specifika fall vilket är helt rätt IMO

sedan hur detta kommer brukas/missbrukas är en annan sak

De flesta läser bara rubriken. Samma rubrik som säger emot artikeln och därigenom är oseriöst skriven.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det verkar finnas en del "höna av en fjäder"-diskussion runt det här. TL;DR, att det egentligen inte är något nytt.
https://twitter.com/iiyonite/status/1325573514305351687?s=20

Ja, verkligen en överdrift. Nyheten borde nog uppdateras efter lite mer efterforskningar av redaktionen.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra. Har man något att dölja ska man inte tro att man går säker, när man finansierar terrorism genom att fildela barnporr.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

OM något sådant skulle gå igenom drabbar det bara gemene man.
Kriminella skiter i och fortsätter använda appar som krypterar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Så man kommer alltså som utvecklare inte äns kunna köra https? Blir mycket rolig okrypterad trafik i luften som man kan sniffa!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Idioti.

Det är ju enklare än en barnlek att kryptera ”manuellt” och skicka till vem man vill i vilken plattform som helst eller bädda in i vilket format man vill... förbjud mattematik och programmering också då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Bra men det går ju att kringgå i vilket fall som.

I vilket fall som är jag helt för sådant här.
Terrordåd fan ta mig hela tiden i EU.

Nej. De flesta terroristdåd sker inte i väst.
Under 46 års terrordåd (1970-2016) så har det varit 11,288 dödsfall, ungefär lika många som mördas med skjutvapen i USA varje år.
https://www.washingtonpost.com/graphics/world/a-history-of-te...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR