Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem

7220 Multi core score i Geekbench O.o
Det är on par med en stock 9700k...

Något säger mig att vi kommer ha några väldigt intressanta år framför oss...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror detta snarare kommer öppna marknaden för "nya" leverantörer, så tror vi framöver kommer se Nvidia, Qualcomm o.s.v. som CPU-leverantörer för våra Masterrace PCs snarare än Intel/AMD.

Skrivet av Fulci:

Det vore nyttigt för marknaden.

Tänk vilken killer Nintendo Switch skulle kunna bli med några fast cores och Ampere GPU!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det fanns dom som ansåg wankelmotorn, BetaMax och HD-DVD överlägsna också, för att inte tala om PowerPC för att ta ett närmare exempel.

Bortsett från wankelmotorn så håller jag med i påståendet ovan Växte upp med BetaMax i början på 80-talet och har oftast valt den bästa tekniken oavsett kostnad framför vad den stora massan valt.

Jag har kört C64, Amiga A500/A3000/A4000 (68k/PPC), WinTel-PC (sedan 1994), Macintosh (68k, PPC, Intel) etc. och alltid valt system efter mina behov.

Jag jobbar lika obehindrat i Windows som i macOS och Linux så länge programvarorna jag använder finns där. Har fotografering som hobby och vill således kunna redigera mina RAW-filer obehindrat i datorn. Här har Microsoft börjat motarbeta användarna och erbjuder inte längre codecs på samma sätt som tidigare. Då jag avskyr UWP-appar, så är stödet i Windows 10 för min Olympus m43 nära nog obefintligt. Visst fungerar det i Lightroom, men i både Linux och macOS är upplevelsen bättre.

Då Lightroom är mitt förstaval (tillsammans med Capture One), så blir macOS mer eller mindre mitt enda alternativ i framtiden.

Jag håller även på med videoredigering där Davinci Resolve är mitt favoritverktyg. Det går lite tungt på min i7-8565u, men efter en del tweaks så rullar det på relativt smärtfritt. Mycket beror på begränsningarna i iGPU:n från Intel. Här tror jag mig på sikt kunna vinna mycket på att gå över till M1:an.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Svårt att tro att Intel och AMD bara sitter och tittar på detrs annalkande undergång avseende x86. De måste ju rimligen ha ett svar till aktieägarna hur de avser bemöta denna utveckling.

I grunden så siktar både Intel och AMD på servermarknaden som är mycket lönsam. Men egentligen blir det ju jämförbart när alla har 5 nm och när alla har samma typ av cache som M1 (L1i=192kB, L1d=128kB, L2=12 MB). Intel övergav stor L2 när man lämnade Core 2.
Än har Ryzen sålt få laptop med mer än 4MB L3. För ARM är det stor skillnad på 32 och 64 bitar. Jag har testat båda på Raspberry Pi 4. Vissa program går 15 ggr fortare med 64 bitar. Så Androider med 32 bitar borde vara begränsade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det gick skitbra. Det sitter en Atom i min NAS och den fungerar skitbra. Utan konkurrens så är det den hårdvara jag använder mest.

På vilket sätt är den överlägsen valfri SoC från annan tillverkare?

Jag har en Atom (x5-Z8300) i min Windows-platta och den fungerar utmärkt till mina behov, men den brister totalt gällande standbytid och prestanda, där valfri Qualcomm Snapdragon springer i cirklar runt den.

Samtidigt så vet jag företag som använder i5-baserade Windows-plattor för enbart mötesbokningar, då Atom-lösningen helt enkelt inte orkar med att dra runt resurskrävande företagslösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite saker att ha i åtanke i denna diskussion: M1 är Apple första ARM64-krets som specifikt riktar sig mot datorer i stället för mobiler/pekplattor. M1 verkar finnas i två versioner, eller möjligen är det är exakt krets där bara cTDP skiljer. Den i MBA verkar ha en TDP på 10 W (passiv) medan den i 13" MBP och MacMini är aktivt kyld där jag sett nämnas att maximal effekt är ~20 W

Om det är olika versioner i MacBook Air och MacBook Pro 13" / Mac mini så borde det finnas tre versioner för det går att beställa MacBook Air med både sjukärnig och åttakärnig grafikprocessor.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

BTW: någon som har erfarenhet av 4k monitorn Apple säljer?

Ingen egen erfarenhet, men en före detta kollega fick lämna tillbaka två av dem pga döda pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Om det är olika versioner i MacBook Air och MacBook Pro 13" / Mac mini så borde det finnas tre versioner för det går att beställa MacBook Air med både sjukärnig och åttakärnig grafikprocessor.

Såg inget om detta i presentation. Fick kolla i specs innan jag hittade det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Såg inget om detta i presentation. Fick kolla i specs innan jag hittade det.

https://i.imgur.com/g028lHJ.jpg

Chattar med supporten om detta just nu. Verkar märkligt.

Edit. Dom bekräftar att det är 7 respektive 8. Men dom har ingen specifikation på skillnaden så man får väl helt enkelt vänta på benchmarks.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m0rk:

Såg inget om detta i presentation. Fick kolla i specs innan jag hittade det.

https://i.imgur.com/g028lHJ.jpg

Gissningsvis samma krets, även Apple lär få en del kretsar med defekter.

Frågan är om 3-3,1 GHz är så konservativt att det inte är några problem med binning där, vad för man annars med kretsarna som är OK men inte kan klocka högt nog?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Här kan jag dock tycka det är befogat iaf för RAM då det är integrerat i SoC.

Återstår att se hur stor nytta integrerat minne gör, och kostnaden går då givetvis inte att jämföra med vanliga RAM stickor.

Ja det är integrerat, ska bli spännande hur det kommer fungera i verkligheten.
https://www.apple.com/v/mac/m1/a/images/overview/chip_memory__dnhm4hh2i7ma_small_2x.jpg

klart det går? Priset för DRAM vet vi, desutom varför ska jag som konsument BRY mig hur dom monterat minnet? Det jag bryr mig om är att 8Gb kan man inte göra ett piss med i dag, jag behöver tex ca 2.5Gb ram per tråd så kärna SMT ej inräknat. SÅ 16Gb är i minsta laget för en 8 c/8t.
Sedan kan man få 8Gb till för en PC för 1/8 priset och igen CPU kraft i världen hjälper när skiten swapar ut ens till SSD.

Vad du inte förstår är att jag som konsument skiter i vad Apples resonemang är för priset, jag bryr mig om mängd ram och priset för detta relativt konkuransen.

Dessutom vet vi att apple gör vinstmarginaler som är absurda jämfört med andra företag så att ifrågasätta både pris och mängd ram är rimligt.

Om nu Apple inte kan öka minnet mer och tycker dessa priser är rimliga så får man väl se dessa produkter för vad dom är, Gen1 med problemen det kommer med. Får hoppas gen två om 1-2 år är bättre på ram sidan då, för bandbred och integration gör inte upp för kapacitet.

Skitkul att ARM gör intåget på PC men om minnet ska vara så snålt och dyrt så får vi nog vänta lite till tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Min barndom

Det som jag reflekterar över när jag läser denna artikel är min barndom, eller kanske tidigaste ungdomstid. Apple hade gått över till RISC-processor (jag hade liten aning om vad det varför något dock). Däremot var den uppenbarligen snabb, stora helsidesannonser, till och med i vår morgontidning basunerade ut dess överlägsna snabbhet jämfört med PC-datorer. Ofta inkluderades vad jag kommer ihåg diagram.

Ironiskt nog har denna tid när man sett tillbaka varit Apples sämsta period sedan dess födsel. Apple som tillverkare gick genom något som kan liknas vid en kris och sedan refererade många denna period som en svart fläck i historien, den "då Apple fokuserade på prestanda". Någon riktig fart på Apples datorer, kommersiellt, blev det väl sedan aldrig innan de gick över till Intel...

Jo, Power PC blev ju i längden inte något bra strategiskt val, och fick aldrig det stora genomslag, eller den stora prestandafördelen, på datorfronten som man hoppades på (och marknadsförde det som).

ARM64 är dock så pass etablerat, och Apple har redan idag bevisat med iPad Pro (och iPhone) att den arkitekturen och den tekniken (speciellt i Apples egna tappning) verkligen levererar. Och en iPad Pro med tangentbord är ju i princip samma sak som en dator.

Så är inte det minsta orolig om detta är rätt väg för Apple (och industrin) att gå. Detta kommer bli hur bra som helst. Bara frågan om man skall hoppa på nu med första generationen (man är ju bra sugen!), eller kanske vara lite mer rationell och avvakta alla barnsjukdomar/prestandaoptimeringar och istället hoppa på gen 2 eller gen 3.

Svårt med detta val, men är oavsett övertygad om potentialen för ARM64 att i Apples tappning bli grymt bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Max 16GB ram i en PRO? 16GB stoppade maxade man bärbara maskiner 10 år sedan om det gick.

Fortfarande touchbar.

Så dom kastrerade Mac Mini att ta bort 10Gbit-alternativet och max 16GB ram. Den gamla 6 core MAc Mini kommer leva länge precis som gamla 4 core-modellen från 2012?.

Hur lätt kan ram och SSD uppgraderas i detta maskiner?

Håller med. 16 GB räcker nog utmärkt för många, men själv så hade jag gärna sett 32 GB som alternativ.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Någon som hört något om när Microsoft Office kommer native till dessa nya? Eller är det emulerat X86 som gäller för överskådlig framtid? När Office suiten finns native så blir min jobb-laptop utbyt till en MacBook Pro med M1 på studs!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kul att se ARM på PC, okej Mac då men desktop/laptop.

Hoppas arm slår stort så vi får nåt på PC sedian att ersäta x86 med, själv har jag kört Gentoo Linux med en bladning av PPC, Alpha , x86 och x86_64 samtidigt så för mig är nya ISA roligt.

Se hur det går med RISC V också.

Well.. Ser hellre att vi leapfroggar till RISC-V istället. Speciellt nu när ARM Inc ägs utav nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Bortsett från wankelmotorn så håller jag med i påståendet ovan Växte upp med BetaMax i början på 80-talet och har oftast valt den bästa tekniken oavsett kostnad framför vad den stora massan valt.

Jag har kört C64,

Commodore var ju verkligen för den stora massan, enligt tom. de själva. Enligt de själva pga. främst det enormt låga priset och låga tillverkningskostnaden (kvaliteten var dock inte så hög, och väldigt, blandad), och C64 den dator som sålts mest genom tiderna?

Så var inte helt med på exemplet där.

Skrivet av walkir:

Då Lightroom är mitt förstaval (tillsammans med Capture One), så blir macOS mer eller mindre mitt enda alternativ i framtiden.

Kör också Lr (6.4) och C1 Pro (2.0), på både macOS och Windows, och har inga problem med något. Tycker de fungerar mycket likvärdigt på bägge plattformar?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

klart det går? Priset för DRAM vet vi, desutom varför ska jag som konsument BRY mig hur dom monterat minnet? Det jag bryr mig om är att 8Gb kan man inte göra ett piss med i dag, jag behöver tex ca 2.5Gb ram per tråd så kärna SMT ej inräknat. SÅ 16Gb är i minsta laget för en 8 c/8t.
Sedan kan man få 8Gb till för en PC för 1/8 priset och igen CPU kraft i världen hjälper när skiten swapar ut ens till SSD.

Vad du inte förstår är att jag som konsument skiter i vad Apples resonemang är för priset, jag bryr mig om mängd ram och priset för detta relativt konkuransen.

Dessutom vet vi att apple gör vinstmarginaler som är absurda jämfört med andra företag så att ifrågasätta både pris och mängd ram är rimligt.

Om nu Apple inte kan öka minnet mer och tycker dessa priser är rimliga så får man väl se dessa produkter för vad dom är, Gen1 med problemen det kommer med. Får hoppas gen två om 1-2 år är bättre på ram sidan då, för bandbred och integration gör inte upp för kapacitet.

Skitkul att ARM gör intåget på PC men om minnet ska vara så snålt och dyrt så får vi nog vänta lite till tror jag.

PC marknaden fick precis ett sprillans nytt alternativ:
Samma portar, typ av högupplöst skärm, 16GB lpddr4x, 512GB SSD, Core i7-1165G7... $1999 vs. $1699 för motsvarande konfiguration i MBP, $1449 för MBA.

Och då har vi inte talat om prestanda och batterilivslängd....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Någon som hört något om när Microsoft Office kommer native till dessa nya? Eller är det emulerat X86 som gäller för överskådlig framtid? När Office suiten finns native så blir min jobb-laptop utbyt till en MacBook Pro med M1 på studs!

Kommer nog ganska snabbt. Dom körde ju ett demo på WWDC2020 som jag tolkar var native.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jumpcut:

Kommer nog ganska snabbt. Dom körde ju ett demo på WWDC2020 som jag tolkar var native.

Wohoo! *konfetti* - min uråldriga ProBook kommer alltså snart få gå i pension.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av RekiN:

16 000 kr för 8 GB RAM år 2020. Wow.

Så det enda du får för 16 000kr är 8 GB RAM? Det sitter väl en hel jäkla bärbar dator på detta RAM-minne som också följer med i priset...

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Från någon som inte haft att göra med mac på runt 20 år - går det att installera vettigt OS på dem eller är man låst till macOS?

MacOS är ett synnerligen vettigt OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

MacOS är ett synnerligen vettigt OS

+1. Ett av de bättre faktiskt med sin BSD-grund, sa unixnörden...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

16 000 kr för 8 GB RAM år 2020. Wow.

Tycker du att priset är för högt, så kan du alltid köpa en lite sämre Intel-laptop för enbart 22490:-!
https://www.inet.se/produkt/1965670/dell-xps-13-9300-13-4-i5-...

Dell XPS 13" 9300 8GB, 512GB SSD. Även den från 2020!

Jag gillar min Dell XPS 13 från 2019, men årets modeller är knappast prisvärda. Tycker att Apples datorer har helt rätt prisbild jfm motsvarande Intel-laptops.

Kan även nämna att jag har en HP ZBook 14u G6 Workstation med 32GB RAM, 512 SSD med i7-8665U (vPro) via jobbet. Men jag trivs mycket bättre med min Dell XPS 13 som endast har 8GB RAM, 256GB SSD då den helt enkelt känns bättre (speciellt skärmen som har bättre färgåtergivning och högre ljusstyrka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kommer nog ganska snabbt. Dom körde ju ett demo på WWDC2020 som jag tolkar var native.

Skulle komma till release, så nästa vecka till BigSur släpps är väl att tippa på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle komma till release, så nästa vecka till BigSur släpps är väl att tippa på.

Perfekt! Då borde det bara gå att lägga in direkt när jag får min MacBook om två veckor!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Haha! Nu har Apple lyckats trolla med sin hårdvara igen Ni som är sugna på att köpa bör läsa mellan raderna. Deras jämförelser är anpassade efter där deras silikon presterar absolut bäst utan att namnge vad de jämfört med. Tex. Ett Grafikkort på 10 W tdp?? Det blir spännande att se vad oberoende tester säger framöver.

Kanske blir det lägre priser, men inte lägre marginaler till Apple. De kommer att fortsätta skinna och låsa in sina kunder (som dock inte bryr sig om det). Tro ingen annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Haha! Nu har Apple lyckats trolla med sin hårdvara igen Ni som är sugna på att köpa bör läsa mellan raderna.

Imponerande av dig att hoppa in i en 8 sidor lång tråd och totalt missa allt innehåll. Ett tips är att börja läsa inlägget överst på denna sidan

Här är länken om du har svårt att navigera dig:
#18719057

Permalänk
Medlem

Varför har de ingen 10GbE och bara två Thunderbolt, känns som CPU saknar i/o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Som sagt, det häftigaste som hänt på processorfronten på mycket länge. Apple visar vägen och Nvidia kommer inom något år med all säkerhet lansera egna högpresterande processorer med ARM64+Geforce. Jag är helt övertygad om att detta är början på slutet för x86 och det ska bli så jäkla kul att följa när fler aktörer ger sig in i leken.

Då lurar väl konkursen bakom hörnet för Apple. Många bolag genom åren som kommit med banbrytande teknik har blivit omkullsprungna generationen/någon generation senare. Tänk PowerVR/Kyro, 3Dfx, Commodore, Altavista, IBM med OS2, Nokia, Ericsson, Apple själva...! Microsoft injicerade lite vaccin i det ruttnande äpplet den gången, Palm, Blackberry, Netscape etc...

Skämt åsido, kul med nytt tänk. Hoppas prestandan nu finns och inte bara på papper och hos fanboysen i 5 stycken filter i Photoshop som på PowerPC tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, nu har vi bara Apples siffror. Men historisk har de snarare varit konservativa än gett glädjesiffror sett till deras ARM64-linje.

Ändå, är det någon som fortfarande tvivlar på att x86 har bromsat utvecklingen? Är det någon som tror att vi inte kommer få se en hårdsatsning från Microsoft runt ARM64 på Windows inom 2-3 års tid?

Apple M1 borde rimligen ha övertagit ledningen som världens snabbaste CPU-kärna, får se hur lång tid det tar för testerna att börja hitta ut.

Hade tänkt mig en iMac eller 16" MBP, ingen av dessa släpptes så får nöja med med denna för tillfället (är beställd och betald)

Klicka för mer information
Visa mer

Ser ut att stämma bra.

https://www.macrumors.com/2020/11/11/m1-macbook-air-first-ben...

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB