Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem

Nya MacBook Air har alltså en egenutvecklad SoC som är upp till 3,5 ggr snabbare på CPU-fronten, har 5 ggr snabbare grafik och 9 gånger snabbare maskininlärning.

Datorn har även dubbelt så snabb SSD (PCI Express 4?), stöd för Wifi 6 (802.11ax), USB 4, en helt ny typ av RAM-minne (unified memory architecture), 18 timmar batteritid och passiv kylning. Låter som en rätt hyfsad uppgradering mot tidigare generation. Enda negativa är väl att den sannolikt fortfarande kommer vara svår att reparera.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, nu har vi bara Apples siffror. Men historisk har de snarare varit konservativa än gett glädjesiffror sett till deras ARM64-linje.

Ändå, är det någon som fortfarande tvivlar på att x86 har bromsat utvecklingen? Är det någon som tror att vi inte kommer få se en hårdsatsning från Microsoft runt ARM64 på Windows inom 2-3 års tid?

Apple M1 borde rimligen ha övertagit ledningen som världens snabbaste CPU-kärna, får se hur lång tid det tar för testerna att börja hitta ut.

Hade tänkt mig en iMac eller 16" MBP, ingen av dessa släpptes så får nöja med med denna för tillfället (är beställd och betald)

Klicka för mer information
Visa mer

Jag gissar att CPU-kärnorna är identiska med A14 i iphone 12 (men lite högre klockfrekvens), och att M1 helt enkelt är samma kisel som kommer heta A14X i kommande Ipad Pro, bara lite annorlunda binnad/konfigurerad.

Men det är ju inget negativt med det.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Från någon som inte haft att göra med mac på runt 20 år - går det att installera vettigt OS på dem eller är man låst till macOS?

Man är dessvärre låst till macos till en början. Jag kan tänka mig att det kommer haxas fram en del linuxdistros som tar sig förbi eventuellt på sikt. Win on arm är nog bara att glömma.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-dee...
Jämfört med Zen3 verkar de vara lika kapabla på heltal men troligen sämre på flyttal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vi får väl se. De visade upp en fullstor HP desktopmaskin i jämförelsen. CPUerna du listade verkar vara inom range av 28W TDP och det med IGP så verkar väl rimligt att Apple menar att deras Mac mini bättre motsvarar ett klassiskt desktopsystem med 95W+ CPU samt separat dedikerad GPU.

Började rent ut sagt skratta när hon sade att "Mac mini is 6x faster!". 6x snabbare på vadå än vadå? Är ärligt talat lite ställd, då jag inte brukar kolla på Apple-events. Brukar de alltid vara såhär.. läskigt glada?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Började rent ut sagt skratta när hon sade att "Mac mini is 6x faster!". 6x snabbare på vadå än vadå? Är ärligt talat lite ställd, då jag inte brukar kolla på Apple-events. Brukar de alltid vara såhär.. läskigt glada?

Det ger lite sektvibbar, ja.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av teejee:

Jag gissar att CPU-kärnorna är identiska med A14 i iphone 12 (men lite högre klockfrekvens), och att M1 helt enkelt är samma kisel som kommer heta A14X i kommande Ipad Pro, bara lite annorlunda binnad/konfigurerad.

Men det är ju inget negativt med det.

Det finns i alla fall ett par skillnader utöver att de är något högre klockade

• tidigare har inte Axx kretsarna implementerat AArch64 virtualization, gissar att det även gäller A14. Det är implementerat i M1

• Vidare är det skillnader i cache-storlek, A14 har 128 kB L1I$, 64 kB L1D$ och 4 MB L2$ medan M1 har 192 kB L1I$, 128 kB L1D$ och 12 MB L2$

Givet att de läckta resultaten för A14X (är marginellt högre klockad jämfört med A14) lägger den sida vid sida med 5900X/5950X i absolut heltalsprestanda per kärna förutsätter jag att M1 tar prestandatronen.

Trist för Intel, efter alla år lyckas de tillverka en iGPU som ger den en klar ledning över AMDs iGPU. Nu kommer detta, en iGPU som totalt demolerar allt som tidigare existerat. Exakt med hur mycket lär vi få se i tester snart, men att den är snabbast råder inget tvivel om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

6x snabbare på vadå än vadå?

Dom brukar jämföra med föregående modell. Nu vet jag inte om det var det denna gång, men skulle tro det. I normalfallet brukar dom ha vissa användningsfall, ganska förenklade, typ 3,5 ggr snabbare grafik etc. Lite flummigt, men som Yoshman sa tidigare, dom är inte så kända för att överdriva dessa kretsars prestanda.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tja, nu har vi bara Apples siffror. Men historisk har de snarare varit konservativa än gett glädjesiffror sett till deras ARM64-linje.

Ändå, är det någon som fortfarande tvivlar på att x86 har bromsat utvecklingen? Är det någon som tror att vi inte kommer få se en hårdsatsning från Microsoft runt ARM64 på Windows inom 2-3 års tid?

Apple M1 borde rimligen ha övertagit ledningen som världens snabbaste CPU-kärna, får se hur lång tid det tar för testerna att börja hitta ut.

Hade tänkt mig en iMac eller 16" MBP, ingen av dessa släpptes så får nöja med med denna för tillfället (är beställd och betald)

Klicka för mer information
Visa mer

Snyggt! Det kliar i köptarmen här med

Vad tog du för konfiguration? 16/512 känns rimligt för mig, men siktar nog på en Air. Vore intressant att veta vad skillnaden är på Air vs Pro/Mini. Gissningsvis är den aktivt kylda klockad högre?

Och ja, jag håller med. Det må ha varit ett Apple-event, men det här är början på ett teknikskifte för hela branschen är jag helt övertygad om. Ska bli intressant att se vad ARM innebär för desktop om något år.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dom brukar jämföra med föregående modell. Nu vet jag inte om det var det denna gång, men skulle tro det. I normalfallet brukar dom ha vissa användningsfall, ganska förenklade, typ 3,5 ggr snabbare grafik etc. Lite flummigt, men som Yoshman sa tidigare, dom är inte så kända för att överdriva dessa kretsars prestanda.

Du har rätt, lyssnade genom lite mer noggrant nu, de jämför med förra generationens quad-core mini i detta fallet.

Så upp 3,5x i CPU-tunga jobb och 6x på GPU-arbete. Av vad det nu är de mäter.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Endast 16GB Ram, det var synd. Har 16GB på min nuvarande MBP och det är i minsta laget tycker jag.

Jag har ingen aning om RAM användningen i Mac OS. Har du några exempel på där du får slut på minne?

Men jag har 16GB på min Lenovo i5 gen2 med Win 10 och använder faktiskt i de flesta fall mindre än 8GB.

Det löjliga att intels cpuer för laptops har stått still i prestanda tills typ 8 generationen. Visst bättre energieffektivitet men ändå.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Geeks
SweClockers

Som sagt, det häftigaste som hänt på processorfronten på mycket länge. Apple visar vägen och Nvidia kommer inom något år med all säkerhet lansera egna högpresterande processorer med ARM64+Geforce. Jag är helt övertygad om att detta är början på slutet för x86 och det ska bli så jäkla kul att följa när fler aktörer ger sig in i leken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Det är ingen nyhet att arm är effektivt vid wattjämförelse,sen om de lyckats klämma upp frekvenser till nåt vettigt istället för att jämföra med 10 watt cpuer det kommer väl visa sig, i nuläget inte imponerad alls

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Viking
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har ingen aning om RAM användningen i Mac OS. Har du några exempel på där du får slut på minne?

Men jag har 16GB på min Lenovo i5 gen2 med Win 10 och använder faktiskt i de flesta fall mindre än 8GB.

Det löjliga att intels cpuer för laptops har stått still i prestanda tills typ 8 generationen. Visst bättre energieffektivitet men ändå.

Håller med. Och eftersom de gjort någon "specialare" på iPhones så känns det inte omöjligt att samma gäller i macOS. 🤷‍♂️

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av flyingls7:

Snyggt! Det kliar i köptarmen här med

Vad tog du för konfiguration? 16/512 känns rimligt för mig, men siktar nog på en Air. Vore intressant att veta vad skillnaden är på Air vs Pro/Mini. Gissningsvis är den aktivt kylda klockad högre?

Och ja, jag håller med. Det må ha varit ett Apple-event, men det här är början på ett teknikskifte för hela branschen är jag helt övertygad om. Ska bli intressant att se vad ARM innebär för desktop om något år.

Tog 16/512, lär inte gå att uppgradera något. Samtidigt är kanske en MacMini inte så dumt, förväntar mig att det kommer hända lite saker i början så den är nog inte så spännande om något år från nu. Svider mindre när en lite billigare pryl bli obsolete.

Har en bra (jobb)laptop, så ska prova köra Ipad Air 4 + Magic keyboard som privatlaptop. Är inte helt övertygad om Ipad Air 4 duger som laptop, men får testa. Använder platta rätt mycket för att läsa saker, så är i så fall "bara" tangentbordet som är bortkastat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Plånboken blev lättare men det var dags att byta ut min gamla MacBook Pro från 2015.
https://i.imgur.com/ODkpl99.png

Är grymt sugen att slå till på exakt en sådan! Grattis!!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Viking
Skrivet av Ase:

Det är ingen nyhet att arm är effektivt vid wattjämförelse,sen om de lyckats klämma upp frekvenser till nåt vettigt istället för att jämföra med 10 watt cpuer det kommer väl visa sig, i nuläget inte imponerad alls

Men om det stämmer att en 10900k är mer än 20% sämre på enkeltrådad prestanda i Geekbench jämfört med A14 då? Och då bör M1 vara bättre än A14.
https://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-apple_a14_bionic-16...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Håller med. Och eftersom de gjort någon "specialare" på iPhones så känns det inte omöjligt att samma gäller i macOS. 🤷‍♂️

macOS har memory compression, fungerar bra, men jag fick väldigt snabbt slut på 16GiB när jag började redigera 45mpix foton, hade en swap på 8gig nån period, uppgraderade till 64 och sedan dess har det gått bra.

Det är många firsts i M1 för en traditionell dator, och då är ändå detta bra första dagen, om tre år kommer Apple vara så långt ifrån på desktop-sidan att det är svårt att föreställa sig.

Permalänk

Har en kompis som är intresserad av at köpa en sån där ny Macbook Air med 16gb och standard-mängden av lagring. Tror ni att det kommer vara stor efterfrågan på dem så att de tar slut snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Förstår jag dig rätt att du inte är imponerad av att M1 med stor sannolikhet nu har snabbaste CPU-kärnan i världen? Att det behövs en ännu snabbare CPU för att imponera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Kommer iphone och ipad appar fungera med dessa datorer?

oj vilket skräckscenario du målar upp tom värre än mardrömmen win8a

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Förstår jag dig rätt att du inte är imponerad av att M1 med stor sannolikhet nu har snabbaste CPU-kärnan i världen? Att det behövs en ännu snabbare CPU för att imponera?

vid 10 watt då inte många cpu er som håller sig vid 10 watt förutom bärbart fjoll, men ska dock bli intressant när deras 12 kärniga dyker upp. största orosmomentet är väl mjukvaran (& priser)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Första gången på länge mac har varit intressant på riktigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Mitt kommande Zen 3-köp blev inte lika upphetsande längre. Men i det här hushållet blir det nog hackintosh ett litet tag till. Behöver veta att gamla versioner av adobeprogram stöds så man slipper prenumerationstjänst av mjukvara.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SiRai:

Kommer iphone och ipad appar fungera med dessa datorer?

Ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Frågan är om dom gjort något med effektivisering av användning av minne - t.ex. klarar man sig på 8GB?

Skall man bara surfa så är det inget problem med 8 GB och du har rimligt antal flikar (vilket jag sällan har).

Jag som gillar att köra produktivitetsappar, såg 16 GB som minimum på mina huvudmaskiner redan för fem år sedan. I dag ser jag nog helst att mina nya datorer helst har 32 GB för att ha lite marginal och gott om utrymme för att kunna köra många appar och många flikar i webbläsarna.

Så är nog rätt individuellt vad man klarar sig på. Men 8 - 32 är nog det som gäller för de flesta, och 16 landar nog väldigt många på skulle jag gissa.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Intresserad av Macbook Air'en. Men nu när jag tänker efter köpte jag min surface pro 2 2014 och den har 256GB disk och 8GB ram. Fortfarande tillräckligt snabb och jag använder den väldigt sällan. Så för mig vore det mest nån form av lyxkonsumption. hmm.

Coolt iaf.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

vid 10 watt då inte många cpu er som håller sig vid 10 watt förutom bärbart fjoll

Vaddå vid 10W? När A14X jämförs med Intel Core i9-10900K så är den senare knappast låst vid 10W? Eller har jag missförstått allt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

vid 10 watt då inte många cpu er som håller sig vid 10 watt förutom bärbart fjoll

Men testet var väl 6W mot 125W? Och ändå så vann A14 på single core heltalsprestanda i geekbench. Och du är inte imponerad?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns i alla fall ett par skillnader utöver att de är något högre klockade

• tidigare har inte Axx kretsarna implementerat AArch64 virtualization, gissar att det även gäller A14. Det är implementerat i M1

• Vidare är det skillnader i cache-storlek, A14 har 128 kB L1I$, 64 kB L1D$ och 4 MB L2$ medan M1 har 192 kB L1I$, 128 kB L1D$ och 12 MB L2$

Givet att de läckta resultaten för A14X (är marginellt högre klockad jämfört med A14) lägger den sida vid sida med 5900X/5950X i absolut heltalsprestanda per kärna förutsätter jag att M1 tar prestandatronen.

Trist för Intel, efter alla år lyckas de tillverka en iGPU som ger den en klar ledning över AMDs iGPU. Nu kommer detta, en iGPU som totalt demolerar allt som tidigare existerat. Exakt med hur mycket lär vi få se i tester snart, men att den är snabbast råder inget tvivel om.

Anandtech har precis lagt ut en en ordentlig genomgång av A14/M1, intressant läsning

https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-dee...