2560x1440 skärm till nya Mac mini men vad är bättre 27" eller 32"

Permalänk

2560x1440 skärm till nya Mac mini men vad är bättre 27" eller 32"

Tänkte beställa den nya Mac Mini som presenterats och behöver även skärm
Det kommer bli en IPS skärm med upplösning 2560x1440 men jag är osäker på vad som blir bäst med upplösning/skalning är det 27" eller 32"?

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en 2560x1440 27" med en MBP och det skalar väldigt bra, skulle dock inte vilja ha större skärm med samma antal pixlar då pixeltätheten försämras. Ska du ha 32" skulle jag säga att du bör gå upp på 4K 🙂

Alternativet är ju en Ultrawide 34" med 3440x1440, då har du samma pixeltäthet som på 27" 2560x1440.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfarsan:

Det kommer bli en IPS skärm med upplösning 2560x1440 men jag är osäker på vad som blir bäst med upplösning/skalning är det 27" eller 32"?

Beror på hur lång bort från skärmen du sitter, och vad du föredrar.
Dett finns inget entydigt/objektivt svar på din fråga utan det är helt upp till dig vilket du gillar bäst.

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Jag sitter själv på en 2560x1440 27" med en MBP och det skalar väldigt bra, skulle dock inte vilja ha större skärm med samma antal pixlar då pixeltätheten försämras. Ska du ha 32" skulle jag säga att du bör gå upp på 4K 🙂

Alternativet är ju en Ultrawide 34" med 3440x1440, då har du samma pixeltäthet som på 27" 2560x1440.

Vad kör du med för skärm?

Permalänk

Samt hur är det, ifall jag kör en 27" i upplösningen 2560x1440 så måste datorn skalera upp men inte om jag har en 32" med samma upplösning?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matfarsan:

Rekommenderar starkt att gå på 4K-panel eftersom du kommer köra Mac OS. Då skalar du bilden så som det passar dig.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Rekommenderar starkt att gå på 4K-panel eftersom du kommer köra Mac OS. Då skalar du bilden så som det passar dig.

Jag har läst lite att mac mini inte är så bra på att skalera utan att den gärna går varmt och hackar
Men det kanske bara är i extrema fall?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matfarsan:

Jag har läst lite att mac mini inte är så bra på att skalera utan att den gärna går varmt och hackar

Förmodligen något annat du läst och tänker på?

Mac OS är sedan länge byggt för att hantera skärmar med hög upplösning och skalar gränsnittet som man behagar med högre text- och grafikkvalitet eller mer plats på skrivbordet. Därför är 4K och 5K-skärmar standard på iMacen sedan 2015-någongång.

Att köra 2560x1440-skärmar skulle jag säga är att missa en av de stora poängerna med Mac OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfarsan:

Vad kör du med för skärm?

Jag kör på en Philips 275E1S (Prisjakt) och är väldigt nöjd med den.
Nu sitter jag hemma och jobbar så köpte den i syfte att vara nån hybrid för att spela från min stationära och jobba från min bärbara.

Hade jag haft fritt val av skärm till endast arbete (och därmed bara kopplad till MBP:n) så hade jag nog haft en 32" 4K skärm.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfarsan:

Samt hur är det, ifall jag kör en 27" i upplösningen 2560x1440 så måste datorn skalera upp men inte om jag har en 32" med samma upplösning?

Öh, nej.
Kör du på en 2560x1440 skärm så märker datorn ingen skillnad på om skärmen är 27" eller 32". Det blir ingen skalning hit eller dit bara för att skärmstorleken ändras, om du inte manuellt ställer in någon slags skalning
Skillnaden blir bara att du för större pixlar på en 32" skärm än på en 27" skärm. Om det är bra eller dåligt beror på vad du föredrar, och hur långt bort från skärmen du sitter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen något annat du läst och tänker på?

Mac OS är sedan länge byggt för att hantera skärmar med hög upplösning och skalar gränsnittet som man behagar med högre text- och grafikkvalitet eller mer plats på skrivbordet. Därför är 4K och 5K-skärmar standard på iMacen sedan 2015-någongång.

Att köra 2560x1440-skärmar skulle jag säga är att missa en av de stora poängerna med Mac OS.

Det var denna länk jag läste lite om skärmar till mac, att man bör ligga på 110 alt 220ppi om man kör Mac OS
https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfarsan:

Lite ram (d.v.s. 8GB) kunde vara gränsfall för att driva runt 4K (+ allt annat, Intel630 tar ju del av ram för grafiken). Skulle nog satsa på 16GB i M1 minin också, den delar ju också grafikminne med ram om man vill köra 4K+ upplösning (stödjer XDR skärmen med 6K upplösning)

Visa signatur

Dator: LianLi011D|X570S|5800X3D|3080ti|64GB|2x1TB SSD|AOC PD32M|Wasser

Permalänk
Medlem

Om du tänker på hur bra det ser ut, så är en 32" 1440p samma PPI som en 24" 1080p, dvs inte superbra.
Jag hade kört på en 27".

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Erik_T:

Kör du på en 2560x1440 skärm så märker datorn ingen skillnad på om skärmen är 27" eller 32". Det blir ingen skalning hit eller dit bara för att skärmstorleken ändras, om du inte manuellt ställer in någon slags skalning

Av min erfarenhet så kan macOS göra förval på skalning baserat på bildvisarens upplösning och skärmstorlek. Har provat min MacBook Air (2020) på både en HP Z27s och Eizo EV3285, vilka båda har samma upplösningar men operativsystemet har valt olika skalningar som default på skärmarna. Känns ganska rimligt så länge EDID tolkas rätt.

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar starkt att använda en (minst) 4K skärm till Mac. macOS ser ut som skit i vanliga/100% skalnings upplösningar. 3840x2160 med 200% skalning är mycket fint och runt och trevligt och "poppar".

https://tonsky.me/blog/monitors/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matfarsan:

Det var denna länk jag läste lite om skärmar till mac, att man bör ligga på 110 alt 220ppi om man kör Mac OS
https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Jag kände inte igen mig helt i beskrivningen och såg att informationen var från 2016 och antagligen speglade hur Mac OS betedde sig för 5-6 versioner sedan när 4K-skärmar ännu inte var helt vanliga på marknaden på det som de är idag.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av lambdan:

macOS ser ut som skit i vanliga/100% skalnings upplösningar. 3840x2160 med 200% skalning är mycket fint och runt och trevligt och "poppar".

Hänger helt på skärmstorleken. Kör själv 3840x2160 på 32" hemma och det är riktigt trevligt med 1:1 pixelmapping då både i macOS och Windows. Med samma upplösning vid 27" föredrar jag 120% skalning i macOS, då det matchar mycket väl med 160% skalning på 5K iMac.

Står själv inte ut med att text, UI, ikoner etc blir för stort på större skärmar. Plus att typsnitten aldrig blir riktigt prima hur man än vrider och vänder på saken. Känns ofta klumpigt. Sedan har jag en tendens att ha många fönstren öppna samt jobba med flera skärmar samtidigt, inte minst på jobbet, och då vill man gärna nyttja utrymmet så mycket det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Hänger helt på skärmstorleken. Kör själv 3840x2160 på 32" hemma och det är riktigt trevligt med 1:1 pixelmapping då både i macOS och Windows. Med samma upplösning vid 27" föredrar jag 120% skalning i macOS, då det matchar mycket väl med 160% skalning på 5K iMac.

Står själv inte ut med att text, UI, ikoner etc blir för stort på större skärmar. Plus att typsnitten aldrig blir riktigt prima hur man än vrider och vänder på saken. Känns ofta klumpigt. Sedan har jag en tendens att ha många fönstren öppna samt jobba med flera skärmar samtidigt, inte minst på jobbet, och då vill man gärna nyttja utrymmet så mycket det går.

Jepp det är sant att 200% på 27” blir relativt enormt (precis som 1920x1080 på 27” är stort). Därför jag kan tycka en 24” 4K kan vara bättre.

Idealiskt skulle man ju ha en 5K skärm som har 2560x1440 * 2 upplösning, som deras iMacs har.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Benq EX2780Q som primär skärm till min PC, en riktigt bra skärm för både jobb och spel om du frågar mig. Kollar man
recensioner så verkar dom flesta hålla med.

Men...

Kör MBP 16" som arbetsdator och till den har jag kopplat en Apple 27" Thunderbolt skärm. Varje gång jag sitter framför min PC och tittar åt sidan där jobbdatorn står tillsammans med Thundebolt skärmen så ser bilden på min nya fina Benq rätt så tråkig ut

Skärpan och kontrasten på den gamla Apple-skärmen är bara spot on! möjligt att bilden inte är bättre rent tekniskt (@laxpudding får gärna rätta mig) men den är bara sååå bra!!

Så mitt tips, leta upp en beg Apple 27" Thunderbolt skärm och njut! Ser dessutom trevligt ut med en Apple skärm till en Apple dator.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AxF:

Jag kör en Benq EX2780Q som primär skärm till min PC, en riktigt bra skärm för både jobb och spel om du frågar mig. Kollar man
recensioner så verkar dom flesta hålla med.

Men...

Kör MBP 16" som arbetsdator och till den har jag kopplat en Apple 27" Thunderbolt skärm. Varje gång jag sitter framför min PC och tittar åt sidan där jobbdatorn står tillsammans med Thundebolt skärmen så ser bilden på min nya fina Benq rätt så tråkig ut

Skärpan och kontrasten på den gamla Apple-skärmen är bara spot on! möjligt att bilden inte är bättre rent tekniskt (@laxpudding får gärna rätta mig) men den är bara sååå bra!!

Så mitt tips, leta upp en beg Apple 27" Thunderbolt skärm och njut! Ser dessutom trevligt ut med en Apple skärm till en Apple dator.

Det är nog olika kvalitetsnivåer på de panelerna kan jag tänka mig. Sedan kör Apple med högblanka reflexfilter vilket ger högre transparens och skarpare intryck, särskilt för svart – så länge man kan hantera reflexer. Benq EX2780Q har gissningvis ett matt filter som dels plockar upp omgivningsljus vilket minskar upplevd kontrast samt är diffuserande så att det faktiskt mjukar upp bilden något. En mild smörpapperseffekt.