2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni tänkt i valet mellan dessa två? TCL EP685 vs Samsung Q60T, båda 65" går för 7990 kr.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32479/tcl-65-ep6...
vs
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149479/samsung-6...

Båda är mellanklass vad jag förstår men TCL är förra årets modell och har Dolby vision vilket inte Samsungen har. Finns det några andra fördelar som gör Samsungen till ett bättre val? Tvn kommer inte användas för något spelade utan mest film/tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ph4st:

Hur skulle ni tänkt i valet mellan dessa två? TCL EP685 vs Samsung Q60T, båda 65" går för 7990 kr.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32479/tcl-65-ep6...
vs
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149479/samsung-6...

Båda är mellanklass vad jag förstår men TCL är förra årets modell och har Dolby vision vilket inte Samsungen har. Finns det några andra fördelar som gör Samsungen till ett bättre val? Tvn kommer inte användas för något spelade utan mest film/tv.

Q60T är mer modern än EP68 och når högre i ljusstyrka och troligtvis även färgomfång. Du har en del moderna funktioner som eARC hos Samsung – om det är av betydelse. TCL ger inte korrekt 24p-återgivning och EP68 saknar interpolering. Q60T ger korrekt 24p-återgivning och interpolering ifall det önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe1337:

Vad sägs: Bör man köpa PHILIPS 43PUS7805/12 för 4690kr eller Samsung QE43Q60T för samma pris?
Den ska användas mestadels för netflix/spelande

Philips'en är ju budgetklass men har Dolby Vision och HDR10+, medan Samsung är medelklass men har ej dessa funktioner.
Ambilight är väl också en delfaktor.

Vart hittar du Samsung 43Q60T för 4690?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Hallå alla fyndare där ute, jag blev ju tokig igår när jag läste att det här med HDR10+ och Dolby Vision inte fanns på Samsungs tv (DV), men efter en hel dags läsande så landade jag till slut i att detta åter igen är ännu ett formatkrig... Vem som vinner är inte avgjort ännu.
[...]

Nja, den känns som att Dolby Vision är på väg att vinna, även om det tekniskt sett inte är avgjort. Det formatet har vad jag vet ett klart övertag både sett till antalet streamingtjänster och Bluray-utgåvor som stödjer det samt antalet TV-tillverkare som implementerar det. Med det sagt vore det ju trevligt om det mer öppna HDR10+ fick större spridning så att inte Dolby snart har monopol på både de senaste ljud- och bild-formaten nu när vissa tillverkare slutar stödja de olika DTS-formaten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Vart hittar du Samsung 43Q60T för 4690?

Den försvann tydligen Det var fynd på Netonnet (någon som lämnat tillbaka den)

Permalänk
Medlem

Beställde i förrgår en 55” CX men ändrade idag till en 65”Q80.... i princip ren spel TV med liite Netflix. Ångrar mig säkert igen och beställer en CX igen men 10” är 10” och soffan kan inte komma närmare TVn än vad den är

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Beställde i förrgår en 55” CX men ändrade idag till en 65”Q80.... i princip ren spel TV med liite Netflix. Ångrar mig säkert igen och beställer en CX igen men 10” är 10” och soffan kan inte komma närmare TVn än vad den är

Ganska så förlust om du kollar Netflix för du går miste om Dolby Vision med Samsungen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Sony KD75XH9096 tillbaka på 14990 hos Power, slog till på den så fort jag såg Känns väldigt bra, ska bliså kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Saknas dts-ljud i ARC/eARC-funktionen – dts är en av sjuttioelva licenser som måste betalas av tillverkarna – kommer ARC-funktionen inte kunna skicka vidare dts-ljud från källan till exempelvis förstärkaren. Detta är förstås bara ett problem om du koppla via ARC. Kopplar du källan direkt till förstärkaren och sedan från stärkaren till TV:n är det naturligtvis inget problem.

Kruxet är då att förstärkare som är äldre och enklare. Det kanske hanterar allt du behöver med dts-ljud men klarar inte sådant som HDR, Dolby Vision eller vad det nu är som är viktigt i övrigt för den källan.

Mycket intressant.
Har ju köpt Philips 58PUS8505 som ej har e-arc men dolby vision.

Hur borde jag då koppla så jag kan använda Dolby vision (Vilket är en av anledningarna jag valde den över Q60T )

Har en äldre förstärkare som ej stödjer e-arc eller dolby vision.
Har en Apple TV 4k på det.

Så:
Apple TV 4k
Hemmabio receiver med 1x HDMI out ARC https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1250744
Philips 58PUS8505

Sorry inte så hej på detta hur man ska koppla in allt för det ska fungera bäst tillsammans.
Om någon annan vet så får ni gärna hoppa in så laxpudding får vila lite

Permalänk
Medlem

Ingen som har något på LG's Nanocell 55" 5999kr? Maybe? Hittar inte om den har dolby vision. Antagligen inte då..

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5487759

Permalänk

Jag var inne på att beställa en 85xh9505 när den var nedsatt till 30k, men la en beställning på en 75xh9096 istället. Men avbeställde då den verkade ha en del problem med blooming (och vrr) Kompisen beställde en LG65cx, men vågar man köpa oled nu, med tanke på inbränningsrisk? Kollar mest YouTube och filmer.

Vad annars är mest bang for the buck?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Mycket intressant.
Har ju köpt Philips 58PUS8505 som ej har e-arc men dolby vision.

Hur borde jag då koppla så jag kan använda Dolby vision (Vilket är en av anledningarna jag valde den över Q60T )

Har en äldre förstärkare som ej stödjer e-arc eller dolby vision.
Har en Apple TV 4k på det.

Så:
Apple TV 4k
Hemmabio receiver med 1x HDMI out ARC https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1250744
Philips 58PUS8505

Sorry inte så hej på detta hur man ska koppla in allt för det ska fungera bäst tillsammans.
Om någon annan vet så får ni gärna hoppa in så laxpudding får vila lite

Du bör kunna köra optiskt ljud ut från TV:n till förstärkaren till den dag du byter till en eARC-kapabel förstärkare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gustenrocks:

Ingen som har något på LG's Nanocell 55" 5999kr? Maybe? Hittar inte om den har dolby vision. Antagligen inte då..

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5487759

Den har inte Dolby Vision – står i guiden.

Nano79/80/81 är en modell man väljer för att man villa vara säker på att få den bättre kvaliteten i form av LG:s egna nanocell-paneler. men den är i övrigt lika "tråkig" som budgetmodellerna, Vill du ha funktionerna och finesser och nanocell är det steget upp. Står i guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du bör kunna köra optiskt ljud ut från TV:n till förstärkaren till den dag du byter till en eARC-kapabel förstärkare.

Super, tackar för all hjälp. Utan dig hade man varit totalt lost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe1337:

Den försvann tydligen Det var fynd på Netonnet (någon som lämnat tillbaka den)

Aj vad tråkigt. Är ute efter den men hade velat se iallafall en liten prisreducering för 43' varianten.. hoppas att det kommer under Black Friday.

Permalänk

plockade hem en q80t 75 as nöjd

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur har det sett ut tidigare år, sänks priserna ytterligare på fredag tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den har inte Dolby Vision – står i guiden.

Nano79/80/81 är en modell man väljer för att man villa vara säker på att få den bättre kvaliteten i form av LG:s egna nanocell-paneler. men den är i övrigt lika "tråkig" som budgetmodellerna, Vill du ha funktionerna och finesser och nanocell är det steget upp. Står i guiden.

Du har så rätt. My bad! Tack för ditt jobb =]

Permalänk

Klickade hem en 85" Q95t från Samsungs hemsida. Studentrabatt så blev 35k. Inte billigt och klart över initial budget, men då kikade jag ju på 65". Vet ej hur bra deal det är, är ju t ex 5k mer än främsta utmanaren(?) xh95 var nere på hos EG tidigare. Det som avgjorde var att den ska sitta i vardagsrummet och jag hoppas att den något mer tavelliknande looken och ambient mode ska underlätta för den att smälta in någorlunda, samtidigt som den verkar vara en bra tv, trots avsaknaden av Dolby vision. Det är ett minus då Netflix är den streamingtjänsten jag använder mest, men det får tyvärr bli så. Hoppas man blir nöjd nu så att man kan checka ut från sitt tv-letande till slut

Tack för all hjälp! Fortsätter nog kika runt här resten av veckan men kanske blir något färre mer eller mindre dumma frågor från min sida att handskas med för Laxpudding

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Bra fråga – jag ska se om jag får tag på Samsungs produktchef. Q700T är ingen officiell modell som lanserats. El-gigantens ägare (Dixons) brukar smyga en "egen" modell här och där varje år. Förra året var det Q82R-modellen som kom från ingenstans.

Men detta var nytt. För datorbruk är 8K inte alls dumt. Mer kapaciteten i övrigt vore dock värt att veta mer om. Det är ju lätt att tänka att det är samma som Q70T fast med 8K-panel, men logik och beteckningar för TV är inte alltid given.

Det framgår inte ens om TV klarar bandbreddskrävande 8K-signal i någon form.

Skrivet av AlexCooper:

Tack för svar!

Jag hittade den här sidan som säljer skärmen (troligen i UK): länk (Google cache:ad)
Där finns några fler overifierade detaljer.

Hoppas Samsung ger dig någon information. Ser fram emot ev. upplysning kring modellen.

@Laxpudding

Hittade också denna svenska sida med något mer info.: länk
Dock utan någon källa så jag vet inte om info.’n stämmer. Är inte bekant med sidan sen tidigare.

Permalänk
Medlem

Antar jag rätt om jag tänker mig att passthrough hdmi enheter (soundbars etc) måste vara hdmi 2.1 för att man ska kunna koppla xbox-> soundbar -> tv och få 4k 120hz, VRR etc?

förtydligande
Permalänk

Jag går bet här. Letar 65" (4K i mindre storlek verkar inte vettigt och vi sitter på typ 3 meters håll), med riktigt bra betraktningsvinkel och svärta för vettigt pris dvs högst 15 000. Hade hem en 65XF9005 i fjol och störde mig på dess blooming och snäva bv, men bortsett från det var bilden riktigt bra i mina ögon. Finns något vettigt alternativ för högst 15 000, eller måste jag lägga 20 000 på en OLED? Kanske lika bra att avvakta och se vad nästa år kommer med?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anothersheep:

Jag går bet här. Letar 65" (4K i mindre storlek verkar inte vettigt och vi sitter på typ 3 meters håll), med riktigt bra betraktningsvinkel och svärta för vettigt pris dvs högst 15 000. Hade hem en 65XF9005 i fjol och störde mig på dess blooming och snäva bv, men bortsett från det var bilden riktigt bra i mina ögon. Finns något vettigt alternativ för högst 15 000, eller måste jag lägga 20 000 på en OLED? Kanske lika bra att avvakta och se vad nästa år kommer med?

Varför kan ni inte ha mindre TV om ni önskar?

Annars vore Sony XH95 med sitt filter för bättre vinklar vara ett alternativ om det inte vill väljas en OLED.

Permalänk

Har nog bestämt mig för en pus8535, men håller på att välja en soundbar nu.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-ht-x8500-2-1-kanal...

Verkar riktigt bra för det priset, men nu funderar jag på hur det fungerar om man har fler än en pryl som ska kopplas in via HDMI och man vill att ljudet ska gå genom soundbaren? Många billigare soundbars har ju bara en HDMI in.

Eller är det så att det är här ARC/eARC gör sitt? Man kopplar konsoler o allt vad det nu må bli in i TV:n o det kommer skickas till soundbaren?

Kanske dumma frågor, men var ett tag sedan jag uppdaterade mina kunskaper kring detta.

Permalänk
Medlem

Har jämfört med cx 55 enda jag kan se är att den har en nyare processor, kan det vara det ända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ganska så förlust om du kollar Netflix för du går miste om Dolby Vision med Samsungen.

Njae, Samsung är rätt bra på att hantera HDR, även Dolby Vision. Inte speciellt stor förlust enligt många

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Blev en Philips 58" 58PUS8505 för min del. För 5900 Kr fick jag alla funktioner jag behövde för ett bra pris.

Har en riktig trött gammal LG från 2010 så kändes som dags för något nytt. En OLED hade säkert varit en större uppgradering men det egentligen inga specifika funktioner jag är redo att betala så pass mycket mer för.

Stort tack till @laxpudding för den eminenta guiden. Det är guld att få en guide genom funktioner och specar.

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Har nog bestämt mig för en pus8535, men håller på att välja en soundbar nu.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-ht-x8500-2-1-kanal...

Verkar riktigt bra för det priset, men nu funderar jag på hur det fungerar om man har fler än en pryl som ska kopplas in via HDMI och man vill att ljudet ska gå genom soundbaren? Många billigare soundbars har ju bara en HDMI in.

Eller är det så att det är här ARC/eARC gör sitt? Man kopplar konsoler o allt vad det nu må bli in i TV:n o det kommer skickas till soundbaren?

Borde funka så att du kopplar in konsolerna till tv och tv skickar ut ljudet till soundbaren.

Edit : köpte också denna soundbar och en pus8505 43 tum till sovrummet nu i veckan.
Fått hem tv men väntar på soundbar som ligger på posten ska hämta den imorgon 🤪.
Tror det är en bra soundbar för det priset 😉
Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Njae, Samsung är rätt bra på att hantera HDR, även Dolby Vision. Inte speciellt stor förlust enligt många

Hur kan de hantera Dolby Vision när de inte stödjer Dolby Vision.