Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För 250kr får man ju bara ett dåligt rubberdome tbord. Har personligen nött ut såna på två månader. Samma med sämre möss.
Dvs klickar inte alls, dubbelklick, släpper när man håller nere tangenten.

Har man enbart gaming som hobby så lägger nog personen några timmar om dagen på det. Och kan då lätt göra samma sak.

När jag skrev 2k menade jag för mus och tbord. Inte 2k på varje. Men det är ungefär kostnaden för mus med bra sensor och brytare. Plus ett mekaniskt tbord.

Håller med om att man kanske inte behöver allt direkt. Men det beror ju var man börjar. En dator för 30k gör ju liten nytta om man har så dålig kringutrustning att man inte vill spela.

Mitt rubberdome från claesohlsson är nu 7år gammalt och kostade 99kr. Väldigt nöjd med det faktiskt.
Min mus bytte jag nyligen ut för den började bli sliten. Det var en gammal logitech som fyller 14år i år.
Sliter du ut saker på ett par månader kanske du är lite oförsiktig med grejjerna.
Har testat dyra gaminbord och möss men har roligast med mina enklare saker.

Till TS kan jag säga sim alla andra, spara och bygg eget som kommer bli billigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 33k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 33k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k netto varierande

Om du ser det som en investering (dvs., du kommer tjäna mer pengar med hjälp av den direkt efter att du har kommit igång med den) så kan du göra det. Är det däremot "lyxkonsumtion" bör du överväga det ytterligare.

Å andra sidan är det ditt liv, din privatekonomi, och så länge du inte har för avsikt att komma med Lyxfällan så tycker jag att Du själv skall välja hur "outrageous" du vill leva ditt liv. Bara Du själv vet hur du duktig du är med din egen privatekonomi.

Dessutom finns det en annan aspekt många här inne inte tänker på, om vi tänker det hela som en investering: Du skapar en oundviklig omständighet att behöva "lyckas med din investering" om du gör det på detta vis eftersom du då hela tiden har något att kämpa för varje månad (betala av delbetalningen/lånet). Vissa tycker säkert det är "idioti" medan andra skulle se det som en "bra spark i ändan för att få saker och ting gjort".

Återigen, Du bör känna dig själv bättre än vad vi gör, så berätta vad som är sannolikast att fungera för dig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte läst alla svar men lån utan ränta bortom admin.avgift är ok faktiskt men du måste vara helt hundra på att du kommer/kan betala enligt planen eller tidigare. Ett stort planerat köp är att föredra framför konstant shopping där allt läggs på Klarna/Qliro-konton. Utan att känna TS är det omöjligt att säga om det är en bra idé men det är nog mer sannolikt att det är en dålig idé än inte. Som det stod på Glansen: "Gör vad du vill".

Permalänk
Medlem

Lär ju inte gå att få tag på komponenter inom 2 månader ändå så lika bra att du sparar aggressivt dessa 2 månader så du har mer att pyttsa in när väl köpet sker.
Om du satsar på ett köp för 33k så kanske du hinner spara 13k tills köpet sker och behöver således "bara" låna 20k.
Är det en dator du vill ha så är det bara att köpa, du känner dig själv bäst och hur säker du är på att ha kvar ditt jobb etc..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Helt sjuk vad mycket åsikter det kommer i tråden om att han ska spara istället.
Låt han ta ett lån till sin dator om han nu vill det istället. Om det är ett misstag, så är det ett misstag han får leva med.

Ni har ju ingen aning om hans livssituation, hans mentala hälsa kanske behöver en dator mer än pengar den närmsta tiden..

Nej man har ingen aning om hans livssituation, och att hans mentala hälsa skulle behöva en dator nu är väl även diskutabelt, låter mer som en temporär lösning än något. Speciellt då han verkar vara så insatt på att ta ett lån för något han inte har råd med

Vad säger det om framtida impulsköp som han inte har råd med? Resor? uppgradering av dator när datorn hänger efter om några år ?

Om det nu är strul med mentala hälsa ska man uppsöka vård för det eller ha någon att prata med

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För 250kr får man ju bara ett dåligt rubberdome tbord. Har personligen nött ut såna på två månader. Samma med sämre möss.
Dvs klickar inte alls, dubbelklick, släpper när man håller nere tangenten.

Har man enbart gaming som hobby så lägger nog personen några timmar om dagen på det. Och kan då lätt göra samma sak.

När jag skrev 2k menade jag för mus och tbord. Inte 2k på varje. Men det är ungefär kostnaden för mus med bra sensor och brytare. Plus ett mekaniskt tbord.

Håller med om att man kanske inte behöver allt direkt. Men det beror ju var man börjar. En dator för 30k gör ju liten nytta om man har så dålig kringutrustning att man inte vill spela.

Måste bara fråga hur du lyckas slita ut ett tangentbord på några månader?
Min son har haft sina saker i flera år nu och de funkar precis som de gjorde när de var nya. Billigt mission sig paket med t-bord, mus och headset från lokala Ica.
Han spelar allt från 3-8 timmar varje dag alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Helt sjuk vad mycket åsikter det kommer i tråden om att han ska spara istället.
Låt han ta ett lån till sin dator om han nu vill det istället. Om det är ett misstag, så är det ett misstag han får leva med.

Ni har ju ingen aning om hans livssituation, hans mentala hälsa kanske behöver en dator mer än pengar den närmsta tiden..

Det går fint att spela dator på en billig begagnad dator. Man kan ju fundera på hur lån till konsumtion påverkar den mentala hälsan över tid.

Permalänk
Medlem

Har man 16k netto och 10k i utgifter ska man absolut inte ha en dator för 40k hur tänkte du nu? finns inget rättfärdigar ditt köp. Byt jobb och tjäna mer innan du börjar fundera på detta. Vad gör du om bilen pajar mitt i din avbetalning med dina 6k i buffert du tänker ha som avbetalnings mån?

Köper man en dator för 40k eller ens planerar vet man ju redan att man gillar datorer, och då har man redan saker ligger hemma. Du kan garanterat återanvända Nättagg+chassie+fläktar+hårdiskar varför ska detta vara nytt? helt onödigt sålänge det fungerar som det ska. Man köper inte en helt splitt ny dator för 40k om hårdisken pajar då köper man en ny hårdisk för 1.5 likadant gäller resterande delar.

Uppgraderingskit för det värsta på marknaden går att hitta för 6-9k

t ex Intel 10850k+mb+ram gick lös för 6k under blackfriday
Amds motsvarighet går för ungefär samma eller högre.

hitta en billig gpu på det så behöver du bara köpa ny GPU varannan generation och det blir inte mycket pengar utslaget på en 2 års period.

Eller varför inte nöja dig med en CPU uppgradering nu som du faktiskt har råd med. För att sedan använda din gamla GPU och spara pengar till nästa generation nvidia/amd GPUer kommer.

Hårdiskar/kylare/nättagg/tangebord/skärm osv kan du köpa som julpresent till dig själv varje år istället så blir julen räddad med samt att man har något att göra under juldagarna..

Skrivet av Tobitheo:

Måste bara fråga hur du lyckas slita ut ett tangentbord på några månader?
Min son har haft sina saker i flera år nu och de funkar precis som de gjorde när de var nya. Billigt mission sig paket med t-bord, mus och headset från lokala Ica.
Han spelar allt från 3-8 timmar varje dag alla dagar i veckan.

Går utmärkt.
Köpte ett razer blackwidow 2017 pajade efter 4 månader ( tjejens som nästan aldrig använder datorn) mitt från 2012 funkar än dock trots en mängd groggar och annat som badat bland tangenterna... hon använder sitt gamla som köptes 2012 med och det funkar fortfarande.
Steelseries Arctic pro 3.2k pajade efter 2 månader ena hörluren pajade i fästet har nu tejpat fast ena muffen.
Razer naga mus pajade efter 4 månader och började dubbelklicka. (precis som den innan jag hade den höll dock i 6 månader, köpte även en corsair gaming scimitar elite som pajade efter 3-4 månader, skruvade isär och lödde om kablarna inuti musen samt bytte ut delar från min gamla Razer naga som faktiskt passade i corsairen otroligt nog. den funkar fortfarande 1½ år senare.

Slår inte i eller slänger saker runt mig som en arg 12åring utan lägger ner saker och ting varsamt ( förutom tangentbordet som fått bada då.. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Vad gör du om bilen pajar mitt i din avbetalning med dina 6k i buffert du tänker ha som avbetalnings mån?

Fast nu hade väl inte TS bil om jag har förstått inläggen i tråden rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast nu hade väl inte TS bil om jag har förstått inläggen i tråden rätt.

inte läst hela tråden, men poängen var att 6k är inte mycket pengar om något oförutsägbart skulle hända. speciellt inte mycket pengar när TS inte verkar ha något sparkapital. Och har man inget sparkapital i dagsläget med 6k i buffert varje månad så har man definitivt inte råd med ett lån på 40k. enkel matte. Eller menar TS att hen ska börja sköta ekonomin först när hen har dragit på sig massa lån? snacka om att jobba sig till lyxfällan..

TS bör släppa sin fix idé och prova spara 6k varje månad istället för att fundera på att dra på sig lån. klarar TS inte av det ska hen heller inte ha något lån. precis som att man inte köper ett hus för 10 miljoner om ens budget inte klarar av mer än 2miljoner, ända skillnaden är att banken säger till dig att du är dum i huvudet innan du ens påbörjat ditt lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur jag fick det till cirka 3.2%?
643 / 40' ~= 0.016 (1.6%)
Sedan måste man förstå att det är fast kostnad om 1.6% av köpebeloppet som vars skuld är linjärt avtagande över ett år. Således får man dubblera denna summan med två för att ta i beakt det linjära förhållandet med konstant avbetalningstakt (1.6% * 2 = 3.2%).

Bra att vi är överrens att ränta och effektiv ränta är två olika saker. Då kan man ju dock inte jämföra ett banklån med ränta och ett räntefritt avbetalningslån med en markant högre effektiv ränta.

Effektiv ränta är lite samma sak som jämförelsepris i matbutiken.

Man kan absolut jämföra de två när frågan är att "Denna kommer att bli billigare än denna" Vilket var mitt påstående; att gå via Qliro eller Webhallen kommer att bli markant billigare än att gå via vilket banklån som helst, detta är ett påstående jag kan göra till 100% utan att behöva lägga en närmare tanke på effektiva räntan, då vårt enda intresse är den absoluta totalkostnaden efter ett år Att börja försöka komplicera saker med effektiva räntor etc. när man vet att den totala absoluta kostnaden för det ena lånet är 643 kr, och kostnaden för alla banklån som man kan ta kommer att överstiga 1000 kr, är onödigt och irrelevant.

Som sagt, ingen har nämnt "0% kostnad" (ditt originalpåstående), och ingen har sagt något om den effektiva räntan. Båda dessa är delar du valde att ta upp. Mitt enda påstående var att Qliro, och alla andra upplägg där du får 0% ränta, kommer att vara billigare än vilket banklån som helst på 12 månaders återbetalning, och det stämmer fortfarande. Du kommer inte hitta ett enda banklån eller sms-lån som kommer att vara billigare än räntefritt avbetalningslån a lá Qliro/Webhallen (Lendo = 41 644 kr). Vilket var TS fråga. Snack om effektiv ränta i detta läge är därmed helt onödigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

har man inte pengar, kan man inte spendera pengar Det ända som jag personligen tycker det är okej att låna till är bostad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en dator för 40k. max för mig under de senaste 20 åren jag köpt speldatorer är 15k och jag har inte fått suicida tankar än.
Fundera på en Xbox Series x med gamepass annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Jag skulle aldrig köpa en dator för 40k. max för mig under de senaste 20 åren jag köpt speldatorer är 15k och jag har inte fått suicida tankar än.
Fundera på en Xbox Series x med gamepass annars.

Alla prioriterar olika!
Xbox x/ps5 är det mest prisvärda i hästlängder om man absolut inte måste spela PC-spel.

OnT:
OP frågar efter hjälp om vilket lån hen ska ta.
12mån räntefri delbetalning måste ju vara det bästa. Oavsett effektiv ränta.
Sedan försöka betala in extra varje månad och kanske avsluta avbetalningen efter 6-8mån istället.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Känns som att @Bort är ute efter ett enkelt som stödjer hans köp av dator och vi har hamnat lite i 3 läger
1. Spara ihop pengarna
2. Klart man får göra vad man vill med sina pengar
3. En dator för 33k är för mycket för den månadsinkomsten

Själv står jag lite i att alla 3 synpunkter klart är relevanta och kan se vart alla kommer ifrån.

Min syn att detta grundar sig väldigt mycket i enkel vardagsekonomi och en syn på detta.

En viktig sak att tänga på när du tar lån är inte bara om du klarar av lånekostanderna och avbetalningen med den lön du har. Utan hur hanterar du oförutsädda saker? Exempelvis Något i hemet går sönder, bilen går sönder eller om du blir av med jobbet.

Många attraktiva lån med låg villkor får helt plötsligt extrema villkor om det inte betalas i tid.

Att det går illa är långt ifrån omöjligt, Lyxfällan är ett bra exempel på detta där de har hela 28 säsonger.

Om du känner att du har koll på detta och står fast vid att köpa en dator så kör på det men som en annan person sa tidigare. Ha bara max en avbetalning åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man kan absolut jämföra de två när frågan är att "Denna kommer att bli billigare än denna" Vilket var mitt påstående; att gå via Qliro eller Webhallen kommer att bli markant billigare än att gå via vilket banklån som helst, detta är ett påstående jag kan göra till 100% utan att behöva lägga en närmare tanke på effektiva räntan, då vårt enda intresse är den absoluta totalkostnaden efter ett år Att börja försöka komplicera saker med effektiva räntor etc. när man vet att den totala absoluta kostnaden för det ena lånet är 643 kr, och kostnaden för alla banklån som man kan ta kommer att överstiga 1000 kr, är onödigt och irrelevant.

Som sagt, ingen har nämnt "0% kostnad" (ditt originalpåstående), och ingen har sagt något om den effektiva räntan. Båda dessa är delar du valde att ta upp. Mitt enda påstående var att Qliro, och alla andra upplägg där du får 0% ränta, kommer att vara billigare än vilket banklån som helst på 12 månaders återbetalning, och det stämmer fortfarande. Du kommer inte hitta ett enda banklån eller sms-lån som kommer att vara billigare än räntefritt avbetalningslån a lá Qliro/Webhallen (Lendo = 41 644 kr). Vilket var TS fråga. Snack om effektiv ränta i detta läge är därmed helt onödigt.

Effektiv ränta tar som sagt hänsyn till alla kostnader, vad räntan är, är "ointressant", det enda är totalkostnaden. Gjorde en snabb jämförelse. Nordea privatlån 33.000kr på 24 månader så blir kreditkostnaden 1753kr, Klarna avbetalning samma belopp på samma tid så blir kreditkostnaden 4539kr. ...så ja, man måste jämföra och självklart välja det billigaste alternativet med villkor som man känner är ok. Som flera påpekat så nyttjar klarna/qliro m.fl. att folk betalar sent och lägger på straffränta/avgifter som är rejält tilltagna. Det har man ju sett trådar om att de lagt betaldag på en söndag t.ex. och folk lägger upp betalning på fredagen så pengarna kommer till bolaget först på måndagen vilket de då betraktar som försenad betalning och anledning till att "straffa" kunden. (vilket är en del av deras affärskoncept)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Bort: en sak som är bra att tänka på är det som kallas "law of diminishing returns"*. Tänk dig en graf där Y-axeln mäter prestanda, och X-axeln inköpspris. I början stiger prestandan mycket för varje krona mer, men kurvan blir allt flackare. Du får mycket större prestandaökning i intervallet 0-20000 kr än i intervallet 20000-40000kr, eller hur? Har man inte pengar som gräs, gör man klokt i att sätta en gräns där man säger "detta duger".

*) Löst tillämpat. I detta fall sjunker ju inte prestandan efter ett visst pris, utan kurvan planar bara ut. I andra fall kan ju kurvan faktiskt börja sjunka. Tänk t.ex. en graf med nytta-träningsmängd. I början ger träning stor nytta, men till sist börjar nyttan sjunka p.g.a. överträning.

Permalänk
Medlem

Det som oroar mig är att jag inte ser något om ett sparande i din ekonomiska situation ovan.
Du bör spara 5% av din månadsinkomst var månad och sikta på att ha 10% av din årsinkomst på banken i lättrörliga tillgångar.
hadde du haft det sparandet så hade du haft tillgång till att "ta pengar därifrån".

Ett långsiktigt råd för att slippa skuldfällor:
Lägg undan varje månad så att du har råd att köpa en ny dator om 3år (i den prisklass du vill ha) i ditt fall 850:- månaden ger dig 30600 om 3år, det hjälper inte nu men om 3år hjälper det dig enormt. Se till att börja spara.

Kortsikt kan jag bara rekomendera dig att inte belåna dig mer än du faktiskt behöver. Vänd och vrid om du VERKLIGEN behöver en dator för 30k eller om det inte räcker med en för 20k ?
Du får en helt ok 1440p speldator för under 20k om du bygger den själv. där verkar inte vara några CPU bottlenecks enl. de tester som gjorts att du tom kan sjunka till en Ryzen 3600 utan slå i taket. med ett 3070 grafikkort.

sen kan du spara pengar här och där genom att göra smarta uppgraderingar.
1TB SSD räcker "nu" jag kan köpa en extra 2TB om två månader.
16GB RAM räcker "nu" jag kan öka den om några månader.

Fundera verkligen på om du vill skuldsätta dig för "Lyx konsumsion" den där datorn kan lätt kosta dig med ränta/avgifter upp till 20% av lånevärdet funder på om det är värt de 6000:- extra

kontrollera vad som gäller vid tidig avbetalning. där kan finnas fördelar med att få lånet på 3år men kunna betala av tidigare
(om en tand, bil går sönder).

förtydligande
Permalänk
Medlem

Såg ingen nämna detta, men i de 6 sidor det redan har genererat är det lätt att missa.
Kom ihåg att räntefria avbetalningar inte betyder att det inte kostar mer, så det lägger till ca 500kr normalt sett.
Ska du ha ett lån, om du är med i ett fackförbund erbjuder många banker ett medlemslån med ränta på 5%. Det kan vara ett alternativ om det står mellan vanlig avbetalning hos Qliro/WH/Klarna eller ett lån.

Permalänk
Inaktiv

Jag är arbetslös just nu och har låg inkomst men jag brukar köpa på avbetalning ändå för jag har inte råd att betala allt på en gång men nu pratar vi till exempel påfyllning av rak produkter ungefär 2 gånger per år och de brukar kosta ca 1000kr varje gång och de brukar jag sprida ut på 3-4 månader vilket gör att jag har lagom mängd pengar varje månad, skulle jag betala allt rakt av en månad blir de svårt med mat och andra viktiga saker så att ta små krediter på max 1000 kr tycker jag är helt ok.

Permalänk
Avstängd

Kolla i marknaden och köp de delar du behöver. Du kommer få en helt ok dator för halva priset som kommer klara de spel du bara måste spela just nu. Att köpa en dator för mer pengar än vad man har råd till är bara idiotiskt.

Finns egentligen bara tre gånger det är ok att ta ett lån, håller man sig till det så slipper man vara med i TV på Lyxfällan.
1 - Boende är ok att låna till, låna inte mer än vad du har råd med.
2 - Utbildning för att få ett jobb eller högre lön inom yrket man nu jobbar.
3 - Bil om det är ett krav för att få jobbet som ger dig inkomsten att ha råd med bil, köp inte dyrare än vad du behöver. Är det bara för att det är kul med en bil så ska man inte låna till den.

Annars ser man till att ha en buffert ihopsparad där man kan ta i från för att köpa nytt kylskåp eller annat som kan gå sönder i sitt hem och faktiskt behövs. Dator räknas tyvärr inte in här men har man sparat ihop till det så är det ok att köpa men man bör ha en del kvar av bufferten efter inköpet också för ibland går fler saker sönder samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mithras:

Man kan absolut jämföra de två när frågan är att "Denna kommer att bli billigare än denna" Vilket var mitt påstående; att gå via Qliro eller Webhallen kommer att bli markant billigare än att gå via vilket banklån som helst, detta är ett påstående jag kan göra till 100% utan att behöva lägga en närmare tanke på effektiva räntan, då vårt enda intresse är den absoluta totalkostnaden efter ett år Att börja försöka komplicera saker med effektiva räntor etc. när man vet att den totala absoluta kostnaden för det ena lånet är 643 kr, och kostnaden för alla banklån som man kan ta kommer att överstiga 1000 kr, är onödigt och irrelevant.

Som sagt, ingen har nämnt "0% kostnad" (ditt originalpåstående), och ingen har sagt något om den effektiva räntan. Båda dessa är delar du valde att ta upp. Mitt enda påstående var att Qliro, och alla andra upplägg där du får 0% ränta, kommer att vara billigare än vilket banklån som helst på 12 månaders återbetalning, och det stämmer fortfarande. Du kommer inte hitta ett enda banklån eller sms-lån som kommer att vara billigare än räntefritt avbetalningslån a lá Qliro/Webhallen (Lendo = 41 644 kr). Vilket var TS fråga. Snack om effektiv ränta i detta läge är därmed helt onödigt.

Vi väljer väl att ta upp olika saker och ha olika syn på grejerna bara. I mitt fall så handlar det om att fokus "0% Ränta" oavsett vad för avbetalningar är ett sätt för kreditbolagen att lura hjärna varför jag motsätter mig användandet att bara säga "det är bra, kör!".

Det är helt okej att du tycker annorlunda, men det är väl det forumet är till för. Nu har vi dock klivit från trådens huvudsakliga fråga, vill du, eller någon annan, fortsätta denna diskussionen så finns min inbox tillgänglig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Jag är arbetslös just nu och har låg inkomst men jag brukar köpa på avbetalning ändå för jag har inte råd att betala allt på en gång men nu pratar vi till exempel påfyllning av rak produkter ungefär 2 gånger per år och de brukar kosta ca 1000kr varje gång och de brukar jag sprida ut på 3-4 månader vilket gör att jag har lagom mängd pengar varje månad, skulle jag betala allt rakt av en månad blir de svårt med mat och andra viktiga saker så att ta små krediter på max 1000 kr tycker jag är helt ok.

Är det då inte bättre att spara ihop de pengarna innan du måste göra inköpet av svindyra rakprylar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Effektiv ränta tar som sagt hänsyn till alla kostnader, vad räntan är, är "ointressant", det enda är totalkostnaden. Gjorde en snabb jämförelse. Nordea privatlån 33.000kr på 24 månader så blir kreditkostnaden 1753kr, Klarna avbetalning samma belopp på samma tid så blir kreditkostnaden 4539kr. ...så ja, man måste jämföra och självklart välja det billigaste alternativet med villkor som man känner är ok. Som flera påpekat så nyttjar klarna/qliro m.fl. att folk betalar sent och lägger på straffränta/avgifter som är rejält tilltagna. Det har man ju sett trådar om att de lagt betaldag på en söndag t.ex. och folk lägger upp betalning på fredagen så pengarna kommer till bolaget först på måndagen vilket de då betraktar som försenad betalning och anledning till att "straffa" kunden. (vilket är en del av deras affärskoncept)

Jag håller med, det enda intressanta är totaltkostnaden. Därför blir det irrelevant att "översätta" lån utan ränta till effektivränta, då totalkostnaden är dels enklare att räkna och dels enklare att förstå.

Vi talar om ett lån om 40 000 kr på 12 månader. Som TS bad om. Inget annat. Dina jämförelser är därmed helt irrelevanta. I generella fall gällande lån hade jag hållt med dig, i detta specifika fall har du dock fel.

Under de förutsättningar som TS har lagt upp (12 månader, 40 000 kr), kommer inget, och jag menar inget, banklån vara billigare än Webhallen/Qliro.

Att folk inte sköter sina betalningar är en annan fråga.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi väljer väl att ta upp olika saker och ha olika syn på grejerna bara. I mitt fall så handlar det om att fokus "0% Ränta" oavsett vad för avbetalningar är ett sätt för kreditbolagen att lura hjärna varför jag motsätter mig användandet att bara säga "det är bra, kör!".

Det är helt okej att du tycker annorlunda, men det är väl det forumet är till för. Nu har vi dock klivit från trådens huvudsakliga fråga, vill du, eller någon annan, fortsätta denna diskussionen så finns min inbox tillgänglig.

fokuset på 0% ränta gäller under TS omständigheter endast; 40' om 12 månader. Under dessa specifika villkor kommer man inte hitta något banklån eller sms-lån billigare.

I allmänhet håller jag med dig, att skriva 0% ränta är definitivt något de gör för att lura personer att tro att det är billigare än vad det är. I allmänhet, generellt, måste man hålla koll på effektivränta och räkna på mycket mer än bara räntan.

Det jag säger är att i TS specifika fall kan jag garantera att samtliga räntefria avbetalningsplaner som finns, varesig de heter Qliro eller Webhallen eller Komplett eller Elgiganten, kommer vara billigare än t.ex Lendo.

Nej, vi har faktiskt inte klivit från trådens huvudsakliga fråga. TS frågade i sitt första inlägg vad är billigare, Qliro eller Lendo-liknande. Mitt svar är upprepande; Qliro/Webhallens räntefria avbetalning är billigare än vilket bank/sms-lån man kan få Så vi håller oss faktiskt till ämnet här, trevligt nog.

Avslutningsvis kan jag upprepa att jag inte hittat något billigare än Webhallens uppplägg, som var 145 kr billigare än Qliro!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag håller med, det enda intressanta är totaltkostnaden. Därför blir det irrelevant att "översätta" lån utan ränta till effektivränta, då totalkostnaden är dels enklare att räkna och dels enklare att förstå.

...men, men, men... effektiv ränta är ju exakt vad du pekar på. Den totala kostnaden för krediten översatt till en procentsats, motsvarar jämförpriset på matvaror i matbutiken, d.v.s. kostnaden per kilogram, kostnaden per liter o.s.v. Blir inte enklare än så och tycker man % är krångligt, ja, då ska man nog inte ta en kredit alls.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...men, men, men... effektiv ränta är ju exakt vad du pekar på. Den totala kostnaden för krediten översatt till en procentsats, motsvarar jämförpriset på matvaror i matbutiken, d.v.s. kostnaden per kilogram, kostnaden per liter o.s.v. Blir inte enklare än så och tycker man % är krångligt, ja, då ska man nog inte ta en kredit alls.

Nej, det är inte effektiv ränta jag pekar på.

1)
Som @DavidTheDoom redan påpekat är effektivränta på ett lån inte densamma som ett avbetalningslån utan ränta. Han har redan dessutom gjort en översättning (som jag är redo att utmana, hans resultat är 3.2% och mina är 3.02%, men det är inte del av diskussionen).

2)
Det är faktiskt inte så enkelt som "Den totala kostnaden för krediten översatt till en procentsats", i det läget hade Qliros effektiva ränta varit 1.6% och både jag och @DavidTheDoom är överens om att det inte är så enkelt. Det finns fler faktorer som spelar in i definitionerna, tyvärr.

3) effektiv ränta betyder räntan du betalar på årsbasis, inte totala kostnader för lånet i procent.
Du kan läsa på mer om effektiv ränta och vad det faktiskt betyder på wiki.

Nu börjar vi dock totalt slira ut ur vad tråden faktiskt handlar om, och vi kan komma överens om att Webhallens avbetalning verkar vara den billigaste

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Nej, det är inte effektiv ränta jag pekar på.

1)
Som @DavidTheDoom redan påpekat är effektivränta på ett lån inte densamma som ett avbetalningslån utan ränta. Han har redan dessutom gjort en översättning (som jag är redo att utmana, hans resultat är 3.2% och mina är 3.02%, men det är inte del av diskussionen).

2)
Det är faktiskt inte så enkelt som "Den totala kostnaden för krediten översatt till en procentsats", i det läget hade Qliros effektiva ränta varit 1.6% och både jag och @DavidTheDoom är överens om att det inte är så enkelt. Det finns fler faktorer som spelar in i definitionerna, tyvärr.

3) effektiv ränta betyder räntan du betalar på årsbasis, inte totala kostnader för lånet i procent.
Du kan läsa på mer om effektiv ränta och vad det faktiskt betyder på wiki.

Nu börjar vi dock totalt slira ut ur vad tråden faktiskt handlar om, och vi kan komma överens om att Webhallens avbetalning verkar vara den billigaste

Effektiv ränta är ju just alla kostnader för lånet som en procentsats av skulden.

Har du 0% ränta på ett lån på 1000 kronor som betalas av på tio månader med en aviavgift på 10 kronor så har du totalt betalat 100 kronor i lånekostnader, vilket är den effektiva räntan. Hur stor procenten blir kan ju variera lite beroende på avgiftsfri startmånad eller liknande men om vi bortser från det så skulle snittskulden över dessa tio månader vara 50% av grundskulden (100% första månaden och 0% kvar efter sista). Låtsas vi då att ett år är tio månader (mycket enklare att räkna med hela tiotal) så har man en effektiv ränta på 100(kostnaden)/500(snittskulden över året) eller 20%. Hade du istället lånat 100 000 med samma avgifter så hade räntan varit 100/50000 alltså 0,2%.

Permalänk
Medlem

Själv lever jag också efter devisen att inte låna till lyxkonsumtion men det är något varje människa själv får bestämma efter.

Mitt råd om du vill ta lån skulle vara att inte utgå från vad du vill ha utan börja räkna med vad du kan ha.
Anta att du för din egen skull bör kunna sätta undan en betalning extra varje månad, så för de pengar du får över varje månad ska hälften gå till lånekostnad och hälften sättas undan som säkerhet.
Testa att leva 2 månader efter dina nuvarande förutsättningar och se vilka kostnader du faktiskt har då det ändå lär dröja innan de nya korten finns tillgängliga.
Märker du att du efter två månader haft 4000 i snitt kvar varje månad så ta inte ett lån med över 2000 i månadskostnad.
skicka sedan vid löning över samma summa som månadskostnaden till ett separat konto. (Du har dessutom 8000 redo som startkapital på säkerhetskontot)

Lyckas du utan att nalla på sparkontot har du efter halva lånetiden möjlighet att lösa lånet tidigare och skulle något oförutsett hända har du i alla fall en liten räddningsplanka.

Att sen låta månadssparandet ticka vidare efter lånet är betalt möjliggör att du kan köpa nya datordelar utan att behöva ta lån framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sliter du ut saker på ett par månader kanske du är lite oförsiktig med grejjerna.

Knappast oförsiktig, jag lyfter knappt musen vid anvädning. Jag har gamla möss från 15-20 år sen också som jag t.ex gett till mina föräldrar. Den fungerar men duger inte till spel för mouse1 klickar dubbelt eller inte alls ibland. Inga problem när man kollar facebook men kan betyda en förlorad match och förlorade prispengar när man spelar. Dvs skrot.

Skrivet av Tobitheo:

Måste bara fråga hur du lyckas slita ut ett tangentbord på några månader?
Min son har haft sina saker i flera år nu och de funkar precis som de gjorde när de var nya. Billigt mission sig paket med t-bord, mus och headset från lokala Ica.
Han spelar allt från 3-8 timmar varje dag alla dagar i veckan.

Snittar kring 10m clicks och keys per år. En helg kan vara 120k tryck på mouse1 och typ 10k~ (var) på WASD12345. Inte astronomiska nummer men ganska dedikerat spelande fast man jobbar och har familj. WASD och shift/ctrl ger upp först. Så typ om man smyger så glappar den ibland. Eller att den inte registrerar att tryck. Händer sånt flera gånger på en dag åker det på tippen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.