ASUS släppte 4/12 en bios som ger ROG STRIX X470-F halvdant stöd för ZEN3

Permalänk
Medlem

ASUS släppte 4/12 en bios som ger ROG STRIX X470-F halvdant stöd för ZEN3

I en tråd på ASUS forum kunde jag läsa att det nu släppts en uppdaterad bios (5809) för ROG STRIX X470-F som gjorde att folk kunde köra 5600x på sina moderkort.

Så jag uppdaterade till senaste bios och bytte till min 5600x. No post. Jag eliminerade felkällor en efter en och märkte tillslut att jag kunde köra en endast en RAM-sticka i DIMM_A1 eller DIMM_A2, så postar den. Båda ramstickorna fungerade fint, så länge jag bara hade en och i A1 eller A2. Direkt jag satte i nummer två i motsvarande B-slot var det no post igen.

Jag provade nytt ram, samma sak.

Googlade fram att några hade skruvat fast sin processorkylare så hårt att det kortslutit moderkortet, och att de löst det genom att lätta på kylaren - provade, men detta löste inte mitt problem.

Jag var tillslut beredd att acceptera att jag på ett eller annat vis hade kortslutit moderkortet, men så bytte jag tillbaka till den gamla processorn och då postar den fint med två stickor (A2 & B2).

Åter till nya processorn, samma fel.

ASUS listar inte stöd för 5600x med nya biosen, så det kan gott vara att en del av funktionaliteten finns där men inte allt?

Eller kan du/ni tänka er något annat jag kan prova för att få igång två stickor?

Ändrade titeln för att tydligare beskriva problematiken
Permalänk
Medlem
Skrivet av OverBlue:

I en tråd på ASUS forum kunde jag läsa att det nu släppts en uppdaterad bios (5809) för ROG STRIX X470-F som gjorde att folk kunde köra 5600x på sina moderkort.

Så jag uppdaterade till senaste bios och bytte till min 5600x. No post. Jag eliminerade felkällor en efter en och märkte tillslut att jag kunde köra en endast en RAM-sticka i DIMM_A1 eller DIMM_A2, så postar den. Båda ramstickorna fungerade fint, så länge jag bara hade en och i A1 eller A2. Direkt jag satte i nummer två i motsvarande B-slot var det no post igen.

Jag provade nytt ram, samma sak.

Googlade fram att några hade skruvat fast sin processorkylare så hårt att det kortslutit moderkortet, och att de löst det genom att lätta på kylaren - provade, men detta löste inte mitt problem.

Jag var tillslut beredd att acceptera att jag på ett eller annat vis hade kortslutit moderkortet, men så bytte jag tillbaka till den gamla processorn och då postar den fint med två stickor (A2 & B2).

Åter till nya processorn, samma fel.

ASUS listar inte stöd för 5600x med nya biosen, så det kan gott vara att en del av funktionaliteten finns där men inte allt?

Eller kan du/ni tänka er något annat jag kan prova för att få igång två stickor?

Du svarar själv på din fråga; Asus listar inte stöd för 5600x. Inte konstigt att det krånglar då. Enligt Gamers Nexus så släpps antagligen BIOS för nya Ryzen på gamla kort först någon gång i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du svarar själv på din fråga; Asus listar inte stöd för 5600x. Inte konstigt att det krånglar då. Enligt Gamers Nexus så släpps antagligen BIOS för nya Ryzen på gamla kort först någon gång i januari.

Vad tänker du om att två personer på asus-forumet skrev att det fungerar felfritt för dem? Jag tänker att sannolikheten är låg att de båda två kör en ensam ramsticka och därmed inte har upptäckt samma brist som mig.

Men med det sagt så är det förstås fullt möjligt att just mina kombinationer av mobo+ram inte fått stöd ännu. Istället för att vänta till ny bios i januari så har jag lust att felsöka problemet redan nu, så jag inte väntar i onödan och det är något annat som orsakar felet.

En annan möjlighet skulle kunna vara att processorn bråkar. Läste om någon som hade haft samma problem som mig, upptäckt en böjd pin på sin processor och efter att det ordnats så löste sig deras problem med dual channel ram. Nu har jag inte en böjd pin, men om en felaktig processor kan ge sådan problematik så borde jag kanske prova med en ny 5600x?

Om någon haft liknande problematik och har löst det, eller om någon uppdaterar sin bios och kör 5600x+ felfritt, så hör jag gärna om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverBlue:

Vad tänker du om att två personer på asus-forumet skrev att det fungerar felfritt för dem? Jag tänker att sannolikheten är låg att de båda två kör en ensam ramsticka och därmed inte har upptäckt samma brist som mig.

Men med det sagt så är det förstås fullt möjligt att just mina kombinationer av mobo+ram inte fått stöd ännu. Istället för att vänta till ny bios i januari så har jag lust att felsöka problemet redan nu, så jag inte väntar i onödan och det är något annat som orsakar felet.

En annan möjlighet skulle kunna vara att processorn bråkar. Läste om någon som hade haft samma problem som mig, upptäckt en böjd pin på sin processor och efter att det ordnats så löste sig deras problem med dual channel ram. Nu har jag inte en böjd pin, men om en felaktig processor kan ge sådan problematik så borde jag kanske prova med en ny 5600x?

Om någon haft liknande problematik och har löst det, eller om någon uppdaterar sin bios och kör 5600x+ felfritt, så hör jag gärna om det.

Tja, om någon kan få det att funka, så kul för dom!

Men i alla fall så ska man "vänta" på officiella BIOS tycker jag. (Innan man klagar på att det inte funkar).

Tror att BIOS för "400-kort" kommer så att säga inom kort. Cirka januari är det sagt.
Själv har jag ett 550B, med 3700X, så jag har ingen alls brådska i dagsläget.

Permalänk

Har iofs bara ett ROG B450-F men nu verkar dess bios ha blivit....skarp? Står iaf inget längre om beta. Innebär detta att jag kan uppdatera redan nu med min Ryzen 1600 inför mitt byte framöver, eller bör jag avstå som det stod i beta-noten?

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-f-gaming-model/helpdesk_download/

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av spacedebree:

Har iofs bara ett ROG B450-F men nu verkar dess bios ha blivit....skarp? Står iaf inget längre om beta. Innebär detta att jag kan uppdatera redan nu med min Ryzen 1600 inför mitt byte framöver, eller bör jag avstå som det stod i beta-noten?

Varför skall du uppdatera nu om du inte skall byta processor förrän vid ett senare tillfälle?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Varför skall du uppdatera nu om du inte skall byta processor förrän vid ett senare tillfälle?

Det sker snart, och....varför inte? Har uppdaterat och det var absolut inga som helst problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Kör min 5600X utan problem alls på senaste Bios. Boostar så fint så!

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av solitary47:

Kör min 5600X utan problem alls på senaste Bios. Boostar så fint så!

Se där ja! Ser att du har 16gb ram, är det 2x8 så att vi kan dra slutsatsen att dual channel fungerar i alla fall för någon?

Permalänk
Medlem

Nu listar de support för 5600x och biosen är ute av beta, så det är officiellt.

Mitt problem kvarstår dock. Är i kontakt med kundtjänst för att evt få bytt ut/provat en annan cpu.

Någon annan som har tips på vad som kan vara fel när dual channel/multi channel/B1-B2 ram-portarna inte fungerar för mig, specifikt bara med min 5600x?

Permalänk
Medlem

Nog för att bios oftast fungerar eller inte. Men testa att uppdatera bios igen. Ifall det blev något "strul". Ta då hem nya versionen igen från Asus och lägg in på ett formaterat usb minne.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av spacedebree:

Det sker snart, och....varför inte? Har uppdaterat och det var absolut inga som helst problem.

Även om det är dumt att sprida skrämselpropaganda så är uppdaterandet av UEFI inte en helt riskfri process, därtill är det inte särskilt ovanligt med problem i nya versioner. Betydligt bättre att uppdatera när bytet är nära förestående, då än fler versioner kan hinna släppas innan det är dags.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spekulerar högt.. kan det vara så att minneskontrollern hos 5600x som styr B-channel är skadat på nåt sätt, dvs cpun är defekt?

Permalänk
Medlem

Låter som defekt CPU, sånt händer, särskilt som moderkortet fungerar med den gamla CPU:n.

FYI har jag kört 5900X ett par veckor på X470 Crosshair VII, så dessa tidiga bios fungerar

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av twit:

Även om det är dumt att sprida skrämselpropaganda så är uppdaterandet av UEFI inte en helt riskfri process, därtill är det inte särskilt ovanligt med problem i nya versioner. Betydligt bättre att uppdatera när bytet är nära förestående, då än fler versioner kan hinna släppas innan det är dags.

Så kan det vara. Jag är dock en testare. Funkar det inte så nollar jag, har varit med förr. Hade bl a strul med förra Bioset från Asus - vilket gjorde att jag inte kunde väcka min skärm efter sömn. "Dell Insomnia" döpte jag den versionen till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bara uppdatera med att det var CPUn som var defekt. Tack alla som tänkte till och engagerade sig.