Fredagsfokus 9: Påtryckningar från tillverkare

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 9: Påtryckningar från tillverkare

Denna fredag tar Jonas och Anton sig an stormen kring Nvidia och Hardware Unboxed samt om SweClockers påverkats på liknande sätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag började titta på direkten, ska bli intressant vilka ord Anton väljer.

Edit: bra att ni tydligt säger att ni aldrig kommer ge efter för påtryckningar!

Bra fredagsfokus som är väldigt relevant just nu.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Har SweClockers varit utsatta för påtryckningar av något företag och/eller har ni blivit svartlistade någon gång?

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har SweClockers varit utsatta för påtryckningar av något företag och/eller har ni blivit svartlistade någon gång?

Vi tar upp exemplet med 3090 i videon.
För mig är det ju en form av påtryckning men absolut av ett milt och nästan på gränsen till resonligt sätt.
Det var ju dock en ganska speciell situation där det fanns ett kort i hela Norden och Nvidia skulle välja en redaktion som skulle kunna testa det på launchdagen. Därför sa de att de ville att vi skulle testa fler ”creative workloads”. Vi sa nej, de skickade kortet ändå.

Och att vi sa nej handlade egentligen inte om att det är en dum idé att testa 3090 i creative workloads men om vi ska göra det kan det under inga omständigheter vara för att Nvidia bestämt det.

Eftersom jag bara hängt med bakom kulisserna sedan i våras har jag inte all historik så det är nog @jonast bättre rustad att svara på det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Känns rimligt med erat ställningstagande, men såklart omöjligt för oss att veta säkert att allt är sant eller att vi kan lita på era åsikter när Nvidia går ut så tydligt och försöker påverka så direkt. Det finns ju alltså sådana tendenser i bolaget och NDA är per definition en munkavel om vad ni får och inte får säga... det skulle ärligt kännas tryggare att ni gjorde reviews i partnerskap med någon återförsäljare istället för deras kort till exempel kanske?

Jag tror, hoppas och litar på att ni gör ert bästa, men det blir ju en kil i hela branchen detta

Permalänk
Medlem

Varför det läckte ut när det gjorde har att göra med att HUB inte fick något FE 3060ti och flera gånger hörde av sig till nvidia med frågor om varför och till slut fick de denna epost med förklaring att de inte kommer få fler FE kort..

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Känns rimligt med erat ställningstagande, men såklart omöjligt för oss att veta säkert att allt är sant eller att vi kan lita på era åsikter när Nvidia går ut så tydligt och försöker påverka så direkt. Det finns ju alltså sådana tendenser i bolaget och NDA är per definition en munkavel om vad ni får och inte får säga... det skulle ärligt kännas tryggare att ni gjorde reviews i partnerskap med någon återförsäljare istället för deras kort till exempel kanske?

Jag tror, hoppas och litar på att ni gör ert bästa, men det blir ju en kil i hela branchen detta

Det kan ju tilläggas att ett NDA i regel är ett dokument som styr när man får publicera. Inte vad man får publicera.

Det har funnits några konstiga undantag som t.ex. Last of Us II men ett vanligt NDA innehåller inte sådant. Snarare är det "ni får tillgång till produkterna före lansering, ni får dock inte publicera era artiklar före lanseringen".

Att testa produkter som vi får tag på på andra sätt gör vi ju ofta, nvidia/amd har ingen hand med i partnerkorten (men de skulle absolut kunna säga åt partners att inte skicka dem till oss och deras partners skulle lyda, och det inkluderar också återförsäljare). Att däremot kunna ha tester redo vid lanseringar är ju något vi vill göra och ska vi göra det krävs det att vi får produkterna från tillverkarna.

Angående partnerskap med en återförsäljare så vore ju det en modell, men återförsäljare har också intressen och de har också partnerskap med tillverkarna så i praktiken ser jag inte riktigt att det hade gjort någon skillnad.

Men i slutändan kommer ju allt handla om frågan om tillit.
Även om vi skulle sagt att vi gör si eller vi gör så så kommer ju alltid någon att kunna misstänka att det inte är som vi säger. Så vi får ju bara försöka vara så transparenta som möjligt där det finns behov för det helt enkelt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vad hände vid 14:40?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Känns rimligt med erat ställningstagande, men såklart omöjligt för oss att veta säkert att allt är sant eller att vi kan lita på era åsikter när Nvidia går ut så tydligt och försöker påverka så direkt. Det finns ju alltså sådana tendenser i bolaget och NDA är per definition en munkavel om vad ni får och inte får säga... det skulle ärligt kännas tryggare att ni gjorde reviews i partnerskap med någon återförsäljare istället för deras kort till exempel kanske?

Jag tror, hoppas och litar på att ni gör ert bästa, men det blir ju en kil i hela branchen detta

Jovars, det är tyvärr en del av "avtalet" när man får tillgång till tidiga exemplar, vilket vanliga "YouTube Reviewers" får tag på senare eller via superlojala fans, att det finns påtryckningar om att visa upp exemplaret i bästa dager och även damma undan otrevliga fakta som ändå är väsentliga ur konsumenternas synpunkt.

Samma liknelse går att dra till datorspelsbranschen med tidigare tillgång till kommande spelsläpp och vad som inte bör nämnas i recensioner som kan få spelet att se värre ut. Samtidigt är det en dragkamp då företagen vet att de olika recensenterna har stor och direktåtkomst till deras potentiella marknad så de ligger även i deras intresse att få ut mer info om sina produkter och spel samtidigt här igen som de vill belysa endast de positiva aspekterna och skyffla undan den potentiellt negativa.

Med datordelar tycker jag det är riktigt illa eftersom det går att mäta objektiva saker som temperatur, decibel och fps och extrapolera hur dessa kommer att stå sig i de flesta datorbyggen. Istället är datorspel så subjekt i slutändan - t.ex., tycker jag Cyberpunk 2077 är riktigt mysigt men upplever det samtidigt som "ett bättre GTA5 med futuristisk dystopitema", och den åsikten är jag säkert mer ensam med än att ha sällskap med.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det kan ju tilläggas att ett NDA i regel är ett dokument som styr när man får publicera. Inte vad man får publicera.

Det har funnits några konstiga undantag som t.ex. Last of Us II men ett vanligt NDA innehåller inte sådant. Snarare är det "ni får tillgång till produkterna före lansering, ni får dock inte publicera era artiklar före lanseringen".

Att testa produkter som vi får tag på på andra sätt gör vi ju ofta, nvidia/amd har ingen hand med i partnerkorten (men de skulle absolut kunna säga åt partners att inte skicka dem till oss och deras partners skulle lyda, och det inkluderar också återförsäljare). Att däremot kunna ha tester redo vid lanseringar är ju något vi vill göra och ska vi göra det krävs det att vi får produkterna från tillverkarna.

Angående partnerskap med en återförsäljare så vore ju det en modell, men återförsäljare har också intressen och de har också partnerskap med tillverkarna så i praktiken ser jag inte riktigt att det hade gjort någon skillnad.

Men i slutändan kommer ju allt handla om frågan om tillit.
Även om vi skulle sagt att vi gör si eller vi gör så så kommer ju alltid någon att kunna misstänka att det inte är som vi säger. Så vi får ju bara försöka vara så transparenta som möjligt där det finns behov för det helt enkelt.

Jag menade att ett alternativ skulle vara att skippa Nvidias launch artiklar framöver och göra det själva på egna villkor och ta ett steg ifrån dem för att tydligt säga ifrån. Det finns många sätt att göra det på säkert men detta var mitt förslag

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Jag menade att ett alternativ skulle vara att skippa Nvidias launch artiklar framöver och göra det själva på egna villkor och ta ett steg ifrån dem för att tydligt säga ifrån. Det finns många sätt att göra det på säkert men detta var mitt förslag

Absolut och det är inget dumt förslag! Jag menade mer att oavsett vilken lösning vi skulle köra så finns fortfarande öppningen kvar för folk att misstänka foul play. Så någonstans kommer vårt track record som redaktion och vårt agerande i nuet att behöva bli vägledande i hur man ska förhålla sig till oss.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dracc:

Vad hände vid 14:40?

Wow, den missade jag helt.
Kameran spelar in i chunks om 4 GB, jag måste ha råkat förskjuta den första delen av inspelningen typ tre sekunder så att den överlappade med nästkommande segment. :/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Vilken tur att ni slipper mig nuförtiden 🤣😉

Permalänk
Medlem

Känner att såna här genomgångar är oerhört värdefulla och visar relevanta delar av vad som pågår lite bakom kulisserna och hur ni tänker kring dem.

Stort plus till er som lyfter det!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni har vettiga ståndpunkter.

Uppskattar hur redigeringen vid 14:25 får det att se ut som om Jonas förklarade i 5 timmar vad som hände med grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Bra genomgång av läget och bra att ni är tydliga med hur ni hanterar "önskemål" från tillverkare. Finns ju vissa som skriker nu om att redationer borde vägra testa Nvidia-grejer i protest men det är en lite väl trångsynt inställning som hade lett till konstigheter åt andra hållet istället.

Nvidia har nu testat maffiastilen och sett att den inte kommer funka, och andra tillverkare som har tänkt köra med liknande metoder har förmodligen tänkt om. Det känns rättvist.

Något som tyvärr blir resultatet är ju att den nämnda misstänksamheten kommer leva kvar ett bra tag, och att Nvidia faktiskt förstör för hela tech-pressen för att de tyckte det var lämpligt att "ta en rövare" äroerhört högmodigt av dem. Som Linus sa till dem: "Who the fuck are you??"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Radolov:

Jag tycker ni har vettiga ståndpunkter.

Uppskattar hur redigeringen vid 14:25 får det att se ut som om Jonas förklarade i 5 timmar vad som hände med grafikkorten.

Haha det är inte ens något som är bortklippt. Det är bara att två segmenterade delar av en sammanhängande video råkade överlappa typ två tre sekunder

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte kolla fredagspanelen men när jag gör... då är den skitbra.

Viktigt ämne som tas upp - integriteten hos recensenter och påverkan från företag. Där ser jag en klar fördel för sajter som Sweclockers som är mer "old-school" och inte lever på trafiken från Youtube. Det blir mindre trendkänsligt, så att säga. Besökarna kommer mer för innehållet överlag, även om det såklart är ett stort plus med bra bevakning och tester vid större produktlanseringar (något jag för övrigt tycker ni gör bra).

Trenden går annars mot allt större påverkan från företag när de vill synas på sociala medier. Just hårdvara där det mest intressanta är rena prestandasiffror verkar inte vara lika hårt drabbat som andra saker, men hela den här diskussionen vittnar ju om att det drar åt det hållet. Många produkter är numera nästan omöjliga att få en ärlig recension av.

Det skickas produkter till Youtubers och influencers som glatt tar emot och gör "recensioner" likt reklamblad. Skiten finns överallt och jag blir lika förbannad varje gång. Jag tror inte ens att det alltid är företagen som förväntas sig reklam, även om det givetvis också förekommer, utan att det helt enkelt saknas stake och integritet. Företagen skickar produkten till någon glättiga Youtubeioter som alla "recenserar" enligt mallen: "Hej, kolla vilken schysst pryl jag fick av X! Wow, awesome - superduper!"

Recensioner har allt mer blivit reklam och fortsätter det såhär blir det snart som framtidsdokumentären ( ) Idiocracy med Brawndo (sök på tuben om ni inte vet vad jag menar).

Apropå Nvidia och Hardware Unboxed... Jag tycker det finns legitim kritik eller i varje fall saker man ifrågasätta hos HU. På så vis förstår jag Nvidia. Klart de blir sura om saker som strålspårning inte testas ordentligt. Jag blir själv besviken då. Sen ska såklart stå recensenten fritt att dra sina egna slutsatser och göra sina egna värderingar - det ser jag som en stor del av jobbet.

Nu vet jag inte om det finns mer till historien men sättet Nvidia hanterat det på... heh, wow! Hur smart var det? Det krävs ju inget geni för att förstå att det skulle bli en skitstorm. Reaktionen låg så i tangentens riktning att man måste vara klart svagbegåvad för att inte se den (varför jag också undrar om det inte finns mer till det hela). När även jag tycker att det kan vara läge för en mer diplomatisk approach är det illa.

Av den anledningen är jag även en aning skeptisk till att alla korten ligger på bordet. Är Nvidias PR-chef(?) debil? Det förefaller osannolikt, men visst... högt uppsatt chef på ett stort bolag är ingen garanti för att man alltid är smart.

Permalänk
Medlem

Skönast är att de klandrar HUB för att de skriver för lite om DLSS och samtidigt citerar dem på sin sida om DLSS "Extremely Impressive".

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Apropå Nvidia och Hardware Unboxed... Jag tycker det finns legitim kritik eller i varje fall saker man ifrågasätta hos HU. På så vis förstår jag Nvidia. Klart de blir sura om saker som strålspårning inte testas ordentligt. Jag blir själv besviken då. Sen ska såklart stå recensenten fritt att dra sina egna slutsatser och göra sina egna värderingar - det ser jag som en stor del av jobbet.

Hardware Unboxed har alltid varit starkt pro AMD i sitt narrativ. Att dom inte testar Ray Tracing med och utan DLSS pga att det starkt gynnar NVIDIA över AMD gör mig inte förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Hardware Unboxed har alltid varit starkt pro AMD i sitt narrativ. Att dom inte testar Ray Tracing med och utan DLSS pga att det starkt gynnar NVIDIA över AMD gör mig inte förvånad.

Vore ju bra om man hade iaf lite koll på läget innan man uttalar sig.
1) Historiskt så har HUB rekommenderat Nvidia över AMD i nästan samtliga fall.
2) HUB har testat mycket RT och DLSS. Nvidia har tom citat ifrån HUB på sin egna sida om DLSS.

Ifrån Nvidas hemsida:

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Vore ju bra om man hade iaf lite koll på läget innan man uttalar sig.
1) Historiskt så har HUB rekommenderat Nvidia över AMD i nästan samtliga fall.
2) HUB har testat mycket RT och DLSS. Nvidia har tom citat ifrån HUB på sin egna sida om DLSS.

Ifrån Nvidas hemsida:
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.sweclockers.com%2Fartikel%2Fbild%2F90158%3Fl%3DeyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTAxNTgiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MzksNjY1LDEyNzQsMzY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiIwMTAyNDNhMDc3YTQ5YmIyNTZkOTU0YTk3ZjBhZDQ2MSJ9&f=1&nofb=1

HUD har nu också lagt ut en egen video om det som hänt och hur de arbetar.

Matnyttigt för den som vi ha mer inblick i hur ”bannen” faktiskt skulle påverkat dem (knappt alls) och vad som kan legat bakom det som hänt.

De går även igen vilka kort de rekommenderats och annat precis som citatet ovan:

https://m.youtube.com/watch?v=wdAMcQgR92k&feature=youtu.be

Verkar som en riktigt bra kanal i den nisch de arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Hardware Unboxed har alltid varit starkt pro AMD i sitt narrativ. Att dom inte testar Ray Tracing med och utan DLSS pga att det starkt gynnar NVIDIA över AMD gör mig inte förvånad.

Källa på det ? Jag har en källa på motsatsen https://www.youtube.com/channel/UCI8iQa1hv7oV_Z8D35vVuSg/vide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Hardware Unboxed har alltid varit starkt pro AMD i sitt narrativ. Att dom inte testar Ray Tracing med och utan DLSS pga att det starkt gynnar NVIDIA över AMD gör mig inte förvånad.

HU har låtit användarna att styra vilken processor som ska användas i testen vilket jag tycker är bra.Användarna "patreon" är med och betalar och får lite tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Att notera att AMD's grafikkort syns högre upp över senaste videos är väl knappast förvånande med tanke på att de lanserades senare? Tittar inte på HU(B?) alls, men ser inget konstigt där. Jag menar i denna videon så rekommenderar de till och med att alla med DLSS stöd kör DLSS quality preset i Cyberpunk 2077, så det är inte ens enligt mig fallet att dem inte täcker det. (Hittade även denna recensions videon.)

Edit: jag läste helt fel på inlägget jag citerade... Skriv inte inlägg fyra på natten. Sorry @anton studs.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att ni ger eran tydliga syn på hur ni gör och vill göra erat jobb

Upplever att ni håller en bra seriös nivå och ni vill aldrig "gömma" något för oss, utan är ärliga !

En god jul och gott nytt år och fortsätt som ni gör för kvalitet vinner alltid !

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen direkt överraskning att Nvidia gav sig på HU. Sen tycker jag det är pinsamt att Nvidia gav vika för pöbelns tryck. Siter och youtubekanaler som testar hårdvara verkar tro att de är några slags förtryckta journalister. Det börjar det ju irritera konsumenter mer och mer när man gödslar för dem i princip otillgänglig hårdvara över influencers och youtubekanaler. Nvidia (och AMD) borde bli mer restriktiva till vilka de delar ut ny hårdvara för "testning".

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Hardware Unboxed har alltid varit starkt pro AMD i sitt narrativ. Att dom inte testar Ray Tracing med och utan DLSS pga att det starkt gynnar NVIDIA över AMD gör mig inte förvånad.

I det här fallet stämmer detta dock inte. HU har testat och pratat om RT och DLSS väldigt mycket, samt berömt det där beröm är till sin rätt. De hade tom diagram där med RT där AMD och nVidia (med DLSS) samsades som visar hur överlägset det var i ren fps. Dessutom släppte de en hel egen video med DLSS och RT. Så att påstå att de inte har täckt detta och att de är pro AMD visar bara ignorans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det är ju ingen direkt överraskning att Nvidia gav sig på HU. Sen tycker jag det är pinsamt att Nvidia gav vika för pöbelns tryck. Siter och youtubekanaler som testar hårdvara verkar tro att de är några slags förtryckta journalister. Det börjar det ju irritera konsumenter mer och mer när man gödslar för dem i princip otillgänglig hårdvara över influencers och youtubekanaler. Nvidia (och AMD) borde bli mer restriktiva till vilka de delar ut ny hårdvara för "testning".

Jag tror någon behöver kolla på Linus senaste WAN-show och förstå varför det som står här inte på något sätt är nära en verklighet som jag i alla fall lever i.

Huvudanledningen till mailet var att de ville ändra vad HU tyckte/skrev/sa om korten, trots att de överöst Nvidia med rekommendationer och beskrivit och pratat gott om deras nya tekniker många gånger.

De ville helt enkel köra lite utpressning för att få recensenter att skriva det som Nvidia vill ha, men problemet var att ingen på Nvidia hade kollat noga och helt missat att de redan gjorde det mesta, men i en video hade de skippat RT för att senare följa upp med en till video senare om just det...

Snälla sätt dig in i ämnet

Permalänk
Skrivet av adzer:

Vore ju bra om man hade iaf lite koll på läget innan man uttalar sig.
1) Historiskt så har HUB rekommenderat Nvidia över AMD i nästan samtliga fall.
2) HUB har testat mycket RT och DLSS. Nvidia har tom citat ifrån HUB på sin egna sida om DLSS.

Skrivet av anton studs:
Skrivet av anton studs:

HU har låtit användarna att styra vilken processor som ska användas i testen vilket jag tycker är bra.Användarna "patreon" är med och betalar och får lite tillbaka.

Skrivet av Marquzz:

I det här fallet stämmer detta dock inte. HU har testat och pratat om RT och DLSS väldigt mycket, samt berömt det där beröm är till sin rätt. De hade tom diagram där med RT där AMD och nVidia (med DLSS) samsades som visar hur överlägset det var i ren fps. Dessutom släppte de en hel egen video med DLSS och RT. Så att påstå att de inte har täckt detta och att de är pro AMD visar bara ignorans.

Nu har jag inte tid att gå igenom alla videos från alla reviewers. Men kan presentera lite objektiv data.

Sweclockers 6800 XT recension::
1440p 6800 XT: 166
1440p 3080: 175
Slutsats: 6800 XT 95% så snabb som 3080.

Hardware Unboxed video-recension (OBS öppnar youtube):
1440p 6800 XT: 157
1440p 3080: 153
Slutsats: 6800 XT 101% så snabb som 3080.

En skillnad mellan Sweclockers och Hardware Unboxed på 6 procentenheter till AMDs fördel, och det placerar AMD i toppen i Harware Unboxed recension.
I 4K är det också skillnader, Sweclockers har 3080 11% snabbare än 6800 XT, Hardware Unboxed bara 5%.

Kollar vi då på Raytracing prestanda i samma recensioner så tar Hardware Unboxed upp endast två spel, det ena är Shadow of Tomb Raider det andre är Dirt 5. Han börjar sektionen med att säga "though personally I care very little for raytracing support right now as there are almost no games where I feel its worth enabling". Detta ger tittaren bilden av att raytracing inte är utbrett och inte viktigt.

I Shadow of Tomb Raider presenteraras 3080 snabbare med raytracing, i Dirt 5 presenteras 6800 XT som snabbare. Om man inte vore insatt kan man få bilden av att 6800 XT och 3080 är ungefär lika i raytracing-prestanda, något som är långt ifrån är fallet.

Hoppas ni som svarat och alla andra är nöjda över min korta undersökning (snabbt gjord så vissa fel kan ha slunkit med), nu ska jag med en tåg, ha det gött.

Redigering: Glömde skriva att jag står fast vid min ståndpunkt att Hardware Unboxed är pro AMD i sina recensioner.

La till en mening om förtydligande i slutet.