Sony plockar bort Cyberpunk 2077 från Playstation-affären

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

12åring detected.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå folks besvikelse att spelet är så pass buggigt men och släppa spelet var ändå helt rätt beslut för att låta folk köpa och börja spela spelet gör att man får tusentals spelare som går lite olika och som fattar helt olika beslut och gör saker i olika följd. Jag ser egentligen ingen direkt anledning för Sony att åter betala folk . Spelare idag får väldigt plötsliga och hastiga reaktioner och klagar direkt istället för att bara lugnt sitta i båten vi vet allihopa att det här kommer lösa sig och att det kommer lösa sig på alla plattformar. Jag förstår folks besvikelse när de längtat så pass mycket och att det sen knappt går och spela det hade jag med blivit om det varit ett spel jag viljat spela men jag hade inte gått ut på forum och slängt skit på CD projekt Red i det här fallet utan suttit lugnt i båten tills de fixat spelet för att jag vet att när det väl är fixat kommer jag vilja spela det. Jag menar alla ni som köpt spelet ni köpte det för att ni vill spela det och för att ni såg fram emot det har det verkligen förändrats eller är det er första ilska som speglar av sig och sen när spelet fungerar kommer ni köpa det igen. Alla vet att spelet kommer bli fantastiskt när patcharna är gjorda. Jag kan förstå att Sony drar tillbaka spelet så att inte fler kan köpa det nu när man vet hur buggigt det är dock.

Fetstilat är redigerat

Permalänk

@Sorten
Struntsnack. De har släppt en katastrofalt ofärdig produkt. Självklart bör kunderna ha rätt att få pengarna tillbaka. Om de bevisar att de kan släppa en färdig produkt i framtiden kan kunderna köpa produkten igen.
Sluta slicka deras stövlar.

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

12åring detected.

why so serious?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

@Sorten
Struntsnack. De har släppt en katastrofalt ofärdig produkt. Självklart bör kunderna ha rätt att få pengarna tillbaka. Om de bevisar att de kan släppa en färdig produkt i framtiden kan kunderna köpa produkten igen.
Sluta slicka deras stövlar.

Jag slickar inte någons stövlar och visst hade samma sak skett med PS5 och det varit ett katastrofalt fel med hårdvara absolut inget snack om att folk skulle ha rätt och få sina pengar tillbaka om de vill det eller om det varit ett grafikkort som brunnit.
Här är det dock en mjukvara som går och patcha till sen borde de kanske jobbat mer med den innan de släppte ut den och därför skrev jag också att det var bra att de inte sålde den till nya kunder för ingen ska behöva köpa det och veta att man köper en trasig produkt. Jag skulle dock kunna tänka mig att man betalat tillbaka exempelvis 50% av spelets pris för att kompensera för de allvarliga brister som fanns i programmet.

Du har absolut rätt i ditt resonemang också och inget spel som släpps kommer vara fritt från buggar men det ska absolut vara spelbart vilket Cyberpunk uppenbarligen inte varit de som vill ha sina pengar tillbaka visst kan de få det men gör det någon större skillnad om man köper den en gång till senare visst man kanske väntar tills den sjunkit i pris och kan få det lite billigare på det viset

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

12åring detected.

Njah. Nog för att memes må vara på den nivån så är budskapet 100% sant. Sedan 2005~ har vi PC-spelare fått dragits med negativa konsekvenser skapat av just konsoler. Undermåligt UI, hårdkodad bloom,motion blur och andra tekniker som vi generellt vill modifiera. Låst FPS, lågupplösta texturer, asymmetrisk x/y axis, låsta/udda kontrollkonfigurationer, checkpoints, inga quicksaves eller manuella sparningar. För att nämna ett par få, de som inte förstår att konsoler hämmat utvecklingen och upplevelsen av spel för PC är synnerligen ignorant.

De skulle aldrig ha släppt eller ens fokuserat på att försöka släppa CP2077 för last-gen konsoler. The witcher 3 gick inte ens att spela med höga inställningar med en entusiastdator (GTX 980) när det släpptes. Nu kan folk spela CP2077 i ultra med ray-tracing och nå 60+ FPS i 1440P, jag anser att det är ok.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med att mitt j*vla 3080 inte kommit än är att man därför inte köpt Cyberpunk och således sluppit den här besvikelsen i alla fall. Hädanefter blir det att mentalt lägga till 3+ månader på release av grafikkort och AAA spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Njah. Nog för att memes må vara på den nivån så är budskapet 100% sant. Sedan 2005~ har vi PC-spelare fått dragits med negativa konsekvenser skapat av just konsoler. Undermåligt UI, hårdkodad bloom,motion blur och andra tekniker som vi generellt vill modifiera. Låst FPS, lågupplösta texturer, asymmetrisk x/y axis, låsta/udda kontrollkonfigurationer, checkpoints, inga quicksaves eller manuella sparningar. För att nämna ett par få, de som inte förstår att konsoler hämmat utvecklingen och upplevelsen av spel för PC är synnerligen ignorant.

Och vi PC spelare har gnällt som fan på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och vi PC spelare har gnällt som fan på det.

Du har inte fel. Men det är ju pengar som styr i slutändan.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Man borde låtit gamla generationen konsoler vila i frid istället. Tycker det är lustigt att Sony väljer att kliva in här, EA har definitivt stått för värre lanseringar och någonstans blir det knepigt vart man drar linjen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

CD Projekt har i min mening varit på tok för ambitiösa. Witcher 3 var ett stort och komplicerat spel men det var ett fantasy spel utan bilar och jättestäder och hacking och moderna vapen etc. De skulle börjat med att göra motsvarigheten till Witcher 1 fast Cyberpunk, ett mindre och tightare spel med fokus på bra story och utan bilar etc. Sedan i "Cyberpunk 2" kan de börja lägga till fordon och större öppna städer etc. Nu siktade för högt har fått ändra spelet flera gånger under utveckligen för att ledningen inte velat vad de velat och inte kunnat planera. Tråkigt men hade lite på känn att det skulle bli såhär. De kommer säkert behöva spendera 1 år på att putsa bort alla buggarna i spelet som alla har, inte jättebra. Deras rykte är definitivt skadat av det här.

Permalänk
Medlem

Måste säga jag har inte alls upplevt denna bugg fest på Stadia, några små buggs o kanske fått ladda om ngn save ngn gång. Men verkligen inte mer en något normalt ny släpp.

De flesta nya release spel jag har spelat har faktiskt varit buggigare när jag tänker efter!

Permalänk
Medlem

Nu får faktiskt sony och Microsoft ta en del av skulden här i och med att de aldrig separerat bas och pro/X modellerna, egentligen har det funnits fler spel som inte levererat men reviewats på pro med bra betyg.

Samtidigt var problemen kända redan innan sommaren, kom ihåg alla förseningar. Men det är kanske helt enkelt ett svårt att lösa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det är komplexiteten i spelet som jag tänkte på. Kolla en video på youtube där de visar detaljrikedomen i gta V.
Den är nog på högre nivå än cyberpunk 2077.

Om man bortser från buggar/glitchar, så känns det som detaljrikedomen är på en bra mycket högre nivå i Cyberpunk än GTA V när de körs på samma hårdvara (se miljöer, fordon och vapen etc i videon nedan).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nu får faktiskt sony och Microsoft ta en del av skulden här i och med att de aldrig separerat bas och pro/X modellerna, egentligen har det funnits fler spel som inte levererat men reviewats på pro med bra betyg.

? Spelet suger ju på Pro/X med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

CD Projekt har i min mening varit på tok för ambitiösa. Witcher 3 var ett stort och komplicerat spel men det var ett fantasy spel utan bilar och jättestäder och hacking och moderna vapen etc. De skulle börjat med att göra motsvarigheten till Witcher 1 fast Cyberpunk, ett mindre och tightare spel med fokus på bra story och utan bilar etc. Sedan i "Cyberpunk 2" kan de börja lägga till fordon och större öppna städer etc. Nu siktade för högt har fått ändra spelet flera gånger under utveckligen för att ledningen inte velat vad de velat och inte kunnat planera. Tråkigt men hade lite på känn att det skulle bli såhär. De kommer säkert behöva spendera 1 år på att putsa bort alla buggarna i spelet som alla har, inte jättebra. Deras rykte är definitivt skadat av det här.

Fast den delen är inte riktigt ett problem- det är inte lika smooth som GTA med trafik osv men det är bra nog på den delen, och det är otroligt bra på att undvika laddninstider och vara verkligen öppet med tanke på hur det utspelar sig i en storstad.

Glitchar och prestandaproblem och instabilitet samt avsaknad av viss utlovat content är problemet, samt att de verkar ha tvingat på sina utvecklare en massa övertid för att hålla orealistiska deadlines. Grundkonceptet funkar väldigt bra, det behöver polish.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av CFSsss:

CD Projekt har i min mening varit på tok för ambitiösa. Witcher 3 var ett stort och komplicerat spel men det var ett fantasy spel utan bilar och jättestäder och hacking och moderna vapen etc. De skulle börjat med att göra motsvarigheten till Witcher 1 fast Cyberpunk, ett mindre och tightare spel med fokus på bra story och utan bilar etc. Sedan i "Cyberpunk 2" kan de börja lägga till fordon och större öppna städer etc.

Mja, tror inte det fungerar så. Visst, det fanns inga bilar i w3 men det finns ju hästar, vagnar, träd, vatten, krälande varelser, flygande varelser osv osv.

Allt är ju skrivet från grunden, det är ju inte så att en bilmodell är mer krävande än en häst per default

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Om man bortser från buggar/glitchar, så känns det som detaljrikedomen är på en bra mycket högre nivå i Cyberpunk än GTA V när de körs på samma hårdvara (se miljöer, fordon och vapen etc i videon nedan).

https://www.youtube.com/watch?v=0fnND_ficII

Räcker med att kolla de 3 första minuterna av din video för att inse att GTA V är på en högre detaljrikedom.
Jag antar att du pratar om grafiken medans jag pratar om spelmotorn.

När man skjuter mot bilen, så ger båda liknande skador. Cyberpunk har lagt på rökeffekter ifrån vapnet som inte är så verklighetstroget med dagens vapen dock, kanske år 2077 med andra sorts vapen så den låter jag vara osagd.

Sedan när man skjuter på bildäcken i gta5 så sjunker däcket ihop när det punkteras.
i cyberpunk 2077 händer ingenting.

När bilen exploderar i gta 5 så rör den sig realistiskt i explosionen och tryckvågen skjuter iväg personen framför bilen.
i cyberpunk 2077 så börjar bilen bara brinna men står på samma ställe.

När bilen åker ut i vattnet så flyter först bilen i gta 5 innan den sakta fylls med vatten och börjar sjunka.
I cyberpunk 2077 är det som att det inte fanns något vatten alls, utan att det bara är en grafisk effekt.

Finns mängder med videos som sagt över detaljrikedomen i gta 5 hur olika saker beter sig när man gör en sak med dessa.

I mina ögon är cyberpunk 2077 ett coolt spel, men det känns inte next gen, för allt ifrån tex dessa detaljer till animationer på personerna, till hur bilar rör sig känns väldigt väldigt gammalt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Måste säga jag har inte alls upplevt denna bugg fest på Stadia, några små buggs o kanske fått ladda om ngn save ngn gång. Men verkligen inte mer en något normalt ny släpp.

De flesta nya release spel jag har spelat har faktiskt varit buggigare när jag tänker efter!

Visst finns det en del buggar på stadia, folk har åkt in och ut ur väggar för mig, och lemmar som levt sitt eget liv på npc när dialog sker. Men fortfarande ett underbart spel, och väl spelbart. Var skeptisk till stadia innan, men köpte med deras deal, och är positivt överraskad. Kan nog bli en riktig konkurrent till både sony och MS innom en snar framtid.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Räcker med att kolla de 3 första minuterna av din video för att inse att GTA V är på en högre detaljrikedom.
Jag antar att du pratar om grafiken medans jag pratar om spelmotorn.

När man skjuter mot bilen, så ger båda liknande skador. Cyberpunk har lagt på rökeffekter ifrån vapnet som inte är så verklighetstroget med dagens vapen dock, kanske år 2077 med andra sorts vapen så den låter jag vara osagd.

Sedan när man skjuter på bildäcken i gta5 så sjunker däcket ihop när det punkteras.
i cyberpunk 2077 händer ingenting.

När bilen exploderar i gta 5 så rör den sig realistiskt i explosionen och tryckvågen skjuter iväg personen framför bilen.
i cyberpunk 2077 så börjar bilen bara brinna men står på samma ställe.

När bilen åker ut i vattnet så flyter först bilen i gta 5 innan den sakta fylls med vatten och börjar sjunka.
I cyberpunk 2077 är det som att det inte fanns något vatten alls, utan att det bara är en grafisk effekt.

Finns mängder med videos som sagt över detaljrikedomen i gta 5 hur olika saker beter sig när man gör en sak med dessa.

I mina ögon är cyberpunk 2077 ett coolt spel, men det känns inte next gen, för allt ifrån tex dessa detaljer till animationer på personerna, till hur bilar rör sig känns väldigt väldigt gammalt.

Hur ofta tar man till frasen ”detaljrikedom” för att beskriva hur en fysikmotor fungerar i ett spel? För de de flesta betyder ett sådant ordval på att man syftar på det grafiska, med detaljer i miljön etc. På det planet vinner CP2077 överlägset gentemot stadssimulatorn GTA (förutom havsmiljön som de Uppenbarligen inte lagt fokus på). Mer intressant att jämföra hur deras fysikmotor står sig mot spel i samma genre, d.v.s. RPGs som Witcher 3, Fallout 4, The outer worlds etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Hur ofta tar man till frasen ”detaljrikedom” för att beskriva hur en fysikmotor fungerar i ett spel? För de de flesta betyder ett sådant ordval på att man syftar på det grafiska, med detaljer i miljön etc. På det planet vinner CP2077 överlägset gentemot stadssimulatorn GTA (förutom havsmiljön som de Uppenbarligen inte lagt fokus på). Mer intressant att jämföra hur deras fysikmotor står sig mot spel i samma genre, d.v.s. RPGs som Witcher 3, Fallout 4, The outer worlds etc.

Så en bok som beskriver något detaljerat måste alltså ha bilder, eller vad menar du?.
Första gången jag hör att ordet detaljrikedom bara kan användas på grafik.

Stadssimulator?
Man har olika karaktärer som man följer i en stor värld som utför uppdrag och utför olika saker.
Många på tex twitch livesänder GTA V i rollspels-sammanhang, så jag tycker nog RPG skule kunna fungera även för GTA. (även om jag tycker de flesta spel idag är en blandning av olika genrer)

I sommar kommer ju GTA 5 remastered ut, så då får vi se hur den står sig rent grafiskt också mot cyberpunk 2077.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ett mer nyanserat ord för att beskriva fysikmotorn är ju att skriva att den är mer realistisk. Spelmotorn, som du nämnde, inkluderar i egentlig mening allt, inte bara fysiken.

Främsta fokus i GTA har alltid varit världen i sig, d.v.s. stadssimulator, där man ska kunna leva sig in i världen utan att i egentlig mening bry sig särskilt mycket om själva huvudberättelsen. Medan främsta fokus i RPGs som Fallout, Skyrim etc kretsar kring berättelsen och karaktärens utveckling i denna, där världen är mer till för att skapa den atmosfär som behövs.

Om definitionen av ett RPG är att man personligen kan leva sig in i världen och "rollspela" (oavsett vad spelet erbjuder i karaktärsutvecklig) då är i så fall de flesta Open-world spel RPGs, exempelvis Minecraft, Monster Hunter, Horizon Zero Dawn, Assassins Creed, Super Mario etc. Det finns dock historiskt sett en definition av vad ett rollspel är och innehåller, där spel som Fallout 3/4, Skyrim, Witcher 3 och CP2077 existerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2