Fredagsfokus 9: Påtryckningar från tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Nu har jag inte tid att gå igenom alla videos från alla reviewers. Men kan presentera lite objektiv data.

Sweclockers 6800 XT recension::
1440p 6800 XT: 166
1440p 3080: 175
Slutsats: 6800 XT 95% så snabb som 3080.

Hardware Unboxed video-recension (OBS öppnar youtube):
1440p 6800 XT: 157
1440p 3080: 153
Slutsats: 6800 XT 101% så snabb som 3080.

En skillnad mellan Sweclockers och Hardware Unboxed på 6 procentenheter till AMDs fördel, och det placerar AMD i toppen i Harware Unboxed recension.
I 4K är det också skillnader, Sweclockers har 3080 11% snabbare än 6800 XT, Hardware Unboxed bara 5%.

Kollar vi då på Raytracing prestanda i samma recensioner så tar Hardware Unboxed upp endast två spel, det ena är Shadow of Tomb Raider det andre är Dirt 5. Han börjar sektionen med att säga "though personally I care very little for raytracing support right now as there are almost no games where I feel its worth enabling". Detta ger tittaren bilden av att raytracing inte är utbrett och inte viktigt.

I Shadow of Tomb Raider presenteraras 3080 snabbare med raytracing, i Dirt 5 presenteras 6800 XT som snabbare. Om man inte vore insatt kan man få bilden av att 6800 XT och 3080 är ungefär lika i raytracing-prestanda, något som är långt ifrån är fallet.

Hoppas ni som svarat och alla andra är nöjda över min korta undersökning (snabbt gjord så vissa fel kan ha slunkit med), nu ska jag med en tåg, ha det gött.

Redigering: Glömde skriva att jag står fast vid min ståndpunkt att Hardware Unboxed är pro AMD i sina recensioner.

Det är nästan bara 6800XT recensionen på senare tid som alls är positiv mot AMD (de har gjort en video själva om detta nyligen).

Jag håller med till stor del att RT inte är värt det för att spela med halverad bildfrekvens eller lägre inställningar, och det är få spel där det gör stor skillnad alls (inte många spel som stödjer RT fortfarande efter flera år heller)

De har gjort en djupdykande video om just RT prestanda med 6800XT och bara för att allt inte fick plats i en video kan man inte kasta en hel kanal under bussen.

Jag håller dock med om att det är lite konstigt att deras siffror för AMD är högre än många andra publikationer, kanske körde de andra drivrutinsversioner eller andra speltitlar? Men alla har olika siffror och detaljerna skiljer (men kan inte ens ta sweclockers siffror mellan olika tester och jämföra heller på grund av att för många variabler skiljer)

Troligen beror det på deras val av processor i plattformen, men mer saker finns att utreda i den frågan.

Jag tycker som sagt inte att en video/recension kan ’bevisa’ något om en hel kanals inriktning. Om vi antar att det inte är specifikt valda titlar och plattform och sånt bara för att framhäva AMD (känns orimligt för mig), då skulle jag också med de siffrorna de fått fram se 6800XT i en bättre dager än många andra. Tänk också på att den videon vad färdig och uppladdad innan de kunde se några andra siffror och jag tar för givet att de gått till botten med varför deras resultat skiljer sig så mycket (och presenterat detta).

Jag är absolut inte någon som kollar på HU regelbundet, men jag tycker det känns uppenbart att det inte finns någon medveten bias här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Hardware Unboxed har alltid varit starkt pro AMD i sitt narrativ. Att dom inte testar Ray Tracing med och utan DLSS pga att det starkt gynnar NVIDIA över AMD gör mig inte förvånad.

Va??? Vem har då lagt upp testerna på HU youtubekanal där de testar RT och DLSS ? Dessa tester är ju faktiskt positiva till DLSS och RT tilsammans. Jag gissar du citerar något rykte här.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Va??? Vem har då lagt upp testerna på HU youtubekanal där de testar RT och DLSS ? Dessa tester är ju faktiskt positiva till DLSS och RT tilsammans. Jag gissar du citerar något rykte här.

Jag antar du missade mitt senare inlägg i tråden där jag presenterar data som stödjer mitt case.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se lite tester på Nvenc på Sweclockers och jämförelse mot deras konkurrent AMD.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag håller dock med om att det är lite konstigt att deras siffror för AMD är högre än många andra publikationer, kanske körde de andra drivrutinsversioner eller andra speltitlar? Men alla har olika siffror och detaljerna skiljer (men kan inte ens ta sweclockers siffror mellan olika tester och jämföra heller på grund av att för många variabler skiljer)

Detta är inte första gången detta händer heller. Jämför recensioner för 5700 XT

Sweclockers recension:
1440p 5700 XT: 106
1440p 2070 Super: 120
Resultat: 5700 XT är 88% så snabb som 2070 Super.

Hardware Unboxed video-recension (OBS öppnat youtube):
1440p 5700 XT:100
1440p 2070 Super: 102
Resultat: 5700 XT är 98% så snabbt som 2070 Super.

Skilde sig alltså 10 procentenheters skillnad mellan Sweclockers och Hardware Unboxed. Jag är ganska säker att om man systematiskt går igenom Hardware Unbox video recensioner så hittar man ett systematiskt bias för AMD, och att detta är kvar även om man tar med fler recensenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Detta är inte första gången detta händer heller. Jämför recensioner för 5700 XT

Sweclockers recension:
1440p 5700 XT: 106
1440p 2070 Super: 120
Resultat: 5700 XT är 88% så snabb som 2070 Super.

Hardware Unboxed video-recension (OBS öppnat youtube):
1440p 5700 XT:100
1440p 2070 Super: 102
Resultat: 5700 XT är 98% så snabbt som 2070 Super.

Skilde sig alltså 10 procentenheters skillnad mellan Sweclockers och Hardware Unboxed. Jag är ganska säker att om man systematiskt går igenom Hardware Unbox video recensioner så hittar man ett systematiskt bias för AMD, och att detta är kvar även om man tar med fler recensenter.

Men detta bias kan ju vara ’random’ eller helt enkelt felaktigt. Med de titlar de testar med inställningarna de kör får de vissa värden. Har någon detaljstuderat varje titel och inställningar för sig att det faktiskt är skeva resultat eller är det för att de kör andra spel?

Helt klar bra för branchen om det finns tester i flera spel och inte alla kör samma.

Som sagt är jag inte en följare av deras videos och inte direkt intresserad på den nivån heller, men det känns mer som att de kör andra spel och med en annan processor som grund. Tror inte det behöver betyda att det är AMD som ligger bakom, och för övrigt är det väl allmänt accepterat att Swec ligger något åt andra hållet. Det betyder inte att Swec är i Nvidias fickor, utan för att de har satt upp en svit utan att veta och resultaten är därefter. Spelen valdes på grund av vad teamet tyckte var smidigt att testa och som gav rena resultat med deras metodik, behöver inte vara mer än så. Varje generation kommer fungera olika i existerande spel...

Det kan såklart vara medvetet också, men det känns inte så för mig

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men detta bias kan ju vara ’random’ eller helt enkelt felaktigt. Med de titlar de testar med inställningarna de kör får de vissa värden. Har någon detaljstuderat varje titel och inställningar för sig att det faktiskt är skeva resultat eller är det för att de kör andra spel?

Helt klar bra för branchen om det finns tester i flera spel och inte alla kör samma.

Som sagt är jag inte en följare av deras videos och inte direkt intresserad på den nivån heller, men det känns mer som att de kör andra spel och med en annan processor som grund. Tror inte det behöver betyda att det är AMD som ligger bakom, och för övrigt är det väl allmänt accepterat att Swec ligger något åt andra hållet. Det betyder inte att Swec är i Nvidias fickor, utan för att de har satt upp en svit utan att veta och resultaten är därefter. Spelen valdes på grund av vad teamet tyckte var smidigt att testa och som gav rena resultat med deras metodik, behöver inte vara mer än så. Varje generation kommer fungera olika i existerande spel...

Det kan såklart vara medvetet också, men det känns inte så för mig

Jag tror inte heller att det är AMD som drar i spakarna och inte heller att Hardware Unboxed "slänger in grus i maskineriet" när dom testar NVIDIA kort. Däremot tror jag att dom designar sin process för recensioner av grafikkort för att gynna AMD, dvs man väljer ut spel, RAM-minne (hastighet och timings), CPU samt väljer bort features (Raytracing, DLSS) för att AMDs GPU ska få ett litet övertag. Varför gör då Hardware Unboxed detta? Jag kan endast spekulera men att försöka behaga den stora skaran AMD-fanboys har visat sig vara en ganska bra affärsidé, jämför t ex Linus Tech Tips thumbnails till recensioner för AMD och NVIDIA-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Jag tror inte heller att det är AMD som drar i spakarna och inte heller att Hardware Unboxed "slänger in grus i maskineriet" när dom testar NVIDIA kort. Däremot tror jag att dom designar sin process för recensioner av grafikkort för att gynna AMD, dvs man väljer ut spel, RAM-minne (hastighet och timings), CPU samt väljer bort features (Raytracing, DLSS) för att AMDs GPU ska få ett litet övertag. Varför gör då Hardware Unboxed detta? Jag kan endast spekulera men att försöka behaga den stora skaran AMD-fanboys har visat sig vara en ganska bra affärsidé, jämför t ex Linus Tech Tips thumbnails till recensioner för AMD och NVIDIA-kort.

Det kan vara som du säger, men specs på deras testrig ser väl ut som en hyfsat normal speldator vad jag kan se. I så fall är det väl AMD som presterar bra i den typen av setup, är inte det bra för alla att veta?

Jag tror inte det är medvetet (som i att de suttit och testat fram optimala setupen för att främja AMD). Jag tror de kollat på marknaden av testabde media och valt andra komponenter och spel för att dels sticka ut lite och för att hålla sig relevanta och inte bli en i mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

I Shadow of Tomb Raider presenteraras 3080 snabbare med raytracing, i Dirt 5 presenteras 6800 XT som snabbare. Om man inte vore insatt kan man få bilden av att 6800 XT och 3080 är ungefär lika i raytracing-prestanda, något som är långt ifrån är fallet.

Redigering: Glömde skriva att jag står fast vid min ståndpunkt att Hardware Unboxed är pro AMD i sina recensioner.

Är väl även i den här videon där han även passar på att flinka in att han knappt kan se när Raytracing är på i Shadow Of the tomb raider dessutom, precis som att det spelar ingen roll om Nvidia är snabbare, för spelet ser i stort sett likadant ut även när raytracing är av.
Det är alla de här små negativa orden han säger när han pratar om Nvidia i videos som jag märker att många inte uppfattar, medans han använder positiva ord när han ska prata om AMD.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är väl även i den här videon där han även passar på att flinka in att han knappt kan se när Raytracing är på i Shadow Of the tomb raider dessutom, precis som att det spelar ingen roll om Nvidia är snabbare, för spelet ser i stort sett likadant ut även när raytracing är av.
Det är alla de här små negativa orden han säger när han pratar om Nvidia i videos som jag märker att många inte uppfattar, medans han använder positiva ord när han ska prata om AMD.

Han säger det om raytracing inte om
Nvidia. Det är en stor skillnad där.

Jag håller med om att RT fortfarande inte är så spännande, halverar bildfrekvensen och finns bara i ett fåtal titlar.

De har dock överöst DLSS med beröm och rekommenderar det genomgående.

Det är inte hat mot Nvidia, det är befogad kritik mot en teknik som är omogen och fortfarande väntar på allmän implementation i många spel på ett sett som förhöjer upplevelsen tydligt. Jag tror vi är två generationer ifrån det både prestandamässigt och att spelen ska vara redo. Då kommer inte dagens kort duga till mycket, kolla bara på 2060 idag redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Nu har jag inte tid att gå igenom alla videos från alla reviewers. Men kan presentera lite objektiv data.

Sweclockers 6800 XT recension::
1440p 6800 XT: 166
1440p 3080: 175
Slutsats: 6800 XT 95% så snabb som 3080.

Hardware Unboxed video-recension (OBS öppnar youtube):
1440p 6800 XT: 157
1440p 3080: 153
Slutsats: 6800 XT 101% så snabb som 3080.

En skillnad mellan Sweclockers och Hardware Unboxed på 6 procentenheter till AMDs fördel, och det placerar AMD i toppen i Harware Unboxed recension.
I 4K är det också skillnader, Sweclockers har 3080 11% snabbare än 6800 XT, Hardware Unboxed bara 5%.

Kollar vi då på Raytracing prestanda i samma recensioner så tar Hardware Unboxed upp endast två spel, det ena är Shadow of Tomb Raider det andre är Dirt 5. Han börjar sektionen med att säga "though personally I care very little for raytracing support right now as there are almost no games where I feel its worth enabling". Detta ger tittaren bilden av att raytracing inte är utbrett och inte viktigt.

I Shadow of Tomb Raider presenteraras 3080 snabbare med raytracing, i Dirt 5 presenteras 6800 XT som snabbare. Om man inte vore insatt kan man få bilden av att 6800 XT och 3080 är ungefär lika i raytracing-prestanda, något som är långt ifrån är fallet.

Hoppas ni som svarat och alla andra är nöjda över min korta undersökning (snabbt gjord så vissa fel kan ha slunkit med), nu ska jag med en tåg, ha det gött.

Redigering: Glömde skriva att jag står fast vid min ståndpunkt att Hardware Unboxed är pro AMD i sina recensioner.

Det handlar ju om speltitlar och hur man benchmarkar, har du sett HW unboxed videos så kommer du märka att de är allt annat än Pro AMD, vilket de bevisat om och om igen.

Kör de samma spelsekvens för benchmarken? Antagligen inte, då kommer resultaten skilja sig, sen kan annan hårdvara påverka just testerna du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han säger det om raytracing inte om
Nvidia. Det är en stor skillnad där.

Jag håller med om att RT fortfarande inte är så spännande, halverar bildfrekvensen och finns bara i ett fåtal titlar.

De har dock överöst DLSS med beröm och rekommenderar det genomgående.

Han må ha berömt DLSS men det har ju inget med raytracing att göra.

Kollade på Videon, och jag mindes lite fel.

I shadow of the tomb raider så nämner han att det är den första titeln att få RTX support och att det är därför inget konstigt att Nvidia ligger före. och att droppet med RTX på i prestanda är oacceptabelt för endast lite bättre skuggor. Han nämner givetvis igen att det är en Nvidia sponsrad titel så ingen ska undgå det.
(Här blir det då underförstått att trots Nvidia sponsrad titel, så tappar spelet massor i prestanda, trots att man knappt ser skillnad på grafiken. )

Sedan hoppar vi till Dirt 5 där AMD är snabbare, och helt plötsligt så är det "We only see a 20% hit to the performance" även om han nämner sen att han säger only för att det tappar mer i andra titlar, men väljer att inte visa dessa data, så det kan vara 21% i en annan titel, eller 80%, vi vet inte. Troligen vill han få oss att tänka att det bara är lite mer än 20% bara och därför väljer att inte visa.
Han nämner även att droppet i prestanda är liknande på alla kort, men att AMD startar "much further ahead" i spelet, för att verkligen få säga att kortet är mycket snabbare än Nvidia.
Det vi givetvis aldrig tar upp nu är att det är en AMD-sponsrad titel.

Det är det här som är det klassiska Hardware unboxed.

Tittar man på någon annan större youtubers så har jag aldrig upplevt detta, men så fort man kommer in på en Hardware unboxed video så finner man mycket av det här.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Han må ha berömt DLSS men det har ju inget med raytracing att göra.

Kollade på Videon, och jag mindes lite fel.

I shadow of the tomb raider så nämner han att det är den första titeln att få RTX support och att det är därför inget konstigt att Nvidia ligger före. och att droppet med RTX på i prestanda är oacceptabelt för endast lite bättre skuggor. Han nämner givetvis igen att det är en Nvidia sponsrad titel så ingen ska undgå det.
(Här blir det då underförstått att trots Nvidia sponsrad titel, så tappar spelet massor i prestanda, trots att man knappt ser skillnad på grafiken. )

Sedan hoppar vi till Dirt 5 där AMD är snabbare, och helt plötsligt så är det "We only see a 20% hit to the performance" även om han nämner sen att han säger only för att det tappar mer i andra titlar, men väljer att inte visa dessa data, så det kan vara 21% i en annan titel, eller 80%, vi vet inte. Troligen vill han få oss att tänka att det bara är lite mer än 20% bara och därför väljer att inte visa.
Han nämner även att droppet i prestanda är liknande på alla kort, men att AMD startar "much further ahead" i spelet, för att verkligen få säga att kortet är mycket snabbare än Nvidia.
Det vi givetvis aldrig tar upp nu är att det är en AMD-sponsrad titel.

Det är det här som är det klassiska Hardware unboxed.

Tittar man på någon annan större youtubers så har jag aldrig upplevt detta, men så fort man kommer in på en Hardware unboxed video så finner man mycket av det här.

Du kan ha rätt, jag har sett alldeles för lite av deras videos för att göra ett stort svepande antagande som det, jag har bara lyft argument varför det potentiellt inte är medvetet. Hur det ser ut i verkligheten med den saken vet nog främst deras regelbundna tittare, och du kan säkert ha rätt där.

Men raytracing är en liten marginell del av marknaden idag tycker jag och han båda uppenbarligen. Jag skulle inte värdera det högt vid ett grafikkortsköp idag, precis på samma sätt som när 2000-serien släpptes. Tekniken är inte mogen eller välanvänd. Jag tycker inte det är fel att ha den inställningen, men det är ju inte alls samma sak att han skulle hata Nvidia. Deras 3000-serie är ju sjukt bra ändå, även om RT inte räknas med i bedömningen. Framförallt finns ju inte ens AMDs kort att köpa alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan ha rätt, jag har sett alldeles för lite av deras videos för att göra ett stort svepande antagande som det, jag har bara lyft argument varför det potentiellt inte är medvetet. Hur det ser ut i verkligheten med den saken vet nog främst deras regelbundna tittare, och du kan säkert ha rätt där.

Men raytracing är en liten marginell del av marknaden idag tycker jag och han båda uppenbarligen. Jag skulle inte värdera det högt vid ett grafikkortsköp idag, precis på samma sätt som när 2000-serien släpptes. Tekniken är inte mogen eller välanvänd. Jag tycker inte det är fel att ha den inställningen, men det är ju inte alls samma sak att han skulle hata Nvidia. Deras 3000-serie är ju sjukt bra ändå, även om RT inte räknas med i bedömningen. Framförallt finns ju inte ens AMDs kort att köpa alls...

Raytracing är absolut inget försäljningsargument för att spela tex Call of duty, nej det har du rätt i.
Men det finns användningsområden för RTX som acceleration vid rendering, men inte ens när han testade RTX3090 så bemödade han sig med att använda RTX-accelerationen i blender vilket skulle ha gett ett annat resultat.

Och hur många som använder RTX på Nvidia använder sig inte av DLSS? om du nu får 90fps i Shadow of the tomb raider med RTX on, och utan DLSS ens påslaget så kan man väl inte klaga på prestanda heller?
Det blir ett ganska orealistiskt scenario samtidigt om man testar saker och ting på de sätt som de inte används på.

Hade han även haft med DLSS på iaf quality så hade det varit lite annorlunda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är just det där som CubaCola nämner...

Jag började kolla på "techtubers" från hösten 2018 ungefär, och följer många av de största kanalerna. Kollade även på allt som HU släppte, men just den återkommande skevheten i hur Nvidia vs AMD och Intel vs AMD kommenteras av Steve gjorde att jag fick svårare och svårare att se på det. När man väl börjat se det, så är det inte lätt att släppa.
Jag hade inga fördomar eller förutfattade meningar om HU innan detta, och jag har inget emot AMD (använder själv Ryzen och har till nyligen haft AMD-aktier), men jag ogillar när det är skevt. Jag märker inget liknande från de andra, större jag följer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i kören. Jag kollar inte direkt på några techtubers just nu men när jag gjorde så märke jag av "tonen" som HWU höll beroende på vilken tillverkade det handlade om och när man väl började tänka på det så hoppade jag oftast deras recensioner. Gamernexus är väl typ dom enda jag kollar nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@jonast

Fan vad man ser på dig på thumbnailen hur trött du är på detta

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@jonast @undac

Om vi pratar founderskort mm och AMD's motsvarighet tror jag de fortfarande tjänar en massa på att ni recenserar prestandan vid släpp. I detta fall har founderskorten varigt förvånansvärt bra då det kommer till kylare. Men även innan så kollade man på en bra recension och gick senare in för eftermarknaskorten. Så jag är övertygad om att fler nördar likt mig tittar en och två gånger sedan blir det ett nytt kort även om det finns 3090, 3080 eller 6800* efter att läst recentionen. Oberoende om korten finns eller inte just då.

Hade ni inte haft recentionerna så hade det förmodligen blivit fler eller färre 3080, 3070 eller 6800. Idag kan jag rekommendera alla tre beroende på preferenser. Fanboy inkluderat. Och då man ska lägga några kronor så tror jag inte butiker inte ricktigt inser hur ofta någon av oss frågas om vad som är bra/dåligt, dyrt/billigt. De som ska ha det billigaste eller dyraste brukar inte fråga mig iogs. De ska bara ha och sedan undra hur det kommer sig att man har en snabbare dator än dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Nu har jag inte tid att gå igenom alla videos från alla reviewers. Men kan presentera lite objektiv data.

Sweclockers 6800 XT recension::
1440p 6800 XT: 166
1440p 3080: 175
Slutsats: 6800 XT 95% så snabb som 3080.

Hardware Unboxed video-recension (OBS öppnar youtube):
1440p 6800 XT: 157
1440p 3080: 153
Slutsats: 6800 XT 101% så snabb som 3080.

En skillnad mellan Sweclockers och Hardware Unboxed på 6 procentenheter till AMDs fördel, och det placerar AMD i toppen i Harware Unboxed recension.
I 4K är det också skillnader, Sweclockers har 3080 11% snabbare än 6800 XT, Hardware Unboxed bara 5%.

Kollar vi då på Raytracing prestanda i samma recensioner så tar Hardware Unboxed upp endast två spel, det ena är Shadow of Tomb Raider det andre är Dirt 5. Han börjar sektionen med att säga "though personally I care very little for raytracing support right now as there are almost no games where I feel its worth enabling". Detta ger tittaren bilden av att raytracing inte är utbrett och inte viktigt.

I Shadow of Tomb Raider presenteraras 3080 snabbare med raytracing, i Dirt 5 presenteras 6800 XT som snabbare. Om man inte vore insatt kan man få bilden av att 6800 XT och 3080 är ungefär lika i raytracing-prestanda, något som är långt ifrån är fallet.

Hoppas ni som svarat och alla andra är nöjda över min korta undersökning (snabbt gjord så vissa fel kan ha slunkit med), nu ska jag med en tåg, ha det gött.

Redigering: Glömde skriva att jag står fast vid min ståndpunkt att Hardware Unboxed är pro AMD i sina recensioner.

Han är ju ändå väldigt rättvis i sina val av spel för raytracing- han säger "not particularly surprising to see RDNA2 make out poorly in an RTX-sponsored title." och testar sedan även ett spel som är AMD-sponsored, medan han nämner där att han tycker att RT i det spelet också är rätt meningslöst med vad det ger gentemot vad det kostar. Han nämner även att de valt att inte testa så mycket ray-tracing i recensionen då han kommer göra en specifik video som ska täcka det- och de har gjort en hel del content runt RT och DLSS.

Han säger ingenting i stil med att 6800XT skulle vara "lika bra" i raytracing, han ger resultaten från två spel.
Vore det mer rättvist om han valde ut enbart spel som är RTX-sponsrade?

Ett vanligt tema i dessa diskussioner om HU verkar vara att deras största brott är att visa resultat där AMD presterar bra. Om du vill att reviewers alla enbart ska testa samma spel, eller ska undvika spel där någon tillverkare presterar bättre än en annan, säg det rakt ut istället så man vet vart du kommer ifrån.

Du säger att de är "pro AMD" och när folk ifrågasätter det säger du att du gör en "undersökning" och allt du kommer med är att deras siffror är annourlunda än andra reviewers. Om det är ett problem borde vi inte ha några test eller benchmarks alls.
Sjukt trött på att se dessa argument om och om igen- köpte mitt första grafikkort med egna pengar för 15 år sedan och har sedan dess köpt 31 grafikkort varav 16 stycken varit nvidia och varje gång läst/tittat på en massa reviews från olika håll, men jag har aldrig varit med om så mycket tjafs om att reviewers bara gör sitt jobb.

Om man köper ett kort för 8000+ och ens enda grund för det beslutet var ETT benchmark från EN reviewer som man sedan antar ger en absolut bild av prestanda för ALLT ANNAT så kanske man förtjänar att få lära sig en läxa för framtiden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Nu har jag inte tid att gå igenom alla videos från alla reviewers. Men kan presentera lite objektiv data.

Sweclockers 6800 XT recension::
1440p 6800 XT: 166
1440p 3080: 175
Slutsats: 6800 XT 95% så snabb som 3080.

Hardware Unboxed video-recension (OBS öppnar youtube):
1440p 6800 XT: 157
1440p 3080: 153
Slutsats: 6800 XT 101% så snabb som 3080.

En skillnad mellan Sweclockers och Hardware Unboxed på 6 procentenheter till AMDs fördel, och det placerar AMD i toppen i Harware Unboxed recension.
I 4K är det också skillnader, Sweclockers har 3080 11% snabbare än 6800 XT, Hardware Unboxed bara 5%.

Kollar vi då på Raytracing prestanda i samma recensioner så tar Hardware Unboxed upp endast två spel, det ena är Shadow of Tomb Raider det andre är Dirt 5. Han börjar sektionen med att säga "though personally I care very little for raytracing support right now as there are almost no games where I feel its worth enabling". Detta ger tittaren bilden av att raytracing inte är utbrett och inte viktigt.

I Shadow of Tomb Raider presenteraras 3080 snabbare med raytracing, i Dirt 5 presenteras 6800 XT som snabbare. Om man inte vore insatt kan man få bilden av att 6800 XT och 3080 är ungefär lika i raytracing-prestanda, något som är långt ifrån är fallet.

Hoppas ni som svarat och alla andra är nöjda över min korta undersökning (snabbt gjord så vissa fel kan ha slunkit med), nu ska jag med en tåg, ha det gött.

Redigering: Glömde skriva att jag står fast vid min ståndpunkt att Hardware Unboxed är pro AMD i sina recensioner.

Och både HU och Swec använder förstås exakt samma hårdvara, spel, inställningar och testslingor när de utför sina tester? Om så är fallet är du ju något på spåren! Annars ser det däremot mest ut som du greppar efter halmstrån måste jag säga.

Klart det blir skillnader beroende på alla dessa faktorer...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Hardware Unboxed har alltid varit starkt pro AMD i sitt narrativ. Att dom inte testar Ray Tracing med och utan DLSS pga att det starkt gynnar NVIDIA över AMD gör mig inte förvånad.

Är du Nvidia-fanboi eller dåligt insatt?

HU sågade ju stort sett hela Vega-serien. Pratade väldigt ljummet om 480 och övriga 5000-serienkort. Samt det enda kortet de pratat positivt om på senaste tiden är i stort sett 5700XT. Dessutom så testar de ju RT och DLSS i RX6000 vs RTX3000 där Nvidia vinner solklart. Blir man sur över att AMD råkar vinner med så lite på "sista sliden" så kanske man bör se över sig själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns så trist att redaktioner världen över ens ska behöva gå igenom det här. Alla redaktioner har känt sig nödgade att förklara att de inte lyder under nvidias regler och restriktioner.
Katastrof av nvidia att misstänkliggöra alla redaktioner världen över.

Not cool nvidia - not cool at all.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Ett vanligt tema i dessa diskussioner om HU verkar vara att deras största brott är att visa resultat där AMD presterar bra. Om du vill att reviewers alla enbart ska testa samma spel, eller ska undvika spel där någon tillverkare presterar bättre än en annan, säg det rakt ut istället så man vet vart du kommer ifrån.

Du säger att de är "pro AMD" och när folk ifrågasätter det säger du att du gör en "undersökning" och allt du kommer med är att deras siffror är annourlunda än andra reviewers. Om det är ett problem borde vi inte ha några test eller benchmarks alls.
Sjukt trött på att se dessa argument om och om igen- köpte mitt första grafikkort med egna pengar för 15 år sedan och har sedan dess köpt 31 grafikkort varav 16 stycken varit nvidia och varje gång läst/tittat på en massa reviews från olika håll, men jag har aldrig varit med om så mycket tjafs om att reviewers bara gör sitt jobb.

Om man köper ett kort för 8000+ och ens enda grund för det beslutet var ETT benchmark från EN reviewer som man sedan antar ger en absolut bild av prestanda för ALLT ANNAT så kanske man förtjänar att få lära sig en läxa för framtiden.

Skrivet av Zemlan:

Och både HU och Swec använder förstås exakt samma hårdvara, spel, inställningar och testslingor när de utför sina tester? Om så är fallet är du ju något på spåren! Annars ser det däremot mest ut som du greppar efter halmstrån måste jag säga.

Klart det blir skillnader beroende på alla dessa faktorer...

Skrivet av employed:

Är du Nvidia-fanboi eller dåligt insatt?

HU sågade ju stort sett hela Vega-serien. Pratade väldigt ljummet om 480 och övriga 5000-serienkort. Samt det enda kortet de pratat positivt om på senaste tiden är i stort sett 5700XT. Dessutom så testar de ju RT och DLSS i RX6000 vs RTX3000 där Nvidia vinner solklart. Blir man sur över att AMD råkar vinner med så lite på "sista sliden" så kanske man bör se över sig själv.

En del berättigad kritik. Att jämföra en grafikkortsrecension från en recensent mot en annan säger inte så mycket, det är helt riktigt. För att få en bättre mer rättvis bild hur Hardware Unboxed har recenserat grafikkort över en längre tid har jag därför sammanställt de senaste sex stycken stora grafikkortslanseringarna från AMD från sex stycken grafikkortsrecensenter. Jag har i dessa recensioner tagit ut data där jag jämför AMDs kort mot närmaste presternade NVIDIA grafikkort.

Grafikkorten jag jämför:
6900 XT - RTX 3090
6800 XT - RTX 3080
6800 - RTX 3070
5700 XT - RTX 2070 Super
5700 - RTX 2060 Super
Radeon VII - RTX 2080

Recensenterna jag undersöker:
Hardware Unboxed
Sweclockers
Linus Tech Tips
Digital Foundry
Gamer Nexus
TechPowerUp (motiveras med att jag hade en idé att recensenter baserade på nätforum istället för youtube skulle ha ett annat resultat)

Metod:
Alla jämförelser är i 1440p. För Hardware Unboxed Sweclockers, TechPowerUp och 5700 XT, 5700 samt Radeon VII jämförelser för Linus Tech tips togs det medel-FPS eller jämförelsetal som stod i recensionen. För Digital Foundry, Gamer Nexus och 6800 XT samt 6800 jämförelser för Linus Tech Tips sammanställdes alla FPS för alla spel manuellt per grafikkort och sedan togs ett medelvärde av detta. För Digital Foundry saknades en skriven recension för 6900 XT där medel-FPS per spel angavs. För Linus Tech Tips recenserades inga spel i 1440p för 6900 XT. Gamer Nexus saknar recension för 5700 non-XT med spel (lite märkligt tyckte jag, om någon hittar får man gärna skriva till mig).

Resultat:

Den första figuren visar hur mycket i medel FPS för valt AMD-kort skiljer sig från det konkurrerande NVIDIA-kortet.

För att göra resultatet lite mindre spretigt normaliserade jag över alla grafikkortsjämförelser så att 0% representerar "medelrecensenten", där procent över detta pekar på ett bias mot AMD medans en procent under detta pekar på en bias mot NVIDIA jämfört med övriga recensenter.

När man visar resultatet på detta sätt blir det tydligt att AMD över åren alltid fått ett bättre resultat från Hardware Unboxed jämfört med övriga grafikkortsrecensenter, enda fallet där någon annan recensent givet ett AMD-grafikkort en högre snitt-FPS i jämförele mot NVIDIA är när Linus Tech Tips recenserade Radeon VII som ställdes mot RTX 2080. I snitt får AMD kort ca 5% högre genomsnitts-FPS hos Hardware Unboxed jämfört med andra recensenter.

Slutkommentar:
Jag vill betona igen att jag inte tror att Hardware Unboxed fuskar med data eller att man på något vis medveten förstör när man testar NVIDIA-kort. Däremot står jag fortfarande fast vid att Hardware Unboxed har på något vis lyckats designat sin process för recensioner så att det gynnar AMD. Detta kan t ex vara som påpekats att man valt andra spel eller en annan hårdvarurigg. Jag tror dock inte att man över sex olika grafikkort och tre olika generations-lanseringar kunnat hålla ett sådan stor och konsekvent fördel för AMD helt på grund av slumpen.

Jag lät bli att undersöka huruvida Hardware Unboxed varit partiska i sin rapportering av Ray Tracing, det är betydligt svårare att presentera objektiv data av en sådan sak.

PS. Ni som ifrågasätter mig får jättegärna presentera egen objektiv data som styrker era hittills subjektiva erfarenheter men tills dess är jag fortsatt övertygad över Hardware Unboxed bias mot AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

En del berättigad kritik. Att jämföra en grafikkortsrecension från en recensent mot en annan säger inte så mycket, det är helt riktigt. För att få en bättre mer rättvis bild hur Hardware Unboxed har recenserat grafikkort över en längre tid har jag därför sammanställt de senaste sex stycken stora grafikkortslanseringarna från AMD från sex stycken grafikkortsrecensenter. Jag har i dessa recensioner tagit ut data där jag jämför AMDs kort mot närmaste presternade NVIDIA grafikkort.

Grafikkorten jag jämför:
6900 XT - RTX 3090
6800 XT - RTX 3080
6800 - RTX 3070
5700 XT - RTX 2070 Super
5700 - RTX 2060 Super
Radeon VII - RTX 2080

Recensenterna jag undersöker:
Hardware Unboxed
Sweclockers
Linus Tech Tips
Digital Foundry
Gamer Nexus
TechPowerUp (motiveras med att jag hade en idé att recensenter baserade på nätforum istället för youtube skulle ha ett annat resultat)

Metod:
Alla jämförelser är i 1440p. För Hardware Unboxed Sweclockers, TechPowerUp och 5700 XT, 5700 samt Radeon VII jämförelser för Linus Tech tips togs det medel-FPS eller jämförelsetal som stod i recensionen. För Digital Foundry, Gamer Nexus och 6800 XT samt 6800 jämförelser för Linus Tech Tips sammanställdes alla FPS för alla spel manuellt per grafikkort och sedan togs ett medelvärde av detta. För Digital Foundry saknades en skriven recension för 6900 XT där medel-FPS per spel angavs. För Linus Tech Tips recenserades inga spel i 1440p för 6900 XT. Gamer Nexus saknar recension för 5700 non-XT med spel (lite märkligt tyckte jag, om någon hittar får man gärna skriva till mig).

Resultat:
https://i.imgur.com/0QmCPmC.png

Den första figuren visar hur mycket i medel FPS för valt AMD-kort skiljer sig från det konkurrerande NVIDIA-kortet.

https://i.imgur.com/0Czmfsu.png

För att göra resultatet lite mindre spretigt normaliserade jag över alla grafikkortsjämförelser så att 0% representerar "medelrecensenten", där procent över detta pekar på ett bias mot AMD medans en procent under detta pekar på en bias mot NVIDIA jämfört med övriga recensenter.

När man visar resultatet på detta sätt blir det tydligt att AMD över åren alltid fått ett bättre resultat från Hardware Unboxed jämfört med övriga grafikkortsrecensenter, enda fallet där någon annan recensent givet ett AMD-grafikkort en högre snitt-FPS i jämförele mot NVIDIA är när Linus Tech Tips recenserade Radeon VII som ställdes mot RTX 2080. I snitt får AMD kort ca 5% högre genomsnitts-FPS hos Hardware Unboxed jämfört med andra recensenter.

Slutkommentar:
Jag vill betona igen att jag inte tror att Hardware Unboxed fuskar med data eller att man på något vis medveten förstör när man testar NVIDIA-kort. Däremot står jag fortfarande fast vid att Hardware Unboxed har på något vis lyckats designat sin process för recensioner så att det gynnar AMD. Detta kan t ex vara som påpekats att man valt andra spel eller en annan hårdvarurigg. Jag tror dock inte att man över sex olika grafikkort och tre olika generations-lanseringar kunnat hålla ett sådan stor och konsekvent fördel för AMD helt på grund av slumpen.

Jag lät bli att undersöka huruvida Hardware Unboxed varit partiska i sin rapportering av Ray Tracing, det är betydligt svårare att presentera objektiv data av en sådan sak.

PS. Ni som ifrågasätter mig får jättegärna presentera egen objektiv data som styrker era hittills subjektiva erfarenheter men tills dess är jag fortsatt övertygad över Hardware Unboxed bias mot AMD.

Jag håller med om din slutsats med denna data, men är det rätt data?

Jag skulle vilja se en jämförelse med andra som har likande testsystem, och en annan som jämför samma speltitlar (och ser om HU sticker ut i samma spel) etc.

Finns mer att titta på, och som alltid behöver någon ligga överst i en graf, ingen hänger ju ut Swec som Nvidia fanboys trots att de ligger tydligt längst ner, eller LTTs tydliga övergång till pro-Nvidia med 3000-serien.

I ärlighetens namns känns det som att de kör andra titlar och det gör att procenten kryper upp lite, och alla försöker jämföra de med Swec och ser en skillnad, främst för att Swec sticker ut lite åt andra hållet. Det är väl bra att inte all media tycker lika och testar samma spel med samma testrig, då kan man läsa flera och få mer information. Vilken info man själv prioriterar har väl att göra med vilken dator man har själv och hur den ser ut i förhållande till testriggarna och vilka titlar man är mest intresserad av?

Edit: Det kan såklart vara medvetet, men jag är inte övertygad än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

En del berättigad kritik. Att jämföra en grafikkortsrecension från en recensent mot en annan säger inte så mycket, det är helt riktigt. För att få en bättre mer rättvis bild hur Hardware Unboxed har recenserat grafikkort över en längre tid har jag därför sammanställt de senaste sex stycken stora grafikkortslanseringarna från AMD från sex stycken grafikkortsrecensenter. Jag har i dessa recensioner tagit ut data där jag jämför AMDs kort mot närmaste presternade NVIDIA grafikkort.

Grafikkorten jag jämför:
6900 XT - RTX 3090
6800 XT - RTX 3080
6800 - RTX 3070
5700 XT - RTX 2070 Super
5700 - RTX 2060 Super
Radeon VII - RTX 2080

Recensenterna jag undersöker:
Hardware Unboxed
Sweclockers
Linus Tech Tips
Digital Foundry
Gamer Nexus
TechPowerUp (motiveras med att jag hade en idé att recensenter baserade på nätforum istället för youtube skulle ha ett annat resultat)

Metod:
Alla jämförelser är i 1440p. För Hardware Unboxed Sweclockers, TechPowerUp och 5700 XT, 5700 samt Radeon VII jämförelser för Linus Tech tips togs det medel-FPS eller jämförelsetal som stod i recensionen. För Digital Foundry, Gamer Nexus och 6800 XT samt 6800 jämförelser för Linus Tech Tips sammanställdes alla FPS för alla spel manuellt per grafikkort och sedan togs ett medelvärde av detta. För Digital Foundry saknades en skriven recension för 6900 XT där medel-FPS per spel angavs. För Linus Tech Tips recenserades inga spel i 1440p för 6900 XT. Gamer Nexus saknar recension för 5700 non-XT med spel (lite märkligt tyckte jag, om någon hittar får man gärna skriva till mig).

Resultat:
https://i.imgur.com/0QmCPmC.png

Den första figuren visar hur mycket i medel FPS för valt AMD-kort skiljer sig från det konkurrerande NVIDIA-kortet.

https://i.imgur.com/0Czmfsu.png

För att göra resultatet lite mindre spretigt normaliserade jag över alla grafikkortsjämförelser så att 0% representerar "medelrecensenten", där procent över detta pekar på ett bias mot AMD medans en procent under detta pekar på en bias mot NVIDIA jämfört med övriga recensenter.

När man visar resultatet på detta sätt blir det tydligt att AMD över åren alltid fått ett bättre resultat från Hardware Unboxed jämfört med övriga grafikkortsrecensenter, enda fallet där någon annan recensent givet ett AMD-grafikkort en högre snitt-FPS i jämförele mot NVIDIA är när Linus Tech Tips recenserade Radeon VII som ställdes mot RTX 2080. I snitt får AMD kort ca 5% högre genomsnitts-FPS hos Hardware Unboxed jämfört med andra recensenter.

Slutkommentar:
Jag vill betona igen att jag inte tror att Hardware Unboxed fuskar med data eller att man på något vis medveten förstör när man testar NVIDIA-kort. Däremot står jag fortfarande fast vid att Hardware Unboxed har på något vis lyckats designat sin process för recensioner så att det gynnar AMD. Detta kan t ex vara som påpekats att man valt andra spel eller en annan hårdvarurigg. Jag tror dock inte att man över sex olika grafikkort och tre olika generations-lanseringar kunnat hålla ett sådan stor och konsekvent fördel för AMD helt på grund av slumpen.

Jag lät bli att undersöka huruvida Hardware Unboxed varit partiska i sin rapportering av Ray Tracing, det är betydligt svårare att presentera objektiv data av en sådan sak.

PS. Ni som ifrågasätter mig får jättegärna presentera egen objektiv data som styrker era hittills subjektiva erfarenheter men tills dess är jag fortsatt övertygad över Hardware Unboxed bias mot AMD.

Okej, du har ändrat attityd nu från att säga att de är "pro AMD" till att säga att du inte menar att de fuskar eller medvetet förstör data utan bara "på något vis" lyckats designa sin process för recensioner så att det gynnar AMD.

Egentligen så borde jag inte ens diskutera bortom den punkten då du i princip då erkänner att det är deras testsvit som skiljer sig och den utstickande datan är ett resultat därav- detta hoppas jag att du kan hålla med om är en bra sak därför att det absolut bästa om man står inför valet att köpa ett dyrt grafikkort är mängder av varierade test, inte bara samma test om och om igen på olika sidor.

Men vi är ju här för jolly discourse osv så låt oss diskutera.

Först och främst- har du plockat ut spel som alla har gemensamt att basera din data på? Du nämner normalisering men vad du gjort där är att sätta ett noll index, men vilka data har du använt för jämförelsen?

För att normalisera datan skulle du behöva kontrollera för potentiella felfaktorer- i detta fall är givetvis det mest uppenbara att det ska vara samma spel som testas vid samma inställningar, och helst att det ska vara samma testrigg i övrigt vilket vi dock vet att det inte är, så någon homogen testmiljö får vi inte.

Enbart fem spel är gemensamma för till exempel Sweclockers och HU i de reviews jag tagit som exempel vilket är 6800/6800XT review från Swec och 6800XT review från HU- jag har inte gjort detta utplock för samtliga sites då jag inte har ett par dagar att lägga på detta. Jag har tagit 4k testerna då HU kör med en 3950X i väntan på en 5950X och HU har varnat att i vissa spel ser man då cpu-bottlenecking i lägre upplösningar - detta skulle då givetvis straffa de absolut snabbaste korten mer än de långsammare korten. Jag visar under HU's FPS var de ligger procentuellt jämfört med Swec's FPS i samma spel, och i den högersta procentspalten har jag delat procenten för HU's 6800XT med procenten för HU's 3080 för att se om de då alltså har en procentuell fördel för AMD, och längst ner till höger har jag delat den summan av denna "bias" från alla fem spel på fem för att få den slutgiltiga procenten, vilken du kan se är ca 0,78% i favör för AMD om man jämför med sweclockers.

Vidare kan vi titta lite på vilka spel som testats:

Swec testar följande- Titel, releasedate, eventuell hårdvarusponsor

  • BFV 2018/09, Nvidia

  • Control 2019/08, Nvidia

  • Metro Exodus, 2019/02, Nvidia

  • The Division 2, 2019/02, AMD

  • Ghost Recon Breakpoint, 2019/06, AMD

  • Total War: Three Kingdoms, 2019/05, ingen partner?

  • Resident Evil 3, 2020/03, AMD

  • F1 2020, 2020/06, osäkert, har DLSS

  • Gears 5, 2019/09, AMD

  • Wolfenstein: Youngblood, 2019/06, Nvidia

  • Call of Duty: Modern Warfare, 2019/08, Nvidia

  • Red Dead Redemption 2, 2018/19, osäkert om partner men är konsolspel så väger lite mot AMD.

Så fyra AMD-partnered, fem Nvidia-partnered, ett par osäkra, väldigt jämnt.

  • Godfall, 2020/11, AMD

  • Watchdogs: Legion, 2020/10, Nvidia

  • Assassin's Creed Valhalla, 2020/11, AMD

  • Dirt 5, 2020/11, AMD

  • Death Stranding, 2019/11, Nvidia - OBS- inkluderar FidelityFX så sannolikt är AMD med på ett hörn också.

  • Microsoft Flight Simulator, 2020/08, ingen?

  • Shadow of the Tomb Raider, 2018/09, Nvidia

  • Tom Clancy's Rainbow Six Siege, 2015/4, Nvidia

  • F1 2020, 2020/06, osäkert, har DLSS

  • Gears 5, 2019/09, AMD

  • Horizon Zero Dawn PC, 2020/08, tror AMD, är konsolspel original

  • Assassin's Creed Odyssey, 2018/10, AMD

  • World War Z, 2019/04, AMD

  • Metro Exodus, 2019/02, Nvidia

  • Resident Evil 3, 2020/03, AMD

  • Doom Eternal, 2020/04, ingen?

  • Wolfenstein: Youngblood, 2019/06, Nvidia

  • Hitman 2, 2018/09, ingen?

Så HU testar totalt 18 spel, Swec 12.

Partners för swecs testade: 4 AMD, 5 Nvidia, 3 ingen/osäkrt.
Partners för HU's testade: 7 AMD, 6 Nvidia, 6 utan/osäkert.

Releaseår för swecs testade:
2020 3st
2019 8st
2018 2st

Releaseår för HU's testade:
2020 9st
2019 5st
2018 3st
2015 1st

Vad kan noteras av detta då? Det har båda rätt jämn fördelning av sponsrade spel, HU har störra andel nya spel vilket kan tänkas gynna AMD mer då de inte haft några high-end kort fram tills nu på ett tag. Oavsett skulle jag vilja tillägga min åsikt att prestanda i nya spel är det mest intressanta, där det oftast är där prestandan är knakig.

Swec kör en rigg baserad på en överklockad 10900K som har bättre spelprestanda, medan HU kör på en 3950X som erbjuder PCIE4.

Jag tänker inte dra något slutsats av allt detta då jag tycker det är absurt med HU's och de flestas andras historia att påstå att de skulle vara partiska eller designa sin benchmark-svit för att ge favör till ena sidan mer än den andra. Det man kan säga med all denna data är att det är komplicerat, enbart att jämföra två stycken recensenter på detta ger fler frågor än svar, och det enda man kan göra är att läsa eller titta på flera recensioner. Som du själv visar i dina grafer så är ju till exempel LTT en rätt extrem utstickare vad gäller 6800XT, jag tror inte någon skulle argumentera föra att Linus och hans anställde byggt sin testsvit för att favorisera nvidia.

Det finns något som heter apofeni vilket är människans tendens att finna mönster i all data. Vilket är logiskt då vi är extremt avancerad pattnermatching machines, och precis deep-learning kan generera bilder med kattansikten som "hittats" i en bild där inga bör finnas så kan människor väldigt lätt tränas till att hitta mönster som bara inte finns där- social media är sjukt bra på det.

Sluta leta mönster och konspirationsteorier, ta in så många källor du kan och lite inte på någon enda individ.

Also- har garanterat skrivit fel på ett eller flera ställen, varit en lång dag.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Okej, du har ändrat attityd nu från att säga att de är "pro AMD" till att säga att du inte menar att de fuskar eller medvetet förstör data utan bara "på något vis" lyckats designa sin process för recensioner så att det gynnar AMD.

Egentligen så borde jag inte ens diskutera bortom den punkten då du i princip då erkänner att det är deras testsvit som skiljer sig och den utstickande datan är ett resultat därav- detta hoppas jag att du kan hålla med om är en bra sak därför att det absolut bästa om man står inför valet att köpa ett dyrt grafikkort är mängder av varierade test, inte bara samma test om och om igen på olika sidor.

Men vi är ju här för jolly discourse osv så låt oss diskutera.

Först och främst- har du plockat ut spel som alla har gemensamt att basera din data på? Du nämner normalisering men vad du gjort där är att sätta ett noll index, men vilka data har du använt för jämförelsen?

För att normalisera datan skulle du behöva kontrollera för potentiella felfaktorer- i detta fall är givetvis det mest uppenbara att det ska vara samma spel som testas vid samma inställningar, och helst att det ska vara samma testrigg i övrigt vilket vi dock vet att det inte är, så någon homogen testmiljö får vi inte.

Enbart fem spel är gemensamma för till exempel Sweclockers och HU i de reviews jag tagit som exempel vilket är 6800/6800XT review från Swec och 6800XT review från HU- jag har inte gjort detta utplock för samtliga sites då jag inte har ett par dagar att lägga på detta. Jag har tagit 4k testerna då HU kör med en 3950X i väntan på en 5950X och HU har varnat att i vissa spel ser man då cpu-bottlenecking i lägre upplösningar - detta skulle då givetvis straffa de absolut snabbaste korten mer än de långsammare korten. Jag visar under HU's FPS var de ligger procentuellt jämfört med Swec's FPS i samma spel, och i den högersta procentspalten har jag delat procenten för HU's 6800XT med procenten för HU's 3080 för att se om de då alltså har en procentuell fördel för AMD, och längst ner till höger har jag delat den summan av denna "bias" från alla fem spel på fem för att få den slutgiltiga procenten, vilken du kan se är ca 0,78% i favör för AMD om man jämför med sweclockers.

https://i.imgur.com/RaWKZs8.png

Vidare kan vi titta lite på vilka spel som testats:

Swec testar följande- Titel, releasedate, eventuell hårdvarusponsor

  • BFV 2018/09, Nvidia

  • Control 2019/08, Nvidia

  • Metro Exodus, 2019/02, Nvidia

  • The Division 2, 2019/02, AMD

  • Ghost Recon Breakpoint, 2019/06, AMD

  • Total War: Three Kingdoms, 2019/05, ingen partner?

  • Resident Evil 3, 2020/03, AMD

  • F1 2020, 2020/06, osäkert, har DLSS

  • Gears 5, 2019/09, AMD

  • Wolfenstein: Youngblood, 2019/06, Nvidia

  • Call of Duty: Modern Warfare, 2019/08, Nvidia

  • Red Dead Redemption 2, 2018/19, osäkert om partner men är konsolspel så väger lite mot AMD.

Så fyra AMD-partnered, fem Nvidia-partnered, ett par osäkra, väldigt jämnt.

  • Godfall, 2020/11, AMD

  • Watchdogs: Legion, 2020/10, Nvidia

  • Assassin's Creed Valhalla, 2020/11, AMD

  • Dirt 5, 2020/11, AMD

  • Death Stranding, 2019/11, Nvidia - OBS- inkluderar FidelityFX så sannolikt är AMD med på ett hörn också.

  • Microsoft Flight Simulator, 2020/08, ingen?

  • Shadow of the Tomb Raider, 2018/09, Nvidia

  • Tom Clancy's Rainbow Six Siege, 2015/4, Nvidia

  • F1 2020, 2020/06, osäkert, har DLSS

  • Gears 5, 2019/09, AMD

  • Horizon Zero Dawn PC, 2020/08, tror AMD, är konsolspel original

  • Assassin's Creed Odyssey, 2018/10, AMD

  • World War Z, 2019/04, AMD

  • Metro Exodus, 2019/02, Nvidia

  • Resident Evil 3, 2020/03, AMD

  • Doom Eternal, 2020/04, ingen?

  • Wolfenstein: Youngblood, 2019/06, Nvidia

  • Hitman 2, 2018/09, ingen?

Så HU testar totalt 18 spel, Swec 12.

Partners för swecs testade: 4 AMD, 5 Nvidia, 3 ingen/osäkrt.
Partners för HU's testade: 7 AMD, 6 Nvidia, 6 utan/osäkert.

Releaseår för swecs testade:
2020 3st
2019 8st
2018 2st

Releaseår för HU's testade:
2020 9st
2019 5st
2018 3st
2015 1st

Vad kan noteras av detta då? Det har båda rätt jämn fördelning av sponsrade spel, HU har störra andel nya spel vilket kan tänkas gynna AMD mer då de inte haft några high-end kort fram tills nu på ett tag. Oavsett skulle jag vilja tillägga min åsikt att prestanda i nya spel är det mest intressanta, där det oftast är där prestandan är knakig.

Swec kör en rigg baserad på en överklockad 10900K som har bättre spelprestanda, medan HU kör på en 3950X som erbjuder PCIE4.

Jag tänker inte dra något slutsats av allt detta då jag tycker det är absurt med HU's och de flestas andras historia att påstå att de skulle vara partiska eller designa sin benchmark-svit för att ge favör till ena sidan mer än den andra. Det man kan säga med all denna data är att det är komplicerat, enbart att jämföra två stycken recensenter på detta ger fler frågor än svar, och det enda man kan göra är att läsa eller titta på flera recensioner. Som du själv visar i dina grafer så är ju till exempel LTT en rätt extrem utstickare vad gäller 6800XT, jag tror inte någon skulle argumentera föra att Linus och hans anställde byggt sin testsvit för att favorisera nvidia.

Det finns något som heter apofeni vilket är människans tendens att finna mönster i all data. Vilket är logiskt då vi är extremt avancerad pattnermatching machines, och precis deep-learning kan generera bilder med kattansikten som "hittats" i en bild där inga bör finnas så kan människor väldigt lätt tränas till att hitta mönster som bara inte finns där- social media är sjukt bra på det.

Sluta leta mönster och konspirationsteorier, ta in så många källor du kan och lite inte på någon enda individ.

Also- har garanterat skrivit fel på ett eller flera ställen, varit en lång dag.

Tack för den!

Det ser mer ut som en sådan jämförelse jag skulle vilja göra också, samma spel. Det verkar ju finnas utstickare åt båda hållen för båda sajterna, ganska intressant.

Jag ser framför mig ett excel-ark med 50+ spel, 20+ recensenter, 20+ GPUer, och massor med upplösningar och inställningar, och framförallt någon som letar mönster och data och försöker få fram något vettigt. Som du säger kan man hitta mönster i all data om man letar tillräckligt och har en agenda, men du säger ju som jag att det är väl bättre med fler tester som inte kör samma på allt...

Säger god natt nu!

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Okej, du har ändrat attityd nu från att säga att de är "pro AMD" till att säga att du inte menar att de fuskar eller medvetet förstör data utan bara "på något vis" lyckats designa sin process för recensioner så att det gynnar AMD.

Egentligen så borde jag inte ens diskutera bortom den punkten då du i princip då erkänner att det är deras testsvit som skiljer sig och den utstickande datan är ett resultat därav- detta hoppas jag att du kan hålla med om är en bra sak därför att det absolut bästa om man står inför valet att köpa ett dyrt grafikkort är mängder av varierade test, inte bara samma test om och om igen på olika sidor.

Jag håller med om att det är bra med många olika test från många olika sidor. Men om en recensent designar sin process så att den konsekvent över tid är mer fördelaktig åt någon sida är det ett problem om konsumenten inte är informerad om detta. I min mening ska varje test försöka efterlikna verkligheten så bra som möjligt och om man strävar efter detta borde man inte få ett resultat som över tid och flera grafikkortslanseringar så tydligt slår åt ett och samma håll.

Jag står fortfarande fast vid att Hardware Unboxed är "pro-AMD". Däremot utryckte jag mig kanske lite oprecist i början av tråden och har succesivt blivit mer tydlig vad jag menade då jag upptäckte att min budskap inte kom fram och andras erfarenheter uppenbarligen skiljde sig från mina.

Skrivet av Shiprat:

Först och främst- har du plockat ut spel som alla har gemensamt att basera din data på? Du nämner normalisering men vad du gjort där är att sätta ett noll index, men vilka data har du använt för jämförelsen?

Jag gjorde endast som sådan att då t ex 6800 är i snitt ca 6-7% snabbare än 3070 så drog jag bort det medelvärdet från allas resultat, på så sätt kan man enklare se hur resultatet mellan recensenterna skiljer sig mellan grafikkorten. Medelvärdet drogs alltså bort för alla grafikkort.

Skrivet av Shiprat:

Sluta leta mönster och konspirationsteorier, ta in så många källor du kan och lite inte på någon enda individ.

Klart man måste få leta mönster där mönster finnes. Inte ska man leta bland stjärnorna för att försöka förklara sin vardag, men det är inte vad som sysslats med.

Skrivet av medbor:

Säger god natt nu!

Gonatt

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är vi flera (enbart i denna tråden) som oberoende av varandra, och bara när det gäller HU, observerat ett mönster i hur Steve kommenterar prestandaskillnader och andra egenskaper mellan Intel/AMD och Nvidia/AMD. Utan förutfattade meningar.

För min del handlar det inte om skillnader i testresultat, utan i attityden när Steve kommenterar resultaten. Det är DÄR AMD-slagsidan finns. Som jag ser det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Jag håller med om att det är bra med många olika test från många olika sidor. Men om en recensent designar sin process så att den konsekvent över tid är mer fördelaktig åt någon sida är det ett problem om konsumenten inte är informerad om detta. I min mening ska varje test försöka efterlikna verkligheten så bra som möjligt och om man strävar efter detta borde man inte få ett resultat som över tid och flera grafikkortslanseringar så tydligt slår åt ett och samma håll.

Jo det borde man absolut kunna få. Vet inte var du fått den här iden om att alla riggar garanterat kommer prestera likadant ifrån, det har aldrig stämt och tvivlar på att det någonsin kommer stämma i entusiastområdet. Du har å ena sidan visat att du uppskattar värdet i att aggregera resultat för att få ut ett genomsnitt- men sedan menar du att det inte borde få finnas utstickare? Isåfall, varför har du inte vänt den här diskussion mot LTT som enligt den data du själv presenterade borde vara största boven i dramat, de har ju mer avstickande resultat än någon annan?

Vad menas med att test ska försöka "efterlikna verkligheten"? De har ju alla testat spel som riktiga personer spelar på hårdvara som riktiga personer använder, varför är inte det "verkligheten?".

Ta en titt i nvidias forum, amd och nvidias subreddit, techsupport delar av forum som sweclockers eller LTT... om du tror att ett par procents skillnad i resultat på olika system är så stort så har du helt fel uppfattning av hur "verkligheten" ser ut. Om något är det ett tecken på hur pass erfarna och seriösa de flesta stora reviewers är just nu att de lyckas få så pass närliggande resultat alls.

Skrivet av Rödskägg d ä:

Jag gjorde endast som sådan att då t ex 6800 är i snitt ca 6-7% snabbare än 3070 så drog jag bort det medelvärdet från allas resultat, på så sätt kan man enklare se hur resultatet mellan recensenterna skiljer sig mellan grafikkorten. Medelvärdet drogs alltså bort för alla grafikkort.

Klart man måste få leta mönster där mönster finnes. Inte ska man leta bland stjärnorna för att försöka förklara sin vardag, men det är inte vad som sysslats med.

Okej jag har läst igenom igen och försökt förstå mig på vad du försöker göra, men i slutänden är det enda jag kan få ut av det att du visar skillnaden i en benchmarksvit från en annan? Kan du förklara igen hur exakt detta ska åtgärdas? Ska någon slags myndighet bildas som meddelar vilka spel som får testas varje generation? Ska DX12/vulkan regleras i test så att inget får användas som funkar bättre på en GPU än en annan, och ska de som avviker (i detta fall HU och LTT) få någon slags varning och instruktioner om hur de ska testa i framtiden för att falla i linje med de andra?

Jag försöker inte vara dramatisk, jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Du har bevisat att när man testar olika saker får man olika resultat, men var är resten av bevisen för något alls? Det är fine att säga att du inte gillar deras attityd och att de känns biased när de pratar, men jag kan inte se att siffrorna du tagit fram visar något annat än olika testmetoder vilket är nödvändigt om man vill ha en bra helhetsbild av en produkt.

Skrivet av cyklonen:

Uppenbarligen är vi flera (enbart i denna tråden) som oberoende av varandra, och bara när det gäller HU, observerat ett mönster i hur Steve kommenterar prestandaskillnader och andra egenskaper mellan Intel/AMD och Nvidia/AMD. Utan förutfattade meningar.

För min del handlar det inte om skillnader i testresultat, utan i attityden när Steve kommenterar resultaten. Det är DÄR AMD-slagsidan finns. Som jag ser det.

Han har haft en del negativt att säga om RTX-prestanda, en del positivt att säga om teknologin i sig, han har haft en del negativt att säga om hur nvidia hanterat dem med försök att styra dem osv, men har alltjämt haft i princip bara bra saker att säga om senaste generationen nvidia-gpus. Kan det vara så att han helt enkelt inte är charmig nog jämfört med till exempel hur Jayz gnäll-sågar folk, eller lika rolig som när Steve på gamers nexus gör sina små "nvidia betalade mig för att säga [x] lol" sketcher eller när han gjorde en negativ recension om intels presentation, eller när linus ropar "WTF ARE YOU DOING AMD/NVIDIA/INTEL" mot kameran?

Steve (HU steve alltså, inte GN) är rätt grumpy och inte en entertainer precis, men han är inte heller en del av någons PR-department, jag vill inte höra marknadsföringsmaterial från reviewers, jag vill ha siffror, upplevelser och åsikter. De är inte de första jag går till för reviews, brukar vara Swec->GN->HU och sedan anandtech när de väl postar något (de är mitt första val om de har något uppe men brukar alltid vara aningen efter), men jag uppskattar att de varit stenhårda när de ogillat något- jag var väldigt nära att övertyga mig själv att skaffa ett Radeon VII innan jag såg deras review. Deras tittare övertygade dem till slut att göra en ny review baserat på iden om "fine wine" dvs att kortet skulle ha blivit bättre med tiden, något de motsatte sig ett bra tag innan de slutligen testade VII igen och gav det i princip exakt samma negativa review en gång till. Swec är bra på grund av konsekvens och deras index, GN är bra på grund av deras utförliga frame-time graphs och tänkande utanför lådan för nya testmetoder. HU är bra för deras periodiska enorma 38-spels benchmarks, anandtech är bra för djupdykning.

Om man inte gillar stämningen eller attityden så finns det ju gott om andra reviewers, men att dra igång någon häxjakt baserat på att de fått lite bättre resultat i deras tester och att de inte lovordat RTX-prestanda känns ärligt talat som ren fanboism, för jag kan inte se att någon som verkligen kan vara neutral skulle ta detta som verklig bias snarare än att en reviewers har en åsikt om den teknologi som hela deras karriär handlar om.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Han har haft en del negativt att säga om RTX-prestanda, en del positivt att säga om teknologin i sig, han har haft en del negativt att säga om hur nvidia hanterat dem med försök att styra dem osv, men har alltjämt haft i princip bara bra saker att säga om senaste generationen nvidia-gpus. Kan det vara så att han helt enkelt inte är charmig nog jämfört med till exempel hur Jayz gnäll-sågar folk, eller lika rolig som när Steve på gamers nexus gör sina små "nvidia betalade mig för att säga [x] lol" sketcher eller när han gjorde en negativ recension om intels presentation, eller när linus ropar "WTF ARE YOU DOING AMD/NVIDIA/INTEL" mot kameran?

Steve (HU steve alltså, inte GN) är rätt grumpy och inte en entertainer precis, men han är inte heller en del av någons PR-department, jag vill inte höra marknadsföringsmaterial från reviewers, jag vill ha siffror, upplevelser och åsikter. De är inte de första jag går till för reviews, brukar vara Swec->GN->HU och sedan anandtech när de väl postar något (de är mitt första val om de har något uppe men brukar alltid vara aningen efter), men jag uppskattar att de varit stenhårda när de ogillat något- jag var väldigt nära att övertyga mig själv att skaffa ett Radeon VII innan jag såg deras review. Deras tittare övertygade dem till slut att göra en ny review baserat på iden om "fine wine" dvs att kortet skulle ha blivit bättre med tiden, något de motsatte sig ett bra tag innan de slutligen testade VII igen och gav det i princip exakt samma negativa review en gång till. Swec är bra på grund av konsekvens och deras index, GN är bra på grund av deras utförliga frame-time graphs och tänkande utanför lådan för nya testmetoder. HU är bra för deras periodiska enorma 38-spels benchmarks, anandtech är bra för djupdykning.

Om man inte gillar stämningen eller attityden så finns det ju gott om andra reviewers, men att dra igång någon häxjakt baserat på att de fått lite bättre resultat i deras tester och att de inte lovordat RTX-prestanda känns ärligt talat som ren fanboism, för jag kan inte se att någon som verkligen kan vara neutral skulle ta detta som verklig bias snarare än att en reviewers har en åsikt om den teknologi som hela deras karriär handlar om.

Nej, du förstår inte vad jag menar. Det jag menar är att Steve återkommande framställer ett övertag för AMD i ett resultat med starkt positiva formuleringar, medan ett lika stort övertag för Intel/Nvidia i ett annat resultat viftas bort som "inte så stor skillnad" eller "det där märks inte i vardagligt användande".

Jag tror absolut inte att de är köpta av nån. Jag tror bara att Steve låter sin personliga preferens för AMD gå ut över formuleringar i redaktionellt material, och det ser inte snyggt ut. Märker man det inte så märker man det inte. Men vi är många som märker det, och det ger viss avsmak. Och, än en gång, det har inget med att det är AMD att göra. Jag hade reagerat exakt likadant om det hade varit Nvidia eller Intel som Steve hade favoriserat formuleringsmässigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S