Stock 5600x-bygge instabilt (kracshar)

Permalänk
Medlem

Stock 5600x-bygge instabilt (kracshar)

Hej, jag har nyss monterat ett nytt 5600x-system och har problem med att systemet inte är stabilt ens i ett stock-utförande. Kommer in i Windows utan problem, men så fort jag belastar den i t.ex. Cinebench, prime95 eller t.o.m. Windows update ibland, så kraschar datorn (startar om), får ingen blåskärm eller liknande. Har provat ändra cpu ratio till 37 istället för auto, och då verkar den stabil utan krascher, men då boostar den ju inte alls utan stannar kvar konstant i 3700MHz.

Är ny i AMD-världen så jag är inte påläst i deras adaptiva överklockningsfunktioner, men ett nytt system i stock utförande borde väl ändå vara stabilt? Är det något i UEFI som står fel inställt? Allt är ju som sagt stock, och har provat xmp och icke-xmp, men det kanske ändå är någon inställning som jag borde prova?

Specsen är: 5600x, MSI B550i gaming edge wifi med senaste icke-beta bios, Corsair vengeance 2x16 GB DRR4 (CMK32GX4M2B3200C16) 3200MHz, Corsair h115i Elite capellix, Corsair SF750, 1 TB PNY CS2130 nvme, GTX 970.

Infogar bilder på UEFI om det är till någon hjälp.
Visa mer

Uppskattar all hjälp och alla förslag

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hej, jag har nyss monterat ett nytt 5600x-system och har problem med att systemet inte är stabilt ens i ett stock-utförande. Kommer in i Windows utan problem, men så fort jag belastar den i t.ex. Cinebench, prime95 eller t.o.m. Windows update ibland, så kraschar datorn (startar om), får ingen blåskärm eller liknande. Har provat ändra cpu ratio till 37 istället för auto, och då verkar den stabil utan krascher, men då boostar den ju inte alls utan stannar kvar konstant i 3700MHz.

Är ny i AMD-världen så jag är inte påläst i deras adaptiva överklockningsfunktioner, men ett nytt system i stock utförande borde väl ändå vara stabilt? Är det något i UEFI som står fel inställt? Allt är ju som sagt stock, och har provat xmp och icke-xmp, men det kanske ändå är någon inställning som jag borde prova?

Specsen är: 5600x, MSI B550i gaming edge wifi med senaste icke-beta bios, Corsair vengeance 2x16 GB DRR4 (CMK32GX4M2B3200C16) 3200MHz, Corsair h115i Elite capellix, Corsair SF750, 1 TB PNY CS2130 nvme, GTX 970.

Infogar bilder på UEFI om det är till någon hjälp.
Visa mer

Uppskattar all hjälp och alla förslag

Har inte koll rent konkret (ditt exakta problem, eventuellt specifikt för ditt moderkort) , men skulle rekommendera att du testar med senaste UEFI-versionen från https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-B550I-GAMING-EDGE...

Nyare AGESA-versioner har fixat en helt del problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har inte koll rent konkret (ditt exakta problem, eventuellt specifikt för ditt moderkort) , men skulle rekommendera att du testar med senaste UEFI-versionen från https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-B550I-GAMING-EDGE...

Nyare AGESA-versioner har fixat en helt del problem.

Jag använder redan det senaste bioset som inte är beta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ja, det är absolut värt att testa uppdatera BIOS/UEFI. Det ser också ut som att dina minnen inte får tillräckligt med spänning (1.34V istället för 1.35V) om man ska tro informationen längst upp. Det kan dock mycket väl vara att monitoreringen inte är helt korrekt.

Du skulle kunna testa att köra minnena i 2133 MHz bara för att se om det påverkar stabiliteten. Då kan man anta att det kanske krävs lite justeringar av minnesinställningarna. Du kan också testa att öka CPU NB/SoC Voltage till 1.1V för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

49 grader i vila på moderkortet låter lite högt. Skulle det kunna vara något annat än CPUn som överhettar? Blir det bättre om du öppnar chassit?

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk

Osäker men i bioset på CPU ratio apply mode vad har du där för lägen?

möjligt att 5xxx serien är annorlunda men min 3900x går inte stabilt med den ställd till "All core" där utan att ösa på överdrivna mängder spänning och tappar all boost pga värmen...

lämnat den i default värdet eller "per core" funkar det iaf för mig bäst där den ställer multiple självt för varje kärna individuellt.

sen som sagt över mig vad har du ungefär för temperatur på cpu´n när den krashar?

vad jag förstått så från andra och även mina egna erfarenheter så är AMD ganska värmekänsliga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är absolut värt att testa uppdatera BIOS/UEFI. Det ser också ut som att dina minnen inte får tillräckligt med spänning (1.34V istället för 1.35V) om man ska tro informationen längst upp. Det kan dock mycket väl vara att monitoreringen inte är helt korrekt.

Du skulle kunna testa att köra minnena i 2133 MHz bara för att se om det påverkar stabiliteten. Då kan man anta att det kanske krävs lite justeringar av minnesinställningarna. Du kan också testa att öka CPU NB/SoC Voltage till 1.1V för att se om det gör någon skillnad.

Skrivet av ABC80:

49 grader i vila på moderkortet låter lite högt. Skulle det kunna vara något annat än CPUn som överhettar? Blir det bättre om du öppnar chassit?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Osäker men i bioset på CPU ratio apply mode vad har du där för lägen?

möjligt att 5xxx serien är annorlunda men min 3900x går inte stabilt med den ställd till "All core" där utan att ösa på överdrivna mängder spänning och tappar all boost pga värmen...

lämnat den i default värdet eller "per core" funkar det iaf för mig bäst där den ställer multiple självt för varje kärna individuellt.

sen som sagt över mig vad har du ungefär för temperatur på cpu´n när den krashar?

vad jag förstått så från andra och även mina egna erfarenheter så är AMD ganska värmekänsliga.

Tack för era tips, jag har nu provat mycket mer, och tyvärr utan framgång. Det jag har provat är:
Kört minnena i 2133 MHz.
Kört minnena i olika spänning, 1.35-1.4v.
Kört en minnessticka i taget i en av slottarna åt gången.
Ökat CPU NB/SoC Voltage till 1.1v.
Annat nätaggregat.
Annat grafikkort.
Uppdaterat bios till absolut senaste beta-varianten.
Har tyvärr inte kunnat prova ett annat moderkort eftersom jag bara har ett am4-moderkort.

I ratio apply mode har jag "all core" eller "per CCX". Provade "per ccx" fast att min cpu bara har en ccx, men det gjorde ingen skillnad.

Jag är ganska säker på att det inte är temperaturrelaterat, vissa benchmarks klarar den längre, och varken moderkort eller processor blir varmare än 55 grader.

Kan man ha fått en kass CPU helt enkelt? Men skiten borde ju fungera helt stock kan man tycka...
Börjar kännas rätt hopplöst, snart åker skiten på tippen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bakgrund:

Tack för era tips, jag har nu provat mycket mer, och tyvärr utan framgång. Det jag har provat är:
Kört minnena i 2133 MHz.
Kört minnena i olika spänning, 1.35-1.4v.
Kört en minnessticka i taget i en av slottarna åt gången.
Ökat CPU NB/SoC Voltage till 1.1v.
Annat nätaggregat.
Annat grafikkort.
Uppdaterat bios till absolut senaste beta-varianten.
Har tyvärr inte kunnat prova ett annat moderkort eftersom jag bara har ett am4-moderkort.

I ratio apply mode har jag "all core" eller "per CCX". Provade "per ccx" fast att min cpu bara har en ccx, men det gjorde ingen skillnad.

Jag är ganska säker på att det inte är temperaturrelaterat, vissa benchmarks klarar den längre, och varken moderkort eller processor blir varmare än 55 grader.

Kan man ha fått en kass CPU helt enkelt? Men skiten borde ju fungera helt stock kan man tycka...
Börjar kännas rätt hopplöst, snart åker skiten på tippen.

Har du laddat in BIOS default?
Om inte testa det.
Skriv till säljaren och beskriv problemet, så kan du få en RMA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har du laddat in BIOS default?
Om inte testa det.
Skriv till säljaren och beskriv problemet, så kan du få en RMA.

Ja det har jag provat. Problemet med att reklamera är ju att jag inte är säker på vad som är fel. CPU känns ju närmast till hands att den är kass, men kan ju vara moderkortet också tänker jag. Har man fel och reklamerar något som de inte hittar felet på åker man ju på hutlösa felsökningsavgifter. Får väl maila Inet och se vad de säger.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund

Om du inte redan installerat följande drivrutiner etc. så bör du prova!

Det är relativt många som stöter på problem med stabilitet med Ryzen 5xxx, och gör man som datortekniskt kunnig "fjärranalys" (på forum etc.) av problemen... så lutar sannolikheten åt "barnsjukdomar" i drivrutiner/BIOS (möjligen tabbar i AGESA) större än fabriks-defekta CPU:s eller chipsets.

Kombinationen Ryzen 5xxx och moderkort med chipset i AMD 500-serien innebär ju _extra_ mycket nytt; upplagt för problem i början.

Specifikt för dina grejor
(klicka "Windows 10 - 64-Bit" för nerladdning, på båda sidorna nedan)

Chipset :
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

CPU :
https://www.amd.com/en/support/cpu/amd-ryzen-processors/amd-r...

Om det fryser/kraschar under installation så kan installation i felsäkert läge hjälpa.
(Fråga i tråden om du inte vet hur, så andra kan hjälpa (minns inte själv nu).)

Hoppas detta löser problemen, uppdatera gärna om det här i tråden. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Bakgrund

Om du inte redan installerat följande drivrutiner etc. så bör du prova!

Det är relativt många som stöter på problem med stabilitet med Ryzen 5xxx, och gör man som datortekniskt kunnig "fjärranalys" (på forum etc.) av problemen... så lutar sannolikheten åt "barnsjukdomar" i drivrutiner/BIOS (möjligen tabbar i AGESA) större än fabriks-defekta CPU:s eller chipsets.

Kombinationen Ryzen 5xxx och moderkort med chipset i AMD 500-serien innebär ju _extra_ mycket nytt; upplagt för problem i början.

Specifikt för dina grejor
(klicka "Windows 10 - 64-Bit" för nerladdning, på båda sidorna nedan)

Chipset :
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

CPU :
https://www.amd.com/en/support/cpu/amd-ryzen-processors/amd-r...

Om det fryser/kraschar under installation så kan installation i felsäkert läge hjälpa.
(Fråga i tråden om du inte vet hur, så andra kan hjälpa (minns inte själv nu).)

Hoppas detta löser problemen, uppdatera gärna om det här i tråden. 👍

Glömde skriva det men det är de drivrutinerna jag använder. Har provat felsäkert läge men det är samma sak då. Den verkar bara vilja vara med om Core performance boost är avstängt, men då tappar man ju massa prestanda när den är begränsad till 3.7GHz, stock-funktionen är ju att den ska boosta till 4.6.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bakgrund:

Ja det har jag provat. Problemet med att reklamera är ju att jag inte är säker på vad som är fel. CPU känns ju närmast till hands att den är kass, men kan ju vara moderkortet också tänker jag. Har man fel och reklamerar något som de inte hittar felet på åker man ju på hutlösa felsökningsavgifter. Får väl maila Inet och se vad de säger.

Har du köpt moderkortet från någon annan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har du köpt moderkortet från någon annan?

Nej allt är från Inet. Men brukar de inte ta ut en felsökningsavgift om man inte vet vad som är trasigt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bakgrund:

Nej allt är från Inet. Men brukar de inte ta ut en felsökningsavgift om man inte vet vad som är trasigt?

Men om du skriver till dem och berättar allt du gjort för att hitta felet, kan de väl felsöka de delar du köpt av dem, tillsammans?
Du kan hänvisa till denna tråd.
Tror att de tar ut avgift, i de fall du varit ovanligt klantig i din felsökning, inte alltid.

En sak till om minnen, om du har två stickor, skall de monteras i följande ordning. CPU ,A1=tom plats, A2=minne, B1=tom plats, B2=minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

En sak till om minnen, om du har två stickor, skall de monteras i följande ordning. CPU ,A1=tom plats, A2=minne, B1=tom plats, B2=minne.

beror lite på moderkort.

har haft moderkortrt som rekomenderar att man använder A1 och B1 och andra som rekommenderar A1 och A2 för att köra dual channel

99% säker på att det de anger är mestadels en rekommendation.

på mitt moderkort kör jag med A1 och B1 då det passade bättre och dungerar utmärkt dual channel och allt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men om du skriver till dem och berättar allt du gjort för att hitta felet, kan de väl felsöka de delar du köpt av dem, tillsammans?
Du kan hänvisa till denna tråd.
Tror att de tar ut avgift, i de fall du varit ovanligt klantig i din felsökning, inte alltid.

En sak till om minnen, om du har två stickor, skall de monteras i följande ordning. CPU ,A1=tom plats, A2=minne, B1=tom plats, B2=minne.

Skrivet av Rouge of Darkness:

beror lite på moderkort.

har haft moderkortrt som rekomenderar att man använder A1 och B1 och andra som rekommenderar A1 och A2 för att köra dual channel

99% säker på att det de anger är mestadels en rekommendation.

på mitt moderkort kör jag med A1 och B1 då det passade bättre och dungerar utmärkt dual channel och allt.

Har iallafall bara två slots (itx-moderkort). Märkte sen också att när cpu ratio står på auto kraschar den även om CPB och PBO är avstängt. Med ration på manuellt 37 går den OK.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Har iallafall bara två slots (itx-moderkort). Märkte sen också att när cpu ratio står på auto kraschar den även om CPB och PBO är avstängt. Med ration på manuellt 37 går den OK.

ja då är det ju inget problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har iallafall bara två slots (itx-moderkort). Märkte sen också att när cpu ratio står på auto kraschar den även om CPB och PBO är avstängt. Med ration på manuellt 37 går den OK.

Jag gissar att den inte boostar längre när du manuellt satt ratio 37? Då låter det som att problemet kvarstår?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag gissar att den inte boostar längre när du manuellt satt ratio 37? Då låter det som att problemet kvarstår?

Ja det stämmer. Enda som får den att gå är om man sätter manuell ratio. Provade även lite högre manuella ratios (39+) men då kraschar den. Börjar tro att jag fått ett extremt dåligt exemplar bara, men i stock utförande borde ju inte sånt förekomma kan man tycka.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är 99% säker på att jag vet vad som är fel nu. Provade I ryzen master att stänga av två kärnor i taget.

Avstängda kärnor följt av cinebech-resultat (krasch/ok).
Core 06/05 krasch
Core 04/03 krasch
Core 02/01 OK
Core 03/02 krasch
Core 03/01 OK

Gemensamma nämnaren är att så länge core 01 är aktiverar så kraschar det.

Känns som man kan dra slutsatsen att cpu:n är kass?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är 99% säker på att jag vet vad som är fel nu. Provade I ryzen master att stänga av två kärnor i taget.

Avstängda kärnor följt av cinebech-resultat (krasch/ok).
Core 06/05 krasch
Core 04/03 krasch
Core 02/01 OK
Core 03/02 krasch
Core 03/01 OK

Gemensamma nämnaren är att så länge core 01 är aktiverar så kraschar det.

Känns som man kan dra slutsatsen att cpu:n är kass?

Ja, det låter ju onekligen så.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det låter ju onekligen så.

Har skrivit till Inet nu, hoppas att jag inte har fel Cpu:er som är DOA måste vara extremt ovanligt, men nån måste ju drabbas av det också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av abbekeff:

Tack, det hjälper alltid att se att man inte är ensam. Jag har gett upp nu och tänker skicka in min för reklamation. Hoppas du kommer till nån lösning med din också

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vilken version är dina minnen?
Det finns flera versioner av CMK32GX4M2B3200C16 och endast en är med på QVL (ver4.31).
Olika version på Corsair minnen betyder att det är helt olika minneskretsar.

Ver 4.31 bör vara Samsung 8Gbit B-die
Andra versioner kan vara olika Hynix eller Micron kretsar.
Det är nog långsökt att det skulle göra datorn ostabil men vem vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Vilken version är dina minnen?
Det finns flera versioner av CMK32GX4M2B3200C16 och endast en är med på QVL (ver4.31).
Olika version på Corsair minnen betyder att det är helt olika minneskretsar.

Ver 4.31 bör vara Samsung 8Gbit B-die
Andra versioner kan vara olika Hynix eller Micron kretsar.
Det är nog långsökt att det skulle göra datorn ostabil men vem vet..

Ver 8.31 står det på minnena, har försökt få fram vad det är för dies men inte hittat något mer än spekulationer om att det är "Nanya die". Har ju provat köra i 2133 och kört passmark memtest utan problem, så jag tror inte det är minnena. Har skickat in processorn till Inet nu så jag väntar på deras utlåtande. Återkommer när jag vet mer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ver 8.31 står det på minnena, har försökt få fram vad det är för dies men inte hittat något. Om nån vet så hojta gärna, skulle vara kul att veta. Har ju provat köra i 2133 och kört passmark memtest utan problem, så jag tror inte det är minnena. Har skickat in processorn till Inet nu så jag väntar på deras utlåtande. Återkommer när jag vet mer.

ver 8.20 och 8.30 tros vara "Nanya" men det är inte bekräftat.
Har själv aldrig hört talas om det företaget tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

ver 8.20 och 8.30 tros vara "Nanya" men det är inte bekräftat.
Har själv aldrig hört talas om det företaget tidigare.

Ja, hittade just några gissningar om "Nanya", verkar som att Micron köpte upp dem 2016.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har skrivit till Inet nu, hoppas att jag inte har fel Cpu:er som är DOA måste vara extremt ovanligt, men nån måste ju drabbas av det också.

Min 5600X blev paj av någon anledning. Gick inte att boota alls. Skickade tillbaka till inet och de var jättevänliga och erbjöd återköp eller en ny 5600X ifall jag ville vänta

Permalänk
Medlem

Har fått svar från Inet nu att fel är verifierat och att jag kommer få en ny när de kommer in i lager. Tur i oturen att jag hade rätt i att processorn var kass.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator