Permalänk
Medlem

Bara 4 pin-uttag till fläktar

Godkväll! Jag tänkte köpa mig be quiet! Pure Base 500DX chassit och i det så medföljer det tre stycken 140 mm 3-pin fläktar, men jag såg nu att moderkortet som jag har köpt endast har 6 stycken 4-pin uttag, så hur gör jag här? Kan man köra en 3-pin i ett 4-pin uttag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rusk:

Godkväll! Jag tänkte köpa mig be quiet! Pure Base 500DX chassit och i det så medföljer det tre stycken 140 mm 3-pin fläktar, men jag såg nu att moderkortet som jag har köpt endast har 6 stycken 4-pin uttag, så hur gör jag här? Kan man köra en 3-pin i ett 4-pin uttag?

Japp, inga problem. Nu för tiden kommer du bara hitta 4-pinsuttag på moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Om du kollar på kontakten från fläkten ser du att det sitter ett spår på ena sidan, det använder du för att sätta den rätt på moderkortets 4-pin hane då den har en liten plastläpp vid ena sidan som då ska vara i spåret.

Du kan sen allt som oftast justera fläkthastigheten i bios, men 140 mm fläktar brukar inte låta så mycket så de kan man många gånger köra på full fräs.

Permalänk
Medlem

4e pin är bara för PWM styrning. Så inga problem att koppla 3 pin fläkt till 4 pin uttag så styrs fläkthastigheten med ström istället.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spelaspel:

4e pin är bara för PWM styrning. Så inga problem att koppla 3 pin fläkt till 4 pin uttag så styrs fläkthastigheten med ström istället.

För att förtydliga så styrs hastigheten på en 3-pinsfläkt genom att spänningen över fläkten regleras av moderkortet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ah okej, tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Ah okej, tack för era svar!

Tänk bara på att kolla i moderkortets bios att fläktkontrollern blir inställt på DC mode, alltså ej PWM mode, om du inte ändrar kan du inte styra dina fläktar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300