Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Med tanke på att Sol o vind kraft inte är konstant och vi inte har vettiga batterier för att lagra energin så är jag väldigt mycket FÖR kärnkraft.
Kärnkraft är totalt oberoende av väder. Den kan producera on demand när som helst. De nya kärnkraftverken är väldigt säkra. Det är inga tjernobyl vi har idag lixom. Sen ska man inte vara en åsna som Japan o bygga kärnkraft på en strand vid stora tektoniska plattor där man vet att det finns Tsunamirisk. (Fukushima).

Problemet som jag ser det och som du skrev är att man inte ska vara en åsna och bygga på olämplig plats osv.
Men om vi då utgår ifrån att de människor som bygger dessa kärnkraftverk antagligen är smartare än gemene man och att de försöker få till en bra lösning ändå inte lyckas för de har missat något. Sen kan vi vända på det och säga att de får inte bestämma utan det är politiskt och då är vi ändå tillbaka till att det finns en risk att det blir fel.

Säkerheten är inte bättre än vad vi gör den till. Som jag förstått det så var inte Tjernobyl dåligt ur ett tekniskt och säkert perspektiv utan snarare att det var just åsnor som stängde ner alla säkerhetssystem och gjorde tester som startade hela olyckan.

Kärnkraftverk är bra ur många aspekter men vi kan inte glömma att det är just människor och politik som styr och bygger.
Sen är det en dyr investering och titta på Finland som skulle sätta igång sin Olkiluoto 3 redan 2009 och är fortfarande inte klara.
Forska för mindre, billigare, säkrare det tycker jag absolut, men ställer mig fortfarande frågan till om det är försvarbart att bygga ett nytt kärnkraftverk med dagens teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Problemet som jag ser det och som du skrev är att man inte ska vara en åsna och bygga på olämplig plats osv.
Men om vi då utgår ifrån att de människor som bygger dessa kärnkraftverk antagligen är smartare än gemene man och att de försöker få till en bra lösning ändå inte lyckas för de har missat något. Sen kan vi vända på det och säga att de får inte bestämma utan det är politiskt och då är vi ändå tillbaka till att det finns en risk att det blir fel.

Säkerheten är inte bättre än vad vi gör den till. Som jag förstått det så var inte Tjernobyl dåligt ur ett tekniskt och säkert perspektiv utan snarare att det var just åsnor som stängde ner alla säkerhetssystem och gjorde tester som startade hela olyckan.

Kärnkraftverk är bra ur många aspekter men vi kan inte glömma att det är just människor och politik som styr och bygger.
Sen är det en dyr investering och titta på Finland som skulle sätta igång sin Olkiluoto 3 redan 2009 och är fortfarande inte klara.
Forska för mindre, billigare, säkrare det tycker jag absolut, men ställer mig fortfarande frågan till om det är försvarbart att bygga ett nytt kärnkraftverk med dagens teknik.

Ja tyvärr lägger sig politiker o makthavare för mycket i saker dem inte kan nåt om. Lämna byggandet o utvecklandet av kärnkraftverken till de företag o personer som kan det.
Men det är väl så det ser ut eftersom det är en samhällsnytta med energi. O inget som enskilda företag driver själva.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ämnet kärnkraft ÄR ett politiskt ämne och då jag läst att politiska diskussioner inte är ok varför denna tråd?
Förfärande obildat att hitta denna tråd av ovanstående anledning.
Det största beviset är att vi haft en folkomröstning om kärnkraften som fortfarande gäller!
Eller är den som godkände detta dåligt påläst?

Man ska väl kunna ha en saklig och faktabaserad diskussion utan att blanda in politik i det hela? Kärnkraftverk i sig är fascinerande och som tekniknördar ser jag inget problem med att denna tråden existerar på SweClockers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns något sätt att ta hand om avfallet är kärnkraft fel. Det talas om kopparkapslar. Koppar ärgar så det är ingen långvarig lösning. Nu skrivs om nya typer av kärnkraft. Men där är så höga temperaturer så det är problem att hitta material att bygga dom med. Men går det så går det och då kan ju en del av det gamla avfallet återvinnas. Två vindkraftverk byggdes på Näsudden. Också det var propaganda. Det kunde ha varit början på vindkraftsindustri i Sverige. Men blev ingenting.

Politik borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Idag med ett energipris som toppar på runt tre kronor/kWh (+ överföringkostnader...) för att undvika effektbrist så hade jag, om jag var politiker varit väldigt bekymrad för Sveriges fortsatta energiförsörjning och därmed politiska stabilitet.

Den tidpunkt får uppleva effektbrist med kollapsande energiförsörjning i västvärlden kommer vårt samhälle upphöra att existera som vi känner till det idag. Pandemin vi har nu kommer vara som en liten bris i jämförelse med stormen så då följer.

Ett ökande energipris är även kontraproduktivt mot exempelvis omställning till el som fordonsdrivmedel då det minskar incitamentet för att köpa elfordon. Så att just nu MINSKA vår tillgängliga effekt från kärnkraften är komplett vansinne.

Politik borttaget /Mod
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddelin:

Problemet är väl också vi potentiellt kan byta regering var 4:e år, och då kan ju dom 10-tals miljarderna eventuellt gå upp i rök, och inte på 50-100år.
Glöm inte att det finns en hel del människor som dessa, och dom har rösträtt:
https://pbs.twimg.com/media/EtyNjs8XEAIwxZc?format=jpg&name=large

Inte politiskt korrekt, men borde fan va ett IQ test för att få rösta.. 😂

On topic: Kärnkraft både fascinerar och skrämmer mig på samma gång.
Rätt gjort så är det en "ren" energikälla & kommande kärnkraftsgenerationer ser riktigt lovande ut.
Men fel gjort eller vid olyckor/sabotage så kan det förstöra sjukt stora landområden.

Delar borttagna i förebyggande syfte /mod
Permalänk

Kärnkrafter i söder och vattenkraften i norr har gjort Sveriges elsystem till det stabilaste i världen.
Det har även varit en fosilfri lösning som idag är mer aktuellt än någonsin.
I och med nedläggningen av reaktorer så försvinner den robustheten som finns i det svenska elsystemet och det internationella intresset att ingå avtal med oss lär försämras.
Det pratas mycket om att kärnkraften är dyr att bygga, och det är den. Det är stora kapital att ligga ute med. Men förtjänsten är också stor om vi kan exportera.
Sverige har tjärnat stora pengar på vår export och de bör vi fortsätta med.

När SSAB ska ställa om så kommer ett underskott med största sanolikhet även att ske i norr. Det behovet måste mötas.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om vi ska lyckas hålla den tråden levande kanske vi kan skippa att klanka ner på regeringen, kalla folk för miljöextremister osv.
Var sakliga och ha gärna källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Det talas om kopparkapslar. Koppar ärgar så det är ingen långvarig lösning.

Det är bra att tänka åtminstone ett led längre, men inte lika bra när man drar slutsatser baserat på bristande förståelse.
Koppar, likt så mycket annat, oxiderar. Det är dock bara det yttersta lagret som oxiderar och sedan skyddar metallen under mot vidare oxidation. Det är alltså inte fråga om en process som sakta men säkert äter sig igenom metallen.

Huruvida koppar är ett bra alternativ för slutförvaring i övrigt har jag ingen aning om, men oxidation utifrån är inget problem i sammanhanget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker grundfrågan egentligen är: Tror man att teknik kan lösa problem eller tror man inte på teknik för problemlösning.

Jag tror personligen att det inte finns särskilt många problem som inte går att lösa med teknisk utveckling t.ex. växthusgaser o.s.v., men tyvärr verkar jag vara i minoritet i världen om man tittar på hur politiker och de som röstar på dessa politiker tror att vi ska lösa världens problem/utmaningar. Jag blir så glad när jag ser visionärer med pengar såsom Elon Musk som insett att vi behöver börja kolonisera andra planeter för att ha "redundans" för mänskligheten o.s.v. men blir samtidigt uppriktigt ledsen när jag ser alla horder med människor som med näbbar och klor kämpar emot teknisk utveckling (att stoppa kärnkraften är ett sådant drag, när man borde satsa på att utveckla tekniken) i något desperat försök att backa oss till någon sorts romantisk forntid. Vägen framåt under mänsklighetens historia har hittills aldrig varit att stoppa utveckling och backa, men just nu verkar en majoritet tro att det är lösningen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Utveckla och bygg nytt
Speciellt när leveranserna av RTX 30XX kommer igång behöver vi mer än nånsin

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Här i Sverige behöver vi ha en baskraft på fler platser. Idag har vi vattenkraften i norr som faktiskt räknas som baskraft men egentligen inte är helt säker då det mycket väl kan bli mindre snömängder framöver om nu alla klimatmänniskor får rätt. En sån sak kommer gör att vattenkraften kommer ge mindre effekt än idag. Vi kan redan nu höra då och då att nivån i magasinen är lägre än normalt då snösmältningen gått för sakta, för fort, det har regnat för lite eller vad det nu kan bero på.
En säker baskraft är kärnkraften då den som fler säger går att bygga "nästan" vart som helst. Att vi idag stänger kärnkraftsverk är helt fel så länge vi inte har något som är bättre och ersätter denna effekt som vi faktiskt behöver.
Visst att våra elektriska produkter i hemmet blir mer och mer energisnåla men istället så är de så många flera. Hur många spelkonsoler, hur många datorer, hur många telefoner, hur många TV-apparater, hur många elbilar osv fanns i ett normalt hem i Sverige på 70-talet? De vi har idag är energisnåla men fan så många fler. Datorer som står igång dygnet runt, TV-apparater som visar något blaj hela dagar. Elbilarna som ska laddas och fler och fler skaffar AC-system för de vill ha svalt på sommaren hemma.

Industrierna kräver också mer och mer el även om de också byter ut saker mot mer energieffektiva saker såsom ledbelysning istället för högtrycksnatrium i lampor och allt annat.

Men att vi här i Sverige nu plötsligt stänger ner vår viktiga baskraft är fortfarande idiotiskt även om vi har vindkraft som ska byggas ut och folk sätter solceller på sina tak, dessa funkar bara när solen skiner och vinden blåser men nu när det varit minusgrader och vindstilla hela Januari och början av Februari i hela landet så blir det kaos och elpriserna blir så höga så till och med Holmens väljer att stänga ner sin produktion för att det inte lönar sig att köra fram papper.
Vad händer med framtidens investeringar här i Sverige när något företag behöver mer produktion, väljer de att lägga den i Sverige där elen kanske inte räcker till eller lägger man det i ett annat land där man är garanterad att faktiskt få el in i sina fabriker. Pågen i skåne är väl ett bra exempel som inte ens fick bygga ut för man kunde inte garantera elleveransen till deras produktion.

Regeringen vill egentligen inte att Sverige ska vara ett producerande land utan deras dröm är att vi ska vara ett tjänsteland nu för tiden och alla ska jobba hemifrån och göra hemsidor, spel, appar och liknande och allt ska bara importeras om vi behöver nya saker. Hur bra har det funkat nu när Coronan kom, vi kan inte ens få fram munskydd till alla i sjukvården för att vi inte tillverkar dessa själva. Inte ens handsprit finns att få tag på.

Jag är för kärnkraft men problemet är att vi behöver den nu och inte om 30 år. Ska sveriges regering och olika instanser börja utreda byggandet av en ny reaktor så lovar jag att 30 år är i minsta laget innan den kommer stå färdig. SKB startade förstudie om slutförvar 1995 och nu har man börjat gräva, byggtid ca 10 år. Alltså i detta fall från förstudie till färdigt slutförvar ca 35 år och då har jag inte räknat med några förseningar i byggandet. Ska tilläggas att Östhammars kommun som nu är den kommunen man valt är inte de snabbaste. (Jag har själv bott där) Här kan man följa tidlinjen. https://www.slutforvarforsmark.se/tidslinjen/

Vi bor i ett konstigt land så är det bara.

Skrivet av ddelin:

Problemet är väl också vi potentiellt kan byta regering var 4:e år, och då kan ju dom 10-tals miljarderna eventuellt gå upp i rök, och inte på 50-100år.
Glöm inte att det finns en hel del människor som dessa, och dom har rösträtt:
https://pbs.twimg.com/media/EtyNjs8XEAIwxZc?format=jpg&name=large

Här ser vi verkligen ett av problemen i landet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag hör ofta argumentet att generation 4 kommer lösa allt och då kommer vi kunna använda det vi idag ser som uttjänt material som bränsle.

Men finns det något land som lyckats få igång ett gen4 kraftverk och använda äldre bränsle som "nytt" bränsle utan någon större process att omvandla eller upparbeta bränslet?
Om det inte är så och vi pysslar med att ha ett önsketänk att det ska bli så i framtiden så kan vi ju göra samma sak med andra kraftkällor, som att solceller kommer få otroligt mycket bättre verkningsgrad osv.

Tänker att man kanske ska försöka hålla sig till vad det finns för alternativ idag istället för att titta in i kristalkulan.

Permalänk
Medlem

Faktum är att i dagsläget så finns det inte något rimligt alternativ som kan ersätta kärnkraften i stor skala. Självklart ska solenergi och vindkraft utvecklas och byggas ut. Men det kan omöjligt ersätta kärnkraften helt. Vattenkraft är väl kanske den bästa kraftkälla vi har tillgång till i Sverige, men den har väldigt liten utbyggnadspotential och kan inte användas till maxkapacitet då vi behöver bufferten där för att snabbt kunna reglera produktionen vid behov.

Solkraft har sin tid och plats men jag ger inte mycket för den här uppe i norr. Det behövs en rejäl utveckling i batteriteknologi med billiga och miljövänliga batterier för att den verkligen ska kunna slå igenom.

Vindkraften har lite samma problem, blåser det inte har vi ingen produktion, blåser det mycket har vi ingen produktion. Ingen vill ha vindkraftverken i närheten av sig så då måste vi placera de långt ute i naturen där de stör djurliv och naturupplevelsen, samtidigt som eltransporterna blir långa i vårat redan underdimensionerade kraftnät.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Håll politiken utanför diskussionen, går det inte så åker hänglåset på direkt!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Jag hör ofta argumentet att generation 4 kommer lösa allt och då kommer vi kunna använda det vi idag ser som uttjänt material som bränsle.

Men finns det något land som lyckats få igång ett gen4 kraftverk och använda äldre bränsle som "nytt" bränsle utan någon större process att omvandla eller upparbeta bränslet?
Om det inte är så och vi pysslar med att ha ett önsketänk att det ska bli så i framtiden så kan vi ju göra samma sak med andra kraftkällor, som att solceller kommer få otroligt mycket bättre verkningsgrad osv.

Tänker att man kanske ska försöka hålla sig till vad det finns för alternativ idag istället för att titta in i kristalkulan.

Här kan du läsa mer om generation 4. Systemet finns än så länge bara på papper och småskaligt som jag förstår det.
https://www.ap7.se/blogg/fjarde-generationens-karnkraft-mojli...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

I framtiden kommer vi nog att få timdebitering av elströmmen. Då kan vi välja att starta tvättmaskin när elen är billigare. Ha värmeaccumulator i hus med värmepump så värmepumpen inte behöver vara igång när elen är som dyrast. Detta kan lösa en del av problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

I framtiden kommer vi nog att få timdebitering av elströmmen. Då kan vi välja att starta tvättmaskin när elen är billigare.

Framtiden är redan här. Man kan välja att ha timdebitering idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ämnet kärnkraft ÄR ett politiskt ämne och då jag läst att politiska diskussioner inte är ok varför denna tråd?
Förfärande obildat att hitta denna tråd av ovanstående anledning.
Det största beviset är att vi haft en folkomröstning om kärnkraften som fortfarande gäller!
Eller är den som godkände detta dåligt påläst?

Innan jag skapade tråden så kontaktade jag sidans administratörer och fick beviljat att starta den.
Tanken med tråden är inte att diskutera den politiska aspekten utan snarare att höra folks åsikter om just kärnkraft och förhoppningsvis ha en hälsosam diskussion kring ämnet.

Snälla håll politiken borta från tråden! Vill verkligen inte att den blir låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Här kan du läsa mer om generation 4. Systemet finns än så länge bara på papper och småskaligt som jag förstår det.
https://www.ap7.se/blogg/fjarde-generationens-karnkraft-mojli...

Det är precis så jag tolkat det också, gen4 lovordas av många och det har pratats om det i många år men det är ingen som fått det att fungera storskaligt, speciellt inte med gammalt kärnbränsle rätt uppochner.

Säger inte att vi inte kommer komma dit, men det är fel att använda det som argument för kärnkraft.

Om vi skulle bygga ett kärnkraftverk idag med dagens teknik, vad krävs det då? Vilken teknik används? Hur ser avfallet ut? Var hittar vi bränsle? Var bygger man ett kraftverk smartast och vad kostar kalaset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Det är precis så jag tolkat det också, gen4 lovordas av många och det har pratats om det i många år men det är ingen som fått det att fungera storskaligt, speciellt inte med gammalt kärnbränsle rätt uppochner.

Säger inte att vi inte kommer komma dit, men det är fel att använda det som argument för kärnkraft.

Om vi skulle bygga ett kärnkraftverk idag med dagens teknik, vad krävs det då? Vilken teknik används? Hur ser avfallet ut? Var hittar vi bränsle? Var bygger man ett kraftverk smartast och vad kostar kalaset?

Det närmaste som byggs är väl i så fall i Finland där de ska enligt planerna ska vara i drift April -22, Finns även ett planerat som ska vara i drift 2028.
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraft_i_Finland

Bränsle finns här i stan där jag bor, Westinghouse tillverkar detta ett par kilometer hemifrån mig i Västerås. Vart uranet kommer ifrån har jag faktiskt ingen aning om men går säkert att googla.
De kärnkraftverk som byggs idag är väl fortfarande gen 3, mer info finns här om dessa och vilka som bygger dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_III_reactor

Generation 4 känns som en utopi och som någon skrev i en av länkarna jag länkade till tidigare så när den väl är utvecklad, testad och byggd i riktig skala så har vi kommit så långt att vi hittat på något som är mycket bättre. Men skulle mänskligheten tänka så hela tiden så skulle vi aldrig kunna bygga något utan endast utveckla och lägga ner. Varför ska vi ta fram en elbil om vi nu om 30 år kommer kunna köra på vatten eller ha flygande bilar. För att utvecklingen ska gå framåt så måste vi forska, utveckla, bygga, testa och misslyckas för att kunna förbättra.

Priset för det finska kärnkraftverket efter många års förseningar ser ut att landa på ca 5,5 miljarder EUR så inte jättebilligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_k%C3%A4rnkraftverk

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Gen4 reaktorer kan drivas med använt kärnbränsle och minska dess farlighet till tidsspannet 300 år så tycker jag att det är ett skäl gott nog. Att gräva ner vårt nuvarande avfall att ligga och stråla i tiotusentals år är ju inte en hanterbar tanke oavsett vad man gör för insatser att skydda det. Det är en tidsinställd bomb oavsett om människan finns kvar vid den tiden eller ej. Att upparbeta avfallet och samtidigt få en CO2-fri energikälla som tryggar energiförsörjningen är i mina ögon en no-brainer.

I övrigt bör vi driva vidare de reaktorer vi idag har som fungerar bra så länge som det är säkert. Även om vindkraften och andra energiformer på sikt kan byggas ut och ta över kärnkraftens roll så är vi långt ifrån detta nu. Och att ta till oljekraftverk för att möta topparna - och ändå inte klara industrins krav så de får stå still är ju bara bedrövligt. Med tanke på att vi ska elektrifiera hela fordonsflottan framöver så kommer elbehovet bara att öka. Då kan man inte stänga ner de bästa klimatneutrala energiformerna vi har. Vi behöver vindkraft/vågkraft OCH kärnkraft. Man ska inte glömma att vindkraften också utgör ett stort miljöproblem i sig för boende, djur och natur i dess närhet, vilket visar sig i allmänhetens motstånd mot dessa.

Steg 1 är att återstarta och driva vidare existerande reaktorer, nästa steg är Gen 4-reaktorer och driva med vårt tidigare avfall, steget efter det fusionskraft om man får hoppas lite.

Permalänk

Totalt finns det drygt 4000 vindkraftverk i Sverige idag. De producerar (2019) runt 20 TWh på årsbasis. Eller 0,005 TWh per snurra.

Kostanden enligt vattenfall är 40 miljoner per snurra excl driftskostnad. https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vindprojekt/fa...

Beräknad livslängd är 20-25 år. https://www.twi-global.com/technical-knowledge/faqs/how-long-...

Byggkostnad / antal år i drift / antal producerad TWh borde ge oss faktiskt kostnad för att producera elen. Enligt mina beräkningar blir det 320 miljoner per TWh för vind.

Ett kärnkraftverk av gen 3+ som producerar lika mycket energi (20 TWh) kostar mellan 40-70 miljarder att bygga. Då tar jag här inte heller någon hänsyn till driftskostnad.

Ett sånt kraftverk har en förväntad livslängd på 60-80 år.

Så I fallet med kärnkraften om vi räknar på 70 år i drift och en byggkostnad av 60 miljarder. Så blir priset nästan 43 miljoner per TWh.

Någon får gärna rätta mig om jag tänker helt fel här.

Dessutom finns det faktiskt en gen 4 reaktor i kommersiell drift idag. I alla fall om man ska tro på Wikipedia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/BN-800_reactor

Källor kostnad för gen 3+.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Novovoronezh_Nuclear_Power_Pl...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sanmen_Nuclear_Power_Station

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Totalt finns det drygt 4000 vindkraftverk i Sverige idag. De producerar (2019) runt 20 TWh på årsbasis. Eller 0,005 TWh per snurra.

Kostanden enligt vattenfall är 40 miljoner per snurra excl driftskostnad. https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vindprojekt/fa...

Beräknad livslängd är 20-25 år. https://www.twi-global.com/technical-knowledge/faqs/how-long-...

Byggkostnad / antal år i drift / antal producerad TWh borde ge oss faktiskt kostnad för att producera elen. Enligt mina beräkningar blir det 320 miljoner per TWh för vind.

Du bör ta hänsyn till att de vindkraftverken som byggs idag har en bättre verkningsgrad och högre effekt än de som har byggts tidigare.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du bör ta hänsyn till att de vindkraftverken som byggs idag har en bättre verkningsgrad och högre effekt än de som har byggts tidigare.

Jag gjorde det delvis genom att räkna med färre snurror än vad som faktiskt var installerade 2019 (4000 vs 4200).

Men ja, det finns mycket att ta hänsyn till. Däremot har jag väldigt svårt att tro, med dagens teknik, att vindkraft är billigare.

I framtiden? Ja det är det vi är här för att spekulera om 🧐👍.

Edit: För skojs skull räknande jag istället på endast moderna vindkraftverk som vattenfall ska bygga i deras projekt "Den landbaserade vindkraftsparken Blakliden/Fäbodberget".

https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vara-energisla...

Kostnaden skulle då bli dryga 122 miljoner per TWh.

Edit2: Kan tänka mig att vid den summan så kan det nog vara billigare än kärnkraft om man tar hänsyn till "driften". Eller iallafall väldigt nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Med tanke på att Sol o vind kraft inte är konstant och vi inte har vettiga batterier för att lagra energin så är jag väldigt mycket FÖR kärnkraft.
Kärnkraft är totalt oberoende av väder. Den kan producera on demand när som helst. De nya kärnkraftverken är väldigt säkra. Det är inga tjernobyl vi har idag lixom. Sen ska man inte vara en åsna som Japan o bygga kärnkraft på en strand vid stora tektoniska plattor där man vet att det finns Tsunamirisk. (Fukushima).

Nu skall jag inte leka djävulens advokat här men jag vill ändå förtydliga lite, svensk kärnkraft är inte alls oberoende av väder och de kan inte producera "on demand" utan mår bäst av långsiktig produktion på jämn nivå.

1) Väder: Ringhals kyls med havsvatten och för att spara pengar vid bygget valde man att använda ytvatten. Vad händer med ytvattnet om sommaren? Jo, det blir varmt. Vid ca 25 graders vattentemperatur måste man dra ner på produktionen och vid ca 27 grader kan man behöva stoppa för att inte riskera att resteffektkylningen blir otillräcklig, dvs den värmeutveckling som sker de första timmarna efter att man stoppat reaktorn. Vid normal drift är 25-27 grader inga problem, pumparna som används vid effektdrift är kraftigare än de som används efter stopp men man måste klara av kylningen även vid t.ex. ett snabbstopp.

Dessutom finns det begränsningar i arbetstemperaturen för de dieselaggregat som används till reservkraftgeneratorerna, vid -30 eller däromkring börjar de kärva. Det kan låta som en utopi med 25 grader varmt havsvatten och -30 vintertid men Ringhals drog ner effekten så sent som sommaren 2018 av just detta skäl. Forsmark använder också ytvatten medan Oskarshamn har djupvattenintag och slipper detta problem.

2) "On demand": Kärnkraftverk är baskraft, inte reglerkraft. Det går inte att ligga standby och småputtra likt Karlshamnsverket utan det tar relativt lång tid (ett par dagar) att gå upp resp ner med en reaktor. När man väl är igång kan man reglera effekten på flera sätt, utöver styrstavarna kan man även reglera hur fort vattnet flödar genom härden (ökat flöde ger ökad effekt, vanligt på BWR-reaktorer som Ringhals 1 och Forsmark 1-3) eller tillsätta bor i vattnet (ökad borhalt ger minskad effekt, används på PWR-reaktorer som R3 & R4) men det sker på timskala.

På 80-talet gjorde man försök med att reglera ner effekten på Ringhals nattetid när elförbrukningen i landet är lägre men det fick man sluta med på grund av sk xenonförgiftning i härden. Xenon är en restprodukt vid uransönderfall som absorberar neutroner vilket minskar härdens reaktivitet och gör det svårt att öka effekten igen innan xenonen i sin tur fallit sönder. Sedan dess används kärnkraften som baskraft och vattenkraften som reglerkraft, där går det att öka eller minska effektuttaget på sekundskala utan några större nackdelar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Säkerheten är inte bättre än vad vi gör den till. Som jag förstått det så var inte Tjernobyl dåligt ur ett tekniskt och säkert perspektiv utan snarare att det var just åsnor som stängde ner alla säkerhetssystem och gjorde tester som startade hela olyckan.

Jo, RBMK-reaktorn var ett halvdant försök att använda en militär reaktor (för plutoniumproduktion) till civila ändamål (elproduktion) och för att göra det gjordes många kompromisser. Det är en av väldigt få reaktortyper med sk positiv voidkoefficient, dvs reaktorns värmeutveckling ökar i takt med att mer ånga bildas. Ju varmare bränslet blir, desto mer ånga bildas och desto varmare blir bränslet, reaktorn eldar så att säga på sig själv. Dessutom var styrstavarnas spetsar klädda med grafit, ett ämne som också ökar härdens reaktivitet.

Den direkta orsaken till olyckan i Tjernobyl var att man stängt av säkerhetssystem och dragit ut styrstavarna för långt men i en västerländsk reaktor hade det inte fått samma följder eftersom man jobbar med negativ void istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Intressant fråga, helt klart. Och det är en fråga som inte är helt enkel att tackla.

Fördelar: Kärnkraften är en av de allra bästa baskrafterna vi har. Det är en stabil energikälla. Den påverkar klimatet väldigt lite (under drift, ska tilläggas. Tillverkningen är en helt annan femma).

Nackdelar: Förutom att man spelat diverse efter-bomben-spel och känner lite obefogad rädsla för att nåt ska gå fel, så har vi problem med slutförvaring osv. De tänkta Gen 4-reaktoerna är ju helt klart ett steg till att lösa det problemet.

Det finns lite uppenbara problem med att förlora kärnkraften. Dels har vi problemet med vad som ska ersätta kärnkraften. Redan nu har vi vindparker som totalt har en installerad effekt som redan där överstiger den effekt vi tidigare plockat ut från kärnkraften. Men som folk redan påpekat, så blåser det inte alltid, så installerad effekt och faktisk effekt är två skilda värden. Solparkerna blir allt fler, men är än så länge låååångt ifrån kapabla att ens vara i närheten av att ersätta kärnkraften. Att plocka in "fulel" måste man väl ändå tycka är den absolut sista nödlösningen. Just nu plockar vi det mesta vi behöver från Norsk Vattenkraft. Vår egen är inte heller fy skam, den är vår reglerbara tillverkning.

Ett stort problem som många inte riktigt tänker på är att väldigt stora delar av stam- och regionnäten är uppbyggda med kärnkraftsverken som utgångspunkt. Något jag märkt ganska tydligt i mina studier som elkraftsingenjör. Sydvästlänken kommer, när den väl nu kommer i drift, lösa en del av problemen. Men många kvarstår. De närmaste åren kommer det storsatsas på stamnäten, inte en sekund för tidigt tycker jag.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Mer kärnkraft.

Så mycket potential har denna kategori när det kommer till energi.

Men vi ska tydligen slänga miljontals ton plast i natur och hav istället genom enorma vindkraftverk och köpa kolenergi från Östeuropa...

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.