Ransomware-grupp kastar in handduken och ger offer dekrypteringsnycklar

Permalänk
Melding Plague

Ransomware-grupp kastar in handduken och ger offer dekrypteringsnycklar

Den ljusskygga men kända gruppen Ziggy lägger ner verksamheten – hänvisar till skuldkänslor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Crime doesn’t pay. Victims however, often do...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Expertgissare

Ja men det var väl snällt...
Men väger nog inte upp för alla problem de orsakat.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

inb4 nycklarna totalt kraschar systemen

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

inb4 nycklarna totalt kraschar systemen

Vart kan man läsa om det?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Låter snarare som att de fått kalla fötter och att de är rädda för att åka fast. Tror inte för ett ögonblick att de skulle fått dåligt samvete för vad de har gjort.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vart kan man läsa om det?

Det märker vi nog om det skulle hända!

Permalänk
Medlem

Messed with the wrong people?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Trevligt med att folk ångrar sig, men lite för sent när skadan redan är skedd. Har folk ens kvar diskarna och hur har de påverkats på andra sätt av förlusten?

Bra att de slutar i alla fall

Permalänk
Medlem

Sympatier = noll

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Känns onaturligt att läsa något positivt dessa dagar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Känns onaturligt att läsa något positivt dessa dagar.

Jag fick själv samma känsla när jag först läste artikeln.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=15HTd4Um1m4

Höjer på ögonbrynen när de börjar betala tillbaka pengar till de som drabbats.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att någon hittat exakt vilka de är och hotat med "släpp nycklarna, lägg ner och kom aldrig tillbaka"?

Permalänk
Medlem

Ransomware drabbar slumpmässigt olika typer av offer, rika knösar, luspanka småbarnföräldrar, banker, sjukhus.
Det är slumpmässigheten som gör ransomware illa omtyckt. Hade det bara drabbat rika hade kanske synen varit annan.

Jag kan tycka att de som åker fast för ransomware skall åtalas för "försök till massdråp" alternativt "försök till samhällssabotage". Bedrägeridelen väger lätt när vi talar om risk för massdöd i ett eller flera sjukhus på grund av otillgängliga journaler, avstannade reningsverk, strömavbrott etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bara jag som tror att någon hittat exakt vilka de är och hotat med "släpp nycklarna, lägg ner och kom aldrig tillbaka"?

japp, stater brukar inte bli glada på grupper som saboterar, i dessa lägen så brukar ett temporärt hemligt sammarbete mellan länder skapas för att snabbt "lösa" problemen... permanent

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Det låter ju fint att de ångrar sig, men sanningen är nog snarare att någon på ett trovärdigt sätt förmedlar ett de hittat dem, och bett dem lägga ner verksamheten om de bryr sig om sina egna och sina familjers liv och hälsa. Viss ånger kanske finns, för att det de gjorde visade sig kunna utgöra ett hot mot personer de älskar, men gentemot offren finns det förmodligen ingen ånger eller skuldkänslor alls. Man kan bara hoppas att de nu fått sig en tankeställare och inte hittar på liknande jävelskap i framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lätt att känna ånger så fort man åker fast. Den lilla ånger man annars känt brukar oftast förbises så länge man känner sej säker och pengarna rullar in.

Permalänk
Medlem

Tack för allt!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att de till slut insåg hur illa det faktiskt är att förstöra livet för andra, även om det är av överlevnadsskäl. Om det är av dåligt samvete eller av rädsla, ja det kan man ju bara spekulera om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vart kan man läsa om det?

Det var bara en smått oseriös gissning från min sida, men då väldigt mycket inom hackervärlden görs "for the lulz" så skulle jag inte bli allt för förvånad.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl bra att de till slut insåg hur illa det faktiskt är att förstöra livet för andra, även om det är av överlevnadsskäl. Om det är av dåligt samvete eller av rädsla, ja det kan man ju bara spekulera om.

Om det har fungerat för dem, varför skulle de sluta då om det inte vore så att de blivit spårade? Låter inte sannolikt att de helt plötsligt fått något slags samvete.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på de där nycklarna längre än jag kan kasta dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om det har fungerat för dem, varför skulle de sluta då om det inte vore så att de blivit spårade? Låter inte sannolikt att de helt plötsligt fått något slags samvete.

Kan vara att de pengar som de har drivit in har gett dem tillräckligt bra ekonomi för att ta sig framåt i livet på ett mer hederligt sätt.

För att få en bättre förståelse för varför man blir en scammer i ett U-land så kan jag rekommendera att titta på By D Grace of God på Youtube. Sammanfattat så blev en snubbe kontaktad av en liberiansk scammer, men i stället för att ignorera det, som de flesta av oss hade gjort, så försöker han i stället hitta mer lagliga sätt för scammern att tjäna pengar på, och det hela slutar med att de blir samarbetspartners och säljer ett fotoalbum med bilder som scammern tagit, och pengarna används bland annat till att betala av skulder och diverse satsningar i skolor m.m.

Sammanlagt är det 25 videor.
https://www.youtube.com/watch?v=u5jNxuCAUoA&list=PLLeykLlB1Bf...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja det är ju rätt illa att göra en sån här sak från början.
Men om man har varit ett a-hole och sen kan bättre sig, så är det ändå bättre än att för resten av sitt liv fortsätta vara ett a-hole.

Jag vet så klart inte det exakta förutsättningarna.
Men jag är ändå positiv till personlig utveckling.

Permalänk

De blev bara nervösa för att snaran började dras åt. Har man samvete från början så är detta knappast karriären man satsar på.

Permalänk
Snusfri

De har garanterat scammat fel personer som har haft både kunskap samt pengar för att leta upp dessa personer och gett dem ett ultimatum.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

De har garanterat scammat fel personer som har haft både kunskap samt pengar för att leta upp dessa personer och gett dem ett ultimatum.

Jag hoppas att det är så.
Personligen är jag väldigt rädd för ransomware, jag är extremt dålig på att göra backup.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindboggle:

Jag hoppas att det är så.
Personligen är jag väldigt rädd för ransomware, jag är extremt dålig på att göra backup.

Gör något åt saken då!

Ransomware, virus och andra medvetet skadliga programvaror är ju bara en liten del av det som gör att man riskerar dataförlust. Du har även saker som kraschande diskar, datakorruption pga bitfel i CPU/RAM, mjukvarubuggar, brand, blixtnedslag/andra överspänningar i elnätet... med mera.

Några tjänster jag kör och gillar:
Duplicati, gratis/open source och kan lagra data till massvis av olika molntjänster, samt förstås lokala diskar.
Acronis True Image, image- och filbaserad backup både lokalt och till molnet.

Båda de ovan låter dig använda historik också, så att du kan gå återställa filer som de var tidigare idag, förra veckan eller för ett halvår sen.

Utöver dem kör jag även FreeFileSync för en simpel och mindre säker backup av två hela diskar. Ingen versioning och eftersom det är 100% lokalt inte lika säkert, men jag kör det också bara på data som inte vore så illa att bli av med.
Allt viktigt bör finnas minst på tre ställen, inkl ett som inte är i samma hus eller ens stad som datorn.

Har man inte backup så kommer man förr eller senare förlora saker. Sannolikheten att klara sig undan hela livet lär inte vara särskilt stor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hoppas de blir upphittade och satta bakom lås och bom alt. betala enorma skadestånd till de som lidit.
Enormt många företag och privatpersoner, rika som fattiga som behövt betala avgifterna, av desperation/för att dom inte haft något annat val.
Förjävligt att de finns individer som vill tjäna pengar på andras bekostnad. Sympatilösa clowner.
Tumme upp på detta!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)