Ifixit: "Dualsense har en livslängd om 417 timmar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-atri-X:

Finns faktiskt redan. ShortCircuit (LTT) klämde på en för inte så längesedan.
Video

Absolut, problemet är ju att det inte är original från Microsoft eller Sony. Jag menar att det kontrollerna som skeppas är modulära. Då skulle vi slippa dessa problem och de skulle kunna tjäna massa pengar på att folk uppgraderar delar och byter delar. Om du förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Absolut, problemet är ju att det inte är original från Microsoft eller Sony. Jag menar att det kontrollerna som skeppas är modulära. Då skulle vi slippa dessa problem och de skulle kunna tjäna massa pengar på att folk uppgraderar delar och byter delar. Om du förstår vad jag menar?

Jo det hade ju varit drömmen givetvis.
Jag hade dock inte sett detta koncept innan videon jag länkade så det var inte så "absolut" för mig.

Permalänk
Medlem

Min TAC-2 från 1988 fungerar fortfarande felfritt efter tiotusentals timmar, ofta våldsamt, spelande.

Permalänk
Medlem

iFixit får gärna göra liknande test på vr handkontollerna, de använd supersmå styrspakar.
Och är noterbart dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

iFixit får gärna göra liknande test på vr handkontollerna, de använd supersmå styrspakar.
Och är noterbart dyrare.

Håller med tror jag har får drift i min Vänstra Oculus Touch 2 för Oculus Quest måste dock testa fler spel än VRChat för att bekräfta problemet för det spelet har var ovanligt buggigt efter senaste uppdateringen.

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen av dem såg ut att behöva äta några julkakor så det var nog bra att de inte bakade och den ena motionerade ju i vart fall lite när han slog sönder konsolen och bordet. Nu kan de i stället båda två gå ut och promenera.

Permalänk
Medlem

Det roliga med DS4 som exempel var ju att man kunde köpa nya kineskopia-sticks för typ 15kr på ebay och de höll i 2 år för mig där 3 original DS4 fick varierande problem med just analoga sticksen, 2 hade drifting en gick bara 20% åt vänter när man tryckte fullt ut.

Samma gällde V1 gummit under R2 triggern, höll i 3 månader, köpte kopior och de höll tills jag sålde PS4:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen av dem såg ut att behöva äta några julkakor så det var nog bra att de inte bakade och den ena motionerade ju i vart fall lite när han slog sönder konsolen och bordet. Nu kan de i stället båda två gå ut och promenera.

Tror inte dom ens har hört tala om "promenera" i USA.

Tänkte länka ett annat klipp på youtube, men kunde inte hitta den ett gammalt klipp från dramhack där dom slänga ut en dator & skärm 90 talet.

Permalänk

Alps är ett ganska High end märke
Det finns potentiometrar med plastbana i stället för kol.
Och sedan finns det ju optiska encodrar
Men med tanke på att man gör 20-30M så har någon ekonom nagelfart varje öre av kostnad

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Varför använder man inte någon form av optisk avläsning? Potentiometer fungerar bra för t.ex. dimmers eller volymkontroll, som man justerar max någon gång per dag. Men för spelkontroller som man konstant rör fram och tillbaka flera timmar per dag håller de inte.

Kostnad

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag är lite förvirrad vad du nämner nu. En justering genom mjukvara för viloläge (drift) och inkorrekt spårning av rörelse kräver knappt någon beräkningskraft alls. Det svåra är själva kalibreringen. Att kalibrera joystickens naturliga viloläge är super enkelt, rör den inte. Fasta positioner därefter inom dess rörelsespann är däremot det svåra, rent mekaniskt. Men lyckas man däremot få data för resistans och position så är det rätt trivialt att tag fram den lämpligaste funktionen för att beskriva datan. Det blir sedan en relativt enkel funktion som kan exekveras på (nära) nolltid av kontrollens egna firmware om man så vill. Man får troligen egentligen en helt OK data för kalibrering av att bara läsa maximal höger vänster upp ner ifall joysticken har skåror för de.

Men personligen så ser jag helst att man löser detta med hårdvara. Sensorerna i sig är egentligen det lättaste och löstes för decennier sedan, men lite dyrare. Ersätt potentiometrarna med hall effekt sensorer. De är kontaktlösa och slits därav inte. Fjädern är däremot en utmaning att lösa på ett relativt kostnadseffektivt sett. Man hade kunnat ersätta de med elektromagneter (som hade möjliggjort nya intressanta funktioner) men det hade nog blivit rätt dyrt.
Kanske är det egentligen bäst att göra de enkla att byta ut? (Kräver kontroller ändringar.) Finns modulära kontroller som visserligen har en del problem men visar att det iaf är möjligt. Blir lite som att byta däck på bilen, fast för ens bilspel.

Med det sagt så tror jag inte vi lär se något. De har inget intresse av att göra dem dyra men tåliga, när de istället kan sälja både fler nya och ersättare.

DISCLAIMER: Är bara hobby elektromekaniker.

Om kolbanan är sliten kommer resistansen vara oändlig (avbrott) på flera ställen och då går det inte att detektera positionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Min TAC-2 från 1988 fungerar fortfarande felfritt efter tiotusentals timmar, ofta våldsamt, spelande.

Spelade du Decathlon (C64) också ... vi förbrukade nog 3 joysticks (av diverse märken) på det spelet enbart

https://youtu.be/7v60nDH8Twk?t=57

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

417 timmar, sammanlagda drifttiden för 10st Tac 2 joysticks förr i tiden.

Summer games på C64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeX:

Spelade du Decathlon (C64) också ... vi förbrukade nog 3 joysticks (av diverse märken) på det spelet enbart

https://youtu.be/7v60nDH8Twk?t=57

Ja! Fast på ZX Spectrum.

Permalänk
Medlem

Det är iallafall bättre än n64-spakarna, dock det säger iofs inte så mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte vad den allmänna kvalitén är på xbox men jag vet att min 15 år gamla 360 kontroll fortfarande fungerar bra...

Kan ställa mig bakon denna rad. Den har dessutom badat i öl ett flertal gånger, och tappats i marken hundratals gånger vid det här laget. Inga problem