Anmäl dig till Roborock Challenge!

MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Anaii:

Är sugen på en mindre dualsport för lite mer teknisk körning. Kanske runt 300-400cc. Tyvärr så är det oftast enduromaskiner med serviceintervall som jag inte är intresserad av. När det mäts i timmar och inte mil kommer man inte långt.

Tanken hade varit att köra lite mindre aggressiva däck på ATn för att spara de slitagepengarna. Använder den till vardags så det blir mest asfalt, men har däck för den mest tekniska terräng jag klarar av med den. Det blir dyrt xD

CRF 300L?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

CRF 300L?

Det tråkiga med Håndas CRF-L modeller är att de är så j*vla dyra!
Personligen skulle jag vilja ha en CRF450L ostrypt i garaget men ~115kkr är åt helv... för mkt pengar för ngt jag vet att jag kommer skrapa/repa/välta med i skogen!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av elp:

Det tråkiga med Håndas CRF-L modeller är att de är så j*vla dyra!
Personligen skulle jag vilja ha en CRF450L ostrypt i garaget men ~115kkr är åt helv... för mkt pengar för ngt jag vet att jag kommer skrapa/repa/välta med i skogen!

En ny CRF 300L kostar 65 lakan. Mycket billigare än så blir det nog inte för en ny hoj.

För egen del kör jag beggad CRF 250X ute i bushen, men servicenotorna är lite annorlunda på en hoj som är utvecklad för tävling. Plast är i alla fall billigt, det går åt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kör en R1200ST som är en rätt ovanligt modell och börjar bli riktigt sugen efter vinteruppehållet. Kommer sannolikt börja pendla till jobb Tyresö-Kungsholmen) alla dagar om året (förutom värsta snödagarna) så blir nog att byta till hoj som passar bättre att köra vinterdäck på.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

En ny CRF 300L kostar 65 lakan. Mycket billigare än så blir det nog inte för en ny hoj.

För egen del kör jag beggad CRF 250X ute i bushen, men servicenotorna är lite annorlunda på en hoj som är utvecklad för tävling. Plast är i alla fall billigt, det går åt.

Är inte både 250L o 300L grymt trötta cyklar?
Har ju även en Yamaha Tricker i mitt garage o sviker inte mitt minne mig så är väl de ganska jämnbördiga om vi pratar just effekt.
Älskar min Tricker men lär aldrig få whiplash-skador av att hissa trotteln i botten precis...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av elp:

Är inte både 250L o 300L grymt trötta cyklar?
Har ju även en Yamaha Tricker i mitt garage o sviker inte mitt minne mig så är väl de ganska jämnbördiga om vi pratar just effekt.
Älskar min Tricker men lär aldrig få whiplash-skador av att hissa trotteln i botten precis...

Inga fartmonster, men 300L är åtminstone ny och inte fullt så astmatisk som 250L. Hela 28 pållar på pappret, liksom, jämfört med 250L:s 23. Trickern har ju under 20 kusar.

Ska man köra lite enduroliknande grejer klarar man sig lätt med 25–30 hästar, allt över det blir bara hjulspinn. Kör man mycket sand kanske man vill ha mer mos, men jag känner att min 250X med under 30 hk på pappret (...ursprungligen) klarar sig gott och väl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Inga fartmonster, men 300L är åtminstone ny och inte fullt så astmatisk som 250L. Hela 28 pållar på pappret, liksom, jämfört med 250L:s 23. Trickern har ju under 20 kusar.

Ska man köra lite enduroliknande grejer klarar man sig lätt med 25–30 hästar, allt över det blir bara hjulspinn. Kör man mycket sand kanske man vill ha mer mos, men jag känner att min 250X med under 30 hk på pappret (...ursprungligen) klarar sig gott och väl.

Intressant info!
Själv kör jag inte enduro öht utan använder min XR till grus/stig.
Ska jag köra än mindre så blir det Trickern.
Läste om testen mellan CRF450L (ostrypt!) och Husqvarnas 701 i senaste AoMC (1/21) och blev grymt sugen!
Men för MITT ändamål så behöver jag mer än 25-30 kusar.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av elp:

Intressant info!
Läste om testen mellan CRF450L (ostrypt!) och Husqvarnas 701 i senaste AoMC (1/21) och blev grymt sugen!

Jo, ska man piska grusvägar och mer öppna partier kan jag köpa att man vill ha mer mos. Vad jag inte förstår är alla som köper en 450 och drar ut i endurospåren. Hade en hjälte på Botkyrka MK som tog sig runt i deras steniga, riktigt elaka spår med en DRZ 400. Jag hade respekt för att han överlevde och orkade brotta runt blysläden ett par varv, men jag kunde inte låta bli att tänka att han hade mått bättre av något betydligt lättare.

BMK:s endurospår navigeras bitvis nästan bäst på trialhojar, för övrigt. Jag är mer åt hard enduro-hållet när det kommer till mina hojpreferenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med, funderade på 450L som är ren crossmaskin i fårakläder (förutom lägre kompression) ostrypt ger det 45-50 hk och det är rejält för en maskin som du kan köra lagligt, hoppa omkring på crossbana och brottas i skogen med. Nackdelen är som någon nämnde omotiverat hög inköpspris samt serviceintervallarna (inte att jag har problem med det alls, skruvar titt som tätt ändå) som kan ge utmaningar ifall man vill ge sig på Sverige TET runda. Ändock är den fan så snygg, inte alls som CRF250/300L. Om du är en endurokonnässör så ser man direkt att 250/300L ser lite "efter/svagsinta" ut om man ställer dem bredvid R, X eller 450L. Lägre markfrigång, kletipleti som får den att se ut som Rieju moped.

Permalänk
Avstängd

Någon som kör med airbag-väst?

Inget man hört eller sett så mycket om, men FortNine postade en intressant video:
https://www.youtube.com/watch?v=N2jZryt607U&ab_channel=FortNi...

Finns ju att köpa till exempel här: https://claessonsmotor.se/skyddsjackor-vastar/96552-helite-tu...
Ser kanske dyrt ut, men för skyddet man får är det kanske en ganska liten investering ändå.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inget man hört eller sett så mycket om, men FortNine postade en intressant video:

Finns ju att köpa till exempel här: https://claessonsmotor.se/skyddsjackor-vastar/96552-helite-tu...
Ser kanske dyrt ut, men för skyddet man får är det kanske en ganska liten investering ändå.

Har funderat på att köpa en, särskilt då jag ska åka på bandagar i år och eventuellt besöka Nürburgring.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eas@tetris:

Har funderat på att köpa en, särskilt då jag ska åka på bandagar i år och eventuellt besöka Nürburgring.

Skulle vara intressant att testa, ersätter ju en del andra skydd så kanske inte är så otymlig som man tänker.

Återkom om du köper en!

Sjukt kul att besöka Nürburgring också :D:D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Skulle vara intressant att testa, ersätter ju en del andra skydd så kanske inte är så otymlig som man tänker.

Återkom om du köper en!

Vet inte om jag hade vågat plocka bort vanliga ryggskyddet bara för att jag även använder airbag. Får läsa på om det här, vet att Fortnine nämnde det.

Förhoppningsvis kan de hundratals nürburgring-varven jag spenderat i datorspel komma till nytta. Vi får se vad pandemin tillåter.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vet inte om jag hade vågat plocka bort vanliga ryggskyddet bara för att jag även använder airbag. Får läsa på om det här, vet att Fortnine nämnde det.

Förhoppningsvis kan de hundratals nürburgring-varven jag spenderat i datorspel komma till nytta. Vi får se vad pandemin tillåter.

Denna! https://www.youtube.com/watch?v=N2jZryt607U&ab_channel=FortNi...

Permalänk
Avstängd

Jag länkade den 4 poster upp

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag har kört med Alpinestars Tech Air Race i 2 säsonger nu. Skulle aldrig åka utan det. Vet inte hur mycket det hjälpte mig när jag vurpade på banan men nått gjorde det säkert.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag kör Hit-Air RS 1, funkar riktigt bra! Dock missat att ha på mig den sist jag klotade och då hade den nog räddat min högra axel.
Fördelen med just RS 1 är att dödmansgreppet sitter baktill, aldrig i vägen. Du kan även byta patron enkelt själv.

Har sett folk Klota med den och det har varit väldigt lyckat resultat!
Jag kör enbart bana och där är den fantastisk och hindras aldrig av den.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Återkom om du köper en!

Rejält hål i huvudet att ta bort något skydd, ffa ryggskyddet.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Någon som provsuttit både Z900 och Street Triple och kan säga något om höjden?

Är 177cm naken och provat Z900 som jag sitter bra på. Kan ha båda sulorna helt i backen.

Är Street Triple’n högre?
Något övrigt någon har att säga om de bägge?
(Gäller ny i båda fallen)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

Någon som provsuttit både Z900 och Street Triple och kan säga något om höjden?

Är 177cm naken och provat Z900 som jag sitter bra på. Kan ha båda sulorna helt i backen.

Är Street Triple’n högre?
Något övrigt någon har att säga om de bägge?
(Gäller ny i båda fallen)

Ändrar du längd för att du har kläder på dig eller provar du hojar naken? Eller har du endast mätt din längd när du är naken?

Så mycket frågor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ändrar du längd för att du har kläder på dig eller provar du hojar naken? Eller har du endast mätt din längd när du är naken?

Så mycket frågor..

Stövlar lägger till en del cm. Oftast därför kvinnor har högklackat.
Gissningsvis är han ca 180cm med stövlar på i detta fallet. Jag brukar mäta mig utan skor men med strumpor!

Som svar på hans fråga.

Z900 har 80cm säteshöjd och Street triple har 83cm som original.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så mycket frågor..

Haha!
Ok, naken kanske var ickenödvändig info, men säg barfota då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Stövlar lägger till en del cm. Oftast därför kvinnor har högklackat.
Gissningsvis är han ca 180cm med stövlar på i detta fallet. Jag brukar mäta mig utan skor men med strumpor!

Som svar på hans fråga.

Z900 har 80cm säteshöjd och Street triple har 83cm som original.

Kawasaki verkar lista 820mm och Triumph 810mm.
Tänker om någon provat båda eftersom det påverkar ju en hel del hur bred hojen är i sadeln också.

Permalänk
Medlem

Började visst bli dags att byta hjälm, haft min i över 5år nu såg jag.
Vad för tips har ni att ge, gärna en korv-ätar-hjälm, hyffsat tyst.
Har en Nolan...nånting nu, korvätare.

Hand-elds-boden brukar ju ha någon Hjälmbytardag/helg, brukar den vara i mars eller i maj?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ¤Reason¤:

Hand-elds-boden brukar ju ha någon Hjälmbytardag/helg, brukar den vara i mars eller i maj?

Vafan är en korv-ätar-hjälm? Känns som jag missat något i min korta karriär.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vafan är en korv-ätar-hjälm? Känns som jag missat något i min korta karriär.

För att enkelt kunna äta sin korv med hjälmen på:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Scorpion har ADX-1 som är riktigt trevlig för inte allt för mycket pengar heller.
https://www.scorpionhelmets.se/mc-hjalmar/oppningsbara-hjalma...

Annars är HJC RPHA 90s också riktigt härlig. Lite dyrare men finns i kolfiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

För att enkelt kunna äta sin korv med hjälmen på:
https://www.infinitymotorcycles.com/media/14973/14973.original.jpg

Exakt. Sveriges samlade mc-poliskår åker i såna. Coincidence? I think not.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så mycket frågor..

Skrattade så onödigt mycket åt detta 😂

Har inte kört den senaste Street Triple men ägde en -14 efter mängder av motarder och vilken underbar hoj det var. Det är den enda som jag kan säga att jag verkligen saknar (kanske en av mina XR-650 också)
Har lite sug efter att åka och testa Yamahas ny tenereé snart, har någon testat?

Permalänk
Skrivet av elp:

Intressant info!

Nu är CRF450L slut i Sverige vilket fall som helst, togs bara in 2019 och inga planer att tas in 2022. CRF300L är mest troligt slut hos alla handlare i hela Sverige, samma med Rallyn. Väldigt speciell situation med för dålig beställning a generalagenten inför 2021, större efterfrågan av handlarna runt om i Sverige samt högre efterfrågan av kunder.

CRF300L med samma prissättning som en CRF250L 2020 får ändå betecknas som billig i sammanhanget.

Var själv inne på en CRF450L men blir nog en KTM 500 EXC-F att dual-sport kitta istället, har en 350 EXC-F till skogen, en freeride att åka och plocka svamp med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5