Samsung säljstartar TV med Micro LED-paneler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roberto99:

Något som jag finner väldigt intressant är just hur oehört lite ström dessa nya Micro-LED drar.

"The average power consumption of an 55-inch Micro LED display can be below 5W"

Inte lågt kvar innan vi har mobiler/bärbara/ipad med >48 timmars skärmtid när nästa Gen batterier+MicroLED lanseras.

Vore trevigt, men det tar alltid längre tid än man tror. Man har ju haft OLED i mobiler i evigheter men ändå så har man det inte till datorn.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Ja precis. Mini-Led är det som potentiellt kan öka antalet zoner i bakgrundsbelysningen för LCD. Förvirrande namngivningar...

Egentligen enbart förvirrande för att branschen själv valt att kalla led-belyst tv för LED-tv. Tänk om de hållt på led fram till nu. Vilken tydlighet vi haft!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Det har funnits rykten om att Samsung har satsat R&D i OLED, dock ingenting officiellt såvitt jag vet

Stämmer.

https://www.cnet.com/news/samsung-oled-tv-with-quantum-dots-c...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Allt blir bara större, medan bostäder bara blir mindre för samma pris
xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vore trevigt, men det tar alltid längre tid än man tror. Man har ju haft OLED i mobiler i evigheter men ändå så har man det inte till datorn.

Det där är ju så konstigt för en oinsatt. Många paneltekniker genom tiderna har ju haft svårt att göra tillräckligt små eller tillräckligt stora skärmar för ett fungerande pris. Men OLED finns både som någorlunda billiga mobilskärmar och som någorlunda billiga tv-skärmar men inte som en 27" datorskärm till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Från artiklen:

Citat:

Micro LED-tekniken å sin sida kombinerar OLED-panelernas svärta med betydligt ljusstarkare bakgrundsbelysning

Vare sig OLED eller MicroLED har bakgrundsbelysning.
Det är helt överflödigt för emissiva tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Samsung släpper QD OLED och LG släpper OLED Evo, det ska bli spännande att se förbättringarna!

Mer relevant jämförelse.

Problemet har ju varit att Samsung Display inte riktigt lyckats övertyga Samsung Electronics att sälja QD OLED tv-apparater. Nu har ju Samsung Display andra kunder men om inte moderbolaget oxå hänger på riskerar det gå trögt.

Ett rykte på senare tid hintar dock om att Samsung Electronics gett med sig och Samsung Display ska bygga MMG-moderglas (Multi Mode Glas, dvs att man ur ett moderglas kan skära ut paneler i 2 helt olika storlekar, säg t.ex. 85" och 30"). Det skulle ge att Samsung Electronics siktar på två olika marknader för sina QD Oled displayer: Stora tv-apparater (70"+) OCH datorskärmar (30"-ish). Vi får se men det låter väl trevligt för denna sajt medlemmar...

Det sägs även att Samsung Display undersöker möjligheten att vidareutveckla QD Oled genom byta ut OLED emittern mot sk Nano Rod emitters (QNED). Förhoppningsvis tåligare och ljusstarkare.

Igen, vi får se. Men det är troligt att allt ovan händer före vi får se MicroLED till vettiga priser iaf...

Permalänk
Medlem

Så lämpligt. Hdtvtest la igår upp en video om det jag pratade om ovan.
https://youtu.be/VnGZYHJ9pCg

Sitt inte uppe och vänta på MicroLED mao.

Notera förövrigt att MicroLED:en i analysen ovan består av 64 paneler som pusslas ihop till 75". Risk för synliga skarvar efter 0 timmar mao. But hey, man (kanske) slipper inbränningar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så lämpligt. Hdtvtest la igår upp en video om det jag pratade om ovan.
https://youtu.be/VnGZYHJ9pCg

Sitt inte uppe och vänta på MicroLED mao.

Notera förövrigt att MicroLED:en i analysen ovan består av 64 paneler som pusslas ihop till 75". Risk för synliga skarvar efter 0 timmar mao. But hey, man (kanske) slipper inbränningar iaf.

Tur att man slipper det redan nu på OLED då 😃 åtminstånde är det ganska sällsynt, och man har 3 års panelgaranti mot inbränningar så skulle man mot förmodan få det, byter LG teknikerna panel vid hembesök.
Tittat många timmar på min OLED av 2017 års modell och har absolut inga inbränningar. Är faktiskt själv förvånad eftersom jag inte direkt varit försiktig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tur att man slipper det redan nu på OLED då 😃 åtminstånde är det ganska sällsynt, och man har 3 års panelgaranti mot inbränningar så skulle man mot förmodan få det, byter LG teknikerna panel vid hembesök.
Tittat många timmar på min OLED av 2017 års modell och har absolut inga inbränningar. Är faktiskt själv förvånad eftersom jag inte direkt varit försiktig.

Jag syftade på argumentet Micro-LED förespråkarna brukar ha, snarare än att inbränningar skulle vara ett vanligt problem på Oled. 😉

Med det sagt så vore det förstås awesome om Micro-LED blir vardagsteknik men jag har svårt att känna hajp för nått som har extrema utmaningar på tillverknkngssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag syftade på argumentet Micro-LED förespråkarna brukar ha, snarare än att inbränningar skulle vara ett vanligt problem på Oled. 😉

Med det sagt så vore det förstås awesome om Micro-LED blir vardagsteknik men jag har svårt att känna hajp för nått som har extrema utmaningar på tillverknkngssidan.

Huvudargumentet för Micro-LED-drömmarna borde vara potentialen för rejäl ljusstyrka kontra Oled. Det är Oleds största svaghet, även med inbränningsrisken i åtanke. Jag skulle vara enormt hajpad om det fanns en teknik med Oleds alla styrkor och med en potentiellt ljusstarkare bild till ett vettigt pris.

Jag personligen har haft en Oled några år nu (LG C8) och är enormt nöjd. Fantastisk jämfört med alla andra tekniker, och för första gången är jag inte ens lockad att byta TV:n efter ett tag. Finns ju inget bättre rent bildmässigt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar placeringen av denna TV

Elegant nedsänkt soffgrupp men hur tänkte man om takfönstret ovan?

Intressant teknik men jag håller med @laxpudding, första TV-tekniken till 100" för en överkomlig prislapp kommer att ersätta min projektor.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk

Värt att behålla sin gamla plasma och vänta på microled några år till om plasman håller eller köpa oled? Inga enkla beslut

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alebaler87:

Värt att behålla sin gamla plasma och vänta på microled några år till om plasman håller eller köpa oled? Inga enkla beslut

Inget nytt på den här fronten. Såvida inte tillverkningsprocessen blir revolutionerande annorlunda – vilket de sällan blir – kommer Micro-LED-lösningar att bära en till två extra nollor på prislappen jämfört med en LCD eller OLED i samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Värt att behålla sin gamla plasma och vänta på microled några år till om plasman håller eller köpa oled? Inga enkla beslut

Du kommer att hinna köpa en oled och förbruka den innan microled når en rimlig prisnivå. Inte direkt som att microled i rimlig storlek och för rimligt pris är precis runt hörnet. Så ser ingen riktig mening med att vänta.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz