Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Resizable BAR med Geforce RTX 3060 för bättre spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det Resizable BAR optimerar är kommunikation mellan RAM och VRAM genom att tillåta större mängd data flyttas per systemanrop. Så det är inte så att du ökar mängden RAM eller VRAM som används. Prestandavinsten ligger i att både CPU & GPU kan eventuellt spendera mindre tid på dataöverföring sinsemellan, givet att den större buffern behövs.

Precis det jag vill åt ja

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

jag undrar är spelen daligt optimerade för amd sa dom far större boost eller är bar skit pa nivida kort?

AMD har hela tiden sagt att det är mer än bara SAM är mer än resizable bar som ingår i deras teknik. Sen om det är sant vet man inte.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Använder alltså Nvidia resizeable bar för AMDs 3000 serie? Jag förstod artikeln som att det var från AMDs 5000 serie?

AMDs CPU 3000 serie kan nu använda resizeble bar precis som 5000 serien. Om Nvidia ställer kravet att det måste vara 5000 serien på CPUn vet jag inte, denna artikeln säger det.

AMD säger:
https://hexus.net/tech/news/cpu/147498-amd-brings-smart-acces...

Det är fortfarande så att det endast är den nyaste generationen GPUer från AMD som fixar detta. Om RTX 3000 serien funkar med ryzen 5000 serien borde det funka med ryzen 3000 serien (undantaget de två modellerna de skriver om i länken).

Någon som orkar testa?

Om det inte funkar borde det vara Nvidia som satt den begränsningen av någon underlig anledning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, funktionen introducerades för PCI-E 2.0 under 2008. Funktionen har bara inte använts i någon större utstreckning i konsumentsektorn. Vad jag vet finns det egentligen inget som hindrar denna funktion från att implementeras på många äldre moderkort, men tillverkare vill helt enkelt inte lägga resurser på en funktion som de flesta med gammal hårdvara sannolikt inte kommer att använda för en modell som inte längre genererar några inkomster.

Det skär sig med 32 bit OS. Förmodligen därför stödet fått vänta.

Är spelen som förlorar, eller inte vinner på det, 32 bit spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

A man walked into a Resizable BAR...

Finns säkert en browser-plugin som heter resizeable bar, sådär namn.

Gissar detta påhitt blir kortvarigt, ELLER antingen.. oanvänt eller en ovalbar anonym standardfunktion på korten.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta under vilka praktiska omständigheter utökningen kan förväntas ge mest prestandaökning.
Kanske även testa med en långsammare CPU, R5 5600X, för att se om skillnaden blir större eller mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det skär sig med 32 bit OS. Förmodligen därför stödet fått vänta.

Är spelen som förlorar, eller inte vinner på det, 32 bit spel?

32-bit OS ansågs väl rätt ute år 2008 vill jag minnas? Windows 7 hade inte släppts då men Vista 64-bit kördes det väl friskt? Jag hade inte Windows de åren, Linux hade haft 64-bit stöd i flera år vid denna tid. Men jag kan ha missat något hur gemeneman och gaming-gänget hade det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med stöd för detta på Z370. Är det någon moderkortstillverkare som utlovat det? Om en gör det kanske fler hakar på, tänker jag.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DasIch:

Vore trevligt med stöd för detta på Z370. Är det någon moderkortstillverkare som utlovat det? Om en gör det kanske fler hakar på, tänker jag.

Jag vet att MSI (och om jag inte minns helt fel, Gigabyte) har släppt beta-BIOS för sina Z390-brädor med stöd för Resizable BAR. Det är nog inte omöjligt att det dyker upp något till Z370 också, men det kommer vara upp till varje enskild tillverkare om de tycker det är värt att gå så långt tillbaka och implementera stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag vet att MSI (och om jag inte minns helt fel, Gigabyte) har släppt beta-BIOS för sina Z390-brädor med stöd för Resizable BAR. Det är nog inte omöjligt att det dyker upp något till Z370 också, men det kommer vara upp till varje enskild tillverkare om de tycker det är värt att gå så långt tillbaka och implementera stöd.

Z390 verkar vara på gång från de flesta tillverkarna (jag vill minnas att jag sett Asus, MSI, Gigabyte och Asrock här). Tycker det vore rimligt med uppdateringar till Z370 också. Det har ju inte hunnit bli uråldrigt än, på sina knappt 3,5 år. Tillverkarna lär förstås väga mellan goodwill och försöka sälja nya brädor.

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla namn alltså. Resizable BAR. Så sjukt fult namn.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av blade80:

Vilket jäkla namn alltså. Resizable BAR. Så sjukt fult namn.

De borde ha lånat Asrocks kreativa namn Clever Access Memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vilket jäkla namn alltså. Resizable BAR. Så sjukt fult namn.

Man ska nog veta att "Resizable BAR" är inget "namn", det är helt enkelt vad det _är_ för något. Ungefär som "grön skjorta" inte är ett egennamn.

BAR (Base Address Register) är de register som pekar ut i vilka minnesområden man kan accessa minne via PCI eller PCI-express. Dessa är normalt sett inte möjliga att antingen ha väldigt stora eller ändra storlek på, men nu kan man alltså förstora dessa efter uppstart. Därav "resizable".

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vilket jäkla namn alltså. Resizable BAR. Så sjukt fult namn.

Ja det borde heta... "GODMODE MEMORY OF PURE PWNAGE!" så alla förstår vad det är.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Man ska nog veta att "Resizable BAR" är inget "namn", det är helt enkelt vad det _är_ för något. Ungefär som "grön skjorta" inte är ett egennamn.

BAR (Base Address Register) är de register som pekar ut i vilka minnesområden man kan accessa minne via PCI eller PCI-express. Dessa är normalt sett inte möjliga att antingen ha väldigt stora eller ändra storlek på, men nu kan man alltså förstora dessa efter uppstart. Därav "resizable".

Det är alltså precis som att ha en bar där man under kvällens lopp kan ändra antalet ölkranar och storlek på faten.

Jag vill ha en resizeable bar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är alltså precis som att ha en bar där man under kvällens lopp kan ändra antalet ölkranar och storlek på faten.

Jag vill ha en resizeable bar.

Exakt så skulle en ingenjör beskriva det!

Permalänk
Inaktiv

Kan man köra denna funktion med intel moderkort och amd gpu eller måste det va amd och amd samt intel och nvidia?

Jag provade med ett asus Z490 moderkort och Radeon 6800 gpu och det blir helt svart när jag aktiverar funktionen samt jag måste flasha om bios med flashback funktionen då allt låser sig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon298854:

Kan man köra denna funktion med intel moderkort och amd gpu eller måste det va amd och amd samt intel och nvidia?

Jag provade med ett asus Z490 moderkort och Radeon 6800 gpu och det blir helt svart när jag aktiverar funktionen samt jag måste flasha om bios med flashback funktionen då allt låser sig.

Som jag uppfattar det:

Nvidia har stöd för alla plattformar som kan aktivera resizable BAR. (Än så länge bara med 3060 men ska komma drivrutiner och bios till resten av 3000-serien).

AMD har stöd för Ryzen 3000/5000 på 500-seriens chipset i kombination med 6000-seriens grafikkort. (Men verkar gå att få igång inofficiellt på 400-serien också)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Som jag uppfattar det:

Nvidia har stöd för alla plattformar som kan aktivera resizable BAR. (Än så länge bara med 3060 men ska komma drivrutiner och bios till resten av 3000-serien).

AMD har stöd för Ryzen 3000/5000 på 500-seriens chipset i kombination med 6000-seriens grafikkort. (Men verkar gå att få igång inofficiellt på 400-serien också)

Ok, tack för svar.

Får vänta på lite andra bios mm då eller köpa ett 3000 kort och sälja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Blir nyfiken på om de tänker implementera detta på 2000 serien också

De tror jag absolut inte, då skulle jag absolut inte ens försöka köpa ett 3000 kort till min i framtiden nya AMD 5900x CPU...
Nä Nvidia är för giriga för en sån grej. Iof tror jag inte AMD häller skulle göra något sånt om de var i den sitsen.

innan jul var jag fast besluten att köra "dubbel" AMD, senaste veckorna mest pga avsaknaden av hårdvara att köpa så behåller jag nog mitt 2070 kort men upgraderar CPUn bara.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ok, tack för svar.

Får vänta på lite andra bios mm då eller köpa ett 3000 kort och sälja detta.

Fast det verkar som att Asus har släppt BIOS för Z490 som gör att Resizable BAR ska fungera ihop med RX 6800: Benchmarking AMD Smart Access Memory on Intel’s Z490 Chipset
"To enable the equivalent of AMD’s Smart Access Memory you need to enable Re-Size BAR support under the PCI Subsystem Settings menu in the Advanced section of the BIOS. You also need to ensure that Above 4G Decoding is enabled in that same menu and that CSM (Compatibility Support Module) is disabled in the boot section."

Sweclockers rapporterade ju redan i november om att AMD samarbetar med Intel och Nvidia, och att AMD inte tänker blockera Intel/Nvidia från att det ska fungera i blandade system (dvs Intelprocessor + Radeongrafik, Ryzenprocessor + Nvidiagrafik), med en länk till den här intervjun:

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Som jag uppfattar det:

Nvidia har stöd för alla plattformar som kan aktivera resizable BAR. (Än så länge bara med 3060 men ska komma drivrutiner och bios till resten av 3000-serien).

AMD har stöd för Ryzen 3000/5000 på 500-seriens chipset i kombination med 6000-seriens grafikkort. (Men verkar gå att få igång inofficiellt på 400-serien också)

Skrivet av anon298854:

Ok, tack för svar.

Får vänta på lite andra bios mm då eller köpa ett 3000 kort och sälja detta.

Får svara igen, med ett förslag att Sweclockers kanske skulle kunna kolla Resizable BAR på Z490 jämfört med X570? Testsystemet SweC använder för grafikkortstesterna har ju Z490, ROG MAXIMUS XII HERO(WI-FI), och dess senaste BIOS 2004 inkluderar:
-Support 11th Gen Intel® Core™ Processors
- improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards

(Själva stödet för Re-Size BAR kom dagen innan julafton förra året:
ROG MAXIMUS XII HERO(WI-FI) BIOS 1003
1. Add a Re-Size BAR Support option to enhance GPU performance
2. Improve system performance
)

Då går det att jämföra skalningen med t ex den X570-plattform man använde i det här testet, ROG Crosshair VIII Hero (WI-FI), som även i senaste BIOS nu fått stöd för Ryzen 3000-serien:
Version 3302
2021/03/10 20.43 MBytes

ROG CROSSHAIR VIII HERO(WI-FI) BIOS 3302
- Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.1
- Support Smart Access Memory for Ryzen 3000 Series Processors
- Fix the L3 cache performance in AIDA64
- Improved system performance
- Improved system compatibility
- Improved memory performance

Och testa både med Radeon och Geforce på båda plattformarna såklart.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bopp:

Får svara igen, med ett förslag att Sweclockers kanske skulle kunna kolla Resizable BAR på Z490 jämfört med X570? Testsystemet SweC använder för grafikkortstesterna har ju Z490, ROG MAXIMUS XII HERO(WI-FI), och dess senaste BIOS 2004 inkluderar:
-Support 11th Gen Intel® Core™ Processors
- improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards

(Själva stödet för Re-Size BAR kom dagen innan julafton förra året:
ROG MAXIMUS XII HERO(WI-FI) BIOS 1003
1. Add a Re-Size BAR Support option to enhance GPU performance
2. Improve system performance
)

Då går det att jämföra skalningen med t ex den X570-plattform man använde i det här testet, ROG Crosshair VIII Hero (WI-FI), som även i senaste BIOS nu fått stöd för Ryzen 3000-serien:
Version 3302
2021/03/10 20.43 MBytes

ROG CROSSHAIR VIII HERO(WI-FI) BIOS 3302
- Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.1
- Support Smart Access Memory for Ryzen 3000 Series Processors
- Fix the L3 cache performance in AIDA64
- Improved system performance
- Improved system compatibility
- Improved memory performance

Och testa både med Radeon och Geforce på båda plattformarna såklart.

Eftersom den här artikeln inte drog sådär jättemycket intresse så tänker vi att vi ligger lågt i ämnet tills det också är tillgängligt på resterande 3000-serie. Så kan vi samla upp lite mer info till dess.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Mycket intressant nu med Resizable BAR och Smart Access Memory! Synd bara att det ska vara så svårt att få tag på ett grafikkort från 3000 serien!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xverminator:

Mycket intressant nu med Resizable BAR och Smart Access Memory! Synd bara att det ska vara så svårt att få tag på ett grafikkort från 3000 serien!

Eller AMDs 6000 serie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Största skillnaden borde väl ändå vara hur spelet är kodat & grafikmotor sen drivrutiner, amd tappade väl prestanda i vissa spel om jag minns rätt från det testet, sen har väl detta funnits stöd i intels processorer massa år så amd s lögner .... om x570 5000 serien & bara Amd s nyaste grafikkort var inget annat än humbug. Men ska bli intressant om det kommer spel som utnyttjar tekniken redan från början & se om det blir en större skillnad då. Alltid trevligt med lite extra fps oberoende om det står amd eller nvidia på grafikkortet.

Nu ska ni ta mig med salt. En skopa eller två.
Så vitt jag fattat det är detta inte bara att det är implementerat. Vilket som kanske är i Intels fall kanske är fallet. 4770k skulle ha stödet?
Utan snarare så att med tanke på hur RDNA2 är bygd och även optimeringarna för PS5 och XBOX (konstiga namn)
Anpassat för att läsa in och ut minne snabbt för att klara sig på den begränsade minnesmängden som konsolerna har ihop med snabba SSD.
Ny är det ju Zen 2 och RDNA2 i konsolerna, med modifikationer.
Är det inte är för struligt, varför inte lägga in det på PC också.
För framtida consolportar om inte annat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

ON:
Ni som har ett 3060. Kan ni twinga igång Resizable BAR i nvidiaProfileInspector?
skulle vara en intressant test. Dyker det ens upp som val?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Skulle vara intressant att veta under vilka praktiska omständigheter utökningen kan förväntas ge mest prestandaökning.
Kanske även testa med en långsammare CPU, R5 5600X, för att se om skillnaden blir större eller mindre?

Ja det borde ju bli mindre I/O cals både här och där. Ska nog skick ett mail till mad onion.

Edit:
Skrev en request in Broken English till dem.
Bara att vänta på ett svar. Kåden från API Overhead test kanske delvis går att använda för att jämföra callsen mellan att skicka större paket till GPU:n. Om mindre borde det bli tvärt om med en seg CPU men ja. Man kanske vinner lite GPU prestanda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu ska ni ta mig med salt. En skopa eller två.
Så vitt jag fattat det är detta inte bara att det är implementerat. Vilket som kanske är i Intels fall kanske är fallet. 4770k skulle ha stödet?
Utan snarare så att med tanke på hur RDNA2 är bygd och även optimeringarna för PS5 och XBOX (konstiga namn)
Anpassat för att läsa in och ut minne snabbt för att klara sig på den begränsade minnesmängden som konsolerna har ihop med snabba SSD.
Ny är det ju Zen 2 och RDNA2 i konsolerna, med modifikationer.
Är det inte är för struligt, varför inte lägga in det på PC också.
För framtida consolportar om inte annat.

Det är fortfarande främst en finess som finns i pci -e protokollet som alternativ men behöver stöd även i cpu å drivrutiner för gk så är en allmän standard inget specifikt amd eller intel utan bara om de införlivat detta eller ej så konsoller har inget med detta att göra.förutom att de oxå kan använda detta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är fortfarande främst en finess som finns i pci -e protokollet som alternativ men behöver stöd även i cpu å drivrutiner för gk så är en allmän standard inget specifikt amd eller intel utan bara om de införlivat detta eller ej så konsoller har inget med detta att göra.förutom att de oxå kan använda detta.

Det med standarden har jag fattat för PCI-E men inte den delen med CPU. (även om där sitter ofta den PCI-E kontroller som går till grafikkortet)
Trodde att AMD marknadsförde detta nu då de tänkte pusha för det på konsolerna.

Kommer bli intressant att se vad de kan åstadkomma. Kan för lite om programmering men. Tänkt t.ex om DICE lägger in det i Frostbyte, Epic i Unreal Engine och Unity i Unity Game Engine (vad heter företaget)på ett sådant sätt att de kan överskrida 256MB då det behövs för mindre i/o och att snabbare fylla minnet. Medan samtidigt kunna skicka 256MB med en massa små skräp för att det protokollet är så pass inkört. Sen en stor parallellt med texturer mm för nästa sceen. Jag tror jag är ute och cyklar ny.
Vill ha snabbare laddning till minnet och så få anrop till CPU som möjligt. Avlastning så den får sköta alt annat.
Får hoppas det blir bra. Lite som VESA adaptiv synk. Krävdes nvidia för att man skulle titta på det AMD för att standarden började på desktop. Detta kanske blir genombråttet. Vem vet.
Lite som då jag fått frågan varför jag överklockar GPUer från folk som ändå vet vad fps är. Skillnaden mellan 55FPS och 62FPS med v-synk på är natt och dag. Dvs 30vs60fps. Så några "gratis" % prestanda tackar man inte nej till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.