Resizable BAR med Geforce RTX 3060 för bättre spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Som jag uppfattar det:

Nvidia har stöd för alla plattformar som kan aktivera resizable BAR. (Än så länge bara med 3060 men ska komma drivrutiner och bios till resten av 3000-serien).

AMD har stöd för Ryzen 3000/5000 på 500-seriens chipset i kombination med 6000-seriens grafikkort. (Men verkar gå att få igång inofficiellt på 400-serien också)

Jag 461.92 drivdrutinen. Rezisable Bar aktivierat på mitt B450 moderkort, 3700x cpu. Men systeminformationen i Nvidias kontrollpanel visar "Resizable bar = No". Ska det komma en drivrutin som aktiverar detta om jag förstått det hela rätt?

Jag har ett RTX3060

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag svarar på min egen fråga.

Det ser dåligt ut med Ryzen 3000 stöd av någon okänd anledning.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-30-seri...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag svarar på min egen fråga.

Det ser dåligt ut med Ryzen 3000 stöd av någon okänd anledning.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-30-seri...

Alltså, det troliga är att du måste ha ett BIOS med AGESA 1.2.0.1 för att Ryzen 3000 ska stödjas.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har denna Agesaversion

AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.0

Om föregående Bios-version så stod det så här.

Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards "

Var fick du infon om att det måste vara just den Agesa-versionen?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Alltså, man måste ha GPT partitioner för att få ReSizable BAR att fungera, man kan inte aktivera ReSizable BAR för då inaktiveras CSM, om man som jag inte har någon GPT partition så bootar inte datorn. Kan vara väl värt att veta. Men jag funderar på att installera om Linux Ubuntu på en GPT då det inte är lika omständligt att ominstallera som Windows 10 med allt vad det innebär.

I mitt Bios på mitt B450 moderkort så har jag ReSizable Bar aktiverat och även CSM aktiverat, men det ska tydligen inte gå vad jag läst mig fram till på olika forum. Grafikkortet kan inte nytta ReSizable BAR i den typen av konfiguration tydligen, eller om det är någon här som har lyckats med det så får ni gärna skriva det här i tråden?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Okej, jag har denna Agesaversion

AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.0

Om föregående Bios-version så stod det så här.

Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards "

Var fick du infon om att det måste vara just den Agesa-versionen?

Missade att du hade svarat, om det var till mig du skrev?

Du har ju en Ryzen 3700X, du måste få ett stöd i BIOS först, stödet är för Ryzen 5000-serien. Så jag antar att det är AGESA 1.2.0.1 som ger stöd för Ryzen 3000-serien. Som jag skrivit innan kan ju AMD inte hux flux trolla in stödet för Ryzen 3000-serien bara genom att säga det i en video, som en del verkar ha uppfattat det, och sen kollat på AMDs SAM-sida för att se kraven. Där har informationen varit luddig, minst sagt. Vore det så enkelt hade ju stödet funnits där hela tiden. Det är dock en sak att det finns en "påknapp" i BIOS; om inte kopplingarna bakom knappen är klara hela vägen "lyser inte lampan" hur mycket du än trycker på knappen.

I vilket fall, jag drog slutsatsen att det är AGESA 1.2.0.1 som krävs genom att kolla på Sweclockers ASUS X570-moderkort som hade fått stöd för Ryzen 3000-serien och SAM/ReBar (enligt mitt tidigare inlägg) i samband med AGESA 1.2.0.1. Nu i natt kollade jag även BIOS för mitt eget X470-kort, det hade också fått ny BIOS:

Version 5843
2021/03/19 14.82 MBytes

ROG STRIX X470-F GAMING BIOS 5843
"- Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.1
- Support Smart Access Memory for Ryzen 3000 Series Processors
- Fix the L3 cache performance in AIDA64
- Improved system performance
- Improved system compatibility
- Improved memory performance"

Tyvärr kan jag inte utnyttja eller testa det själv, har en Ryzen 2600X, och inget grafikkort som stödjer det. Nu vet jag iaf att mitt moderkort stödjer det. Om AMD beslutar sig för att stödja Ryzen 2000-serien och det kommer ett nytt BIOS är det "enda" jag behöver ett nytt grafikkort. Just nu krävs att jag både uppgraderar till en Ryzen 3000/5000 och ett nytt grafikkort. Ett av tre kryss i dagsläget är iaf bättre än inget.

Permalänk
Medlem

@bopp

Jag hade stöd för ResizableBar med min 3700x, B450. Men med Agesa 1.2.0.0 idag uppdaterade jag till Agesa 1.2.0.1 men det hjälpte inte. Jag kört CSM-boot med MBR och då kan inte ResizebleBar vara aktiverat vad jag förstått det som. Men en lösning är på väg, med ny SSD-disk med migrering av gamla systemet till det nya men då får jag köra MBR2GPT och sedan ändra till UEFI-boot. Då kommer jag runt CSM-problemet tror jag.

Jag har försökt att boota UEFI till Grub och försökt få Grub att boota min MBR-disk men det gick minsann inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag bekräfta att man måste ha CSM inaktiverat för att resizable bar ska aktiveras för RTX3060 under Windows 10. Windows måste alltså boota från UEFI för att Resizable bar ska gå att aktivera. Detta är något som kanske inte är helt intuitivt att veta. Det går inte att få det aktiverat med legacy boot.

Jag har resizeblar bar aktiverat med följande kombination

RTX3060, Asus B450 Gaming Plus, 3700X.

Kanske detta kan nämnas i artikeln? @JonasT

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

B450, 3700X, RTX3060

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag får 31 fps med ovanstånde kombination i ultra settings 4k under chagual landing challenge. Det är inte dumt alls!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd

DO NOT ATTEMPT THIS!!!!!!! There is risk bios is corrupted in a way that destroys the card. THEN YOU HAVE NOTHING!!!! 0% performance!!!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anna_jo86:

DO NOT ATTEMPT THIS!!!!!!! There is risk bios is corrupted in a way that destroys the card. THEN YOU HAVE NOTHING!!!! 0% performance!!!

Va? Vad ska man inte försöka göra?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

För er som sitter på äldre Z390 brädor. Håll koll om det kommit nya Bios. Såg precis att Asus släppt ett till mitt som stödjer BAR.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam

Har säkert nämnts tidigare, men kan vara bra att repetera.

Testa följande för att se om din PC har resizable bar.

Höger musknapp på Start->Enhetshanteraren->Bildskärmkort->(Ditt kort)->Höger musknapp->Egenskaper-Resureser.
Har du stort minnesintervall har du resizeble bar.
Alternativt.
Ladda ned senaste GPU-Z.
https://www.techpowerup.com/gpuz/
Resizable bar skall stå som Enabled nere till höger i första fliken.

Det tråkiga är att även om din PC har resizable bar, är det mycket möjligt att din drivrutin inte stödjer detta, för ditt grafikkort.
Jag har resizable bar, men min drivrutin stödjer inte detta för 5700, endast 6000 serien stöds av AMD, Nvidia stödjer inte heller alla sina kort.
Allt vi kan göra, är att hoppas stödet utökas.

Edit senaste GPU Z har information om RB under advanced.
Här ser man att jag har slagit på allt i BIOS, men faller pladask, eftersom mitt kort inte stödjer resizable bar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hur kommer det sig att alla spel inte stödjer det? Är sugen på att uppdatera BIOS och skaffa det men ända spelet som stöder det som jag spelar är FC5 och det ger ingen fps ökning

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Knotvillage:

Hur kommer det sig att alla spel inte stödjer det? Är sugen på att uppdatera BIOS och skaffa det men ända spelet som stöder det som jag spelar är FC5 och det ger ingen fps ökning

Förenklat:
Det handlar inte så mycket om att spelet ska ”stödja” det som att vissa spel skyfflar data över PCIe i nämnvärd mängd och andra inte.
Gör de inte det så finns det ingen prestanda att utvinna.

Visa signatur

240p är livet