Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Drog in Ubuntu igen, 20.10, på två burkar. Körde Ubuntu Desktop och installerade Ubuntu Studio över dom båda, inte många verktyg som saknas efter det, kör med lowlatency kernel och snap såklart för Spotify och liknande.

Fungerar bra, väldigt bra prestanda för att vara 2700X på ena burken, 1188 single/8600 multi i Geekbench är ett resultat inte många 2700X kommer i närheten av:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/6919776

Andra burken är en 6700K i htpc chassie, känns också snappig, men har inte benchat den ännu.

Mina andra aningen mer moderna burkar kör Windows 10, är en hel del jag använder som inte fungerar i Linux, men skönt att köra ett par burkar på bar metall igen

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Drog in Ubuntu igen, 20.10, på två burkar. Körde Ubuntu Desktop och installerade Ubuntu Studio över dom båda, inte många verktyg som saknas efter det, kör med lowlatency kernel och snap såklart för Spotify och liknande.

Fungerar bra, väldigt bra prestanda för att vara 2700X på ena burken, 1188 single/8600 multi i Geekbench är ett resultat inte många 2700X kommer i närheten av:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/6919776

Andra burken är en 6700K i htpc chassie, känns också snappig, men har inte benchat den ännu.

Mina andra aningen mer moderna burkar kör Windows 10, är en hel del jag använder som inte fungerar i Linux, men skönt att köra ett par burkar på bar metall igen

Generellt ska väl Ryzen fungera ypperligt på Linux och få bra resultat i prestandatester.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag jämfört 2700X med 6700K i samma OS med samma kernel. 6700K är förvånansvärt bra i single core, man förstår att det tog ända till Zen 2 för att komma ikapp Intel från 2015 och inte förrän Zen 3 för att gå förbi. 2700X äger dock i multi. Men 6700K är fortfarande en högst användbar processor, fast den är så gammal. Lustigt nog redan då samma 14nm som helt nya Rocket Lake ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Nybörjare på Ubuntu:
1. Jag lyckas inte anstluta till "Ubuntu Sotfware" Den står bara och laddar trots att internet fungerar bra i övrigt.
2.Var hittar jag inställningar för tangentbord, mus, mick och kameran?
Jag använder Ubuntu 20.04 på en Asus lapptop

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Nybörjare på Ubuntu:
1. Jag lyckas inte anstluta till "Ubuntu Sotfware" Den står bara och laddar trots att internet fungerar bra i övrigt.
2.Var hittar jag inställningar för tangentbord, mus, mick och kameran?
Jag använder Ubuntu 20.04 på en Asus lapptop

Är ingen expert men hoppas att följande hjälper dig:

Jag hade problemet med att jag inte kunde ansluta till "Ubuntu Software Center (USC)" första gången jag körde Ubuntu 20.04. Min lösning blev att ta bort hela USC och lägga till den igen genom terminalen men det borde finnas en bättre lösning tycker jag.

Ubuntu har "Gnome Desktop" och de ska finnas en ikon som heter "Settings" och ser ut som en "Ring med ett kugghjul i." Alternativt kan du trycka på Windows knappen, om inte det funkar Alt+F2 på ditt tangentbord och söka efter 'Settings' så borde den komma upp.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Är ingen expert men hoppas att följande hjälper dig:

Jag hade problemet med att jag inte kunde ansluta till "Ubuntu Software Center (USC)" första gången jag körde Ubuntu 20.04. Min lösning blev att ta bort hela USC och lägga till den igen genom terminalen men det borde finnas en bättre lösning tycker jag.

Ubuntu har "Gnome Desktop" och de ska finnas en ikon som heter "Settings" och ser ut som en "Ring med ett kugghjul i." Alternativt kan du trycka på Windows knappen, om inte det funkar Alt+F2 på ditt tangentbord och söka efter 'Settings' så borde den komma upp.

Tack!
Hade redan klickat på inställningar men där hade jag bara sett saker som att olika program och om dom skulle på skicka aviseringar.
Men nu så kom jag direkt till en meny där jag kunde fixa med komandon och ljus osv.

Edit: Behövde tydligen uppdatera någon information om vad USC skulle få göra för att det skulle fungera.
Nu fungerar det

Permalänk
Medlem

Spy Gud, spy. För PulseEffects laggar sönder hela systemet efter en timme. Jag gillar "efterljud" och "crystalizer" som inställning. Men i soptunnan dårå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Spy Gud, spy. För PulseEffects laggar sönder hela systemet efter en timme. Jag gillar "efterljud" och "crystalizer" som inställning. Men i soptunnan dårå!

PulseEffects är oanvändbart. Jag har tyvärr inte hittat något alternativ som inte introducerar oacceptabel latens.

Permalänk
Medlem

Testar nu Fedora 34 med Gnome 4.0 och Pipe audio(skall ersätta både pulse och alsa), intressant!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

PulseEffects är oanvändbart. Jag har tyvärr inte hittat något alternativ som inte introducerar oacceptabel latens.

Det verkar vara Spotify det inte funkar ihop med. YouTube rullar på än. Hittills. Testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Det verkar vara Spotify det inte funkar ihop med. YouTube rullar på än. Hittills. Testar.

Då har du nått bättre resultat än mig. Spotify är inte särskilt känsligt för latens (typ inte alls, nästan). På Youtube har jag dock upplevt det som riktigt störande.

Tyvärr är det här ett område där Windows och MacOS är överlägset. Båda klarar sånt här med i stort sett noll latens och bit-perfekt återgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Då har du nått bättre resultat än mig. Spotify är inte särskilt känsligt för latens (typ inte alls, nästan). På Youtube har jag dock upplevt det som riktigt störande.

Tyvärr är det här ett område där Windows och MacOS är överlägset. Båda klarar sånt här med i stort sett noll latens och bit-perfekt återgivning.

om man installerar flathub-versionen och sätter på inställningen "run at startup" och startar om systemet två gånger så har jag fått det funka friktionsfritt!

tips och trick!

Linux Mint

Permalänk
Medlem

Fedora 34 rullar förvånansvärt smidigt, inga direkta konstigheter uppenbarade och bra prestanda, kör det på två burkar nu. Här med 2700X:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag minns förr när KDE fick kritik för att vara cartoonish men detta är en helt annan nivå.
Anser inte att det är negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag minns förr när KDE fick kritik för att vara cartoonish men detta är en helt annan nivå.

Nu spiffade jag den visserligen med senaste Papirus, originalikonerna var lite för tråkiga även om cartoonish:ish också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://prism-break.org/en/

Opt out of global data surveillance programs like PRISM, XKeyscore and Tempora.

Operativsystemen Debian, Qubes, Fedora rekommenderas

Mullvad VPN rekommenderas
Mozilla Firefox
Signal (endast mobilen)
Tor browser

Permalänk
Medlem

Går det att ta bort inloggningsfönstret vid start-up på Fedora? Verkar inte så..

Permalänk
Medlem

jag vill byta till linux om det inte vore för den simpla anledningen att alla mina vänner som jag spelar med måste byta till linux också. det är max 1 eller två vänner jag kan övertyga att byta. ingen annan vill. för spelen vi spelar har olika windows och linux versioner och man kan inte spela multiplayer ihop om man har olika versioner. tills att det går får jag vänta tålmodigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Fast han kör väl Gnome?

Nästa månad ska jag också uppdatera när 34-final släpps. Nyfiken på om KDE Plasma har förbättringar inom färgkalibrering. Gnome sägs haft detta länge men KDE Plasma har inte prioriterat det. Gillar det mer oldschool utseendet som Plasma har jämfört med Gnome.

Skrivet av Lafa:

Går det att ta bort inloggningsfönstret vid start-up på Fedora? Verkar inte så..

Det finns ett alternativ att den loggar in automatiskt;
System -> Login Screen -> Automatic login in: * as user: * with version: *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeq:

jag vill byta till linux om det inte vore för den simpla anledningen att alla mina vänner som jag spelar med måste byta till linux också. det är max 1 eller två vänner jag kan övertyga att byta. ingen annan vill. för spelen vi spelar har olika windows och linux versioner och man kan inte spela multiplayer ihop om man har olika versioner. tills att det går får jag vänta tålmodigt

Kan du inte köra windows versionen med proton eller liknande?
Jag spelar väldigt mycket windows spel i linux.

Permalänk
Inaktiv

Eller så kan du köra Linux dualboot med windows så får du det bästa av båda världarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Fast han kör väl Gnome?

Nästa månad ska jag också uppdatera när 34-final släpps. Nyfiken på om KDE Plasma har förbättringar inom färgkalibrering. Gnome sägs haft detta länge men KDE Plasma har inte prioriterat det. Gillar det mer oldschool utseendet som Plasma har jämfört med Gnome.

Det finns ett alternativ att den loggar in automatiskt;
System -> Login Screen -> Automatic login in: * as user: * with version: *

ja plötsligt hittade jag, det stod en förklaring om man håller muspekaren över fältet. Fedora - cinammon desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tackar, det ska jag kika på så fort jag kan starta om en av mina laptops.
Jag sitter en hel del med research ibland, så det är webbläsaren(FF) som brukar fylla minnet så datorn måste börja swappa, när jag har 6-7fönster öppna med runt 20-30flikar i varje.. det äter upp minnet efter några dagar eller en vecka. *hahaha*
Men annars brukar jag klara mig undan fenomenet.. som jag nämnde, det händer kanske 20gånger på ett år.... swap-partitionen hade jag först bara på lite mer än ram mängden, men det hände en gång att jag inte kunde sätta den i viloläge, så nu mer ligger de på 60GB, o jag har aldrig råkat ut för det igen iallafall.
Jag vet inte vad som är bäst.. swapfil eller swap-partition.. av de jag hört ha åsikter, så säger de partition. Men jag vet inte... win är ju filbaserat som växer vart efter det kan behövas..
-h? swappiness -h eller vad? Jag är kass på terminalen. *hihi*
Men när den börjar swappa så där hårt, så den fryser, då kan jag inte göra något... inte ens flytta muspekaren.. den börjar ju inte swappa förrän ramminnet når 98% o då när det blir en pik så den når 99,8 eller rent av 100 så låser sig allt medans hdd's lampa bara lyser ilsket.. jag skulle vilja att den börjar svappa mjukt i bakgrunden så det inte märks av redan vid 60-70%.. så man aldrig har 90 eller 97% fullt med ramminne.. startar man ett program då, så låser den upp sig en stund medans den ska swappa bort lite.

Jag börjar få lite dåligt samvete att jag trashar den här tråden... jag kanske ska öppna en ny diskussionstråd istället..
sorry till er alla.

En admin får gärna flytta min lilla offtopic diskussion till en annan tråd om denna tråden blir för trashad.. jag vill inte sabba tråden.

Swap-partition är (marginalt) snabbast (minst overhead i CPU-cykler), men med tanke på hur mycket smidigare det är med Swap-fil så får man göra egna överväganden.

I en del fall får man helt enkelt finna sig i att partition är mest gynnsammt (även om det år 2021 känns mer korkat än Swap-fil(er).

Här har vi något som verkligen skulle må bra av lite mer avancerade metoder.
Zswap/RamZswap etc. är en lovande början iaf. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

problem löst----------

Permalänk
Medlem

kan bara meddela återigen att PulseEffects funkar utan problem/latens (iaf på min dator) om man bockar för "run at startup" och startar om systemet.

Permalänk
Medlem

Fedora (Cinammon desktop) ser ju i princip identiskt ut med Linux Mint ---fast ingen datainsamling. Plus att den inte blir seg (måste starta om) efter att datorn varit på över natten.

Dock går det inte att "starta om" datorn. Den hänger sig då, efter att den släckt ned och går på igen. Då får man trycka på Power-knappen och på igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1k3_dd:

Swap-partition är (marginalt) snabbast (minst overhead i CPU-cykler), men med tanke på hur mycket smidigare det är med Swap-fil så får man göra egna överväganden.

I en del fall får man helt enkelt finna sig i att partition är mest gynnsammt (även om det år 2021 känns mer korkat än Swap-fil(er).

Här har vi något som verkligen skulle må bra av lite mer avancerade metoder.
Zswap/RamZswap etc. är en lovande början iaf. 👍

Men det är ju så tyvärr att linux är i grund o botten ett server system och en server arbetar dels på ett annat sätt en vad en desktop miljö gör.. sedan hårdvarumässigt så är det väldigt ovanligt med en server under 60+GB ram medans en laptop av lite äldre modell ligger runt 8GB.. så redan där uppstår ju problematiken i skillnader mellan användning och användning.
Det är ju först när de som utvecklar distrosarna roten menar jag främst så som Debian, Arch, osv där de moddar kärnan för deskop miljö och hur hanteringen av minnet kontra swap arbetar när man belastar minnet på ett annat sätt som man gör med webbläsare, grafiska program osv. Det är ju därför winskrot leder när det kommer till den biten med att winskrot är bättre på att "fela" så att säga.
Det är ju allmänt känt sedan 90talet att minneshanteringen inte är optimal för desktop miljö.. men istället för att lösa det så säger de. "add more ram and the problem disappear"(tills nästa gång det uppstår gör samma sak igen) Så det är ju en bidragande faktor till att Linux kräver mer minne än windows.

Zswap har jag aktiverat samt lite andra inställningar jag hittat, så det blivit lite bättre.. men det är långt ifrån bra enligt mina krav så att det funkar så effektivt som i winskrot.

Men man får ju ha lite i åtanke att Linux är en o-organiserad bunt med ideella (jag ber om ursäkt för mitt ordval och uttryck i förväg) men det är en bunt med nördar som skriver operativsystem för nördar och tror att alla sitter på modern hårdvara..... Medans som microsoft och apple är organiserade organisationer med miljarder i budgetar som har primär fokus på användarvänlighet för företag och privatpersoner som är allt från dator-inkompetenta till experter.. och fokus ligger på kund istället för vad programmerarna själva tycker är fränt o bra.

Så Jag har en hate and love relation till linux... vissa dagar hatar jag linux som nu i veckan när jag skulle sätta upp debian nätverk ihop med windows nätverk.. det tog två dagar att hitta skillnaden varför det inte gick att göra lika dant i Debian som i Mint18.3.. Nu när jag vet hur jag ska göra det tar det tre filhack, lite terminalkommandon och ca.15-20minuter/debian maskin... I windowsmiljö gör jag samma sak på max 5minuter med enbart gui interface/ dator.

Men när det kommer till integritet så är linux absolut bästa valet... där av stannar jag i Linux då jag vägrar win10spyware.. och då win10 är rullande release så även om jag stukar om winskrot så det inte är ett spyware så blir allt ogjort vid nästa stora uppdatering.. så minst en gång om året måste man tweaka om eller installera om win10spyware för att det ska vara ett OS...
Jag vill inte ominstallera en dator mer än vart 10år... Med debian blir det iallafall 5år

Så där av mina frustrerande inlägg ibland. *hihi*
Men jag försöker dra mitt strå till stacken då allt är ideellt... hittar jag lösningar så delar jag med mig av dem... jag försöker förenkla saker till dumnivå med att skriva lite GUI guider så att nybörjare kanske kan få en lättare start.
Jag är ingen programmerare eller miljonär så jag kan inte bidra på det sättet i utvecklingen mer än att försöka belysa vissa scenarios och försöka skapa diskussioner som kanske leder till en lösning när många kloka huvuden slås ihop. och förenkla saker för nybörjare så de får ut så mycket som möjligt i sin linux premiär-

Ni är många vassa skärpta linuxkunniga här inne, så att ha diskussioner är riktigt kul, för det driver utvecklingen framåt och mindre kunniga får insikter och nyfikenhet och även kunniga kan få en ny infallsvinkel som skapar en ny lösning.
Så japp jag älskar linux community-teten. för den är levande och alla hjälper alla så gott de kan.. Det kan man inte säga om övriga världen

Sorry att det vart lite offtopic, men det är kul att skriva o dela tankarna med alla.
Ha det gott och sköt om er och era nära o kära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Fedora (Cinammon desktop) ser ju i princip identiskt ut med Linux Mint ---fast ingen datainsamling. Plus att den inte blir seg (måste starta om) efter att datorn varit på över natten.

Dock går det inte att "starta om" datorn. Den hänger sig då, efter att den släckt ned och går på igen. Då får man trycka på Power-knappen och på igen.

Det är tvärtom för mig, jag kan välja att starta om och den gör det, men när jag vill stänga av så tvingas jag tillslut hålla inne power-knappen på chassit. Sökte lite och fick intryck av att det kunde vara min bios som spökade, men inte grävt mer i det. Siktar på ny hårdvara inför Fedora 34.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av faber:

Det är tvärtom för mig, jag kan välja att starta om och den gör det, men när jag vill stänga av så tvingas jag tillslut hålla inne power-knappen på chassit. Sökte lite och fick intryck av att det kunde vara min bios som spökade, men inte grävt mer i det. Siktar på ny hårdvara inför Fedora 34.

Bara ett okunnigt tips... Nästa gång den hänger sig i avstängningen... testa ctrl+C och se om den fortsätter avstängnings/reboot processen.. Jag vet att vissa live stickor ger det fenomenet och då funkar ctrl+C för att den ska gå vidare.
Som sagt bara ett okunnigt tips då jag inte kört fedora sedan 29an var ny o 29 hade jag inga problem med mer än [Fn] funktionerna inte fungera på laptopen.

Permalänk
Skrivet av Lafa:

https://prism-break.org/en/

Opt out of global data surveillance programs like PRISM, XKeyscore and Tempora.

Operativsystemen Debian, Qubes, Fedora rekommenderas

Mullvad VPN rekommenderas
Mozilla Firefox
Signal (endast mobilen)
Tor browser

Jag tycker också illa om övervakning, men man kan idag inte dra nytta av Internet utan att (riskera att) råka ut för den.
Ett VPN gör det svårare för tredjepart att identifiera dig på utgångsnoden, men gissa vem som har full koll på dig hela vägen? Jo: VPN-tjänsten. Litar du blint på Mullvad?
Tor? Visst, men kom ihåg att aldrig logga på med samma konto utanför lökroutern. Och använd aldrig överlappande kontaktinformation.

Säkerhet är svårt och obekvämt och jobbigt. I en nödsituation? Visst, man kan nog klara sig - precis som man kan överleva på bönkonserver och ris. Men för de flesta är mer moderata lösningar bra nog: logga ut ur Facebook, sluta söka med Google, handla inte från Amazon och installera en bra annonsblockerare så har du kommit en bra bit på väg.