Kryptovalutan Chia jagar upp priset på hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Tröttsamt.

Nu är jag inte direkt insatt i krypto alls, men jag tycker hela krypto-valuta-prylen känns tramsig.
Vad är det egentligen, och varför skulle man generera pengar bara genom att mina?
Till ingen nytta alls i slutändan, det blir väl ingen slutprodukt av det?
Eller har jag missuppfattat det hela?

Det finns någon köper alla dessa "kryptovalutor"/monopolpengar. I slutändan vill alla dessa som köper kunna växla dessa till myckt £ $ och €. Och då finns det ett problem =). Vi kanske kommer använda kryptovaluta men definitivt inte alla dessa sorter som finns, så många av dem kommer bara sluta som monopolpengar som ingen vill ha.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Känner detsamma. Dels komponentbristerna och det här med scalping och brytning. Kommer kommunicera med röksignaler om datorn dör, innan jag lägger mig i extremlång kö eller betalar hutlösa priser till scalpers för en ersättningskomponent.

Eller bygg en dator av vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Hur lång tid tar det för dig att skapa en k-32 plot?

Med min 3900X, 32GB RAM, MP600 som temp och Barracuda 4TB som final destination, tar en k-32 plot med inställningar 6750 max RAM usage, 8 threads, 128 buckets runt 4-5 timmar.

Tar runt 8 timmar när jag plottar 12 åt gången på 5900X, men det är mer fördelaktig än att plotta 6st på 6 timmar styck.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

så... man hamnar i ett lotteri genom att uppoffra lite lagring?, används denna lagring till något? för om så är fallet så väntar jag lyckligen på dagen då man lyckas att hitta en ACE exploit och får tillgång till allas datorer xD

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

så... man hamnar i ett lotteri genom att uppoffra lite lagring?, används denna lagring till något? för om så är fallet så väntar jag lyckligen på dagen då man lyckas att hitta en ACE exploit och får tillgång till allas datorer xD

För tillfället är det som ett lotteri, man andra kryptovalutor fungerar på samma sätt egentligen.
När det kommer mining pools i Juni så blir man ersatt hela tiden man minar istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det var väl nån kryptovaluta där man hyrde ut "cloud" lagring. Är detta chia? Eller något annat.
Det är ju en rätt bra idé annars. Riktig cloud-lagring och man får betalt för det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Liteflax:

Nu är det fan dags att fladdermöss börjar äta kineser..

Fast det var väl ingen kines som låg bakom det här? Cohen är ett judiskt namn.

Permalänk
Medlem

En valuta / uthyrning byggt kring distributed computing tycker jag är ett intressant koncept och något en drömt om sen Folding@Home etc. men har svårt att svälja själva mineandet för mineandets skull. Sen om det skulle vara distributed storage så vore det ju intressant vem som är ansvarig för vad som lagras, vissa typer av filer vill en ju verkligen inte ha på sin dator/server.

Bara med FTX-ventilation kan en ju på den kallare delen av året utan komplex vattenkylning återanvända en del av värmen för uppvärmning av villan medan en ev. tjänar pengar på burkarna som är igång.

Det är nog uppemot en 30 grader i klädkammaren som är hubben för golvvärme, nätverk och el i huset...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fast det var väl ingen kines som låg bakom det här? Cohen är ett judiskt namn.

hueeh. fan. Ska vi uttala det lite längre bara? Cooooo-heeen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men tjänar man något bra på det, för jag har 12 diskar som inte ens används.

Vet man inte helt än- närmsta som finns för att gissa är https://chiacalculator.com/ tills fler exchanges listar valutan osv.

På den sidan gör de den rätt ogrundade gissningen att valutan kommer få ett värde om 20$ per enhet då det är vad som tidiga miners skulle behöva sälja för om de vill få tillbaka sina investerade pengar, men innan valutan väl börjar listas så lär situationen ha ändrats drastiskt så vad faktiskt värdet hamnar på är okänt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fast det var väl ingen kines som låg bakom det här? Cohen är ett judiskt namn.

Bram Cohen", uppvuxen i Manhattan så tror man får säga att han är av rasen "New Yorker"

Han har varit lite här och där i branschen verkar det som:

"Valve is developing what gaming experts anticipate will be a blockbuster video game, Half-Life 2, but it is also creating an online distribution network that it calls Steam. Because of Mr. Cohen's expertise in just that area, Valve offered him a job. He moved to Seattle and started work in October.

''When we looked around to see who was doing the most interesting work in this space, Bram's progress on BitTorrent really stood out,'' Mr. Newell said. ''The distributed publishing model embedded in BitTorrent is exactly the kind of thing media companies need to build on for their own systems.''

Citat från 2004

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuomi:

En valuta / uthyrning byggt kring distributed computing tycker jag är ett intressant koncept och något en drömt om sen Folding@Home etc. men har svårt att svälja själva mineandet för mineandets skull. Sen om det skulle vara distributed storage så vore det ju intressant vem som är ansvarig för vad som lagras, vissa typer av filer vill en ju verkligen inte ha på sin dator/server.

Bara med FTX-ventilation kan en ju på den kallare delen av året utan komplex vattenkylning återanvända en del av värmen för uppvärmning av villan medan en ev. tjänar pengar på burkarna som är igång.

Det är nog uppemot en 30 grader i klädkammaren som är hubben för golvvärme, nätverk och el i huset...

Det är väl lite så många känner. Golem project som ligger på ethereun kjedjan har ju varit under utveckling länge, hoppas de får fart på grejerna nästa år lagom till eth 2.0 och staking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

En valuta / uthyrning byggt kring distributed computing tycker jag är ett intressant koncept och något en drömt om sen Folding@Home etc. men har svårt att svälja själva mineandet för mineandets skull. Sen om det skulle vara distributed storage så vore det ju intressant vem som är ansvarig för vad som lagras, vissa typer av filer vill en ju verkligen inte ha på sin dator/server.

Bara med FTX-ventilation kan en ju på den kallare delen av året utan komplex vattenkylning återanvända en del av värmen för uppvärmning av villan medan en ev. tjänar pengar på burkarna som är igång.

Det är nog uppemot en 30 grader i klädkammaren som är hubben för golvvärme, nätverk och el i huset...

Finns Gridcoin, även mer nyligen Banano vilket är byggt på Nano och som länkar på något vis till ens Folding@Home konto- inte helt förvånande ligger de längst upp i leaderboarden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Vet man inte helt än- närmsta som finns för att gissa är https://chiacalculator.com/ tills fler exchanges listar valutan osv.

På den sidan gör de den rätt ogrundade gissningen att valutan kommer få ett värde om 20$ per enhet då det är vad som tidiga miners skulle behöva sälja för om de vill få tillbaka sina investerade pengar, men innan valutan väl börjar listas så lär situationen ha ändrats drastiskt så vad faktiskt värdet hamnar på är okänt.

Citat:

The USD rate above is a highly speculative estimate until the exchanges open on May 3, 2021[2]. The estimate is based on the assumption that early farmers will want to recoup their hardware costs on day one. We assume hardware costs of $1000 for a 24 TB farming setup, and a 15% weekly average netspace growth, yielding 50 XCH between the time of mainnet launching to exchanges opening. This means selling each coin for $20 will be enough to recoup the initial investment.

Hur ska man tolka det på 12 diskar på 6 TB så borde jag dra in 3 tusen dollar på en vecka.

När disken är full kommer man inte lägre få pengar då?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tar runt 8 timmar när jag plottar 12 åt gången på 5900X, men det är mer fördelaktig än att plotta 6st på 6 timmar styck.

Oj, 12 åt gången! Hur många trådar använder du per plot? 2?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

postkodmiljonären goes krypto?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nu får det fan vara nog.

Sa Bertil och drämde näven i bordet så kaffekopp flög all världens väg och landade på modermodemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur ska man tolka det på 12 diskar på 6 TB så borde jag dra in 3 tusen dollar på en vecka.

När disken är full kommer man inte lägre få pengar då?

Nja, det citatet pratar ju om tidsperioden från mainnet launch vilket var nittonde mars fram till tredje maj, en stor del av de "enkla" rewards man då skulle fått hade ju varit i början när nätverket var litet fortfarande och den som hade en bra snabb plotter had chans att hålla en bra andel av det hela vägen, nu är det nog som sagt svårt att plotta i en takt för att ens hinna få några rewards innan exchanges öppnar då nätverket växer så snabbt.

När disken är full kan man ha den stående "farmandes" permanent, du behöver inte skapa nya plots om du inte vill expandera med mer diskar. När nätverket växer kommer din chans att vinna minska då du inte växer med det.

När det väl dyker upp pools kommer det sannolikt vara möjligt att gå in med mindre andelar och tjäna pengar med mindre ren tur.

Det som är viktigt att tänka på är som sagt att medan det inte sliter på de mekaniska diskarna så sliter det enormt på SSD's man använder för plotting (om man vill plotta i vettig takt) så om du ska plotta 72TB (och tempfilerna för varje 100GB plot skriver 239GB på SSD) så kommer du skriva ca 1728TB i tempfiler till SSD, vilket är mer än de flesta konsument-SSD klarar av.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shiprat:

Nja, det citatet pratar ju om tidsperioden från mainnet launch vilket var nittonde mars fram till tredje maj, en stor del av de "enkla" rewards man då skulle fått hade ju varit i början när nätverket var litet fortfarande och den som hade en bra snabb plotter had chans att hålla en bra andel av det hela vägen, nu är det nog som sagt svårt att plotta i en takt för att ens hinna få några rewards innan exchanges öppnar då nätverket växer så snabbt.

När disken är full kan man ha den stående "farmandes" permanent, du behöver inte skapa nya plots om du inte vill expandera med mer diskar. När nätverket växer kommer din chans att vinna minska då du inte växer med det.

När det väl dyker upp pools kommer det sannolikt vara möjligt att gå in med mindre andelar och tjäna pengar med mindre ren tur.

Det som är viktigt att tänka på är som sagt att medan det inte sliter på de mekaniska diskarna så sliter det enormt på SSD's man använder för plotting (om man vill plotta i vettig takt) så om du ska plotta 72TB (och tempfilerna för varje 100GB plot skriver 239GB på SSD) så kommer du skriva ca 1728TB i tempfiler till SSD, vilket är mer än de flesta konsument-SSD klarar av.

Och de som tramsar med det är ändå så snåla att de inte jobbar mot ram ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och de som tramsar med det är ändå så snåla att de inte jobbar mot ram ?

Verkar som att de som testat med ramdisk sett snabbare plots men inte enormt snabbare- säg att de är dubbelt så snabba kanske så vad som normalt hade tagit 6h tar 3h istället då det även är en hel del beräkning av CPU som går in i att bygga en plot. Då kan du med 256GB RAM bygga två plots på samma tid som du bygger en på en SSD- men grejen är att du med en stor SSD och en CPU med 12/16 kärnor kan plotta 10+ olika plots samtidigt utan att öka tiden per plot betydligt. Inte ens 512GB RAM är isåfall egentligen meningsfullt snabbare, särskilt inte då det i princip kommer behöva vara DDR4 då plattformar till vilka det finns billig DDR3 att få tag i på Ebay i 64 GB stickor och vilka stödjer så mycket antingen har för långsamma processorer ändå eller har alldeles för dyra processorer.

Du hamnar i seriös serverhårdvara rätt snabbt för att göra vad en 3950X med 32/64GB duglig ram och 4TB m2 SSD eller något skulle kunna göra.

Jag har inte köpt in mig i Chia som så, men hade precis byggt om min gameserver/workstation från en uråldrig Xeon-plattform till 3900X med ett par fräscha SSD och WD Gold för att börja gå in lite mer i videoredigering och förvaring, men antar att det projektet kommer få vänta lite, för svårt att stå emot. Som tur är har jag begränsade SATA slots så tror jag kan stå emot frestelsen att börja köpa en massa diskar

Vad man kan göra är ju att fylla upp plots och ha liggande och sedan om det inte blir något av det hela tar man bort dem alltefter att man behöver plats för annat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shiprat:

Verkar som att de som testat med ramdisk sett snabbare plots men inte enormt snabbare- säg att de är dubbelt så snabba kanske så vad som normalt hade tagit 6h tar 3h istället då det även är en hel del beräkning av CPU som går in i att bygga en plot. Då kan du med 256GB RAM bygga två plots på samma tid som du bygger en på en SSD- men grejen är att du med en stor SSD och en CPU med 12/16 kärnor kan plotta 10+ olika plots samtidigt utan att öka tiden per plot betydligt. Inte ens 512GB RAM är isåfall egentligen meningsfullt snabbare, särskilt inte då det i princip kommer behöva vara DDR4 då plattformar till vilka det finns billig DDR3 att få tag i på Ebay i 64 GB stickor och vilka stödjer så mycket antingen har för långsamma processorer ändå eller har alldeles för dyra processorer.

Du hamnar i seriös serverhårdvara rätt snabbt för att göra vad en 3950X med 32/64GB duglig ram och 4TB m2 SSD eller något skulle kunna göra.

Jag har inte köpt in mig i Chia som så, men hade precis byggt om min gameserver/workstation från en uråldrig Xeon-plattform till 3900X med ett par fräscha SSD och WD Gold för att börja gå in lite mer i videoredigering och förvaring, men antar att det projektet kommer få vänta lite, för svårt att stå emot. Som tur är har jag begränsade SATA slots så tror jag kan stå emot frestelsen att börja köpa en massa diskar

Vad man kan göra är ju att fylla upp plots och ha liggande och sedan om det inte blir något av det hela tar man bort dem alltefter att man behöver plats för annat.

Menade inget om hastighet utan om att ram inte slits ut likt en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tur att man beställde 132 TB idag då

Helt ärligt så borde man förbjuda företag att använda cryptovalutor för transaktioner. De är ju ett hot mot samhället och ekonomin.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menade inget om hastighet utan om att ram inte slits ut likt en ssd.

Ah, ja det är en bra poäng, har inte kollat på prisskillnaderna men undrar om det är inte ändå blir mer prisvänligt att köpa ett par enterprise-SSD's isåfall som har bra endurance då fler plots kan köras samtidigt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, håller med dig. Fler och fler installerar AC i sina hus och behovet blir än mer större när man bygger varje hus med så stora glaspartier som det bara går.
Jag är faktiskt en av dessa som gjort det, jag satte in en luft/luft värmepump i vardagsrummet och i samma veva satte jag upp en lika dan men bara för AC i sovrummet.
Vårt hus har inte några enorma glaspartier men problemet är att de flesta rummen har fönster mot syd sydöst och suger in all värme. På andra sidan korridoren på norrsidan är det badrum, toaletter och garderober med minimala fönster. Svårt att få in tillräckligt med kyla på sommaren från skuggsidan alltså.

Så det blev en AC och kan då ha 20 grader i sovrummet även vid varma sommardagar.

Nackdelen med att installera AC i sverige är att husen är i regel konstruerade för att hålla samma eller högre temperatur inne än ute, vänder du den balansen alltså svalare inne än ute, du få väldigt hög relativ fuktighet i skiktet bakom ångspärren, alltså i husets stomme, i extremfall kan till och med kondens uppstå mot ångspärren och i "gynsamma" förhållanden, vilket det blir när det är både varmt och hög RF kan påväxter ske redan efter 5 dagar. Så att köra med full AC i en månad om det skulle va 30 grader ute är inte att rekommendera.
Fenomenet är värre på nybyggda hus än äldre tack vare att det är i regel mycket tätare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Nackdelen med att installera AC i sverige är att husen är i regel konstruerade för att hålla samma eller högre temperatur inne än ute, vänder du den balansen alltså svalare inne än ute, du få väldigt hög relativ fuktighet i skiktet bakom ångspärren, alltså i husets stomme, i extremfall kan till och med kondens uppstå mot ångspärren och i "gynsamma" förhållanden, vilket det blir när det är både varmt och hög RF kan påväxter ske redan efter 5 dagar. Så att köra med full AC i en månad om det skulle va 30 grader ute är inte att rekommendera.
Fenomenet är värre på nybyggda hus än äldre tack vare att det är i regel mycket tätare.

Tur då att mitt hus är från -67 och att jag endast använder den inför sänggående för att få svalt i sovrummet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Nja, det citatet pratar ju om tidsperioden från mainnet launch vilket var nittonde mars fram till tredje maj, en stor del av de "enkla" rewards man då skulle fått hade ju varit i början när nätverket var litet fortfarande och den som hade en bra snabb plotter had chans att hålla en bra andel av det hela vägen, nu är det nog som sagt svårt att plotta i en takt för att ens hinna få några rewards innan exchanges öppnar då nätverket växer så snabbt.

När disken är full kan man ha den stående "farmandes" permanent, du behöver inte skapa nya plots om du inte vill expandera med mer diskar. När nätverket växer kommer din chans att vinna minska då du inte växer med det.

När det väl dyker upp pools kommer det sannolikt vara möjligt att gå in med mindre andelar och tjäna pengar med mindre ren tur.

Det som är viktigt att tänka på är som sagt att medan det inte sliter på de mekaniska diskarna så sliter det enormt på SSD's man använder för plotting (om man vill plotta i vettig takt) så om du ska plotta 72TB (och tempfilerna för varje 100GB plot skriver 239GB på SSD) så kommer du skriva ca 1728TB i tempfiler till SSD, vilket är mer än de flesta konsument-SSD klarar av.

Då är det försent att ens försöka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då är det försent att ens försöka.

Sannolikt, man får väl se vad som händer när pools dyker upp.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det verkar mer och mer vara Kina/CCP som skapar dessa kryptovalutor för att förvärra lägen och driva upp priserna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Helt ärligt så borde man förbjuda företag att använda cryptovalutor för transaktioner. De är ju ett hot mot samhället och ekonomin.

Ärligt talat håller jag inte med. Däremot borde storskalig "brytning" vara olaglig. Det var liksom aldrig tänkt att stora datacenter skulle användas för att bryta kryptovaluta. Om bara privatpersoner höll på så skulle jag inte bry mig särskilt. Men en decentraliserad valuta är bra.