Apple M1 tar plats i färgglada Imac-datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Nej. Mac är mac.

Ja, en PC?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

PC-kompatibel? Mac är väl en PC?

De gamla 68k Macarna (och första generationens PowerPC) ser jag som lite udda med AppleTalk, ROM-kretsar, egna portar etc.

Detta förändrades däremot genom lanseringen av den första iMac:en (1998?) och idag ser jag Mac som en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

PC-kompatibel? Mac är väl en PC?

Inte IBM-kompatibel.
Kolla gärna LGR om du är osäker.
https://www.youtube.com/results?search_query=LGR+pc

-Fattar nu att du inte var med på 1980-talet! -Inte ditt fel att du inte var född då!

Permalänk
Skrivet av Networker:

Inte IBM-kompatibel.
Kolla gärna LGR om du är osäker.
https://www.youtube.com/results?search_query=LGR+pc

-Fattar nu att du inte var med på 1980-talet! -Inte ditt fel att du inte var född då!

Och med M1-Macarna har vi naturligtvis gått cirkeln runt till icke-kompatibilitet med x86-baserade PC.

Sen är det ju lite av en filosofisk fråga: Commodore PET var väl den första datorn som kallades Personal Computer som någon form av statement, men det var naturligtvis IBM som gjorde varumärke av termen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inte IBM-kompatibel.
Kolla gärna LGR om du är osäker.
https://www.youtube.com/results?search_query=LGR+pc

-Fattar nu att du inte var med på 1980-talet! -Inte ditt fel att du inte var född då!

Såklart inte, men det är likväl en PC och har alltid varit. Semantik förvisso, men ändå.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Och med M1-Macarna har vi naturligtvis gått cirkeln runt till icke-kompatibilitet med x86-baserade PC.

Sen är det ju lite av en filosofisk fråga: Commodore PET var väl den första datorn som kallades Personal Computer som någon form av statement, men det var naturligtvis IBM som gjorde varumärke av termen.

Det kan stämma. Min första PC var en ZX81 som jag, eller mina föräldrar, köpte 1982 om jag inte missminner.
Den första mainstream PCn var en Commodore VIC 20, sedmera VIC 64, 128 och sedan kom Atari "512"/"1040" och Amiga 500.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Det kan stämma. Min första PC var en ZX81 som jag, eller mina föräldrar, köpte 1982 om jag inte missminner.
Den första mainstream PCn var en Commodore VIC 20, sedmera VIC 64, 128 och sedan kom Atari "512"/"1040" och Amiga 500.

Semantik. När man pratar om PC syftar man ofta på IBM PC-kompatibel dator. Självklart finns det olika definitioner.
En minidator är t.ex. en pytteliten dator på säg 200kg och är mindre än ett kylskåp:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Minidator

Man kan argumentera för om mac med x86a är en pc eller ej. På sätt och viss kan man kalla m1a för en pc när x86 windows fungerar rätt så bra. Semantik kan man diskutera i oändlighet och jag tycker det är sandlåda över det hela, bättre än att diskutera funktionalitet. Skitsamma om iMac är en pc eller inte, det går att köra windows x86 på den som är det viktiga.

*edit*
Tusan också enligt denna källa måste en minidator kosta mindre än 1,3 miljoner kronor. Då gick min gaming pc bort: https://en.wikipedia.org/wiki/Minicomputer
Som sagt, semantik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Semantik. När man pratar om PC syftar man ofta på IBM PC-kompatibel dator. Självklart finns det olika definitioner.
En minidator är t.ex. en pytteliten dator på säg 200kg och är mindre än ett kylskåp:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Minidator

Man kan argumentera för om mac med x86a är en pc eller ej. På sätt och viss kan man kalla m1a för en pc när x86 windows fungerar rätt så bra. Semantik kan man diskutera i oändlighet och jag tycker det är sandlåda över det hela, bättre än att diskutera funktionalitet. Skitsamma om iMac är en pc eller inte, det går att köra windows x86 på den som är det viktiga.

*edit*
Tusan också enligt denna källa måste en minidator kosta mindre än 1,3 miljoner kronor. Då gick min gaming pc bort: https://en.wikipedia.org/wiki/Minicomputer
Som sagt, semantik...

Nej, det går inte att argumentera om mac är en PC. Det är en PC, varken mer eller mindre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inte IBM-kompatibel.
Kolla gärna LGR om du är osäker.
https://www.youtube.com/results?search_query=LGR+pc

-Fattar nu att du inte var med på 1980-talet! -Inte ditt fel att du inte var född då!

Det där handlar ju mer om produktseparation. Ingen modern pc idag fungerar ju 100% med så gamla grejer som detta, ingen direkt exekvering av 16/32-bit etc, mycket annat som behövs idag som inte ens var påtänkta så.

Sen kommer ju frågor som arm-surface eller annat... kan man emulera något så är det ju inte en pc för det...

Jag tycker nog det allra mesta är idag mer interkompatibelt än allt var på 80-talet, så frågan eller distinktionen är inte så viktig

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bra barnsäker leksaksdator för unga tonåringar

Permalänk
Medlem

ooh, fantastisk design igjen fra Apple. Vakkert

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Intressant synpunkt i den här artikeln angående att M1an nu finns i iPaden, Mac Minin, två Macbooks och nu även en iMac

Apple’s M1 Positioning Mocks the Entire x86 Business Model

Saxat:
Apple’s willingness to position the M1 across so many markets challenges the narrative that such a vast array of x86 products is helpful or necessary. It puts Intel and AMD in the position of justifying why, exactly, x86 customers are required to make so many tradeoffs between high performance and low power consumption. Selling the M1 in both $699 and $1,699 machines challenges the idea that a computer’s price ought to principally reflect the CPU inside of it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Intressant synpunkt i den här artikeln angående att M1an nu finns i iPaden, Mac Minin, två Macbooks och nu öven en iMac

Vi ska nog inte bli förvånade om höstens iPhone oxå har M1.

Blir ju otroligt effektivt att använda samma kisel i allt, blir verkligen volymtillverkning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vi ska nog inte bli förvånade om höstens iPhone oxå har M1.

Blir ju otroligt effektivt att använda samma kisel i allt, blir verkligen volymtillverkning.

Mnja - M1 är ju baserad på designen av A14. Glöm inte att det som driver Apples pengamaskin är iPhone, inte Mac eller iPad. Så i höst kommer vi om jag har rätt se en A15 som är optimerad för iPhones strömbudget, och i samma veva kommer antingen en M2 som är baserad på samma process men mer av allt, precis som M1, eller så får vi en M1X(?) fortfarande baserad på A14 men med ännu fler prestandakärnor och ännu större GPU, lämplig för workstationmodeller av Mac, beroende på hur snabbt Apple kan och vill växa sin kretsteknik för de här mer extrema behoven.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Nej, det går inte att argumentera om mac är en PC. Det är en PC, varken mer eller mindre.

Det handlar ju om olika sätt att se på begreppet PC, du (antar jag) har en mer bokstavlig syn, "Personal Computer", medan andra kanske ser det mer som hur det har använts på detta område, alltså ekvivalent med "IBM PC Compatible". När spel köptes på skiva stod det exempelvis PC CD på ryggen på PC-spelen (alltså Windows) och Macintosh på de som gick att köra på en Mac. En Mac var ju lika mycket en PC då som idag egentligen men ingen förväntade ju sig att "PC-spelen" skulle fungera på en Mac för begreppet och dess betydelse var välkänt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det handlar ju om olika sätt att se på begreppet PC, du (antar jag) har en mer bokstavlig syn, "Personal Computer", medan andra kanske ser det mer som hur det har använts på detta område, alltså ekvivalent med "IBM PC Compatible". När spel köptes på skiva stod det exempelvis PC CD på ryggen på PC-spelen (alltså Windows) och Macintosh på de som gick att köra på en Mac. En Mac var ju lika mycket en PC då som idag egentligen men ingen förväntade ju sig att "PC-spelen" skulle fungera på en Mac för begreppet och dess betydelse var välkänt.

Ska vi blanda in arm och linux i smeten?
En laptop med arm-cpu som kör en arm-dist... vad är det?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Ska vi blanda in arm och linux i smeten?
En laptop med arm-cpu som kör en arm-dist... vad är det?

En styggelse?

Nej men begreppet PC har ju tappat i värde en del på sistone. Tidigare så fanns det ju två typer av mjukvara på hyllan i affären liksom, PC och Mac, nu finns det ingen hylla och ingen affär och vi har generellt fler plattformar att välja på när vi laddar ner vår mjukvara. Samtidigt minns jag ju hur det var innan PC slog igenom, det var ju noga att exempelvis köpa rätt spel till min Atari ST och inte till en Amiga eller Commodore.

Permalänk
Skrivet av snajk:

En styggelse?

Nej men begreppet PC har ju tappat i värde en del på sistone. Tidigare så fanns det ju två typer av mjukvara på hyllan i affären liksom, PC och Mac, nu finns det ingen hylla och ingen affär och vi har generellt fler plattformar att välja på när vi laddar ner vår mjukvara. Samtidigt minns jag ju hur det var innan PC slog igenom, det var ju noga att exempelvis köpa rätt spel till min Atari ST och inte till en Amiga eller Commodore.

Eller när man skulle köpa rätt tidning med rätt kod att skriva av.
När det inte bara var märke som spelade roll utan även modell.
Kom ihåg när jag skrivit av 24 sidor kod så visade det sig att det bara fungerade på en nyare modell....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här