Splitterny dator fryser ut mig ur windows?

Permalänk
Medlem

Splitterny dator fryser ut mig ur windows?

Tjenare!

Jag har precis fått hem alla mina nya dator delar. Problemet är bara att efter att jag har lagt in windows, så börjar datorn att frysa.

När den fryser?
Jag har hunnit installera windows, men när jag försöker tex tanka google chrome. Eller köra skivan med moderkortets uppgraderingar så möts jag av en total utlåsning och musen dör efter cirka 10 sekunder eller nått.

När den inte fryser?
När jag sitter i BIOS så funkar den as bra! Problemen verkar komma så fort jag försöker göra något i windows. Dvs, direkt när jag börjar röra musen o klicka känns det som en timer startar.

Jag tror också att den fungerade bra, innan jag började installera drivrutinerna ifrån skivan..

Delarna jag har är:
MK MSI Z490 A-PRO motherboard.
I5-10600k CPU
Samsung 870 EVO SATA SSD 500gb
Corsair 16GB (2K) DDR4 3200Mhz
Cooler Master MWE 700W, White V2

Sen är grafikkortet ett gammalt Geforce GTX 950.

Vad tror ni det kan va?

Permalänk
Medlem

Har du applicerat kylpastan korrekt? Vad har du för temp i datorn? Ladda hem CPu-z och kontrollera?

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera BIOS? Vet att en del nyare brädor kan ha problem med äldre grafikkort t.ex., vet dock inte om ett GTX 950 är tillräckligt gammalt.

Vad har du testat annars? Testat att köra på den integrerade grafikdelen? En sticka RAM i olika socklar? Kollat så att CPU-temperatur är OK?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Har du applicerat kylpastan korrekt? Vad har du för temp i datorn? Ladda hem CPu-z och kontrollera?

Jag tror att jag har ordentligt med kylpasta. Det fanns kylpasta på fläkten jag köpte till, men jag tog bort den o gnuggade på ungefär lika stor mängd av min egna.

Det enda sättet jag kan se CPU temp på just nu är i bios, o där har den legat som mest i 40 grader direkt efter en omstart.

Kan pröva o dra ner cpu-z. Problemet är bara att det knappt ens finns tid till o hinna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har du testat att uppdatera BIOS? Vet att en del nyare brädor kan ha problem med äldre grafikkort t.ex., vet dock inte om ett GTX 950 är tillräckligt gammalt.

Vad har du testat annars? Testat att köra på den integrerade grafikdelen? En sticka RAM i olika socklar? Kollat så att CPU-temperatur är OK?

Gtx 950 är rätt så gammal. Jag tror den åtminstone har runt 10 år på nacken.

Jag har kört något test på ram minnena som skulle kolla om de fungerar, o det ska de göra. Dessutom har kundtjänst varit på både cpu o ram minne och testat.

Jag kan pröva o köra in den i det integrerade, o se om det åtminstone går att installera!

Något jag inte har testat ännu, är o köra den safe mode. För det har jag inte lyckats hitta än hur jag ska göra för o komma in där.

Permalänk
Medlem

Hur installerades windows? Har upplevt liknande problem när jag installerat via USB på flertalet moderkort och lösningen har varit att installera operativtet via en annan usb-port. T.ex så kan jag på min burk få ett sönderbuggat Windows om jag installerar via en USB 3.0 port men det funkar kalasbra på 2.0.

Ps. Om du installerar via sticka så tanka hem en ny installation via deras program om du har en dator att göra det på.

Kylpastan är det säkert inget fel på, låt datorn köra bios en sväng så ser du ju temps där ifall något skulle vara på tok.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk

När man installerar drivrutiner så ska man alltid gå in på moderkortets supportsida och välja dom därifrån. Den skiva som följer med innehåller ofta äldre drivrutiner.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z490-A-PRO#down-drive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hur installerades windows? Har upplevt liknande problem när jag installerat via USB på flertalet moderkort och lösningen har varit att installera operativtet via en annan usb-port. T.ex så kan jag på min burk få ett sönderbuggat Windows om jag installerar via en USB 3.0 port men det funkar kalasbra på 2.0.

Ps. Om du installerar via sticka så tanka hem en ny installation via deras program om du har en dator att göra det på.

Kylpastan är det säkert inget fel på, låt datorn köra bios en sväng så ser du ju temps där ifall något skulle vara på tok.

Du kan vara något på spåren eftersom det bara fanns 3.0 portar kvar att köra med!

Nu har jag testat allt. Temperaturen ligger stadigt på 34 grader inne i windows. BIOS är fullt uppdaterad.
Det blev lite bättre, efter att jag aktiverade det integrerade, men det kraschar fortfarande efter ett tag. Gjorde åtminstone så jag kunde sätta mig och installera allt.

Att köra via USB 2.0 kan jag fixa först ikväll. Så håller tummarna.

Får även bluescreen ibland efter att den låser sig.

Error code: WHEA Uncorrectable Error..

Fråga och fundering bara..
Jag vet att minnena är lite för kraftfulla för det här moderkortet.. Dom ligger på 3200mhz, medans moderkortet stödjer 2 933 MHz Som standard.. Vill man ha mer så tror jag att man måste överklocka?
Allting står inställt på auto där, så skulle det kunna vara det som krånglar?

Permalänk
Medlem

har du aktiverat XMP i Bios? Känns som en minnesinställning som inte är klockren(pun intended).

Om du har någon "automagisk överklockare" i BIOS som är ställd på Extreme / Turbo - så kan det vara läge att sänka den till "normal" eller så

mvh Lazze

Permalänk
Master of Overkill

Tanka ner alla nyaste drivare via annan dator eller om du kan via datorn du kör nu.
Kör aldrig moderkortsdrivarna som kommer med moderkortet.
Testa kör 1 ram sticka.
Testa ta bort XMP i bios dvs överklock
Höj volt på ram med 0.1
Installera om windows på annan disk ifall du har.
Byt plats på GPUn
Kör bara iGPU för utesluta PCI slot problem eller GPUn

Kör alla windows update innan du lägger på drivrutiner.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har du aktiverat XMP i Bios? Känns som en minnesinställning som inte är klockren(pun intended).

Om du har någon "automagisk överklockare" i BIOS som är ställd på Extreme / Turbo - så kan det vara läge att sänka den till "normal" eller så

mvh Lazze

Ja, något vajsing är det!

Nu har jag testat de flesta utav alla era tips iaf och lyckats lokalisera problemet.

Jag har ställt in allt i bios, och gjort en ominstallation på windows. Lagt in alla nya drivrutiner utan o använda dom från skivan.

Efter att jag installerade moderkortet så gick allt bra.

Problemet kommer så fort jag har installerat nätverket..

Drar jag ut sladden igen. Så fungerar allt helt felfritt. Men så fort jag kopplar in den igen så fryser datorn på under tre sekunder?

Windows update går inte o köra med när det är såhär.

Går jag in i felsäkert läge och surfar runt där, så går du hur bra som helst.. Däremot går det inte därifrån o köra något windows update.

Jag har alltså en dator nu som fryser så fort jag kopplar upp mig emot internet?

Permalänk

Vad för nåt kopplar du in nätverkssladden i på motsatt sida? Är det en dator, ny eller gammal router, switch eller dylikt?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

spontant låter det nästan som det blir en ARP loop eller något annat. kontrollera så kalbarna sitter som de skall

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Vad för nåt kopplar du in nätverkssladden i på motsatt sida? Är det en dator, ny eller gammal router, switch eller dylikt?

Det är telia routern. Uttaget från moderkortet är ett 2.5G. Tänkte att jag skulle passa på att pröva något nytt!

Ingen wifi på den här vad jag vet om.

Permalänk

Låter som nån form av timeout sker. Finns det fler än 1st LAN uttag och 1st WAN-uttag på din Teliarouter? Om det finns, testa koppla in kabeln i något av de andra LAN-uttagen om det inte redan gjorts.
Fortsätter felet så undrar jag nästan om du inte skulle behöva testköra en annan router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Låter som nån form av timeout sker. Finns det fler än 1st LAN uttag och 1st WAN-uttag på din Teliarouter? Om det finns, testa koppla in kabeln i något av de andra LAN-uttagen om det inte redan gjorts.
Fortsätter felet så undrar jag nästan om du inte skulle behöva testköra en annan router.

Fan vad fint! Det ska jag pröva med!

Ja, jag börjar misstänka nu att nätverket flödas på något vänster... O att när den har gjort det så går den igenom någon lite mindre power surge någonstans.

Permalänk

Timeout är lite skevt ordval men nånting sänker definitivt LAN.
Hade du en äldre dator innan ihop med samma router möjligtvis eller inget av dessa alls?
Men de här kan likaväl ha med moderkortet att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Timeout är lite skevt ordval men nånting sänker definitivt LAN.
Hade du en äldre dator innan ihop med samma router möjligtvis eller inget av dessa alls?

Jag hade en dator tills nätagget på den brann. Sedan dess har jag suttit på min xbox o lirat. Samma router på båda.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är svårt att få hem, men du kanske har någon vän i närheten som kan hjälpa till, men jag hade testat att fixa en usb med ett os du kan boota direkt från stickan, och se om du upplever samma problem där, för att kunna avgöra om det är windows installationen som är kaputt eller ej. Testa att göra lite filskrivningar, ramminnen, cpu etc.

Skulle jag slänga ur mig en gissning bara så är det windows/drivrutiner som ställer till det. Testa boota i felsäkert läge och se om samma problem uppstår.

Permalänk
Medlem

Sjukt jobbigt och irriterande det här.

Jag fick det o fungera i ungefär en halvtimme häromdagen efter att jag installerade MSI Dragon Center. (Vilket verkade lägga in lite missade drivrutiner. Samt fixa några inställningar som jag inte har en aning om vilka det är)
Plus att jag samtidigt höll på o pilla runt med o lägga till o ta bort ram minnen.

Sen krashade den efter ett tag och påbörjade samma gamla beteende igen.

Jag tror att det har med någon inställning i BIOS att göra. Vilket gör att CPU eller något överklockas i bakgrunden även fast jag kör med original inställningarna.

Någon som har några idéer på vilka inställningar till typ processor o strömförsörjning som man borde ställa in?

Permalänk
Medlem

Nu har jag prövat att stänga av hyper-threading och den har nu varit vid liv i en hel timme..

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig? Glömde helt bort tråden och livet på SweC en stund under sommaren *oops*.

Det är inte så att du har installerat Killer Network drivrutiner? Har inget gott att säga om dom även under pistolhot och rek. att man kör på Windows default driver för nätverket om det är möjligt för dig.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2