3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Tur att man fått Elgigantens support att bekräfta och lova leverans av kortet för introduktionspriset + ytterligare prisavdrag pga att de gav så felaktig information ang. leverans i början (innan de slutade skicka SMS). Jag har dokumenterat både chattlogg, bilder och spelade även in med Nvidia GeForce Experience. Och även följt upp det några gånger efter, som också de dokumenterats.

Jag godkände det som personen jag chattade med föreslog för mig, dvs en accept och ingånget avtal med Elgiganten som juridisk person. Sedan om den personen på supporten hade behörighet att ingå ett sådant avtal å Elgigantens vägar eller inte är frågan. Jag skulle gissa att vanliga chattsupporten enbart har befogenhet att göra vissa avtal. Har personen som lovat leverans och pris inte haft denna behörighet så får Elgiganten begära betalning av denna person för summan som sträcker sig över dennes befogenhet. Vid tillfället var priserna inte så här galna så jag ingick avtalet med Elgiganten som juridisk person i god tro.

Och det ligger väldigt långt bort att åberopa force majeure vid det här laget, då pandemin redan hade härjat runt 9 månader vid min beställning. Speciellt då force majeure i Sverige bedöms väldigt restriktivt. Vidare trädde avtalet i kraft långt efter att pandemin var konstaterad (och dessutom följts upp och stämts av 3-4 gånger efter, senast i slutet av februari/början av mars 2021). Så det går inte riktigt för dem att påstå att det bör räknas som något oförutsett, snarare är det något som är väldigt förutsägbart med långvarig rippel-effekt. Avslutningsvis har Sverige inga force majeure-lagar utan det är enligt Elgigantens köpvillkor som det då skall bedömas, och det väldigt restriktivt i svenska domstolar.

Så om det fortfarande finns folk där ute som har beställning med intro-pris föreslår jag att kontakta butikens support och stämma av att ordern ligger kvar för det priset, men är försenad och markera att du godkänner de förutsättningarna – och dokumentera detta ordentligt.

Jag är inte jurist, men det är så här jag minns det från affärsjuridik- och företagsekonomikurser jag gått. Det skulle vara trevligt och intressant om någon med lite högre utbildning inom juridik kan ge sin syn på saken.

</jag-kan-inte-sova-rant>

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

En fråga till alla er som väntar och kämpar i denna tråd, kan man ens ställa sig i kö hos någon leverantör idag?
Om jag är beredd att vänta i 1 år på en specifik modell, hur gör jag då?

Jag får intrycket av att inga butiker vill ens ha en kö då det innebär extra administration.

Jag skulle inte rekommendera att (försöka) beställa ett kort idag då de är otroligt högt prissatta. Som exempel så kostade mitt Asus RTX 3080 TUF OC 9199kr när jag la orden (jag väntade på tester och resultat innan jag bestämde mig) och det är en höjning med ca 1500kr (minns inte exakt vad intro. låg på) från introduktionspriset. Idag ligger samma kort ute för 11999kr.

Så nej beställ inte. Vänta på nästa generation istället.

Visa signatur

DELETE, DELETE! ..hmm, typing delete does not delete.

Permalänk

verkar ha kö system

Skrivet av nihilist71:

En fråga till alla er som väntar och kämpar i denna tråd, kan man ens ställa sig i kö hos någon leverantör idag?
Om jag är beredd att vänta i 1 år på en specifik modell, hur gör jag då?

Jag får intrycket av att inga butiker vill ens ha en kö då det innebär extra administration.

elektronikwebben.se kan man ställa sig på kö men har aldrig handlat där så vet inte om man får nått.

Permalänk
Skrivet av holmen1911:

Jag skulle inte rekommendera att (försöka) beställa ett kort idag då de är otroligt högt prissatta. Som exempel så kostade mitt Asus RTX 3080 TUF OC 9199kr när jag la orden (jag väntade på tester och resultat innan jag bestämde mig) och det är en höjning med ca 1500kr (minns inte exakt vad intro. låg på) från introduktionspriset. Idag ligger samma kort ute för 11999kr.

Så nej beställ inte. Vänta på nästa generation istället.

ett asus tuf 3080 oc låg på 7990:- vid releasen och ett icke oc låg på 7825:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Till exempel komplett här som ljugit sedan release av korten, och varit helt tillslutna med information.
Om jag tolkar dethär citatet rätt så låter det som att komplett har levererat ASUS TUF NON-OC varje månad men i små kvantiteter, och vad menas med en backlog?
Jag beställde ett kort ungeffär 15 minuter efter release, och har fortfarande inte fått nått? men andra som beställt efter mig har fått sina? eller vad händer?

Väntar också på 3080 som jag beställde från komplett på releasedagen. Antar att dom valt att inte offentliggöra sin kö på grund av att det är mycket enklare kan justera och prioritera om i kön efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggenras:

ett asus tuf 3080 oc låg på 7990:- vid releasen och ett icke oc låg på 7825:-

OT:

Finns 3080 Strix OC för en billig peng på Tradera... enligt annonsen "Har en Asus RTX 3080 Strix till salu för det rätta priset."

27.500:-

Mår så jävla illa när folk utnyttja detta och hoppas verkligen inte det blir sålt för det priset.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av holmen1911:

Jag skulle inte rekommendera att (försöka) beställa ett kort idag då de är otroligt högt prissatta. Som exempel så kostade mitt Asus RTX 3080 TUF OC 9199kr när jag la orden (jag väntade på tester och resultat innan jag bestämde mig) och det är en höjning med ca 1500kr (minns inte exakt vad intro. låg på) från introduktionspriset. Idag ligger samma kort ute för 11999kr.

Så nej beställ inte. Vänta på nästa generation istället.

Frågan är väl om nästa generation kommer ha samma "introduktionspris" balett dock? Trenden är ju att priserna går upp på grafikkort även om man bara tittar på tillverkarnas grundpriser. Introduktionspriserna var väl aldrig riktigt realistiska egentligen, och gav som jag förstått det väldigt dåliga marginaler för partnertillverkare? Tycker 12k är ett ganska rimligt pris på en 3080 i dagsläget ändå..

Om det blir en riktigt hård krasch på GPU marknaden pga att gpu-mining blir helt olönsamt och massor av begagnade sådana kort dränker ut marknaden precis timeat med 40xx släppet kanske?

Det kan bli ännu värre också, snart kanske vi har ett skynet ai som köper upp alla kort för att göra sig själv smartare istället ifall ai trenden slår igenom på allvar.

Permalänk
Skrivet av Loddgrimner:

Frågan är väl om nästa generation kommer ha samma "introduktionspris" balett dock? Trenden är ju att priserna går upp på grafikkort även om man bara tittar på tillverkarnas grundpriser. Introduktionspriserna var väl aldrig riktigt realistiska egentligen, och gav som jag förstått det väldigt dåliga marginaler för partnertillverkare? Tycker 12k är ett ganska rimligt pris på en 3080 i dagsläget ändå..

Om det blir en riktigt hård krasch på GPU marknaden pga att gpu-mining blir helt olönsamt och massor av begagnade sådana kort dränker ut marknaden precis timeat med 40xx släppet kanske?

många som kör mining har redan byggt upp en buffert och kan köra i förlust i ett år eller två bara för att tjäna in det med råge när kursen vänder igen så jag tvekar på att speciellt många mining kort kommer finnas på marknaden även efter en cryto krash. desutom vill troligen miners inte sälja korten som kom före cryto sprärren eftersom dom kommer vara väldigt eftertraktade.
min gissning iaf

Permalänk
Webhallen
Skrivet av mattemaz:

Ingen som hört eller fått nått Asus 3080 TUF OC ifrån @webhallen den senaste månaden?

Saknar Patriks uppdateringar.
Börjar bli orolig nu om man tappar min plats i kön när man är så nära att kanske få ett kort:/

You have summond me, har försökt hålla ett öga i tråden men mycket som sker på Config just nu så har inte haft huvudet helt i matchen, jag ser till att uppdatera TUF och STRIX 3080 köerna idag!

Då Staffan lobbade in mig på forumet lika snävt som en inte ont anande pokémon i sin boll så ber jag om ursäkt för att jag inte kollar igenom den långa randiga tailen av inlägg, men av det jag skumläst så kan jag säga som så:

Ni som har orders på kort som ev får LHR versioner behöver ej oroa sig, kan ej gå in på detalj förrän mer saker blir klara men något löser vi

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

You have summond me, har försökt hålla ett öga i tråden men mycket som sker på Config just nu så har inte haft huvudet helt i matchen, jag ser till att uppdatera TUF och STRIX 3080 köerna idag!

Då Staffan lobbade in mig på forumet lika snävt som en inte ont anande pokémon i sin boll så ber jag om ursäkt för att jag inte kollar igenom den långa randiga tailen av inlägg, men av det jag skumläst så kan jag säga som så:

Ni som har orders på kort som ev får LHR versioner behöver ej oroa sig, kan ej gå in på detalj förrän mer saker blir klara men något löser vi

/Patrik

Hade tänkt ringa till kundtjänst i eftermiddag för att fråga hur det kommer att se ut kring de nya LHR korten. Om man får behålla sin plats samt pris. Eller om man är så illa tvungen att sitta på lådan och göra en ny beställning till "ockerpriser".

Men jag tar o väntar o hoppas det kan komma nån mer information framåt det är lite mer klart hos er. Du har lyckats lugna mig lite iallafall och uppskattar verkligen uppdateringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

[...]

Jag godkände det som personen jag chattade med föreslog för mig, dvs en accept och ingånget avtal med Elgiganten som juridisk person. Sedan om den personen på supporten hade behörighet att ingå ett sådant avtal å Elgigantens vägar eller inte är frågan. Jag skulle gissa att vanliga chattsupporten enbart har befogenhet att göra vissa avtal. Har personen som lovat leverans och pris inte haft denna behörighet så får Elgiganten begära betalning av denna person för summan som sträcker sig över dennes befogenhet. Vid tillfället var priserna inte så här galna så jag ingick avtalet med Elgiganten som juridisk person i god tro.

[...]

Inleder med att jag inte är jurist, har ynka 15hp juridik i bagaget.

Du är ju i god tro gällande priset (och där lär du få rätt, om FM överskrider befogenhet och priset var rimligt när ni skrevs vid). Är dock inte säker att du är i god tro gällande behörighet eftersom du själv skriver att du gissar att supporten inte har behörighet att ingå den typen av avtal som ni slutit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

You have summond me, har försökt hålla ett öga i tråden men mycket som sker på Config just nu så har inte haft huvudet helt i matchen, jag ser till att uppdatera TUF och STRIX 3080 köerna idag!

Då Staffan lobbade in mig på forumet lika snävt som en inte ont anande pokémon i sin boll så ber jag om ursäkt för att jag inte kollar igenom den långa randiga tailen av inlägg, men av det jag skumläst så kan jag säga som så:

Ni som har orders på kort som ev får LHR versioner behöver ej oroa sig, kan ej gå in på detalj förrän mer saker blir klara men något löser vi

/Patrik

Yeey! LHR version spelar inte mig någon roll så om det slutas tillverkas vanliga, då jag endå inte minear utan endast är ute för spelupplevelse.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

You have summond me, har försökt hålla ett öga i tråden men mycket som sker på Config just nu så har inte haft huvudet helt i matchen, jag ser till att uppdatera TUF och STRIX 3080 köerna idag!

Då Staffan lobbade in mig på forumet lika snävt som en inte ont anande pokémon i sin boll så ber jag om ursäkt för att jag inte kollar igenom den långa randiga tailen av inlägg, men av det jag skumläst så kan jag säga som så:

Ni som har orders på kort som ev får LHR versioner behöver ej oroa sig, kan ej gå in på detalj förrän mer saker blir klara men något löser vi

/Patrik

Woop, nånstans mellan 1-29 ligger jag (eller ja, 2-29, eftersom jag inte har tiden på nr 1). Sakta, sakta går det

Skönt att se dig/er här dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

You have summond me, har försökt hålla ett öga i tråden men mycket som sker på Config just nu så har inte haft huvudet helt i matchen, jag ser till att uppdatera TUF och STRIX 3080 köerna idag!

Då Staffan lobbade in mig på forumet lika snävt som en inte ont anande pokémon i sin boll så ber jag om ursäkt för att jag inte kollar igenom den långa randiga tailen av inlägg, men av det jag skumläst så kan jag säga som så:

Ni som har orders på kort som ev får LHR versioner behöver ej oroa sig, kan ej gå in på detalj förrän mer saker blir klara men något löser vi

/Patrik

Jah bless! Saknat dig!

EDIT: Ser ut som att ni gjort en miss eller glömt mig

För Strix OC står det "8-7 dec : 1-100"
Min beställning är gjord 27e november

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Jagers:

Så du menar att jag är bland dem sista 5 som beställde ett 3090 tuf non-oc när jag beställde 15 min efter release ? eftersom du säger att backloggen kan räknas på en hand, min högra hand har visserligen 4 fingrar och vissa föds med 6-7 fingrar men jag utgår ifrån att du menar att ni har 5 st beställningar kvar att leverera, så varför har då webhallen "50 st" som "backlog" och som nån annan skrev "alla sidor har 1000 beställningar på det kortet" osv.

Ja det stämmer, du var en av de sista att beställa. Vi har 4 beställningar på Komplett.se som väntar på ett kort och du är en av dom. Att Webhallen, som du säger, har 50st i backlog/kö beror enkelt på att de inte fått in tillräckligt många kort från sin leverantör för att matcha efterfrågan hos dem. Observera att webhallens inköpskanaler och varulager inte är samma som Kompletts. Webhallen och komplett är 2 separata bolag med separata lager.
Tilläggas bör är att vår kö just nu är 4st men att vi redan betat av alla som var innan dess, så totalt antal beställningar på detta och många andra kort är långt över 4st.

Skrivet av bogg:

Vart skriver dom att de har en backlog som går räkna på en hand?

Ah, jag ser det nu. Men det kan ju vara att han menar att det är kort de inte fått något preliminärt datum på öht, dvs inte en backlog på icke skickade kort utan en backlog på kort de inte fått verifierade av ASUS än

Skrivet av Henkezd:

Kan ju menas som backlog gällande artikelrader/SKU
Dvs att kanske 5 SKU:er fortfarande är brist på, och inte att det är faktiskt 5 stycken kort. 😊

Backlog kan likställas med orderkö. Sedan kan vi ha olika leveransdatum för delar av kön. Här har i en liten djupdykning i hur det fungerar: #18710112

Skrivet av The man swe 90:

Nu börjar jag faktiskt bli lite lack ändå Asus 3080 TUF Icke OC kort om de kommer in i mycket mindre mängder så borde väl ändå kortet ersättas med ett 3080 OC kort om man väntat sedan releasen. Nu har man flyttat ordern från den 3 juni till Beställd, förväntas i lager 3 september 2021, 1 st.

Det har flyttas 5 gånger sedan releasen nu och varför ska man få ett datum om man inte ens vet att ens order ingår i den leverans som kommer då till lagret.

Med andra ord så är datumet en indikation när liknande kort kommer in till lagret sen om det är 1 kort eller 100 de är skitsamma. Då systemet inte känner av ifall ens bokning omfattas av den leverans som förväntas. Antingen har Komplett ett skit dåligt ordersystem, eller så har Asus ljugit om varje mängd förväntad leverans. Kan köpa att man inte vet exakt men det är nu 5 gången leveransdatumet flyttas.

Jag tänker då aldrig handla något på komplett igen blir Inet enbart.

Ja, vi ersätter redan "Non OC" med OC. Kolla bakåt i tråden eller här #19069103

Preliminära leveransdatum är just preliminära. När vi saknar tillförlitlig info så estimerar vi efter bästa förmåga när vi tror att vi kan får kort från leverantören, vilket baserat på flera olika parametrar. Som konstaterats tidigare i denna tråden så blir informationen mindre precis ju längre fram i tiden man kommer. Här kan läsa mer om hur leveranstider och beställningar fungerar #18710112
Har du ytterligare frågor så ska vi försöka besvara dom.

Skrivet av The man swe 90:

Jag kommer fortfarande vara skeptisk till Komplett gör någon form av åtgärd. Men vi får väl se vad som händer, jag har faktiskt inte orkat följa denna tråd i detalj men verkar inte vara någon enorm mängd som fått den behandling?

Vi har betat av hundratals beställningar men långt i från alla kunder hänger på Sweclockers och srkiver om det.

Skrivet av knottem:

Jo skulle inte rekommendera komplett för köp, beställde 15:02 (blev "registrerad" 15:25 av deras sajt) och nu är kortet beräknat till 3 september. Skönt att leverans utan direkta uppdateringer kommer troligtvis bli över 1 år.

Skrivet av The man swe 90:

15:39 har jag enligt deras system så man nog säga rätt säkert att det förmodligen inte kommer bli några kort.
Ska höra vad konsumentombudsmannen säger kring sådana här ärenden.

Alla beställningar hanteras i följd enligt ordernummer. När ett ordernummer genererats av vår webshop, som är den snabbaste länken i kedjan, så skickas det till vårt affärssystem för bearbetning och bekräftelse. Detta tar lite längre tid men när affärssystemet registrerat din beställning så noteras denna tidpunkt på din order som “Beställt: datum och klockslag” Detta är alltså inte den tid du slutföde beställningen, utan när orden blev bekräftad i våra system.

Skrivet av dblade:

Väntar också på 3080 som jag beställde från komplett på releasedagen. Antar att dom valt att inte offentliggöra sin kö på grund av att det är mycket enklare kan justera och prioritera om i kön efter behov.

Nej där har du fel.

För allmän info, ni har väl inte missat vår FAQ? Den besvarar förhoppningsvis många av frågorna ni har
https://www.komplett.se/kundservice/frakt-och-leverans/faq-le...

Avslutningsvis. Vi vet att det är frustrerande att vänta och detta är en extremt tråkig situation med kretsbrist, långa väntetider och osäkra leveransdatum. Vi gör ständigt vårt bästa för att hålla leveransdatum uppdaterade och arbetar aktivt med att få ut så många 3080-kort som möjligt. Ett initiativ är att vi nu löser befintliga köer med andra kort som har högre tillgång.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Inaktiv

Nu kommer nästa stora event. 3080ti! Har det kommit någon tid för officiellt släpp?

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på hur de som säljer 3080 på tex tradera får tag på sina kort före det sinar ju aldrig där känns det som. Har man suttit på kort sen i förra året och släpper dessa nu eller är det bara pure luck som gör att säljarna hittar kort.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Jag är mest nyfiken på hur de som säljer 3080 på tex tradera får tag på sina kort före det sinar ju aldrig där känns det som. Har man suttit på kort sen i förra året och släpper dessa nu eller är det bara pure luck som gör att säljarna hittar kort.

Många är scalpers som köper kort på tex proshop eller liknande sidor så fort de kommer upp, vissa går förbi själva webbsidan och lägger ordern då inom sekunder från att de blir tillängliga på sidorna. Ofta så snabbt att det tar några sekunder innan ordern är genomförd och alla tillängliga kort i lager tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag är mest nyfiken på hur de som säljer 3080 på tex tradera får tag på sina kort före det sinar ju aldrig där känns det som. Har man suttit på kort sen i förra året och släpper dessa nu eller är det bara pure luck som gör att säljarna hittar kort.

Dom som gör detta, beställde från flera sidor och väntar helt enkelt tills det kommer, beställer mot faktura så dom inte ligger ute med pengarna.

Var en kille på Tradera som försökte sälja ett 3080 TUF för UNDER lanseringspriset på 7825 kr, åkte dit för scam då han enbart ville ha betalt via swish = varningssignal deluxe.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

Många är scalpers som köper kort på tex proshop eller liknande sidor så fort de kommer upp, vissa går förbi själva webbsidan och lägger ordern då inom sekunder från att de blir tillängliga på sidorna. Ofta så snabbt att det tar några sekunder innan ordern är genomförd och alla tillängliga kort i lager tar slut.

Då är det mjukvara som hjälper till alltså, men frågan kvarstår ju, har inte proshop också köer som måste tilldelas först innan det släpps kort för "allmänheten"?

Skrivet av IceKey:

Dom som gör detta, beställde från flera sidor och väntar helt enkelt tills det kommer, beställer mot faktura så dom inte ligger ute med pengarna.

Var en kille på Tradera som försökte sälja ett 3080 TUF för UNDER lanseringspriset på 7825 kr, åkte dit för scam då han enbart ville ha betalt via swish = varningssignal deluxe.

Som sagt ovan, har inte "alla" sidor kösystem? eftersom det är folk som väntat sen release här inne redan och som även de beställt från "alla" leverantörer så borde tillgången på tradera sjunka men det är ju en strid ström hela tiden där.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ni som har orders på kort som ev får LHR versioner behöver ej oroa sig, kan ej gå in på detalj förrän mer saker blir klara men något löser vi

/Patrik

Nu blev man nyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Då är det mjukvara som hjälper till alltså, men frågan kvarstår ju, har inte proshop också köer som måste tilldelas först innan det släpps kort för "allmänheten"?

Som sagt ovan, har inte "alla" sidor kösystem? eftersom det är folk som väntat sen release här inne redan och som även de beställt från "alla" leverantörer så borde tillgången på tradera sjunka men det är ju en strid ström hela tiden där.

Finns 3080 och 3090 FE på tradera för 25 000 respektive 30 000 som lades ut nyligen. Rätt saftigt med tanke på vad korten lanserades för.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Finns 3080 och 3090 FE på tradera för 25 000 respektive 30 000 som lades ut nyligen. Rätt saftigt med tanke på vad korten lanserades för.

Precis, det är just hur de som säljer där får tag på sina kort då "alla" leverantörer har köer som borde få tilldelning innan det går ut kort till vanlig försäljning. Själv hade jag turen att kunna nypa ett 3080 FE för 7825:- eller vad man gav då.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Precis, det är just hur de som säljer där får tag på sina kort då "alla" leverantörer har köer som borde få tilldelning innan det går ut kort till vanlig försäljning. Själv hade jag turen att kunna nypa ett 3080 FE för 7825:- eller vad man gav då.

Samma här, 3080 TUF på lanseringsdagen från Elgiganten, kom 2 veckor efter beställning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jagers:

Men kan du confirma att ASUS har tillverkat ett enda ASUS 3080 och 3090 TUF NON-OC sedan dem korten som fanns vid release? för såvitt jag kan se så har det inte tillverkats ett enda kort fram tills nu(verkar som att tillverkningen dragit igång nu)

ja de kan jag confirma. Vi har levererat TUF 3080 non-oc till Norden i princip varje/varannan vecka hela detta året. Men sen de vi får fördelas på alla länder i Norden och sen finns det ju många butiker i varje land. Sen har i princip alla butiker långa kölistor så jag förstår att det upplevs som att det inte rör sig snabbt.

Permalänk
Skrivet av Jtok:

Nu blev man nyfiken!

3080 LHR + Antminer? 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Men kan du confirma att ASUS har tillverkat ett enda ASUS 3080 och 3090 TUF NON-OC sedan dem korten som fanns vid release? för såvitt jag kan se så har det inte tillverkats ett enda kort fram tills nu(verkar som att tillverkningen dragit igång nu)

Jag har ett 3090 TUF NON-OC. Fran Proshop 13/4 for 17k NOK. Med tanke pa priset tror jag det var en av de forsta (om inte forsta) batchen Proshop fick.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Kan LHR korten på något sätt "råka" begränsa prestanda i andra fall förutom mining? Typ framtida spel eller typ några procent lägre i vissa situationer?

Alltså är det helt säkert att LHR endast påverkar mining och absolut ingenting annat?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Men kan du confirma att ASUS har tillverkat ett enda ASUS 3080 och 3090 TUF NON-OC sedan dem korten som fanns vid release? för såvitt jag kan se så har det inte tillverkats ett enda kort fram tills nu(verkar som att tillverkningen dragit igång nu)

Vore spännande om de inte gjort det för i sådant fall satt Webhallen på mitt kort i 6 månader innan de behagade skicka ut det. Jag tror snarare att faktumet att kön fortsatt betas av där på både OC och Non-OC korten hela tiden tyder på att ASUS faktiskt tillverkat korten. Det vore som sagt konstigt om webhallen eller någon annan mellanhand istället valt att sitta på hundratals kort i flera veckor bara på ren jävulskap.

Permalänk
Medlem

Gamingprestanda-skillnaden mellan 3080 och 3090 är ganska låg sist jag kollade. Vart är det tänkt att 3080Ti ska ligga?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz