Skrivet av Jagers:
Så du menar att jag är bland dem sista 5 som beställde ett 3090 tuf non-oc när jag beställde 15 min efter release ? eftersom du säger att backloggen kan räknas på en hand, min högra hand har visserligen 4 fingrar och vissa föds med 6-7 fingrar men jag utgår ifrån att du menar att ni har 5 st beställningar kvar att leverera, så varför har då webhallen "50 st" som "backlog" och som nån annan skrev "alla sidor har 1000 beställningar på det kortet" osv.
Ja det stämmer, du var en av de sista att beställa. Vi har 4 beställningar på Komplett.se som väntar på ett kort och du är en av dom. Att Webhallen, som du säger, har 50st i backlog/kö beror enkelt på att de inte fått in tillräckligt många kort från sin leverantör för att matcha efterfrågan hos dem. Observera att webhallens inköpskanaler och varulager inte är samma som Kompletts. Webhallen och komplett är 2 separata bolag med separata lager.
Tilläggas bör är att vår kö just nu är 4st men att vi redan betat av alla som var innan dess, så totalt antal beställningar på detta och många andra kort är långt över 4st.
Skrivet av bogg:
Vart skriver dom att de har en backlog som går räkna på en hand?
Ah, jag ser det nu. Men det kan ju vara att han menar att det är kort de inte fått något preliminärt datum på öht, dvs inte en backlog på icke skickade kort utan en backlog på kort de inte fått verifierade av ASUS än
Skrivet av Henkezd:
Kan ju menas som backlog gällande artikelrader/SKU
Dvs att kanske 5 SKU:er fortfarande är brist på, och inte att det är faktiskt 5 stycken kort. 😊
Backlog kan likställas med orderkö. Sedan kan vi ha olika leveransdatum för delar av kön. Här har i en liten djupdykning i hur det fungerar: #18710112
Skrivet av The man swe 90:
Nu börjar jag faktiskt bli lite lack ändå Asus 3080 TUF Icke OC kort om de kommer in i mycket mindre mängder så borde väl ändå kortet ersättas med ett 3080 OC kort om man väntat sedan releasen. Nu har man flyttat ordern från den 3 juni till Beställd, förväntas i lager 3 september 2021, 1 st.
Det har flyttas 5 gånger sedan releasen nu och varför ska man få ett datum om man inte ens vet att ens order ingår i den leverans som kommer då till lagret.
Med andra ord så är datumet en indikation när liknande kort kommer in till lagret sen om det är 1 kort eller 100 de är skitsamma. Då systemet inte känner av ifall ens bokning omfattas av den leverans som förväntas. Antingen har Komplett ett skit dåligt ordersystem, eller så har Asus ljugit om varje mängd förväntad leverans. Kan köpa att man inte vet exakt men det är nu 5 gången leveransdatumet flyttas.
Jag tänker då aldrig handla något på komplett igen blir Inet enbart.
Ja, vi ersätter redan "Non OC" med OC. Kolla bakåt i tråden eller här #19069103
Preliminära leveransdatum är just preliminära. När vi saknar tillförlitlig info så estimerar vi efter bästa förmåga när vi tror att vi kan får kort från leverantören, vilket baserat på flera olika parametrar. Som konstaterats tidigare i denna tråden så blir informationen mindre precis ju längre fram i tiden man kommer. Här kan läsa mer om hur leveranstider och beställningar fungerar #18710112
Har du ytterligare frågor så ska vi försöka besvara dom.
Jag kommer fortfarande vara skeptisk till Komplett gör någon form av åtgärd. Men vi får väl se vad som händer, jag har faktiskt inte orkat följa denna tråd i detalj men verkar inte vara någon enorm mängd som fått den behandling?
Vi har betat av hundratals beställningar men långt i från alla kunder hänger på Sweclockers och srkiver om det.
Skrivet av knottem:
Jo skulle inte rekommendera komplett för köp, beställde 15:02 (blev "registrerad" 15:25 av deras sajt) och nu är kortet beräknat till 3 september. Skönt att leverans utan direkta uppdateringer kommer troligtvis bli över 1 år.
15:39 har jag enligt deras system så man nog säga rätt säkert att det förmodligen inte kommer bli några kort.
Ska höra vad konsumentombudsmannen säger kring sådana här ärenden.
Alla beställningar hanteras i följd enligt ordernummer. När ett ordernummer genererats av vår webshop, som är den snabbaste länken i kedjan, så skickas det till vårt affärssystem för bearbetning och bekräftelse. Detta tar lite längre tid men när affärssystemet registrerat din beställning så noteras denna tidpunkt på din order som “Beställt: datum och klockslag” Detta är alltså inte den tid du slutföde beställningen, utan när orden blev bekräftad i våra system.
Skrivet av dblade:
Väntar också på 3080 som jag beställde från komplett på releasedagen. Antar att dom valt att inte offentliggöra sin kö på grund av att det är mycket enklare kan justera och prioritera om i kön efter behov.
Nej där har du fel.
För allmän info, ni har väl inte missat vår FAQ? Den besvarar förhoppningsvis många av frågorna ni har
https://www.komplett.se/kundservice/frakt-och-leverans/faq-le...
Avslutningsvis. Vi vet att det är frustrerande att vänta och detta är en extremt tråkig situation med kretsbrist, långa väntetider och osäkra leveransdatum. Vi gör ständigt vårt bästa för att hålla leveransdatum uppdaterade och arbetar aktivt med att få ut så många 3080-kort som möjligt. Ett initiativ är att vi nu löser befintliga köer med andra kort som har högre tillgång.
//Erik