Permalänk
Skrivet av Vash:

Kan man verkligen säga att de är ont om kort när halva försäljningen sker i andra hand.... Folk råkar ju få hem 2 - 3 kort och byter från 3080 till 6800xt och sen tillbaka till 3080ti. Man beställer kort bara för å testa om man fick ett och sen blir å sälja i andra hand när man kommer på att man inte behöver kortet. Man ser de ju hela tiden på forumet och mängden annonser med precis den förklaringen dyker upp varje dag. Tror dagens köp nu betala senare metoder i kombination av att man hela tiden vill ha något nytt är ett större problem än mining.

Det är nog mest folk som köpte av scalpers som lyckas få tag i kort till synes så lätt. Dvs betalat 20-25k för ett 3080ti. För normala priser är det helt omöjligt även om man hänger på låset, det var väldigt tydligt med 3080 ti lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Är det någon som har sett hur många blocket annonser som ligger ute?
Får det till 9 st i Stockholm…

Jisses vilka jubelidioter… fattar dom inte att folk lägger 26k på ett nytt 3090 istället för ett 3080ti?

Underskatta inte idiotin hos köpare på blocket. Helt sjuka deals som görs där

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Underskatta inte idiotin hos köpare på blocket. Helt sjuka deals som görs där

3080ti är ju ett nyare kort, vilket antagligen räcker för en liten grupp (med dålig koll eller vill testa, struntar helt i pengarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jisses vilka jubelidioter… fattar dom inte att folk lägger 26k på ett nytt 3090 istället för ett 3080ti?

Klart man hellre skulle köpa ett 3090 till det priset men finns väl inte att få tag på?

Permalänk
Medlem

Tittar man på tradera så verkar scalpers faila

Sett några avslutade utan bud, även att de "endast" ligger någon tusenlapp över inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Kan man verkligen säga att de är ont om kort när halva försäljningen sker i andra hand.... Folk råkar ju få hem 2 - 3 kort och byter från 3080 till 6800xt och sen tillbaka till 3080ti. Man beställer kort bara för å testa om man fick ett och sen blir å sälja i andra hand när man kommer på att man inte behöver kortet. Man ser de ju hela tiden på forumet och mängden annonser med precis den förklaringen dyker upp varje dag. Tror dagens köp nu betala senare metoder i kombination av att man hela tiden vill ha något nytt är ett större problem än mining.

En förklaring är också att man har typ noll sekunder på sig att överväga om man vill köpa till aktuellt pris. Jag bara spammade för chans att ens få ett. Nu fick jag ett kort som var mycket dyrare än rek pris och klart mer än vad jag är beredd att lägga.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Klart man hellre skulle köpa ett 3090 till det priset men finns väl inte att få tag på?

En del kanske tror att kortet är gjort i titanium och tycker det låter coolare än en 0.3% högre siffra? Haha

Sen lägger man väl ett högt pris först och hoppas alla kort under tar slut också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jisses vilka jubelidioter… fattar dom inte att folk lägger 26k på ett nytt 3090 istället för ett 3080ti?

Tänker lite så också.
Och i förlängningen så blir kanske tankegången.
"jag betalar inte det för ett 3080, då kan jag köpa ett 3080 ti".
Och samma sak med 3080 ti gentemot 3090.

Vet vi förresten om LHR varianterna av 3070 och 3080 anlänt till Sverige ännu?
Det vi ser är kanske början på slutet 😊

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Klart man hellre skulle köpa ett 3090 till det priset men finns väl inte att få tag på?

När jag satt och letade efter grafikkort, innan jag hittade mitt 3070 kort förra månaden så såg jag väldigt många 3090 i lager på olika hemsidor. Så har man tålamodet och pengarna att köpa ett så kan man nog rätt lätt hitta ett genom att bara trycka f5 på några hemsidor lite då och då. Inte så att dom tar slut på några minuter liksom.

Sen kan jag ju absolut ej rekommendera att köpa ett sånt överdrivet grafikkort

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag tror följande kommer att hända.

Skalpers kommer inte lyckas sälja kortet så de kommer att lämna tillbaka det till butiken.

Väl inne i butiken så kommer priset att reduceras och när de ”märker” att de inte flyger av hyllorna så kommer priset att sänkas ännu mer.

Tror vi kommer landa på samma pris som för vanliga 3080 (då det går att mina på vanliga kortet).

Jul/aug
Är priset 14/15k för ett 3080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag tror följande kommer att hända.

Skalpers kommer inte lyckas sälja kortet så de kommer att lämna tillbaka det till butiken.

Väl inne i butiken så kommer priset att reduceras och när de ”märker” att de inte flyger av hyllorna så kommer priset att sänkas ännu mer.

Tror vi kommer landa på samma pris som för vanliga 3080 (då det går att mina på vanliga kortet).

Jul/aug
Är priset 14/15k för ett 3080ti.

låter extremt otroligt tyvärr
kan redan bryta crypto med vissa algoritmer på rtx 3080ti som går förbi spärren så det gick la sådär med det.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

låter extremt otroligt tyvärr
kan redan bryta crypto med vissa algoritmer på rtx 3080ti som går förbi spärren så det gick la sådär med det.

Det ger väl dock inte den hashraten/avkastningen som miners förväntar sig på ett kort för 20k?

Tror också priset kommer sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdrawkcab:

Nu har Webhallen plockat bort TUF 3080 TI non-OC modellen som låg på 12.990.

Ja tyvärr så väljer dom att stoppa in dom i sina färdigbyggda datorer, samma sak med Komplett.
Tråkigt för oss entusiaster men ett förståeligt beslut rent affärsmässigt.

Dessutom har Asus själva om man får tro deras representant David inte något som helst problemet med tillvägagångssättet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Dessutom har Asus själva om man får tro deras representant David inte något som helst problemet med tillvägagångssättet.

Varför ska Asus sitta och bestämma vad ÅF gör med sina kort?

Hur många gånger kan ni slå samma döda häst?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Det ger väl dock inte den hashraten/avkastningen som miners förväntar sig på ett kort för 20k?

Tror också priset kommer sjunka.

Gäller noga bara Ethereum och det är ändå ingen som kommer bryta det med grafikkort efter året är slut om jag förstått det rätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska Asus sitta och bestämma vad ÅF gör med sina kort?

Hur många gånger kan ni slå samma döda häst?

För att korten är subventionerade av Asus själva, och då tänker jag att Asus kanske hellre ser att korten går till DIY entusiaster än att ÅF sitter och scalpar?

Asus.David säger ju själv här i forumet att dom inte vill att korten ska gå till mining eller scalping, men det är precis det som har hänt med dom här MSRP-korten som Webhallen och Komplett fick tilldelade till sig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

låter extremt otroligt tyvärr
kan redan bryta crypto med vissa algoritmer på rtx 3080ti som går förbi spärren så det gick la sådär med det.

Många som köper kort just nu sitter på etherium tåget som har en ändhållplats mot årsskiftet men viktigare än det så har dom en ”nästan en halvering” den 14 juli som kommer att minska utbetalning.
Det betyder att ett 3080 som drar hem 5-6$ idag kommer att dra hem 2,5-3$/dag och då kommer ett 3080 ti dra hem 1-2$/dag Max.

Det betyder att efterfrågan kommer att sjunka markant och gamers har inte råd att betala så mycket och dom som har råd kanske redan har köpt något redan eller går efter ett 3090.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravnit:

Många som köper kort just nu sitter på etherium tåget som har en ändhållplats mot årsskiftet men viktigare än det så har dom en ”nästan en halvering” den 14 juli som kommer att minska utbetalning.
Det betyder att ett 3080 som drar hem 5-6$ idag kommer att dra hem 2,5-3$/dag och då kommer ett 3080 ti dra hem 1-2$/dag Max.

Det betyder att efterfrågan kommer att sjunka markant och gamers har inte råd att betala så mycket och dom som har råd kanske redan har köpt något redan eller går efter ett 3090.

Jag får nöja med med mitt 3070 helt enkelt. Går inte motivera att lägga 19K på ett grafikkort. Det går bara inte.

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Många som köper kort just nu sitter på etherium tåget som har en ändhållplats mot årsskiftet men viktigare än det så har dom en ”nästan en halvering” den 14 juli som kommer att minska utbetalning.
Det betyder att ett 3080 som drar hem 5-6$ idag kommer att dra hem 2,5-3$/dag och då kommer ett 3080 ti dra hem 1-2$/dag Max.

Det betyder att efterfrågan kommer att sjunka markant och gamers har inte råd att betala så mycket och dom som har råd kanske redan har köpt något redan eller går efter ett 3090.

Var har du hört om den halveringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Gäller noga bara Ethereum och det är ändå ingen som kommer bryta det med grafikkort efter året är slut om jag förstått det rätt.

Jo gäller bara ethereum, men de andra valutorna ger ju inte lika bra avkastning per mh/s. Sedan när halveringen av avkastningen för ethereum kommer i juli, kommer många gå över till de andra valutorna, som då troligtvis kommer att sjunka i värde relativt snabbt då det inte finns samma orderdjup...

Så har jag förstått det iaf...
Det borde hjälpa gamers att kunna få tag i grafikkort till vettigt pris i slutet av juli/början på augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Många som köper kort just nu sitter på etherium tåget som har en ändhållplats mot årsskiftet men viktigare än det så har dom en ”nästan en halvering” den 14 juli som kommer att minska utbetalning.
Det betyder att ett 3080 som drar hem 5-6$ idag kommer att dra hem 2,5-3$/dag och då kommer ett 3080 ti dra hem 1-2$/dag Max.

Det betyder att efterfrågan kommer att sjunka markant och gamers har inte råd att betala så mycket och dom som har råd kanske redan har köpt något redan eller går efter ett 3090.

med cfx octopus algoritmen så bryter rtx 3080ti crypto så du tjänar samma eller mer än ett vanligt rtx 3080 utan Lhr.
sen när eth inte kommer brytas längre i framtiden så kommer nästa coin, finns flera kandidater och diskuterats i flera år.
kommer svänga lite i kanske nån månad högst sen är crypto brytning tillbaks igen stabilt vilket det nu kommer bli.

edit
ex: zec och xmr är ju lönsamma att bryta och är det lönsamt så kommer det fortsätta tyvärr.
Finns fler också.

but time will tell, vore skönt om allt bara kunde bli som det var innan coronan etc

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Många som köper kort just nu sitter på etherium tåget som har en ändhållplats mot årsskiftet men viktigare än det så har dom en ”nästan en halvering” den 14 juli som kommer att minska utbetalning.
Det betyder att ett 3080 som drar hem 5-6$ idag kommer att dra hem 2,5-3$/dag och då kommer ett 3080 ti dra hem 1-2$/dag Max.

Det betyder att efterfrågan kommer att sjunka markant och gamers har inte råd att betala så mycket och dom som har råd kanske redan har köpt något redan eller går efter ett 3090.

Nästan halveringen du pratar om är dock bara 10% på dagens mining förtjänst. Det var en halvering från de hypeade nivåerna för en månad sedan men transaktionsavgifterna är redan nästan 0. Men ja det kommer bli lite mindre attraktivt, fortfarande lönsamt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thooby:

Nästan halveringen du pratar om är dock bara 10% på dagens mining förtjänst. Det var en halvering från de hypeade nivåerna för en månad sedan men transaktionsavgifterna är redan nästan 0. Men ja det kommer bli lite mindre attraktivt, fortfarande lönsamt dock

Är det så? Är det inte en 100% ökning på svårigheten, eller är det bara på ersättningen för transaktioner som påverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Är det så? Är det inte en 100% ökning på svårigheten, eller är det bara på ersättningen för transaktioner som påverkas?

Det är bitcoin som har halveringar av block rewards typ vartannat år. Eth kommer bara ta bort transaktionsavgifterna i Juli vilket är 10% av block rewarden en miner får i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thooby:

Det är bitcoin som har halveringar av block rewards typ vartannat år. Eth kommer bara ta bort transaktionsavgifterna i Juli vilket är 10% av block rewarden en miner får i dagens läge.

Då kommer vi nog tyvärr inte få någon större krasch i juli och grafikkort kommer fortsatt vara en bristvara resten av 2021. Så länge som det ger 2-3$ per dygn kommer nog inte miners att sälja sina kort.

Permalänk
Medlem

Kanske önsketänke från min sida 😂

Blev glad att jag lyckats köpa ett 3080 som iof var dyr men blev lite ledsen då jag kanske skulle önska att köpa ett 3080ti.
Sedan dock när jag såg priserna så skrattade jag bara och va glad över mitt 3080 😂

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Kräver högre än nivå 11

Permalänk

Tack för länk!
Synd bara att priset fortfarande är detsamma. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Kräver högre än nivå 11

Haha ärligt? När jag kontaktade och frågade webhallen vilken nivå man behövde på deras grafikkort en månad sen så sa dom nivå 5...

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16