Permalänk
Medlem

Tips and trix för att ha en snabb dator

Vad använder ni er av för att snabba upp era datorer? Vilka program kör ni?
Vad ska man avaktivera?

Jag använder min maskin mest till gaming men också slösurfande men ibland tycker jag att processorn arbetar lite väl mycket för att spela och lyssna på Spotify samtidigt. Bifogar specs nedan!

Räcker det att köpa en eftermarknadsfläkt till processorn kanske? Original Sitter nu!

hassi : fractal design define c svart
GPU: gigabyte geforce gtx 1660TI Gaming OC 6GB
CPU: amd ryzen 5 3600x
Moderkort : Asus rogstrix B450-F gaming
Ram : corsair vengeance LPX black 16gb(8x2)
Ssd : kingston 1TB a2000 m.2
Nätagg: Corsair CV650 650w

Ha de gött!

Permalänk
Medlem

Man ska inte köra några program alls, Windows sköter det där självt. Har du 16GB ram så räcker det för att ha spotify, discord, slack och annat igång samtidigt som du spelar.

Om din processor jobbar så mycket att originalkylaren inte orkar med så är en eftermarknadskylare att rekommendera såklart, det räcker att lägga några hundringar, t.ex. en Pure Rock 2 från Be Quiet!: https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Man ska inte köra några program alls, Windows sköter det där självt. Har du 16GB ram så räcker det för att ha spotify, discord, slack och annat igång samtidigt som du spelar.

Om din processor jobbar så mycket att originalkylaren inte orkar med så är en eftermarknadskylare att rekommendera såklart, det räcker att lägga några hundringar, t.ex. en Pure Rock 2 från Be Quiet!: https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

Hur smidigt är det att byta själv? Mvh en som byggde en dator för 10 år sen 😅

Permalänk
Medlem

Datorn kommer ju inte blir snabbare bara för att du byter fläkt. Du tycker att den "jobbar för mycket" när du spelar, men exakt vad betyder det? Menar du att du tycker att det blir för varmt i rummet?

Byta fläkt gör inte att din processor jobbar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Datorn kommer ju inte blir snabbare bara för att du byter fläkt. Du tycker att den "jobbar för mycket" när du spelar, men exakt vad betyder det? Menar du att du tycker att det blir för varmt i rummet?

Byta fläkt gör inte att din processor jobbar mindre.

Haha jag sitter under trappen just nu som harrypotter så absolut blir det varmt 😂 tycker den hänger sig ibland i någon sekund! Tänker om en fläkt kan underlätta då jag läst att original fläkten inte är något att hänga i hjulgranen precis!

Permalänk

"Tips and trix för att ha en snabb dator"

Köp snabb hårdvara. Finns ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

"Tips and trix för att ha en snabb dator"

Köp snabb hårdvara. Finns ingenting annat.

Förstår vad du menar men du förstår nog också vad jag menar om du läser inlägget 😁

Permalänk
Skrivet av Jabathezut:

Förstår vad du menar men du förstår nog också vad jag menar om du läser inlägget 😁

Kan väl faktiskt bidra med lite bra info. Jag installerar alltid följande i Chrome:
uBlock Origin
HTTPS Everywhere
Disconnect
Sponsorblock
LastPass

Själva datorn behöver inga program. Jag kör en liten rengöring med Bleachbit ibland men ingeting annat särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabathezut:

Haha jag sitter under trappen just nu som harrypotter så absolut blir det varmt 😂 tycker den hänger sig ibland i någon sekund! Tänker om en fläkt kan underlätta då jag läst att original fläkten inte är något att hänga i hjulgranen precis!

"tycker den hänger sig ibland"?
Vad har du för hastighet på dina ram?
Vad har du för temperatur på gpu/cpu under load?
Hur fräsch är din SSD?
Vilket spel "hänger" den sig i ibland?

Är inte AMDs orginal kylare rätt OK om man inte kör OC?
Har inte använt mig av AMD sen Phenom Black tiden men man har ju läst att wraith kylaren varit helt ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Datorn kommer ju inte blir snabbare bara för att du byter fläkt.

Det kan faktiskt vara så att den blir snabbare. Om man sitter i ett varmt rum och processorn går väldans varm med originalkylare så kommer den klocka ner sig för att skydda sig, då blir den långsammare.

Med ny kylare kan den sträcka på benen 24/7

Permalänk
Medlem

Om du ska byta kylare och inte gjort det innan så rekommenderar jag dig att köra datorn varm och tar FÖRSIKTIGT av originalkylaren innan den är helt sval.
Det är nämligen så att många kylare har pasta som är som lim. Det gör att det är lätt att cpu följer med kylaren när du tar av den om du är oförsiktig och använder mer kraft än vad som ska behövas. Tryck lätt på kylaren och vrid den försiktigt åt höger och vänster några gånger. Dra inte. Det är finlir som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om du ska byta kylare och inte gjort det innan så rekommenderar jag dig att köra datorn varm och tar FÖRSIKTIGT av originalkylaren innan den är helt sval.
Det är nämligen så att många kylare har pasta som är som lim. Det gör att det är lätt att cpu följer med kylaren när du tar av den om du är oförsiktig och använder mer kraft än vad som ska behövas. Tryck lätt på kylaren och vrid den försiktigt åt höger och vänster några gånger. Dra inte. Det är finlir som gäller.

Får spela några games innan jag byter då och lirkar av fläkten 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabathezut:

Får spela några games innan jag byter då och lirkar av fläkten 😀

Så farligt är det inte. Du har ju byggt datorn själv och då använder man väl i regel inte kyl-lim utan vanlig kylpasta, så det borde inte vara några problem att få loss kylaren. Jag har i alla fall aldrig haft någon kylare som blivit fastlimmad med tiden. Det sagt är det klart att man bör vara försiktig och inte dra utan lirka lite och känna att den är lös liksom.