Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Volvo stoppar produktionen i Torslanda till följd av kretsbrist

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Det är inte jag som påstått att den måste updatera mjukvaran nån gång varje år, men det är inte en jobbig process och om du får längre räckvidd, mindre förbrukning och annat nytt å trevligt så varför inte? Det kostar inget heller.

Jämfört med en ICE bil som du i stort sett varje år måste fixa med nånting, oftast flera saker.

Man får generellt ingen förbättrad förbrukning eller räckvidd alls. Kanske har hänt nån gång ifall mjukvaran varit illa optimerad men antagligen rör det sig snarare om ökad tillgång till batteriet om du fått bättre räckvidd på din tesla. Antagligen rör det sig ofast främst om helt andra grejer typ automatiska system, infotainment etc. när du får en uppdatering. Visst vill man ha allt sånt så är det kanske bra att få en uppdateringar titt som tätt ifall mjukvaran känns helt lite beta.

Själv föredrar jag bilen så enkel som möjligt. Navigering behövs knappt i sverige men om det behövs så kör jag via mobilen. För musik har jag en bra stereo med cd och bluetooth. Farthållare kan vara sköt ifall man ska på långtur.

Släpps det någon gång i framtiden en mjukvara som gör att man kan sova framför ratten så ändrar det ju helt på saker och ting, men fram tills dess är alla kameror och sensorer bara ett stort minus för min del. En bil som filmar vilka som sitter i den känns helt perverst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Jag skulle säga att det helt enkelt gick mode i skiten och att det inte är äldre personer som är det största kundunderlaget.
Äldre individer kör Toyota och Hyundai i30.
Många barnfamiljer köpte SUV:ar då dom är säkrare vid kollision (pga höjden) samt att dom i regel har bra lastmöjligheter.
Man rullar dock bilen lättare vid en avåkning pga den högre tyngdpunkten.
Sedan har vi en annan skara som antog att dom skulle vara bättre på knackigare vägar än en vanlig personbil men så är inte riktigt fallet. Det enda man vinner är i stort sett markfrigång annars är det inte mycket till offroadfordon.
Kortfattat så är hela konceptet mest trams. =P

Jo absolut är det ett mode, men jag tror att anledningen till att modet drog åt det hållet är för att den kapitalstarka grupp som är de som köper nya dyrare bilar blir allt äldre och skröpligare.

Sen att barnfamiljer hängde på det modet är förstås sant, och en SUV har ju fördelar för en barnfamilj med stort bagage och gott om plats och så. Men, enligt min erfarenhet i alla fall, var det ju inte barnfamiljerna som startade denna utveckling. En annan aspekt är ju att folk får barn allt senare, så de med tonårsbarn idag (vilka är de som köper denna typ mest) är ju relativt skröpligare än de var förr. Säkerhetsaspekten hade nog en del påverkan med, men kanske mer i USA och så än här. Dock är det ju en falsk säkerhet, SUVar har bättre passiv säkerhet för de som sitter i bilen, alltså när en olycka inträffar så är risken mindre tack vare att man har ett antal hundra kilon extra metall runt de åkande. Men risken att hamna i en olycka blir förstås rätt mycket större med en stor tung bil med högre tyngdpunkt och så. Och riskerna för andra trafikanter blir förstås högre ju tyngre och större bil de kolliderar med. Sen är det ju ett problem för oss trafikanter som inte kör runt "på styltor" att sikten blir mycket sämre när man hamnar bakom en sådan.

Angående offroad-kapabiliteten så fanns den ju där på de tidigare SUVarna, Range Rover, Suburban och liknande lastbilsbaserade bilar. Men det är ju positivt att de flesta har minskat på de aspekterna för de försämrar ju egenskaperna för allt annat. De som faktiskt behöver sådana funktioner har ju ändå ett antal modeller att välja mellan liksom. För övriga så är det bara ett mode och då är det ju bättre att de bara ser ut som offroad-bilar än att de är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Man får generellt ingen förbättrad förbrukning eller räckvidd alls. Kanske har hänt nån gång ifall mjukvaran varit illa optimerad men antagligen rör det sig snarare om ökad tillgång till batteriet om du fått bättre räckvidd på din tesla. Antagligen rör det sig ofast främst om helt andra grejer typ automatiska system, infotainment etc. när du får en uppdatering. Visst vill man ha allt sånt så är det kanske bra att få en uppdateringar titt som tätt ifall mjukvaran känns helt lite beta.

Själv föredrar jag bilen så enkel som möjligt. Navigering behövs knappt i sverige men om det behövs så kör jag via mobilen. För musik har jag en bra stereo med cd och bluetooth. Farthållare kan vara sköt ifall man ska på långtur.

Släpps det någon gång i framtiden en mjukvara som gör att man kan sova framför ratten så ändrar det ju helt på saker och ting, men fram tills dess är alla kameror och sensorer bara ett stort minus för min del. En bil som filmar vilka som sitter i den känns helt perverst.

Det har hänt flertal tillfällen att mjukvaruupdateringar förbättrat förbrukning/räckvidd, likväl acceleration/toppfart. Så där får du läsa på lite bättre.

Enklaste bilen är väl den som "lagar sig själv" och inte behövs bytas diverse delar varje år och fyllas på med vätskor här och där, tycker jag i alla fall. Bara parkera hemma, stoppa i sladden, klart. Något mer behöver du sällan göra mer än trycka på "ok" på att updatera till nyare version då å då.

Din sista mening bekräftar bara min initiala tanke av en person som tycker att bilar ska låta och lukta bensin annars är det inte en bil.

Permalänk
Medlem

Tycker hela den här elektronik vs dumbil debatten är rätt intressant. Då jag jobbat en hel del med det.

Det går inte att jämföra en gammal hederlig 240 med en splitter ny v90. Att säga att den gamla 240 är legal att köra är inte hela sanningen. Det är lagligt att köra den och lagligt att sälja den som privat person. Men däremot så skulle inte den få säljas av Volvo idag pga för höga utsläpp. För att klara utsläppen (vilket man kämpar stenhårt med för att göra) så måste man ha all denna komplicerade elektronik med mängder av mjukvara. Det är helt enkelt inte ett alternativ längre att köra med endast ett partikel filter och en förgasarez man skulle inte klara lagkraven.

Det gör att man har mängder av diverse avancerad teknik. Se bara på en modern Volvo diesel med 48V hybrid, scr, lnt, dpf, dubbel egr osv. Alla dessa är ytterst komplicerade system där man senare kan hitta scenarion som skapar problem.

Ett exempel på detta kan vara en person som bor i varmt fuktigt klimat lyckas hitta ett visst körmönster man inte lyckats testa, som gör att något går sönder. Det kan vara att om man startar bilen och aldrig kör den varm på hög höjd med extrem fukt med kalla nätter så kan en sensor gå sönder. Då vill man lägga in skydd mot detta via mjukvara.

Kollar man hur EU kraven har ändrats så förstår man lite hur hårt de drar åt snaran om utsläpp och varför bilarna är extremt komplicerade och fyllda med datorer just nu. Jag garanterar att detta inte är något som Volvo vill göra utan är tvingade till att göra.

Sen finns ju så klart hela AD/ADAS aspekten av det. Jag skulle väl gissa på det är tesla som hur fått igång hela den snurran. Är väl inte så konstigt att alla vill vara tesla då de är värderade som ett av världens mest värdefulla varumärken just nu.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hur många mil måste du köra med den nya bilen innan du har kommit ikapp den kostnad som tillverkningen av den nya bilen har gjort på miljön?

Haha, brukar också dra till med denna frågeställningen någon gång ibland i Elbils-tråden och bli argt påhoppad
Jag förstår att det är kul med ny bil, men tro att man gör miljön/plånboken en tjänst genom att köpa en splitter ny bil är lite naivt..

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Haha, brukar också dra till med denna frågeställningen någon gång ibland i Elbils-tråden och bli argt påhoppad
Jag förstår att det är kul med ny bil, men tro att man gör miljön/plånboken en tjänst genom att köpa en splitter ny bil är lite naivt..

Det är ju en komplicerad beräkning som krävs, hur gammal är ens bil, hur långt kör man, skulle man köra mer om man hade en elbil (som många verkar göra) och så vidare. Vad en gammal bil kostar är ju omöjligt att svara på då det beror på så många saker. Sen är ju frågan om man ska jämföra med en ny bensinbil med liknande prestanda, eller ska man ta en i liknande prisklass, eller bara en bil i motsvarande storlek? Om valet står mellan en Model X och en Skoda Fabia med snåldiesel så är min gissning att Skodan är bättre för miljön, men det är förstås ingen som velar mellan dem.