Snabbkoll: Vad använder du för spelkontroller?

Permalänk
Hjälpsam

Flyger lite RC så kör såklart RC-sim på datorn med, både heli, flyg och racingdrönare. Och för det använder jag samma kontroll som IRL.

Med en mottagare och PWM-USB adapter in i datorn.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dels handlar det om vana förstås, min femåriga son kan exempelvis sikta rätt bra med kontrollen i PvZ Garden Warfare men att peka på, och få tag i, rätt kort i Solitaire med musen är inte lätt. Men dels handlar det också om att acceptera begränsningen liksom. Precisionen är inte lika bra med kontroll, så ska man spela som en sniper i ett twitchigt FPS så är ju musen överlägsen förstås, men om man springer runt och sprutar kulor så är det inget problem. Sen har vi ju hela auto-aim-grejen. De allra flesta spel hjälper ju en något om man spelar med kontroll och det hjälper ju förstås.

Det handlar säkert om vana! Jag har spelat på PC sedan tidigt 90-tal, men det dröjde till 2016 innan jag skaffade min första konsol. Därför kommer kontrollen kanske aldrig att kännas lika naturlig som musen (även om den fyller en funktion eftersom jag älskar att kunna luta mig tillbaka och spela).

Du kan absolut ha en poäng med auto aim, också. Det skulle kunna förklara varför jag har lättare för kontrollen på PS4an än framför datorn. På PS4an lär auto aim vara integrerat i alla spel medan det på PC är lite si och så med den saken. De två senaste spelen jag körde innan den här posten var Outer Worlds och Mass Effect (1an). Två spel som saknar auto aim. Kan förklara min frustration.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Om jag inte kör tangentbord + mus så är det Wii U Pro Controller som gäller:

Den har en d-pad som är grym och batteritiden är oslagbar. Enda "problemet" är placeringen av X,Y,A,B men det går att lösa.

Permalänk
Medlem

Jag använder alla dessa till datorn, trådlöst:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Jag använder alla dessa till datorn, trådlöst:
https://i.ibb.co/376Wm8K/image.png

Fin kollektion! Körs alla via Bluetooth?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Fin kollektion! Körs alla via Bluetooth?

Ja, förutom arkadgrejen som har en USB-RF-adapter för superlåg latens men kan köra BT också om man vill.
Wii-kontrollern har en dedikerad Bluetooth-adapter (Orico BTA-403) för Bluetooth Passthrough i Dolphin, de andra kör på datorns inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Min solklara favorit är Slik Stik.
Har använt i alla tider!
Oslagbar, kort för snabba rörelser och lätt att underhålla.

Används nästan varje vecka

https://atariage.com/forums/uploads/monthly_07_2011/post-26796-0-30702200-1310963859.jpg

Det påminner mig om min riktigt gamla trotjänare.

Wico Bat handle. Allra minst 32 år gammal, kanske äldre då jag inte minns exakt när jag skaffade den, och fungerar fortfarande felfritt.

Hade en gång en Tac 2 också men den följde med min C64 när jag sålde den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har skaffat ett par konsoler för att få kontrollerna,

Det lät kostnadseffektivt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ipac:

Det lät kostnadseffektivt.

Ja jag tror faktisk det gav absolut mest för pengarna, senast blev det en xbox one när det var kampanj för 950 kr, merkostnaden mot att köpa en lös kontroll var ganska liten och jag har faktisk haft igång xboxen nån gång och provat den som mediaspelare (när den kört igenom en timme av uppdateringar) Har dock inga spel till den för det är ganska ointressant.
jag har xbox, xbox 360 och xbox one samt en PS3.
de 2 första xboxarna har jag spelat på och jag köpte dem när de kostade kring 2000 kr så det hade varit dumt att inte använda dem, de har dessutom varit tekniskt roligare än de nyare. PS3 an var nästan ny men behövde "bakas" eller rättare sagt så lödde jag om den med varmluft bara för att jag ville experimentera och lära mig lite så den var också otroligt billig för mig, bytte till mig den mot en större laserskrivare som jag tagit hand om gratis.
Tycker det är mycket roligare att pilla med emulatorer i sig på en hallonpaj än att spela så jag skulle aldrig få för mig att köpa en dyrare konsol eller nya dyra spel, det är principiellt ointressant för min del men kontroller behöver man ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det påminner mig om min riktigt gamla trotjänare.

https://i.ebayimg.com/images/g/qH8AAOSwqxVgxYa2/s-l300.jpg

Wico Bat handle. Allra minst 32 år gammal, kanske äldre då jag inte minns exakt när jag skaffade den, och fungerar fortfarande felfritt.

Hade en gång en Tac 2 också men den följde med min C64 när jag sålde den.

Jag hade den där också. Till min Atari. Jag minns att det fanns en variant där man kunde byta spaken mellan den där, en mer klassisk joystick med fingergrepp och så och förstås kulan som Tac 2. Men den kostade mer så jag landade i samma som du har.

Permalänk
Medlem

Haha, min hjärna läste "biljettkontroller" först

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Skrivet av MumboJumboMike:

Håller med!

Har uppgraderat till en Razer Tartarus v2 men har inte hunnit att spela så mycket så jag har uppfattat om jag tycker den är bättre eller sämre.

Den är sämre efter som drivisarna suger .

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W